Exklusive nyanlända elever

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
INFÖR BETYGSPROGNOS VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för respektive.
Advertisements

Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Fjordskolan ÅK2.
Kvalitetslyft i skolan. ”Lärarna vill ha extra miljard till skolan” Publicerad: :32 ”Lärarförbundet kräver en miljard extra till skolan nästa.
Gymnasievalet Tidsplan 20 jan- Öppnar för ansökan 15 feb- Stängs för ansökan Kallelser till färdighetspr ov 14 april- Preliminärt antagningsresu.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Gymnasievalet 2017 Mimmi Linden, studie-och yrkesvägledare
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Problematisering av diplomet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Formativt lärande.
Kvalitet i äldreomsorg ur ett anhörigperspektiv
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kraftsamling fullföljda studier
Regiongemensam elevenkät 2016
Disposition – konsten att läsa skolstatistik
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Välkommen till infomöte den 18 november
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
SFI/SFX 2018 i Stockholms län
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Enkät i gymnasieskolan 2015
Vård och omsorgsutbildning
Timplan för grundskolorna i Angered
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Inför gymnasiet 2019 Viktiga datum Krav inför Introduktionsprogram
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Bedömning för lärande 31/10
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Regiongemensam elevenkät 2016
Info
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Presentationens avskrift:

Exklusive nyanlända elever För och grundskolan Exklusive nyanlända elever Information till diagram avseende meritvärden Det är svårt att jämföra meritvärden i en längre tidsserie eftersom riksdagen och Skolverket de senaste åren infört en del förändringar av hur man beräknar meritvärden samt hur man skall tolka betygssättningen. Från 2014 får räknas 17 betyg istället för 16 betyg. Inför betygssättningen 2016 gick Skolverket ut med nya riktlinjer gällande bedömning av betygen B och D vilket kan ha inneburit en höjning av meritvärdena jämfört med året innan. Resultat för riket publiceras av Skolverket i oktober.

Analysseminariet 2016 Information till diagram avseende meritvärden Det är svårt att jämföra meritvärden i en längre tidsserie eftersom riksdagen och Skolverket de senaste åren infört en del förändringar av hur man beräknar meritvärden samt hur man skall tolka betygssättningen. Från 2014 får räknas 17 betyg istället för 16 betyg. Inför betygssättningen 2016 gick Skolverket ut med nya riktlinjer gällande bedömning av betygen B och D vilket kan ha inneburit en höjning av meritvärdena jämfört med året innan. Resultat för riket publiceras av Skolverket i oktober.

För och grundskolan Information till diagram avseende gymnasiebehörighet Gymnasiebehörigheten mäts nationellt utifrån andelen elever som är behöriga till gymnasieskolans yrkesprogram. Det innebär att man ska ha godkända betyg i svenska, eller svenska som andraspråk, matematik och engelska samt ytterligare fem ämnen. Resultat för riket publiceras av Skolverket i oktober.

Analysseminariet 2016

För och grundskolan Information till sammanställning av de enskilda skolornas meritvärden Det är inte möjligt att jämföra skolornas meritvärden för att rangordna vilka skolor som är bättre än andra. Skulle man mäta detta skulle man behöva utgå från den kunskapsnivå som eleverna har när man börjar skolan jämfört med den man har när man slutar. En skola som har ett lägre meritvärden än en annan skola har kanske höjt elevernas kunskapsresultat mer än den andra skolan om man jämför med utgångsläget. I Skolverkets analysverktyg SALSA för 2015 är det exempelvis Obbola skola, Ersängsskolan, Västangård skola och Ålidhemsskolan som hade det högsta resultatet avseende meritvärde i relation till elevsammansättning och bakgrundsfaktorer. http://salsa.artisan.se/

Vad säger Skolverket? Skolverket har i en kunskapsöversikt ¨Vad påverkar resultaten i svensk grundskola?¨ gjort en sammanställning av forskning som belyser faktorers betydelse för elevernas resultat på olika nivåer, från systemnivå till klassrumsnivå. Kunskapsöversikten visar att sambanden mellan individfaktorer som social bakgrund, kön och etnicitet och utbildningsresultat är väl belagda i flera studier. Detta gäller framför allt hur olika aspekter av elevernas sociala bakgrund påverkar deras skolresultat. I kunskapsöversikten framgår också att det i Sverige blivit större resultatskillnader mellan olika skolor och mellan olika elevgrupper, framförallt utifrån social bakgrund. En slutsats är att föräldrarnas utbildningsnivå fått en större betydelse för elevernas resultat samt att val av skola betyder mer. Resultat från såväl svensk som internationell forskning visar att betydelsen av socioekonomisk bakgrund är betydligt starkare på skolnivå än på individnivå. Källa: Skolverket kunskapsöversikt Vad påverkar resultaten i svensk grundskola, 2009