Primärvårdscentrum Östergötland Mara Kosovic Produktionsenhetschef
Stark primärvård En stark primärvård är nödvändig för att klara hälso- och sjukvårdens framtida utmaningar och för att kunna ge en god och kostnadseffektiv vård
Primärvården Östergötland Primärvårdscentrum : 31 regiondrivna vårdcentraler 3 jourcentraler Barnhälsovård(BHV) Almänmedicinskcentrum(AMC) 1050 medarbetare Privata vårdcentraler 7 i östra länsdelen 3 i centrala länsdelen
PV är första linjens hälso- och sjukvård med ett omfattande och tydligt multiprofessionellt uppdrag. PV genomsyras av ett hälsofrämjande förhållningssätt. PV är lättillgänglig för alla invånare. PV kännetecknas av kontinuitet och personkännedom. Alla östgötar skall erbjudas en fast kontakt med en specialistläkare i allmänmedicin. PV prioriterar i varje situation utifrån medicinska behov. PV verkar emot medikalisering. PV koordinerar vården genom samarbete med andra vårdenheter och aktörer i samhället. PV erbjuder en god arbetsmiljö för att garantera långsiktig kompetensförsörjning, verksamhetsutveckling och forskning.
”Med dig, för din hälsa, genom hela livet”
Framtidens patient vill I första hand vända sig till vårdcentralen Vara mer aktiv i sin egen hälso- och sjukvård Har möjlighet att utnyttja ny teknik Lätt få hjälp på distans Ha möjlighet till en fast namngiven läkare i primärvård Känna trygghet i det och i möjlighet att även ha annan fast vårdkontakt på vårdcentralen Får kontakt med rätt kompetens(MEON) och vid behov flera olika kompetenser Vara säker på att vårdcentralen har senaste kunskapen och tekningen som gör att man får bästa hjälp Vara säker på att vårdcentralen har bra och lätt tillgängligt samarbete med sjukhusspecialister och kommuner när det behövs
Framtidens medarbetare vill ha En god arbetsmiljö Rimliga arbetsvillkor Förutsättningar för att kunna utföra arbetet på ett bra sätt Ett utmanande arbete så man får använda sin kompetens Bra samarbete inom primärvården och med vårdgrannar, ”prata väl om varandra” Regelbunden kompetensutveckling Stöd av modern teknik
Framgångsfaktorer för effektivare samverkan/samordning Gemensam värdegrund och vision, tillit Gemensamma mål och samordning mellan huvudmännen Samordnad vård- och omsorgsplanering, SIP och fasta vårdkontakter Säkerställd läkarmedverkan i kommunal hemsjukvård Personcentrerat arbetssätt Gemensamma arenor för utveckling och diskussion Tillräckliga rehabiliteringsinsatser i hemmet Akuta bedömningar i ordinärt boende, SÄBO och korttidsboende Hantera hinder i form av brister i kommunikations-/dokumentationsstöd mellan huvudmännen Ökat utnyttjande av digitalt stöd inom regionen och mellan huvudmännen Uppdatera i enlighet med slutversion av delbetänkandet. Jfr bild 13, överlappande budskap. Ska vi ha både bild 13 och 16?
Vi behöver en kedja där alla länkar är starka och fungerar varje gång för varje person Personcentrerat, proaktivt arbetssätt Biståndsbeslut i samordning Samordnad vård- och omsorgsplanering Läkarmedverkan i kommunal hemsjukvård SIP Mobila team dygnet runt
Kontinuitet är viktigt Hög läkarkontinuitet inom primärvården ger: Lägre total sjukvårdskostnad Nöjdare patienter Färre besök på akutenhet och sjukhusinläggningar Patientcentrerad vård stärks genom kontinuitet, samordning och helhetssyn Primärvården bör ha en koordinerande roll för äldre och sköra patienter
Andel allmänläkare av samtliga kliniskt verksamma läkare 2011 (i procent)
Primärvård är kostnadseffektiv 2017-10-20 Primärvård är kostnadseffektiv En stark primärvård sammanfaller i undersökning av 31 europeiska länder med: Bättre hälsa i befolkningen Lägre grad av socioekonomisk ojämlikhet Ökad produktivitet Färre onödiga sjukhusinläggningar Lägre kostnadsökning för hälso- och sjukvård . Linköpings universitet
Primärvårdens andel av hälso- och sjukvårdens kostnader i Östergötland 2014 *) exkl läkemedelskostnader
Hälso- och sjukvårdens kostnader i Östergötland 2012-2015 Belopp är justerade med skatteväxling hemsjukvård även tidigare år
Ökande behov
Ökande kostnader Allt större andel äldre Läkemedel Behandlingsmetoder Specialisering
Yttre förändringstryck En ny generation patienter ”Jag läste i på nätet igår…” Nya tjänster ”Större tillit till nätet än doktorn” enligt
Vad göra? Öka resurser till primärvården Stärka patientens tilltro till sin egen förmåga att hantera sin sjukdom och främja sin hälsa Större krav på pat, Arbeta mer strukturerat och proaktivt med äldre sjuka Använda befintliga resurser smartare(RAK, E-hälsa)
Målbild 2022 Alla medborgare i Östergötland har god tillgänglighet till PV Alla möts av PV med optimal kompetens och et gott bemötande Alla pat erbjuds hög kontinuitet till sin behandlare i PV och alla östgötar har en namngiven primärvårdsläkare Patientens väg genom vården har förbättrats med stöd av en PV med utökat samordningsansvar PV har en arbetsmiljö som lockar nya medarbetare PV har ekonomiska förutsättningar att utföra ett utökat uppdrag PV i Östergötland har stora möjligheter att utvecklas till ledande i Sverige