Ska du lämna anbud eller utföra arbete för Renova AB? Då är det bra om du känner till att Renova AB samarbetar med Skatteverket. Renova AB och Skatteverket har ett stort intresse av att alla som anlitas är seriösa företag som sköter sina redovisningar och betalningar av skatter och avgifter. Om alla spelar efter samma regler skapas en sund konkurrenssituation. En underentreprenör kan, under projektets gång, få tillfälliga betalningssvårigheter. Det kan innebära att de inte kan betala skatter och avgifter eller leverantörer i rätt tid, vilket kan medföra skulder hos Kronofogden. Om vi är tidigt ute går det ofta att hitta lösningar som innebär att byte av under-entreprenör kan undvikas vilket annars kan ställa till med problem i projektet t.ex. driftstopp. Vad innebär samarbetet? Det förebyggande informationssamarbetet innebär att Renova AB begär in offentliga uppgifter från Skatteverket om skattestatus för sina under-entreprenörer, både inför upphandling och löpande under projektets gång. Med uppgifter om skattestatus menas moms- och arbetsgivar-registrering, F-skatt, arbetsgivaravgifter för de tre senaste månaderna samt uppgift om skatteskuld hos Kronofogden. Vad innebär samarbetet för mig? Renova AB förväntar sig att även du som underentreprenör begär in uppgifter om skattestatus för de företag som du i din tur anlitar. Det gör du enkelt genom att faxa Skatteverkets blankett SKV 4820 till Skattekontoret i Härnösand, faxnr 010-577 96 25 eller 010-577 96 26. Du får oftast svar samma dag. Har du flera du vill begära in uppgifter om finns också möjlighet att e-posta en excelfil. Denna får du i så fall av någon av Skatteverkets kontaktpersoner. Observera att uppgifterna som du får är färskvara. Har du ett längre engagemang med en under-entreprenör kan och bör du återkomma med en ny förfrågan regelbundet. Det är dessutom lämpligt att göra en ny förfrågan inför en större betalning eller en slutbetalning. I avtal mellan dig och dina underentreprenörer, skriftliga eller muntliga, ska klausulen om förebyggande samarbete med Skatteverket ingå. Du ska rapportera samtliga upphandlade under-entreprenörer till din uppdragsgivare i samband med köp av tjänst. Stäm av hur denna uppgift ska rapporteras. Hör av dig till någon av Skatteverkets eller beställarens kontaktpersoner om det är oklart vad samarbetsklausulen i avtalet innebär för dina upphandlingsrutiner. Du kan också få tips om hur du kan formulera avtalstexter. Du får svar på dina skattefrågor Vill du ha information om en speciell skattefråga så vänd dig till någon av nedanstående kontakt-personer och hör efter vilka möjligheter som ges. Vi kan exempelvis komma till ett personalmöte och informera om nyheter i årets deklaration eller besvara frågor om till exempel traktamenten, utländsk arbetskraft och omvänd byggmoms. Kontakt med Kronofogden I det förebyggande samarbetet är Kronofogden med för att bistå med lösningar. Kronofogden kan lämna uppgifter från sina register för att du ska få ett bättre beslutsunderlag. Om du får ett svar från Kronofogden på en 4820-förfrågan kan du med fördel vända dig dit för att få kompletterande upplysningar t. ex. om det finns en avbetalnings-plan och om denna följs. Kontakta oss gärna om det är något du undrar över. Vi finns till för att underlätta arbetet och hjälper gärna till med att reda ut oklarheter. Renova AB Eva Wegsjö-Sande, 031-61 85 97 eva.wegsjo-sande@renova.se Skatteverket Walle Grünewald, 010-575 56 04 walle.grunewald@skatteverket.se Monica Allgulin, 010-575 56 65 monica.allgulin@skatteverket.se