Medieundersökning Undersökning av barns medievanor – Vilka spel och/eller appar använder barn på sin fritid och hur ofta? Av Elin Thorsson
Intervju med två elever, 9 år Instagram, Pokémon GO, Musical.ly Skype Plockar upp från skolan och äldre barn i elevens närhet Föräldrakoll Till för alla
Elev 2 Clash of Clans, Musical.ly, Candy Crush Lite varje dag Föräldrakoll Till för alla, vem som helst kan spela Interaktion med andra genom spel
Instagram Socialt media uppbyggt kring en profil där du lägger upp dina bilder. Funktionen privat ger föräldrar kontroll. I sökfunktionen kan allt finnas. Ingen obehörig ser eleven men eleven kan se obegränsat innehåll.
Musical.ly En app på mobil eller surfplatta som tillåter användaren att skapa sin egna musikvideo, eller små kreativa filmer. Ladda upp så att vänner kan se. Åldersgräns 13 år. Framställ dig som du själv vill. Linderoth- Positiv synvinkel, ”Vi kan bygga upp komplexa virtuella verkligheter där vi själva agerar i en värld som utvecklar sig på ett dynamiskt och oförutsägbart sätt. ” s.14
Clash of Clans Strategispel som går ut på att bygga upp en klan genom att erövra andra klaner. Chattfunktion. Linderoth- avataren är inte spelaren, Identitet, distansering av avataren. Alla kan spela. Stereotypa fighters, manligt/kvinnligt?
Statens medieråd ”Dator minskar för första gången” ”Skyddet av barn på internet är dåligt” orolig för vad barnen ska komma i kontakt med. När jag läser statens medieråds undersökning Ungar och medier 2015 passar barnen jag intervjuade in i statistiken.
Hur går det att använda i skolan? Musical.ly – 15 sekunder film. Vid skapande av film, lätt att klippa. Skapa berättelser, sketcher, dilemman. Filmserier. Andra idéer? Instagram och Clash of Clans är svårare att placera i en skolsituation.