Tillgängliga offentliga webbplatser! 2 september 2016

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

Skribentutbildning SharePoint Publicera på nya intranätet
INTRODUKTION TILL LOGOTYPEN Greppa Näringen logotypen är den officiella avsändaren och vårt viktigaste verktyg. Logotypen har en klar och tydlig form.
En utvecklares bekännelser Daniel
Mål och betygskriterier
Skriva för webben.
Att skriva på ett strukturerat sätt med Microsoft Word
Att bygga en fungerande webbplats
Att ställa sig på medborgarens sida i kampen om att synas på webben.
LOV -möjlighet att välja Myndighetsutövarens informationsroll  Objektiv informatör  Informera om vad LOV innebär  Genomgång av valbara företag –  kundvalskatalog.
Artikel – reportage - debattartikel
Manual: Att skapa en ny sida. (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Hur tänker Handisam om sociala medier?
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
Bild 1 ATT SKRIVA FÖR WEBBEN. Bild 2 En bra webbplats Är det någon skillnad att skriva på webben och i tryckt media? Varför tillgänglighet och för vem?
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Scenarioexempel ”Översvämning i Silverån” Hur man kan använda WIS i krishanteringsarbetet.
Raka rör - så här kommunicerar vi på webben
Energieffektiviserings direktivet
Manual: Att skapa ett nytt forum och att kommentera i forumet. (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
Klarspråk – med mottagaren i fokus Kristin Aastrup, Bolagsverket.
Standarder Standarder styr utvecklingen av produkter och tjänster i samhället Näst efter våra lagar och förordningar är det standarder som reglerar vår.
Kommunikation och information för personer med funktionshinder
Klicka på någon av de kapitel för mer information eller klicka på knappen bredvid guide till start. 1.Hur navigerar man på hemsidan?Hur navigerar man på.
Vad säger WCAG om kognition?
Vad är en bra webbplats? KANO Förtroendeingivande Effektiv Användbar Tillgänglig Ändamålsenlig Snabb och responsive Sökoptimerad Lättdelad Åtkomlig.
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
Marknadskommunikation och mediaval
Sammanfattning av EU-lagstiftning: en introduktion 2009.
Ett mänskligare internet Stefan Johansson
Välkommen till årets andra nätverksträff Sundsvall 30 maj, 2006 Funda Denizhan och Magnus Burell Verva, Nätverket 24-timmarswebben.
Sammanfattning av EU-lagstiftning: en introduktion 2008.
Reportage En journalistisk text som på nära håll beskriver människor, platser, händelser och företeelser Journalisten måste ut i verkligheten för att.
En säker e-tjänst till vården
Daniel Andersson Maria Ekendahl. Alla bibliotek kan bidra efter förmåga Ett bibliotek kan visa upp mycket mer än det själv producerar genom samverkan.
Bo Hansson Nils Runberg. Vid första kontakten med hemsidan ska besökaren… Attraheras av en grafiskt intressant profil Lätt hitta mer om det som finns.
Digitalisering för alla
Kommunikationspass Jag heter
Webbpublicering Så styrs en högskolewebbplats och vad gör en webbstrateg?
KOMMUNIKATION INTERNT Fredrik Grund och Helena Granath – Innovatum–
1177 Vårdguiden på webben Senaste nytt och vidareutbildning i kontaktkorten Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
Klarspråk − med mottagaren i fokus Kicki Lindh, SPV.
SKRIVA TEXTER Vad är uppgiften? Berätta om det inte något annat! Skriv mycket! Bättre med lång text och fel än lite och rätt. Några exempel på bisatser.
Begriplighet ska inte förväxlas med enkelhet på så vis att ett mottagartillvänt språkbruk förenklar budskapet snarare än formen.
Klarspråk – ett begripligt myndighetsspråk
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
4 processer att behärska:
FRÅN OTYDLIGHET TILL TILLGÄNGLIGHET TYDLIGHET
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Det händer just nu Susanna Laurin
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
COMPARE: diskussionsyta för experter
Titel Författare, företagets logo, årtal, bild etc.
Digital plattform Delaktig kommunikation
En lättläst sajt om politik
Svenskar med funktionsnedsättning och internet
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
I vissa datorer behöver du trycka på F5 för att starta bildspelet
Lässtrategi Titta på rubrik och bilder.
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Kampen för lika möjligheter för HBTI-personer i EU
Kampen för lika möjligheter för HBTI-personer i EU
Presentationens avskrift:

Tillgängliga offentliga webbplatser! 2 september 2016 Hej webbredaktörer! Tillgängliga offentliga webbplatser! 2 september 2016 Rätt handlar inte om att en eller några personer tycker att det finns rätt och fel, det handlar om en mängd olika saker som jag ska förklara närmare

Digitala medier Sibel Jeannette Hanna Anna

Webbredaktörsträffar Hösten 2016

Webbredaktion med Millan 14/9 Roslags-Länna/Väddö 28/9 Roslags-Länna 26/10 Roslags-Länna 23/11 Väddö 14/12 Julavslutning! Har du svårt att komma till mötet? Boka in ett möte när det passar dig!

Webbworkshops + övriga möten: 14/9 Webbworkshop med KoF 11/10 Webbworkshop med FSK 19/10 Webbworkshop med KSK 27/10 Webbworkshop med BoU 10/11 Webbworkshop med grundskola 20/9 Webbföreläsning – SKL – Rörlig bild

Tillgängliga offentliga webbplatser! Webbredaktörsträff 2 september 2016

Lag och nytt EU-direktiv Sedan januari 2015 ingår bristande tillgänglighet som en form av diskriminering i diskrimineringslagen. Maj 2016 enades företrädare för Europaparlamentet, rådet och kommissionen om de första EUreglerna för att göra myndigheters webbplatser och mobilappar mer tillgängliga, särskilt för dem med nedsatt syn eller hörsel.   Direktivet har sedan godkänts formellt av Europaparlamentet och rådet. Ska sedan publiceras i EU:s officiella tidning så att det kan träda i kraft. Medlemsländerna har sedan 21 månader på sig att införa direktivet i sin egen lagstiftning. (riksdagen beslutar om lagar)

Varför ett EU-direktiv? Internet är vår viktigaste informationskälla och ger tillgång till många tjänster. Alla med olika förutsättningar ska kunna använda offentliga webbplatser och mobilappar. Omkring 80 miljoner människor i EU har en funktionsnedsättning. (beräknas stiga till 120 miljoner till 2020) En gemensam strategi för webbtillgänglighet skapar förutsättningar för ett digitalt samhälle där alla i EU kan ta tillvara fördelarna med digitala tjänster. http://insidan.norrtalje.se/sv/Information/EU-direktiv-om- tillgangliga-webbplatser/

Vad kan vi göra? Följa WCAG 2.0 Web Content Accessibility Guidelines - Viktigt med språket – invånare, utlandsfödda, funktionsnedsättning Krångliga ord (explenator) Publicera tillgängligt innehåll för alla typer av hjälpmedel till exempel Talande webb Tekniskt – se till att det går att navigera via tangentbord, och att koden följer WCAG 2.0 WCAG 2.0 riktlinjer för att göra webbplatsen, innehåll och tjänster tillgängliga för en bred mottagargrupp, inklusive personer med olika typer av funktionsnedsättningar.

Text Följ Norrtälje kommuns skrivregler för webb och digitala kanaler! Tänk på språket Om du inte kan byta ut ett svårt ord, använd explenator (orförklararen) i epi Använd inte förkortningar Skriv tydliga länkar Skriv kortfattat Guider – komplexa ärenden Dels ska innehållet vara tillgängligt

Bild Använd gärna informationsstödjande bilder Bilder som förmedlar information måste ha en alt-text. Texten läses upp av skärmläsare. För bilder som behöver en längre förklaring, gör en länk till en egen sida. - Exempel organisationsschema, stapeldiagram Bilder som är klickbara ska ha en titeltext som beskriver vart länken leder. Bilder som innehåller text ska ha en alternativtext som motsvarar texten på bilden. Dels ska innehållet vara tillgängligt

Pdf (inte tillgängligt i mobil) Längre dokument, lagtexter, blanketter och rapporter kan publiceras i pdf-format om källdokumentet är skapat på rätt sätt. Men information i pdf:en som är viktig för alla ska sammanfattas och publiceras som text direkt på webbsidan. En formgiven pdf som är avsedd för tryck eller utskrift som en strategi, riktlinje, folder, affisch och dylikt skapad i InDesign är oftast inte tillgänglig. Däremot är en pdf skapad i word som är formaterad korrekt med formatmallar tillgänglig. Bild i worddokument måste ha en alternativ text för att vara tillgänglig. En inskannad handling, ett protokoll, ett beslut och så vidare sparad till pdf blir bara en bild och kan inte läsas av hjälpmedlen. Kunskapen i hur man skapar en tillgänglig pdf med korrekta ”taggar” och ”märkning” från InDesign brukar inte Art Directors, grafiska formgivare och självlärda trycksaksproducenter ha. Det gör att de hjälpmedel som är så viktiga för så många inte förstår hur den ska läsas och i vilken ordning den ska läsas. Hjälpmedlen förstår helt enkelt inte vad som är rubrik, innehållsförteckning, brödtext och så vidare och därmed brister vi i tillgänglighet.

Video https://www.hoganas.se/Invanare/Nyhetsarkiv/koka- vattnet/ https://vimeo.com/179151477 https://vimeo.com/179721597 Kungalv.se Dels ska innehållet vara tillgängligt

Stöd för dig som webbredaktör Siteimprove https://my2.siteimprove.com/Accessibility/67154/Overview/Index Webbredaktion med stöd från digitala medier Fortsatta utbildningsinsatser (Skrivregler, Epi, bildspråk, SEO osv) VERKSAMHETSPLAN 2017-2019 Nämnd: Kommunstyrelsekontoret 7.4 Intern kontroll EU-direktiv tillgängliga kommunala webbplatser Identifierad risk: Att inte lgr prioriterar och avsätter tid för redaktörer att göra innehåll/e-tjänster/processer tillgängliga

Tack! Jeannette Örjansdotter