Ämnesövergripande planering och bedömning med fokus på entreprenöriellt lärande. 1. Syfte med vårt arbete under läsåret 2. Skolverkets Entreprenörskurs. 3. Schemaförutsättninger 4. Årsplanering och kartläggning 5. Praktiskt arbete, mall och IST 6. Utvärdering. 7. Praktiskt arbete. Vad kan ni se att ni kan jobba med? Eva
Syftet är att utnyttja tiden i kurserna bättre och att eleverna får ett sammanhang i åk1, utifrån ett entreprenöriellt förhållningssätt. https://www.skolverket.se/skolutveckling/larande/entreprenorskap Vi har samplanerat övergripande med hjälp av anpassat schema, blockläsning, konstruerat projekt och uppgifter i IST och utvärderat med eleverna. Karin
Entreprenörskursen: Tips: https://www.ltu.se/edu/course/E00/E0001N/E0001N-Entreprenoriellt- larande-1.67848 Vi började planera våra grundläggande handelskurser tillsammans under den kurs i entreprenöriellt lärande som vi gick förra läsåret. Vi bestämde att samarbeta i Hak kurserna under detta läsår med HA16 i EL. Detta för att finna gemensamma kk, sambedömning och möjlighet till mer EL genom korta uppdrag och projekt. Eva
Schemaförutsättningar: två heldagar Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag Mentorstid EAT HAK- blocka HvL, KH och HM Entreprenörskap Info & Kom GGÄ Lunch Branschkunskap Servicekunskap Idrott och hälsa Eva Eng5, Sv/Sva1, Ma1a EL- möjliggör ämnesövergripande arbete APL - 15 dagar, 3dgr /v mellan sport och påsklov, månd - onsdag Karin
Årsplanering och kartläggning. https://sigtunaedu.sharepoint.com/sites/Service/_layouts/15/WopiFra me.aspx?sourcedoc=%7B77EA7703-A913-45A7-82C1- E785B654DFB7%7D&file=A%CC%8Arsindelning%20%20A%CC%8AK1%2 0-%20HA.docx&action=default Karin
Praktiskt arbete och mall https://evahjelm.wordpress.com/betyg-och-bedomning/ Karin http://184991377292514705.weebly.com/ IST Projekt/uppgiftsmall skapas i IST och kan sedan föras över till Word. https://sigtuna.dexter- ist.com/sigtunahekate/action/start.action?tempKey=8aad829a5ae95f 1b015aeaea542c597e&content=plan Karin
Genomförandet med fördelar och nackdelar. Utvärdering. UTV5 (elevutvärdering): Vi har utvärderat i UTV5. Vi samordnade våra kurser i en utvärdering för att eleverna inte ska behöva svara på 4 individuella. De som har svarat är positiva och några tycker att de har lärt sig ett nytt arbetssätt. Lärarna: + Roligare sätt att jobba på, bättre röd tråd för elever och lärare, rimligare arbetsbelastning för eleverna, sambedömning - Svårigheter med lärplattformen och alla olika sätt vi arbetar på, tidskrävande, få tid för gemensam utvärdering. Eva
9. Praktiskt arbete. Vad kan ni se att ni kan jobba med 9. Praktiskt arbete. Vad kan ni se att ni kan jobba med? Vad är ert utgångsläge och tankar. Tips om webbkurs om du vill lära dig mer om bedömning och betyg: webbkursen är framtagen av Karlstads universitet på uppdrag av Skolverket: http://www.skolverket.se/kompetens-och- fortbildning/larare/bedomning-och-betyg. Eva