Transporterna och klimatutmaningen Jonas Åkerman Avd

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En sektorsövergripande biogasstrategi
Advertisements

Cykelplanering – en fråga om makt Till Koglin FM i Kulturgeografi och doktorand i Trafik och väg.
Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
HVDC och bilder Vilken är politikens roll i en starkt föränderlig energimarknad?
SKOGSINDUSTRIERNAS KLIMATMANIFEST
Vilka mål har EU på miljö-, energi och transportområdet?
Vad är orsaken till problemet?
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Hållbara transporter ”Så skapas smarta trafiklösningar”
Kostnads-nyttoanalys inom CAFE – metod och preliminära resultat
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
EU 2020-strategi Smart tillväxt, hållbar tillväxt, tillväxt för alla
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
Fossilfri flygplats 2020 – Åre Östersund Airport
Fossilbränslefri region
Hybriddrivsystem för miljöfordon
( ) Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Vad gör Borås Energi och Miljö?
Bilen, bränslet, beteendet - Politiken, marknaden, individen Järfälla kommun 1 april 2014.
1 Alarik Sandrup Energipolitisk expert Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Drivkrafter inom den internationella klimat- och energipolitiken.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Energieffektivisering i EU SEEF 19 februari 2008 Edvard Sandberg Svensk Energi.
Aktuella bränslen för tung trafik
Sveriges första anläggning för flytande biogas
KLIMATBOKSLUT 2011 Leif Holmberg U&We Landstinget Sörmland Moderata kansliet.
Näringsdepartementet Fossiloberoende fordonsflotta Utredningen Remissutfallet Det fortsatta arbetet.
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Tankar om vad som finns i tanken 2020
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Global uppvärmning Vad gör vi åt det?.
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Vägval för resurseffektiv effektivisering 1.
1 Strategier för minskad klimatpåverkan - framtidsbilder för markanvändning på landsbygden Rebecka Milestad, Åsa Svenfelt & Kalle Dreborg.
Strategisk inriktning för Trafikverket
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Miljöpolitikens problem
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Färdplan 2050 Sverige utan klimatutsläpp år 2050 Stig Hammarsten Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation kunna lämna över.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Sverige nettoexportör av el Ökad elproduktion Effekthöjning på befintliga kraftverk Utbyggnad av vindkraft, småskalig vattenkraft och biokraftvärme. Minskad.
Utrikeshandelns effekter på koldioxidutsläppen ASTRID KANDER, MAGNUS JIBORN STOCKHOLM 30 SEPTEMBER 2015.
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
Hållbara biodrivmedel och flytande biobränslen 2014 Alesia Israilava forum Hållbara Bränslen World Trade Center Stockholm.
Miljödepartementet Fossiloberoende fordonspark 2030 Leif Holmberg Politiskt sakkunnig Miljödepartementet.
Klimatklivet – lokala klimatinvesteringar lokala investeringar för största möjliga klimatnytta Klimatklivet, lokala klimatinvesteringar – Möjligheten att.
Biobränslen i fordonsflottan – spelar skogen roll Alice Kempe Teknikavdelningen Energimyndigheten
Klimatväxling i Västra Götalandsregionen Internt system för kompensation av klimatbelastande tjänsteresor inom VGR.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Jörgen Sjöberg Energitillförsel(2004), TWh Kärnkraft227 (brutto), 78 (netto) Olja205 Biobränslen110 Vatten 60 Kol, koks 30 Naturgas 9 Värmepump 6 Vindkraft.
Miljö- och energidepartementet Parisavtalet Vad hände i Paris och varför.
Snart två år sedan FFF dagen Jakob Lagercrantz 2030-sekretariatet.
Skogsindustrins syn på satsningen på förnyelsebara bränslen Karolina Boholm, Rådgivare Transportpolitik, Skogsindustrierna Skogsindustriernas Årsmöte
Fossilfria drivmedel och hållbara transporter
Landsbygdskommittén.
Resvanor och faktorer som påverkar bilresandet Jonas Eliasson Trafikdirektör, Stockholms stad Professor i transportsystemanalys, KTH Basfakta om.
Hållbar energiproduktion och distribution
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Nya mobilitetstjänster och digitalisering (Sveriges ingenjörer, ) Jonas Åkerman Strategiska hållbarhetsstudier, KTH
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Energiförsörjningen och miljön
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Presentationens avskrift:

Transporterna och klimatutmaningen Jonas Åkerman Avd Transporterna och klimatutmaningen Jonas Åkerman Avd. för miljöstrategisk analys – fms/KTH jonas.akerman@abe.kth.se Tel: 08-790 73 02 Thanks for inviting us. We will make a brief presentation of some key points that may complement what is already in the proposal. We will start by presenting the perspectives of two key non-academic partners in the program : City of Stockholm and Ericsson. First mr Gustaf Landahl from City of Stockholm.

The Paris Agreement “Holding the increase in the global average temperature to well below 2°C above pre- industrial levels and pursuing efforts to limit the temperature increase to 1.5°C above pre- industrial levels, recognizing that this would significantly reduce the risks and impacts of climate change;”

Svenska klimat- och transportmål Sverige ska ha nära noll utsläpp 2050 Miljövårdsberedningens förslag för inrikes transporter: - 70% till 2030 Stockholm stads miljöprogram 2016-2019: Personbilstrafiken ska inte öka trots en ökande befolkning (antaget 4 april 2016)

Utsläpp av växthusgaser från ”svenska” transporter (CO2-ekvivalenter) 2014 Inrikes, direkta utsläpp (18 miljoner ton) Bil, kortväga Lastbil Bil, långv. Flyg, inrikes Övrigt

Utsläpp av växthusgaser från ”svenska” transporter (CO2-ekvivalenter) 2014 Inrikes, direkta utsläpp (18 miljoner ton) Internationellt, direkta utsläpp (13 miljoner ton) Bil, kortväga Flyg, internationellt Lastbil Bil, långv. Sjötransport, internationellt Flyg, inrikes Övrigt

Utsläpp av växthusgaser från ”svenska” transporter (CO2-ekvivalenter) 2014 Inrikes, direkta utsläpp (18 miljoner ton) Indirekta utsläpp (ca 8 miljoner ton) Internationellt, direkta utsläpp (13 miljoner ton) Bil, kortväga Flyg, internationellt Bränsleproduktion Emissions from air travel will exceed those from car travel within 10 years. Red sectors do not pay any CO2-tax at all and no VAT. Yellow pay 80% less CO2-tax than blue sectors. Lastbil Bil, långv. Fordon, tillverkning & uh Sjötransport, internationellt Flyg, inrikes Övrigt Infrastruktur

Utsläppstrender för personbil, lastbil och flyg (inkl Utsläppstrender för personbil, lastbil och flyg (inkl. utrikes flyg) (Uppräkningsfaktor flyg: 1,9) Sources: Lee, D.S. et al, 2010. Transport impacts on atmosphere and climate: aviation. Atmospheric Environment 44 (2010), 4678–4734; Åkerman, J., 2012. Climate impact of international travel by Swedish residents. Journal of Transport Geography 25 (2012) 87–93 ; Trafikverket, 2013. PM- Minskade utsläpp av växthusgaser från vägtrafiken; Trafikanalys, 2013. Civil aviation 2012. (http://trafa.se/PageDocuments/Luftfart_2012.pdf) 1

Hållbart resande 2050 Flyg Bil långväga Reslängd /person och dag 2008 Spår , kortväga Bil långväga Buss, Färja Gång Ref. scenario 2050 med kraftig teknikeffektivisering 40 km 80 km Reslängd /person och dag Cykel Hållbart 2050 Elbil kWh/ pkm

Flyget och klimatmålen Källa: Anneli Kamb, Jörgen Larsson, Jonas Nässén och Jonas Åkerman, 2016. Klimatpåverkan från svenska befolkningens internationella flygresor

Styrmedel för biltrafiken och flygtrafiken   Biltrafik Flygtrafik Fordonskrav EU: 130 g CO2/km 2015 95g CO2/km 2021 Bonus-Malus på gång i Sverige ICAO förslag med start 2023-2028 Klimatstyrmedel (direkta) Koldioxidskatt: 1,14 kr/kg Energiskatt: 3,72 kr/liter bensin Intra-EU flyg är med i EU- ETS. Pris nov 2016: 6 öre/kg CO2 Globalt: Klimatkompensation av ökade utsläpp efter 2020 Moms 25% på fordon och drivmedel 6% på inrikes resor, 0% på utrikes resor

Hur ser framtidens fordon och bränslen ut?

Framtiden år 2000... ”I Tyskland ska Daimler-Chrysler sälja A-klassbilar med vätgasteknik år 2004. Enligt pressreleaserna kommer priset för bilen att hamna på knappt 160 000 kronor.” Sydsvenskan, 2000-05-07 ”Ford, GM och Daimler Chrysler har också utlovat bilar med bränslecell till 2004.” Expressen, 2000-02-06

Teknik och nya bränslen Bränsleceller eller etanol eller laddhybrider eller kanske ändå bränsleceller... – Uppfattningen om vilken teknik som tros lösa klimatproblemet skiftar snabbt...

Direkta utsläpp vid körning för tre biltyper 2020

Livscykelutsläpp av CO2 från tre biltyper ca 2020 (vid 160 g CO2/kWh) Källa: Åkerman, J., 2012. Potential för ny fordonsteknik och förnybara drivmedel inom vägtransportsektorn. Bilaga 3. Riksrevisionen.

Livscykelutsläpp av CO2 från tre biltyper ca 2020 (vid 600 g CO2/kWh) Källa: Åkerman, J., 2012. Potential för ny fordonsteknik och förnybara drivmedel inom vägtransportsektorn. Bilaga 3. Riksrevisionen.

Slutsatser om elbilar Elbilar är en av flera viktiga komponenter för att nå klimatmålen. Enligt internationella studier kan elbilar år 2030 stå för ca 20-30% av bilflottan. Detta skulle då ge 10- 15% minskning av bilflottans utsläpp av CO2.

Förnybara drivmedel – Flera alternativ behöver utnyttjas Förnybara drivmedel med mer än 70% klimatreduktion: Biogas från avfall (eller förgasning av skogsavfall) HVO-diesel från svartlut, slaktavfall mm Etanol från sockerrör eller vete (Norrköping) El från Nordisk elmix

Förgasning av skogsråvara - Energiutbyte Källa: Börjesson et al., 2013

Många samverkande åtgärder krävs för att nå klimatmålen: Nya koncept för tillgänglighet och mobilitet Samhällsplanering för gång, (el)cykel och kollektivtrafik. Effektivare fordon Klimatsmarta bränslen Thanks for inviting us. We will make a brief presentation of some key points that may complement what is already in the proposal. We will start by presenting the perspectives of two key non-academic partners in the program : City of Stockholm and Ericsson. First mr Gustaf Landahl from City of Stockholm.

Tack!

Källa: Steen et al, 2013.

Framtidens hållbara ”resande” i städer

Infrastrukturplanering: Ord och handling Trafikverket (2012a) Biltrafiken ökar med 61% i Stockholmsregionen till 2030. Utgångspunkt för samhällsekonomiska kalkyler av vägprojekt. Trafikverket (2012b) En minskning av biltrafiken med 5-15% krävs i Stockholmsregionen till 2030, om klimatmålen ska nås.

”Cycle Highways” Huvudcykelleder där cykel ges högsta prioritet Breda, färgmarkerade cykelbanor Grön våg för cyklar Slät asfalt och gena sträckningar etc London har invigt två Cycle Highways 2010 och har flera på gång. Mål: Öka cyklandet med 400% mellan 2000 och 2025 Köpenhamn planerar för flera leder med start. Förslag på ”Cycle Highway” mellan Lund och Malmö

Styrmedel för flyget Flyget betalar idag ca 6 öre per kg CO2-ekvivalent Momsen är 6% för inrikes flyg och 0% för utrikes flyg. Om flyget ska betala motsvarande skattesatser som vägsektorn betalar idag, så skulle man behöva höja skatterna för flyget med 3,5-7 miljarder kronor. Globala styrmedel diskuteras inom ICAO, men man har mycket svårt att enas Svensk statlig utredning om ”Skatt på flygresor” pågår.

Effektivisering genom att anpassa fordon efter ärende - Små elfordon

Delandeekonomi– Fordonspooler I Sverige finns idag ca 50 000 bilpoolsanvändare och över 1000 poolbilar. En fördubbling har skett vart 3-4 år hittills. Kan minska ett hushålls kostnader med i storleksordningen 20 000 – 40 000 kr per år. Kan minska företags och kommuners resekostnader. Bidrar till minskade utsläpp och frigör parkeringsytor Minskar byggkostnader. En garageplats kostar mellan 150 000 och 500 000 kr att bygga.

Styrmedel – Morötter och piska Stadsplanering för korta avstånd och attraktiv cykel- och kollektivtrafik. Stimulering av distansarbete och videokonfrenser/Skype mm Höjd bränsleskatt är effektivt för att nå klimatmål, men kan vara problematisk ur stad-land perspektiv. Trängselskatter + P-avgifter påverkar där alternativen är bäst Flygets undantag när det gäller klimatskatter och moms behöver avskaffas.

Positiva bieffekter med klimatsmarta transportlösningar. Oljan är billig idag, men kommer på sikt att bli allt dyrare. Bättre att ställa om på ordnat sätt … Stad anpassad för gång, cykel och kollektivtrafik Mindre utsläpp och buller, mer plats för uteserveringar, lekplatser mm. Delat bilägande för ger minskade bilkostnader för företag och hushåll. Företag och kommuner kan minska sina kostnader genom att virtuella möten ersätter bil och flyg (Telia spar en halv miljard per år genom virtuella möten). Storskaliga godstransporter med järnväg och sjöfart kan ge lägre transportkostnader Cykling har nästan fördubblats på 10 år i Stockholm. Klimat eller hälsa?

Styrmedel – Morötter och piska Stadsplanering för korta avstånd och attraktiv cykel- och kollektivtrafik. Stimulering av distansarbete och videokonfrenser/Skype mm Höjd bränsleskatt är effektivt för att nå klimatmål, men kan vara problematisk ur stad-land perspektiv. Trängselskatter + P-avgifter påverkar där alternativen är bäst Flygets undantag när det gäller klimatskatter och moms behöver avskaffas.

Positiva bieffekter med klimatsmarta transportlösningar. Oljan är billig idag, men kommer på sikt att bli allt dyrare. Bättre att ställa om på ordnat sätt … Stad anpassad för gång, cykel och kollektivtrafik Mindre utsläpp och buller, mer plats för uteserveringar, lekplatser mm. Delat bilägande för ger minskade bilkostnader för företag och hushåll. Företag och kommuner kan minska sina kostnader genom att virtuella möten ersätter bil och flyg (Telia spar en halv miljard per år genom virtuella möten). Storskaliga godstransporter med järnväg och sjöfart kan ge lägre transportkostnader Cykling har nästan fördubblats på 10 år i Stockholm. Klimat eller hälsa?

Laddhybrid vs Gasbil

Laddhybrid vs Gasbil Laddhybrid: 80% el, 20% bensin Gasbil: 70% biogas, 30% naturgas

Laddhybrid vs Gasbil Laddhybrid: 50% el, 50% bensin Gasbil: 85% biogas, 15% naturgas

Slutsatser för att nå 2-gradersmålet Kraftig teknikeffektivisering är nödvändig men det krävs också ett trendbrott vad gäller det idag ökande flygresandet, bilresandet och godstransporterna. Fokus på smart tillgänglighet är ett sätt att nå detta. - Stadsplanering för korta avstånd och attraktiv cykel- och kollektivtrafik. - IKT för att ersätta arbetsresor med bil och tjänsteresor med flyg Biobränsle kan räcka till knappt hälften av transportsektorns nuvarande energianvändning. Ökad eldrift i form av spårtrafik, elbussar, plug-in hybrider och batterielbilar. Hård prioritering av ny infrastruktur : Spår, ev. elvägar, BRT-anpassning, tankställen för gas och el.

Infrastrukturplanering: Ord och handling Trafikverket (2012a) Biltrafiken ökar med 61% i Stockholmsregionen till 2030. Utgångspunkt för samhällsekonomiska kalkyler av vägprojekt. Trafikverket (2012b) En minskning av biltrafiken med 5-15% krävs i Stockholmsregionen till 2030, om klimatmålen ska nås.

Skillnad mellan (1) full internalisering av marginalkostnader samt införd moms och (2) dagens beskattning. (Siffrorna är kompenserade för att flygets avgifter idag är högre än flygets marginalkostnader för infrastruktur) Källa: Åkerman, J., 2013 Nationella styrmedel för att minska klimatpåverkan från inrikes och utrikes flyg. Underlagsrapport till utredningen om fossilfri fordonstrafik, N 2012:05

Utrikesflygets utveckling

Alla samhällssektorer vill minska just sina utsläpp med biobränsle...... Produktiv mark behövs globalt sett i första hand för produktion av mat, fiber, byggnadsmaterial och ekosystemtjänster. Betydligt högre klimatnytta om man använder bioenergi till att ersätta kol i kraftverk istället för att producera drivmedel för transportsektorn. (Olika beskattning...) Slutsats: En begränsad del av transporternas bränslen går att ersätta med biobränsle på global nivå. Och Sverige bör vara en stor nettoexportör av bioenergi i framtiden.

Förgasning av skogsråvara - Energiutbyte Källa: Börjesson et al., 2013

Slutsats Vi kommer att behöva använda ett flertal biltyper och drivmedel för att nå klimatmålen. Utnyttja de befintliga alternativ som ger god klimateffekt. Och satsa på utveckling av långsiktiga alternativ; 2:a generationens biodrivmedel (förgasning) och bränsleceller/vätgas. Men räkna med att denna utveckling tar lång tid.

Autonoma fordon – Bra ur klimatsynpunkt?

Styrmedel för biltrafiken och flygtrafiken   Biltrafik Flygtrafik Fordonskrav EU: 130 g CO2/km 2015 95g CO2/km 2021 Bonus-Malus ICAO förslag med start 2023-2028 Klimatstyrmedel (direkta) Koldioxidskatt: 2,59 kr/liter bensin. Energiskatt: 3,72 kr/liter bensin Intra-EU flyg är med i EU- ETS. Pris 9 maj: 6 öre/kg CO2 ICAO förslag till MBM från 2020 (utsläppskrediter) Utnyttjande av infrastruktur P-avgifter, trängselskatt Avgifter för drift av flygplatser, flygledning etc Moms 25% på fordon och drivmedel 6% på inrikes resor, 0% på utrikes resor Information Obligatorisk CO2- deklaration i bilannonser Inga krav på deklaration av klimatpåverkan för flygresor

Svenskars resande i 5 scenarier för 2050, som alla når -85% växthusgaser Källa: Naturvårdsverket/KTH (2007), Tvågradersmålet i sikte? - Scenarier för det svenska energi- och transportsystemet till år 2050. Naturvårdsverket rapport 5754.

Om styrmedel ”Näst bästa” styrmedel kan vara bäst Tiden är knapp – Provisoriska styrmedel i väntan på de optimala Det är inte volymen på satsningarna på cykel- och kollektivtrafik i sig som är det viktiga. Minst lika viktigt vad man inte bygger. Behövs olika styrmedel i olika beslutssituationer

Pris på växthusgaser i olika sektorer (vid 10 Euro per ton i ETS)