Transporterna och klimatutmaningen Jonas Åkerman Avd Transporterna och klimatutmaningen Jonas Åkerman Avd. för miljöstrategisk analys – fms/KTH jonas.akerman@abe.kth.se Tel: 08-790 73 02 Thanks for inviting us. We will make a brief presentation of some key points that may complement what is already in the proposal. We will start by presenting the perspectives of two key non-academic partners in the program : City of Stockholm and Ericsson. First mr Gustaf Landahl from City of Stockholm.
The Paris Agreement “Holding the increase in the global average temperature to well below 2°C above pre- industrial levels and pursuing efforts to limit the temperature increase to 1.5°C above pre- industrial levels, recognizing that this would significantly reduce the risks and impacts of climate change;”
Svenska klimat- och transportmål Sverige ska ha nära noll utsläpp 2050 Miljövårdsberedningens förslag för inrikes transporter: - 70% till 2030 Stockholm stads miljöprogram 2016-2019: Personbilstrafiken ska inte öka trots en ökande befolkning (antaget 4 april 2016)
Utsläpp av växthusgaser från ”svenska” transporter (CO2-ekvivalenter) 2014 Inrikes, direkta utsläpp (18 miljoner ton) Bil, kortväga Lastbil Bil, långv. Flyg, inrikes Övrigt
Utsläpp av växthusgaser från ”svenska” transporter (CO2-ekvivalenter) 2014 Inrikes, direkta utsläpp (18 miljoner ton) Internationellt, direkta utsläpp (13 miljoner ton) Bil, kortväga Flyg, internationellt Lastbil Bil, långv. Sjötransport, internationellt Flyg, inrikes Övrigt
Utsläpp av växthusgaser från ”svenska” transporter (CO2-ekvivalenter) 2014 Inrikes, direkta utsläpp (18 miljoner ton) Indirekta utsläpp (ca 8 miljoner ton) Internationellt, direkta utsläpp (13 miljoner ton) Bil, kortväga Flyg, internationellt Bränsleproduktion Emissions from air travel will exceed those from car travel within 10 years. Red sectors do not pay any CO2-tax at all and no VAT. Yellow pay 80% less CO2-tax than blue sectors. Lastbil Bil, långv. Fordon, tillverkning & uh Sjötransport, internationellt Flyg, inrikes Övrigt Infrastruktur
Utsläppstrender för personbil, lastbil och flyg (inkl Utsläppstrender för personbil, lastbil och flyg (inkl. utrikes flyg) (Uppräkningsfaktor flyg: 1,9) Sources: Lee, D.S. et al, 2010. Transport impacts on atmosphere and climate: aviation. Atmospheric Environment 44 (2010), 4678–4734; Åkerman, J., 2012. Climate impact of international travel by Swedish residents. Journal of Transport Geography 25 (2012) 87–93 ; Trafikverket, 2013. PM- Minskade utsläpp av växthusgaser från vägtrafiken; Trafikanalys, 2013. Civil aviation 2012. (http://trafa.se/PageDocuments/Luftfart_2012.pdf) 1
Hållbart resande 2050 Flyg Bil långväga Reslängd /person och dag 2008 Spår , kortväga Bil långväga Buss, Färja Gång Ref. scenario 2050 med kraftig teknikeffektivisering 40 km 80 km Reslängd /person och dag Cykel Hållbart 2050 Elbil kWh/ pkm
Flyget och klimatmålen Källa: Anneli Kamb, Jörgen Larsson, Jonas Nässén och Jonas Åkerman, 2016. Klimatpåverkan från svenska befolkningens internationella flygresor
Styrmedel för biltrafiken och flygtrafiken Biltrafik Flygtrafik Fordonskrav EU: 130 g CO2/km 2015 95g CO2/km 2021 Bonus-Malus på gång i Sverige ICAO förslag med start 2023-2028 Klimatstyrmedel (direkta) Koldioxidskatt: 1,14 kr/kg Energiskatt: 3,72 kr/liter bensin Intra-EU flyg är med i EU- ETS. Pris nov 2016: 6 öre/kg CO2 Globalt: Klimatkompensation av ökade utsläpp efter 2020 Moms 25% på fordon och drivmedel 6% på inrikes resor, 0% på utrikes resor
Hur ser framtidens fordon och bränslen ut?
Framtiden år 2000... ”I Tyskland ska Daimler-Chrysler sälja A-klassbilar med vätgasteknik år 2004. Enligt pressreleaserna kommer priset för bilen att hamna på knappt 160 000 kronor.” Sydsvenskan, 2000-05-07 ”Ford, GM och Daimler Chrysler har också utlovat bilar med bränslecell till 2004.” Expressen, 2000-02-06
Teknik och nya bränslen Bränsleceller eller etanol eller laddhybrider eller kanske ändå bränsleceller... – Uppfattningen om vilken teknik som tros lösa klimatproblemet skiftar snabbt...
Direkta utsläpp vid körning för tre biltyper 2020
Livscykelutsläpp av CO2 från tre biltyper ca 2020 (vid 160 g CO2/kWh) Källa: Åkerman, J., 2012. Potential för ny fordonsteknik och förnybara drivmedel inom vägtransportsektorn. Bilaga 3. Riksrevisionen.
Livscykelutsläpp av CO2 från tre biltyper ca 2020 (vid 600 g CO2/kWh) Källa: Åkerman, J., 2012. Potential för ny fordonsteknik och förnybara drivmedel inom vägtransportsektorn. Bilaga 3. Riksrevisionen.
Slutsatser om elbilar Elbilar är en av flera viktiga komponenter för att nå klimatmålen. Enligt internationella studier kan elbilar år 2030 stå för ca 20-30% av bilflottan. Detta skulle då ge 10- 15% minskning av bilflottans utsläpp av CO2.
Förnybara drivmedel – Flera alternativ behöver utnyttjas Förnybara drivmedel med mer än 70% klimatreduktion: Biogas från avfall (eller förgasning av skogsavfall) HVO-diesel från svartlut, slaktavfall mm Etanol från sockerrör eller vete (Norrköping) El från Nordisk elmix
Förgasning av skogsråvara - Energiutbyte Källa: Börjesson et al., 2013
Många samverkande åtgärder krävs för att nå klimatmålen: Nya koncept för tillgänglighet och mobilitet Samhällsplanering för gång, (el)cykel och kollektivtrafik. Effektivare fordon Klimatsmarta bränslen Thanks for inviting us. We will make a brief presentation of some key points that may complement what is already in the proposal. We will start by presenting the perspectives of two key non-academic partners in the program : City of Stockholm and Ericsson. First mr Gustaf Landahl from City of Stockholm.
Tack!
Källa: Steen et al, 2013.
Framtidens hållbara ”resande” i städer
Infrastrukturplanering: Ord och handling Trafikverket (2012a) Biltrafiken ökar med 61% i Stockholmsregionen till 2030. Utgångspunkt för samhällsekonomiska kalkyler av vägprojekt. Trafikverket (2012b) En minskning av biltrafiken med 5-15% krävs i Stockholmsregionen till 2030, om klimatmålen ska nås.
”Cycle Highways” Huvudcykelleder där cykel ges högsta prioritet Breda, färgmarkerade cykelbanor Grön våg för cyklar Slät asfalt och gena sträckningar etc London har invigt två Cycle Highways 2010 och har flera på gång. Mål: Öka cyklandet med 400% mellan 2000 och 2025 Köpenhamn planerar för flera leder med start. Förslag på ”Cycle Highway” mellan Lund och Malmö
Styrmedel för flyget Flyget betalar idag ca 6 öre per kg CO2-ekvivalent Momsen är 6% för inrikes flyg och 0% för utrikes flyg. Om flyget ska betala motsvarande skattesatser som vägsektorn betalar idag, så skulle man behöva höja skatterna för flyget med 3,5-7 miljarder kronor. Globala styrmedel diskuteras inom ICAO, men man har mycket svårt att enas Svensk statlig utredning om ”Skatt på flygresor” pågår.
Effektivisering genom att anpassa fordon efter ärende - Små elfordon
Delandeekonomi– Fordonspooler I Sverige finns idag ca 50 000 bilpoolsanvändare och över 1000 poolbilar. En fördubbling har skett vart 3-4 år hittills. Kan minska ett hushålls kostnader med i storleksordningen 20 000 – 40 000 kr per år. Kan minska företags och kommuners resekostnader. Bidrar till minskade utsläpp och frigör parkeringsytor Minskar byggkostnader. En garageplats kostar mellan 150 000 och 500 000 kr att bygga.
Styrmedel – Morötter och piska Stadsplanering för korta avstånd och attraktiv cykel- och kollektivtrafik. Stimulering av distansarbete och videokonfrenser/Skype mm Höjd bränsleskatt är effektivt för att nå klimatmål, men kan vara problematisk ur stad-land perspektiv. Trängselskatter + P-avgifter påverkar där alternativen är bäst Flygets undantag när det gäller klimatskatter och moms behöver avskaffas.
Positiva bieffekter med klimatsmarta transportlösningar. Oljan är billig idag, men kommer på sikt att bli allt dyrare. Bättre att ställa om på ordnat sätt … Stad anpassad för gång, cykel och kollektivtrafik Mindre utsläpp och buller, mer plats för uteserveringar, lekplatser mm. Delat bilägande för ger minskade bilkostnader för företag och hushåll. Företag och kommuner kan minska sina kostnader genom att virtuella möten ersätter bil och flyg (Telia spar en halv miljard per år genom virtuella möten). Storskaliga godstransporter med järnväg och sjöfart kan ge lägre transportkostnader Cykling har nästan fördubblats på 10 år i Stockholm. Klimat eller hälsa?
Styrmedel – Morötter och piska Stadsplanering för korta avstånd och attraktiv cykel- och kollektivtrafik. Stimulering av distansarbete och videokonfrenser/Skype mm Höjd bränsleskatt är effektivt för att nå klimatmål, men kan vara problematisk ur stad-land perspektiv. Trängselskatter + P-avgifter påverkar där alternativen är bäst Flygets undantag när det gäller klimatskatter och moms behöver avskaffas.
Positiva bieffekter med klimatsmarta transportlösningar. Oljan är billig idag, men kommer på sikt att bli allt dyrare. Bättre att ställa om på ordnat sätt … Stad anpassad för gång, cykel och kollektivtrafik Mindre utsläpp och buller, mer plats för uteserveringar, lekplatser mm. Delat bilägande för ger minskade bilkostnader för företag och hushåll. Företag och kommuner kan minska sina kostnader genom att virtuella möten ersätter bil och flyg (Telia spar en halv miljard per år genom virtuella möten). Storskaliga godstransporter med järnväg och sjöfart kan ge lägre transportkostnader Cykling har nästan fördubblats på 10 år i Stockholm. Klimat eller hälsa?
Laddhybrid vs Gasbil
Laddhybrid vs Gasbil Laddhybrid: 80% el, 20% bensin Gasbil: 70% biogas, 30% naturgas
Laddhybrid vs Gasbil Laddhybrid: 50% el, 50% bensin Gasbil: 85% biogas, 15% naturgas
Slutsatser för att nå 2-gradersmålet Kraftig teknikeffektivisering är nödvändig men det krävs också ett trendbrott vad gäller det idag ökande flygresandet, bilresandet och godstransporterna. Fokus på smart tillgänglighet är ett sätt att nå detta. - Stadsplanering för korta avstånd och attraktiv cykel- och kollektivtrafik. - IKT för att ersätta arbetsresor med bil och tjänsteresor med flyg Biobränsle kan räcka till knappt hälften av transportsektorns nuvarande energianvändning. Ökad eldrift i form av spårtrafik, elbussar, plug-in hybrider och batterielbilar. Hård prioritering av ny infrastruktur : Spår, ev. elvägar, BRT-anpassning, tankställen för gas och el.
Infrastrukturplanering: Ord och handling Trafikverket (2012a) Biltrafiken ökar med 61% i Stockholmsregionen till 2030. Utgångspunkt för samhällsekonomiska kalkyler av vägprojekt. Trafikverket (2012b) En minskning av biltrafiken med 5-15% krävs i Stockholmsregionen till 2030, om klimatmålen ska nås.
Skillnad mellan (1) full internalisering av marginalkostnader samt införd moms och (2) dagens beskattning. (Siffrorna är kompenserade för att flygets avgifter idag är högre än flygets marginalkostnader för infrastruktur) Källa: Åkerman, J., 2013 Nationella styrmedel för att minska klimatpåverkan från inrikes och utrikes flyg. Underlagsrapport till utredningen om fossilfri fordonstrafik, N 2012:05
Utrikesflygets utveckling
Alla samhällssektorer vill minska just sina utsläpp med biobränsle...... Produktiv mark behövs globalt sett i första hand för produktion av mat, fiber, byggnadsmaterial och ekosystemtjänster. Betydligt högre klimatnytta om man använder bioenergi till att ersätta kol i kraftverk istället för att producera drivmedel för transportsektorn. (Olika beskattning...) Slutsats: En begränsad del av transporternas bränslen går att ersätta med biobränsle på global nivå. Och Sverige bör vara en stor nettoexportör av bioenergi i framtiden.
Förgasning av skogsråvara - Energiutbyte Källa: Börjesson et al., 2013
Slutsats Vi kommer att behöva använda ett flertal biltyper och drivmedel för att nå klimatmålen. Utnyttja de befintliga alternativ som ger god klimateffekt. Och satsa på utveckling av långsiktiga alternativ; 2:a generationens biodrivmedel (förgasning) och bränsleceller/vätgas. Men räkna med att denna utveckling tar lång tid.
Autonoma fordon – Bra ur klimatsynpunkt?
Styrmedel för biltrafiken och flygtrafiken Biltrafik Flygtrafik Fordonskrav EU: 130 g CO2/km 2015 95g CO2/km 2021 Bonus-Malus ICAO förslag med start 2023-2028 Klimatstyrmedel (direkta) Koldioxidskatt: 2,59 kr/liter bensin. Energiskatt: 3,72 kr/liter bensin Intra-EU flyg är med i EU- ETS. Pris 9 maj: 6 öre/kg CO2 ICAO förslag till MBM från 2020 (utsläppskrediter) Utnyttjande av infrastruktur P-avgifter, trängselskatt Avgifter för drift av flygplatser, flygledning etc Moms 25% på fordon och drivmedel 6% på inrikes resor, 0% på utrikes resor Information Obligatorisk CO2- deklaration i bilannonser Inga krav på deklaration av klimatpåverkan för flygresor
Svenskars resande i 5 scenarier för 2050, som alla når -85% växthusgaser Källa: Naturvårdsverket/KTH (2007), Tvågradersmålet i sikte? - Scenarier för det svenska energi- och transportsystemet till år 2050. Naturvårdsverket rapport 5754.
Om styrmedel ”Näst bästa” styrmedel kan vara bäst Tiden är knapp – Provisoriska styrmedel i väntan på de optimala Det är inte volymen på satsningarna på cykel- och kollektivtrafik i sig som är det viktiga. Minst lika viktigt vad man inte bygger. Behövs olika styrmedel i olika beslutssituationer
Pris på växthusgaser i olika sektorer (vid 10 Euro per ton i ETS)