Mobila team Test Mobilt Estherteam

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DÅD-projektet Förbättringsarbete Vårdcentralen Visby Norr.
Advertisements

Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Trygg hemma Förstärkt samarbete i öppenvård Arbetsgrupp Gällivare träff 2.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
En ingång Kartläggning av befintliga och framtida behov
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Medarbetares erfarenhet Enkät jan 2017
Mätning: Arbetssätt som möjliggör sammanhållen vård i hemmet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Mobil Närvård - Skaraborg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Utvecklande, lärorikt och nytänkande
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Delregionaltmöte Nordväst
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
9...
Vårdsamordning Länets invånare ska kunna säga: ”Jag får den vård jag behöver när jag behöver det och där jag behöver det” Presentera mig Vi precis som.
Diabetesenkäten och Diabetesprofilen på webben
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Planering inför utskrivning på kvällar och helger
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Mobilt Team Geriatrik Mölndal
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Graviditet-förlossning-eftervård-BVC
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Värdegrund inom äldreomsorgen
Exempel på patienter som ingår i vårdgarantin
Dokumentera rätt i vården
Mobila närvård – nuläge och framtid Karin Fröjd Regional projektledare
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Led- och muskelmottagning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Mobila team Test Mobilt Estherteam Medarbetares beskrivning av mötesplatser och kontaktvägar Enkät jan 2017

Skatta hur du uppfattar möjlighet att få kontakt i ett patientärenden med "den andra parten" (hemsjukvården/vårdcentralen). Huskvarna Vetlanda

Kommentar: Jag ringer och någon svarar alltid. Däremot kanske jag inte får tag i rätt person men det brukar alltid ordna sig. Fungerar bra att få kontakt men svårt att få tag i rätt person. finns alltid akut telefon. Men svårare att få prata med ansvarig sköterska Kräver mycket administration och tar tid! Når endast Tele-Q och behöver vänta på att bli uppringd. Upplevs inte bra när man står hemma hos någon och behöver rådgöra med läkare relativt snabbt Kommentar: Varierar mellan olika vårdcentralen Olika för lätt till olika vårdcentraler Bra med vårdadminstratrörer/samordnare Inte alltid läkare finns på plats för telefontid kl 12.00-12.30. Vi ssk i HSV ringer ofta många gånger och går därefter ner till VC för att leta upp en läkare. Väl på VC kan det ta tid att vänta på att läkaren äter/har patient. Äldresamordnarna går oftast ganska lätt att nå. För att nå rehabpersonal behöver man försöka några gånger.

Vilka mötesplatser finns, där du arbetar, för samverkan och samarbete mellan vårdcentral och hemsjukvård? Huskvarna Telefon, Möten regelbundet ( däremot är det bara våra chefer och en medarbetar som är på dessa möten ) Dessa möten innehåller inte bara patientärenden utan har också ett organisatoriskt syfte. Träffar kommunens hemsjukvårdsteam 1-2 gånger/"termin" Gemensamma träffar med teamet. Kommunen har direkt nummer i teleQ där de får förtur. mobilnummer som de kan ringa direkt på vid svårt sjuka pat snabbkö telefonveckomöte med läkareTyvärr har mötesplatserna nu blivit mest "administrativa" vilket inte ger mervärde för pat endast telefon telefonkontakt.Planeras för ett nytt samarbete med hemsjukvården, s k hemsjukvårsteam där det planeras att läkare från VC ska träffa/ skyper med hemsjukvårdspersonal en gång i veckan i en timme. Tider planeras för akuta hembesök dagligen. Samverkansmöten 1-2 gånger per terminTelefon Finns idag tider för genomgång, tills med ssk, av inskrivna pat 1-2 ggr/ termin. För kontakt idag endast Tele-Q. Telefon och hembesök de ggr det är aktuellt

Vilka mötesplatser finns, där du arbetar, för samverkan och samarbete mellan vårdcentral och hemsjukvård? Vetlanda Har fokus grupp med vårdcentralerna samt kommunen 1 gång i kvartalet ungefär. Vi träffas dagligen, kommunssk har egen tid avsatt hos läkare på VC. Direkttelefon nummer in till läkare och mottagning . Kommunssk kommer ofta förbi för att boka tid eller diskutera ev behov. Vi når också kommunens ssk lätt genom telefon. ? Telefontider till VCUppdrag via fax TelefontidEv bokningsbara 15 min tider, vet ej när eller på vilka vårdcentraler det gäller, dålig information om detta Palliativa besök.Besök vc vb.Telefon/fax kontakt. Telefontiden med läkarna. Inga vad jag vet. Telefon och telefontiderTelefontider fungerar bästa på Aroma och deras läkare.Bra Liv ok - mer svårt att veta vilken PAL och vem man ska ringa.Avonova - fungerar så där. Inte alltid läkare är på plats, vid semester är dett annan läkare som knappt läser journalen och knappt bryr sig som fixar till något... Telefontider GVP varannan vecka. Telefontid varje dag kl 12. Vi ringer även ssk på VC via journummer. vårdcentralen Planerade läkarbesök på Särskilda boende. Telefontider med patientansvarig läkare.Möjlighet att boka in 30 minuter en gång/vecka för patienter i ordinärt boende., Fokusgruppsmöte, konsultationstid, direktnummer till samtlig HSL-personal Ronder,telefontid,fax,telefon Gemensamma möten för primärvård och kommun på ledningsnivå, Grupp för Focuspat, teamtid Dagliga Läkartider, avsatta teamtider varje vecka. några tillfällen per termin möts vårdcentralerna och kommunen gemensamt. SIP-möten mycket bra Inga planerade vad jag känner till.NPÖSIP

Upplever du att du saknar något i ditt arbete för att kunna möta patienters behov av vård i hemmet? Ge gärna flera exempel. Huskvarna Jag önskar att hemsjukvården arbetade mer efter hälsosjukvårdslagen dvs ser patienten behov och arbetar utifrån det. När jag arbetade i hemsjukvården hade vi en helhetssyn och fanns till för hela patienten, dvs många olika områden. Jag har en känsla att det är mycket påverkande av kommunsens SOL tänk dvs bara utföra ordinerade ärenden och inte tänka själv. Helhetssyn. Information om in/utskrivningar, avlidna i hemsjukvården.VC förväntas informera och ta hand om patienten men får sällan information kring situationen kring patienten av annan part.Tror att det blir bra med nya plattformen för in/utskrivningar då man från VC kan ha mer kontroll över vilka som är inneliggande och är i behov av uppföljning efter vårdtid. återrapportering om pat tillstånd.uppföljning av palliativa pat JA. Alla pat med insatser i hemmet ska vara hemsjukv.pat. o för dessa pat ska man ha helhetsansvar, inte endast för enskilda uppgifter. Pat med tillfälliga behov/tillsyn el då hemtjänst behöver medicinsk hjälp/bedömning ska kunna få det av hemsjukvården.Från VC gör vi sällan hembesök (med vissa undantag) o därför kan vi inte son tidigare möta past behov av vård i hemmet Smidigt forum för att utbyta info.Gemensam journal I vissa hemsjukvårsteam (t ex team 3)behöver personalsituationen förbättras för att personal där ska orka med! Avsedda tider med läkaren.Direkt kontakt med läkaren.Mer hembesök med läkaren Snabbare läkarkontakt, direktnr till personal på vc på samma sätt som de kan nå kommunens ssk direkt. Aktuellt telefonnummer till aktuell jourläkare, regelbunden telefontid på vardagar för ev. läkarkontakt. Direktkontakt med läkare mera ofta.

Upplever du att du saknar något i ditt arbete för att kunna möta patienters behov av vård i hemmet? Ge gärna flera exempel. Vetlanda Utökad tillgänglighet för våra läkare att kunna ta hand om våra kunder i hemmet. Tidsaspekten samt kraven på vårdcentralerna skapar mycket stressande situationer. Möte med hemtjänstpersonal på deras APT. Hembesök tillsammans med annan personal tex kommunssk/ eller självständigt Tillgång till just rond och hembesök med VC. Utnyttja vårdsamordnarsköterskan på VC bättre, tex telefontider till även den ssk och inte bara läkare. Många ärenden kan vara enklare att ta med ssk och spara läkarens tid. -Kunna dra ut aktuella medicinlistor!-Tid med läkare och gärna hembesök hos dåliga patienten tillsammans med läkare.-Vårdplaner för patienten för den medicinska vården. Man skjuter från höften och tar problemen när de kommer, ingen bra framförhållning i många lägen.- saknar uppföljning av läkare! Det ligger helt på ssk att komma ihåg att följa upp behandlingar. ex medicinändringar. När man pratar med sjuksköterska på vårdcentralen så får man ibland till svar ring på telefontiden. Ibland är det bättre att de forskar i problemet innan telefontiden. Hembesök av läkare är väldigt svårt att boka in. Lättare tillgänglighet till läkare. Både telefontider och att få ut till hembesök. Inte bara hembesök vid palliativt möte! Vid hemsjukvård stannar mycket på ssk-nivå. Läkare gör t.ex förändringar via telefon.Krävs att ssk driver frågor Önskar att det vore lättare att genomföra hembesök med läkare för palliativbedömning på kort varsel. Ofta drar det ut på tiden alldeles för länge. Fler läkare. Längre telefontider med de vårdcentraler som inte ligger på "vår" ort. Insyn i varandras dokumentation Samma journal för kommunen som för Landstinget. Närmare kontakt i vissa patientärenden. I bästa världar skulle det finnas obegränsat med tider för hembesök. Ibland tydligare och mer information angående personens hälsotillstånd, ev restriktioner och riktlinjer vid specifika frakturer, operationer eller diagnoser. Prognosen vid vissa sjukdomar. Gemensamt journalsystem.