Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se 9:30 Kaffe serveras i Café Arom (plan 5 i F-huset i Moas båge) Ca 10-10:30 Vi hälsas välkommen av Utbildnings- och forskningsnämndens ordförande: Peter Dobers 10:30-11:30 Presentation av utbildningar och forskning om hållbar utveckling vid Södertörns högskola 11:30-12:00 UKÄ Utvärdering av högskolorna vad avser hållbar utveckling, Ulf Andersson m fl. Se sammanställning sidan http://www.hu2.se/?p=292 12:00 – 13:00 Lunch 13:00-14:00 SWEDESD arbete med GAP mm, Hanna Hofverberg 14:00-14:30 Diskussion om lärandemål inom hållbar utveckling samt om HU2 behöver göra några inspel i nuvarande aktiviteter. Se HU2 förra projekt med lärandemål, http://www.hu2.se/hu2old/nlhu2.htm 1430 Kaffe 15:00-15:30 2 000 studentröster om hållbarhet i utbildningen och karriären, Markus Danell & Victoria Hellsten från Sustainergies, http://www.sustainergies.se/ 15:30-16:00 Avslutande diskussion om vad HU2 behöver bevaka i framtiden och vart nästa möte, hösten 2017, skall vara. 1600 Avslutning HU2 mötet den 6 april kommer även att vara öppet över GoToMeeting för de som vill vara med över nätet. https://global.gotomeeting.com/join/512329821 Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se
Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, startades 2005 och vänder sig till intresserade personer inom universitet och högskolor samt myndigheter, verk och nationella student-organisationer. Nätverkets målsättning är att integrera hållbar utveckling i den högre utbildningen. Våren 2017 bestod nätverket av 140 medlemmar. HU2 är ett nätverk helt utan kostnad för deltagare. Idén är att de som vill bara kan anmäla sig och delta på de saker som de är intresserade av. HU2 försöker dra ihop ett möte per halvår i någon sorts stafett där vi tar in förslag under varje möte vart vi skall vara och vad vi skall diskutera under nästa möte. Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se
Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se HU2 PROJEKT AISHE AISHE står för ”Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education” och är ett självvärderingsverktyg för hållbar utveckling inom högre utbildning. Anledningen till att HU2 en gång startade var att några personer från olika högskolor träffade Niko Roda, som är projektledare för AISHE, på Högskoleverket hösten 2005. Vi bestämde oss då för att bilda ett nätverk för att byta erfarenheter kring hur vi integrerar hållbar utveckling i utbildningen och på sikt hur vi skulle utvärdera hur bra detta arbete går. Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se
Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se HU2 PROJEKT NL-HU2 Ett nätverksmötets inom HU2 resulterade i en ansökan till NSHU (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning) om att skapa ett forum för att diskutera gemensamma lärandemål inom hållbar utveckling för olika utbildningsområden med anledning av Bolognaprocessen och den nya paragrafen i högskolelagen. Projektet som blev resultatet av ansökan kallas NL-HU2 och tanken är att det står för ”Nivågrupperade Lärandemål – Högre Utbildning för Hållbar utveckling”. Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se
Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se HU2 PROJEKT SUHUT – Systematiskt arbete med att integrera utbildning för hållbar utveckling Vid flera tillfällen inom HU2 har vi diskuterat hur vi kan integrera hållbar utveckling i utbildningen. Det har nu visat sig att det finns två lite olika lösningar. I den lösning många använt har man helt enkelt skapat en eller några kurser om hållbar utveckling inom utbildningen, dit utbildning om hållbar utveckling koncentrerats, medan resterande utbildning har fortgått i stort sett som vanligt. Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se
Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se Lärosätenas arbete med hållbar utveckling utvärderas för första gången under 2017. I år är det tio år sedan det skrevs in i högskolelagen att universitet och högskolor ska främja en hållbar utveckling. Regeringen har gett UKÄ i uppdrag att utvärdera hur samtliga lärosäten arbetar med detta. Den 17 oktober 2016 skickade UKÄ brev till alla rektorer om ”Preliminära bedömningsgrunder och vägledande frågor för utvärderingen av universitetets och högskolors arbete med att främja en hållbar utveckling”. Den 13 december 2016 bjöd UKÄ in landets lärosäten till upptaktsmöte inför utvärderingen. Där presenterades också ”Vägledning för tematisk utvärdering av hållbar utveckling” Sista datum för inlämning av självvärdering var den 7 mars 2017 Samtliga lärosäten omfattas av utvärderingen. UKÄ har begränsat utvärderingen till hållbar utveckling i lärosätenas utbildningar. Forskning ingår inte. Den 1 september 2017 ska utvärderingen vara klar. Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se
Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se Bedömargruppen har följande sammansättning: Professor Göran Finnveden, vicerektor för hållbar utveckling, Kungliga Tekniska högskolan (ordförande, sakkunnig) Doktor Eva Friman, föreståndare SWEDESD, Uppsala universitet (sakkunnig) Docent Sofia Lundberg, rektor Handelshögskolan vid Umeå universitet (sakkunnig) Konstnärlig professor Henrietta Palmer, Chalmers tekniska högskola (sakkunnig) Doktor Barbro Robertsson, miljösamordnare Göteborgs universitet (sakkunnig) Doktor Håkan Rodhe, universitetslektor Lunds universitet (sakkunnig) Docent Per Sund, universitetslektor Mälardalens högskola (sakkunnig) Doktor Göran Carstedt, konsult med inriktning mot ledarskap för en hållbar framtid och hållbar affärsutveckling (arbetslivsföreträdare) Doktorand Anna Mogren, Karlstads universitet (studeranderepresentant) Studerande Linn Svärd, Lunds universitet (studeranderepresentant) Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se
Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se UKÄ utvärdering av hållbar utveckling i utbildningen HU2 har samlat ett antal självvärderingar på sidan http://www.hu2.se/?p=292 Sammanfattningsvis kan sägas: Delegation av utbildningsfrågor till fakultet, institution, lärare Kompetens – verktygslåda - Utbildning av lärare - Förnya ”äldre” utbildningar – Nyrekrytering – Seminarier Märkning/diplomering av kurser/program – mål - uppföljning Definition (fortfarande Brundtland) – omöjligt - vi gör redan ”allt” Organisation, process, ledningen, studenter Miljöledning, direkta miljöaspekter, bra-dåligt Obligatoriska kurser, Egna lärandemål inom Hållbar utveckling Integrering – Specialisering Förändringsarbete – tar tid och resurser Många enstaka exempel – mer än generella Har initierat intervjuer, enkäter, utredningar, återupptagen dialog, nya beslut, nya visioner/planer Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se
Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se HU2 - vad kan vi göra inom UKÄ utvärdering? Arbetsgrupp Inlaga – vad vi gjort Förslag – vad vi vill Övrigt Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se
Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se HU2 - vad kan vi göra inom utveckling av lärandemål? Söka nya projektmedel? Starta samarbetsprojekt? Påminna om tidigare utredning Övrigt Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se
Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se HU2 – idéer? Möten Aktiviteter Nya projekt Hemsida Facebook (77) Nedläggning ? Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se
Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se HU2 – nästa möte Var När Vilka frågor behöver upp Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se
Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se
Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2, www.hu2.se