Sparsam körning (Evo) Panel-PC

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kraft och rörelse.
Advertisements

Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
ÖGS Bolaget AB Miljöåtgärder.
Joakim Eriksson Luciano Hermansen
Samhällsekonomi 2.
Tryck I en bomb använder man sig av tryck-kraft för att skapa förstörelse. Nu kommer förklaringen på vad tryck är. Tryck är en kraft – tryckkraft. Tryck.
Fordonets Teknik o Mekanik
Varför gör vi denna satsning?
Kraft Profilen Centripetalkraft Lyftkraft Muskelkraft Motkraft
Vad är energi? Energi är något som har förmågan att utföra ett arbete eller göra att det sker en förändring.
Prov Fysik 1, Värme version 2
Fritt fall Sid
Speciella Relativitetsteorin
Rörelse Kapitel 7.
Hur gör man en handlingsplan?
Pneumatik FOR 1209.
Objektorienterad tänkande
Principer för arbetsställningar
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Vad vår hjärna kan lura oss!
Klimatförändringarna
Hjälp oss göra Koll på pengarna ännu bättre!
Global uppvärmning Vad gör vi åt det?.
Rörelser.
Google SketchUp Del 1.
1 Strategier för minskad klimatpåverkan - framtidsbilder för markanvändning på landsbygden Rebecka Milestad, Åsa Svenfelt & Kalle Dreborg.
Magnetism Hur fungerar det då?.
Rörelse Kapitel 7.
Energiformer & omvandlingar
Hybridbilen. Hybridbil - är en typ av bil som utöver en vanlig förbränningsmotor (vanligen bensin- eller dieseldriven) även har en eller flera elmaskiner.
Daniel Cronholm biblios.se/data © Övning 6: Visning av bildspelet Kör igång det här bildspelet. Det är uppgifter du skall göra med bildspelet.
Arbete Energi Effekt.
Energi Var kommer energin ifrån Vad är energiprincipen
Min friggebod Skiss i 3D Miljö/omgivning Vad den ska användas till Material Motivera materialval Jämför med ett annat material, varför är ditt val bättre?
En förenklad och förminskad bild av verkligheten sedd uppifrån himlen Vad är en karta?
Energi Åk
Förväntningar på Stockholmsregionens ekonomiska tillväxt April 2004 Fastighetsägarna.
TRÄNINGSLÄRA Våra kroppar är anpassade för ett liv i rörelse. Vad händer med våran kropp när vi rör oss för lite?
Termodynamikens huvudsatser De fyra huvudteserna.
Kraft, rörelse och arbete HGA. Olika sorters krafter Anne-Lie Hellström, Christinaskolan, Piteå – HGA Tyngdkraft - jordens dragningskraft.
KRAFTER KRAFT MOTKRAFT MASSA TYNGD. Krafter påverkar materia  Prova att lyfta din penna  Jämför detta med att lyfta något tyngre, tex din fysikbok.
Inloggning, startsida i Co-Driver samt utloggning Panel-PC
Meddelanden Panel-PC Co-Driver 3.0, version 1.0.
CEROS Elslipmaskin.
Kommunikationsprocesser
Stresshantering och säljplanering
Wordgenomgång.
Rörelse Alla bilder är cc.
Påfyllningsrapport Panel-PC
Checklista Panel-PC Co-Driver 3.0, version 1.1.
Lathund för klockanVHC
Digital färdskrivartömning Panel-PC
Transportprojekt hemvården Uppsala
Nationalekonomi – vad är det?
Inställningar Panel-PC
Instruktioner MikroRisk
Naturlandskap blir kulturlandskap
May the force be with you
Newtons 1:a lag. Tröghetslagen
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Bara en kraft kan ändra fart eller riktning på något.
Helena Stigson, Folksam
Klimatskärm och inre solskydd
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Komma igång med Scratch
Lathund för klockan VHC
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL?
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Presentationens avskrift:

Sparsam körning (Evo) Panel-PC Co-Driver 3.0 version 1.0

Sparsam körning Bakgrund Bränsleförbrukning påverkas av många olika saker: Fordonets egenskaper (motor, axlar, vikt, höjd etc.) Externa faktorer (väglag, väder, topografi etc.) Förarbeteende Föraren kan bara påverka sitt beteende Att mäta beteende är mer rättvist än att mäta förbrukning

Sparsam körning Allmänt All mätning är relativ Resultatet jämförs med körtid och köravstånd Feedback i realtid Just nu-värden – coachar föraren under färd Färgindikationer – enkelt att förstå Rött signalerar ett sämre beteende Grönt signalerar bra beteende Gult signalerar att du är på väg mot en ”registrering” Mått i procent – enkelt att förstå och relatera till Röda procent ska minskas Gröna procent ska ökas

Sparsam körning Öppna Sparsam körning: Tryck på Sparsam Körn. (Sparsam körning) i Startmenyn.

Sparsam körning Just nu-värden Just nu-värden – coachar föraren under färd 6 mått samt bränsleförbrukning Utrullning Överhastighet Tomgång Nollgas – nytt mått Hård bromsning – nytt mått Bortbromsad energi – nytt mått

Sparsam körning Just nu-värden Just nu-värden – coachar föraren under färd Tryck på Inställningar för att ändra ordning på måtten eller ta bort något mått på skärmen. Tryck på Hjälp för att få kort information om de olika måtten.

Sparsam körning Allmänt Växla fönster Växla mellan visning av Just nu-värden och Dina totala värden: Tryck på växlingsknappen för att växla mellan de olika fönstren.

Sparsam körning Dina total värden Dina totala värden Om en förare kör en annan bil för första gången är Dina totala värden nollställda. Ingen data flyttas mellan bilar utan man börjar då på noll.

Sparsam körning Dina total värden Dina totala värden – en sammanställning Visar en sammanställning (sedan senaste noll- ställning) och ger underlag till rapporter i Weboffice. Nollställ när du vill genom att trycka på Nollställ. Nollställer bara i fordonet, information finns fortfarande tillgänglig i Weboffice. Tryck på Hjälp för att få kort information om de olika måtten.

Sparsam körning Rapporter i Weboffice Interaktiva webbrapporter som går att exportera till Excel eller PDF.

Sparsam körning Mått Utrullning Överhastighet Tomgång Nollgas – nytt mått Hård bromsning – nytt mått Bortbromsad energi – nytt mått

Sparsam körning Utrullning Utrullning mäts när: Fordonets hastighet minskar långsamt (mindre än 1 m/s²) Bromspedalen ej är nedtryckt Gaspedalen ej är nedtryckt (ingen bränsleförbrukning) För att maximera utrullning: Fokusera på att planera stopp i förväg och sänka farten utan att använda hjälpbroms. Bra resultat: 75-100%.

Sparsam körning Utrullning Retarder/VEB Utrullning Start Fotbroms Stopp Ser att man kommer att behöva stanna framöver Släpper gasen och börjar motorbromsa

Sparsam körning Utrullning Retarder/VEB Utrullning Start Fotbroms Stopp Retarder/VEB Fotbroms Start Utrullning Stopp Ser att man kommer att behöva stanna framöver Släpper gasen tidigt och börjar motorbromsa

Sparsam körning Utrullning Retarder/VEB Utrullning Start Fotbroms Stopp 50% Retarder/VEB Fotbroms Start Utrullning Stopp 80%

Sparsam körning Överhastighet Överhastighet mäts när: Fordonets hastighet är över 83 km/h. OBS! Om fordonet rullar ner för en backe fortare än 83 km/h mäts ingen överhastighet eftersom inget bränsle förbrukas. För att minimera överhastighet: Fokusera på att hålla rätt topphastighet och att inte köra för fort. 0% innebär att du inte kört över 83 km/h. 100% innebär att du kört över 83 km/h hela tiden (vilket är praktiskt omöjligt).

Sparsam körning Tomgång Tomgång mäts när: Fordonet står stilla mer än 1 minut Motorn är igång För att minimera tomgång: Fokusera på att stänga av motorn när fordonet är stillastående. Bra resultat: 5- 8%. En motor som står på tomgång har högre utsläpp än en motor som arbetar normalt.

Sparsam körning Nollgas Nollgas mäts när: Fordonet rör sig framåt utan bränsleförbrukning Bromspedalen ej är nedtryckt Gaspedalen ej är nedtryckt (ingen bränsleförbrukning) Konstantfarthållare används ej För att maximera nollgas: Försök att hålla detta värde så högt som möjligt. Fokusera på att använda dig av topografin eller andra möjligheter att få fordonet att röra sig framåt - utan att använda gaspedal eller konstantfarthållare. När fordonet rör sig framåt utan hjälp av gas eller farthållare, är ”just nu”- stapeln grön och ökar för varje meter

Sparsam körning Hård bromsning Hård bromsning mäts när: Hastigheten minskas kraftigt med bromsning Måttet visas hur stor andel bromsningar som var kraftiga av de totala antal bromsningar som utförts. Hård bromsning är extra intressant för transporter av människor och känsligt gods i täta trafiksituationer. För att minimera hård bromsning: Fokusera på att planera din körning och inbromsningar i förväg och att inte bromsa för hårt. Bra resultat: 0%

Sparsam körning Bortbromsad energi Bortbromsad energi handlar om att undvika att bränsle man investerat i hastighet under acceleration slösas som värme genom bromsning. Den energi som gått åt för att accelerera upp till en hastighet jämförs med den energi som försvinner som värme i bromsarna när hastigheten minskas. För att minimera bortbromsad energi: Fokusera på att bromsa endast när det är nödvändigt – speciellt vid höga hastigheter. Om du har 50% bortbromsad energi innebär detta att hälften av den investerade energin har slösats bort som värme vid inbromsning. Acceleration genom gas Bromsning 50 km/h 0 km/h 0 km/h

Sparsam körning Grundläggande principer Mått Mål Önskat beteende Utrullning MAXIMERA Planera dina stopp Överhastighet MINIMERA Håll rätt topphastighet Tomgång Stäng av motorn Nollgas Använd topografin Hård bromsning Undvik hårda bromsningar Bortbromsad energi Undvik onödiga bromsningar