Att arbeta som rådgivare i Greppa Näringen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Introduktionskurs Greppa Näringen Madeleine Wiström, växtodlingsrådgivare Hushållningssällskapet
Advertisements

 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
DÅD-projektet Förbättringsarbete Vårdcentralen Visby Norr.
Oskrivna och skrivna regler i Kallhälls scoutkår Hälsodeklaration, personuppgifter och kontaktuppgifter Kåren har som policy att ta in en ny hälsodeklaration.
Att arbeta som rådgivare i Greppa Näringen Kristian Jochnick Länsstyrelsen Västra Götaland.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
Köksbordsmaterial växtnäringsbalanser Bilder till kokboken om växtnäringsbalanser.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Hur påverkar gödslingen läckage av kväve det enskilda året? Maria Stenberg Greppa Näringen, Skara.
Hur man använder EasyWorship del 1
Vad har vi åstadkommit? Norrköping
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Stina Olofsson, Jordbruksverket
Svenska som andraspråk 1
Informationsmöte VA till Varola
Grundkursen: Jordbruket och klimatet Skövde
Samuel Svenson samsv
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Människokännedom.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Konsten att läsa skönlitteratur
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Test av mineralgödsel-spridare
Den retoriska arbetsprocessen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Gymnasiearbete 100 p.
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Fosforkampanj inom Greppa Näringen
Regiongemensam elevenkät 2016
19 dec Jan Eksvärd, LRF Fosfornätverket 19 dec Jan Eksvärd, LRF
Nätverk för lärare på fritidshem
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Regiongemensam elevenkät 2016
Region Norrbottens gemensamma dokumenthanteringssystem
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Fosforkampanj inom Greppa Näringen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Varierad PK gödsling Hur?.
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Test av mineralgödsel-spridare
Ersättningskollen.
Grundkursen: Jordbruket och klimatet Skövde
Gymnasiearbete 100 p.
Hållbart jordbruk - argument i miljö och klimatdebatten
Tips för det praktiska ledarskapet
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Sjuksköterskedagen 12 maj
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Att arbeta som rådgivare i Greppa Näringen Jenny Henriksson 2016-11-09

Att arbeta som rådgivare i Greppa Näringen 13:30- 14:20 Förberedelser innan du åker ut Ute på gården Efterarbete på kontoret Några erfarenheter Några exempel på ”typkunder” Några exempel på bra verktyg

Förberedelser innan du åker ut Strukturera ditt arbete! Gör flera rådgivningar av samma sort/ämne Planera arbetet utifrån årstiderna.

Förberedelser innan du åker ut Bokning tar tid! Skapa en bild av gården redan vid bokningen Titta i Greppas administrativa system

Förberedelser innan du åker ut Läs in dig på det underlagsmaterial som finns på hemsidan. Ta fram underlag i VISS, Vattenkartan Skicka ev. ut blanketter i förväg.

Diskussionsfråga Vad tycker ni att man bör tänka på när man åker ut på ett rådgivningsbesök hos en lantbrukare för första gången?

Anpassa rådgivningen efter gården! Ute på gården Anpassa rådgivningen efter gården! Rådgivningen ska GE något för lantbrukaren Ta god tid på er att lära känna varandra Gör gärna en rundtur på gården Kolla av lantbrukarens intresseområde Tydliggör syfte och mål med besöket Gå igenom besökets innehåll med lantbrukaren Bra underlagsmaterial

Ute på gården Våga pröva er fram!

Ute på gården Dubbelkolla siffror i tex i växtnäringsbalansen Checka av så du får med dig allt (klimat, kem, kommande rådgivning) Prata bondens språk, var lyhörd Använd förklarande jämförelser Du behöver inte kunna svara på allt

Ute på gården Ge lantbrukaren något konkret innan du åker hem! Sträva efter att komma fram till några konkreta råd och slutsatser redan vid besöket. Presentera lämpliga moduler, kom ihåg de som är utanför ditt område. Gör en/uppdatera befintlig rådgivningsplan Ge lantbrukaren möjlighet att ställa frågor

Diskussionsfråga - rådgivningsbrev Om ni sätter er in i lantbrukarens situation – hur hade ni velat att rådgivningsbrevet skulle ha sett ut?

Efterarbete på kontoret Rapporten: Skriv rapporten för den enskilda gården. Skapa mallar, men skriv individuellt. Kort och konkret Sammanfattande korta punkter i början av rapporten Lyft fram det positiva Återkoppla per telefon!

Exempel sammanfattande punkter i rådgivningsbrevet Områden där ni gör bra åtgärder: Analyser finns (stallgödsel och foder) Hög vallproduktion med god kvalitet, där ni lyckas bevara en bra klöverandelen under hela liggtiden. Ogräsharvning i vissa grödor Underhåll av dränering och struktrukalkning. God växtföljd och väl anpassad gödslinsstrategi, vilket är kväveeffektivt och ger minskade förluster av kvävläckage och utsläpp av växthusgaser.

Exempel rådgivningsbrev Områden där jag ser en utvecklingspotential, där ni kan jobba med förbättringar: Markkartera för att kunna anpassa gödslingen till näringsförråden i marken. Genom era ägor flyter X-ån. För att minska risken för fosforförluster är det lämpligt att anlägga skyddszoner i anslutning till Enligt gödslingsplanen jag gjorde för år 2016 tillför ni 23 kg P/ha. Reglerna säger att stall¬gödsel och andra organiska gödselmedel under en femårsperiod inte får tillföras i större mängd än vad som motsvarar 22 kg totalfosfor per hektar spridningsareal och år, räknat som ett genomsnitt för företagets hela spridningsareal per år under perioden. Gödslingsplanen jag gjorde är något förenklad och ger ingen exakt bild av verkligheten, men den ger ändå en indikation på att fosfortillförseln till gården bör sänkas. Bättre anpassning av kvävegivan. Nu omotiverat högt till havre och rågvete.

Några erfarenheter… Varje rådgivningstillfälle är unikt! Var lyhörd för vad lantbrukaren är intresserad av! Prioritera att göra moduler som lantbrukaren själv tycker är intressanta! Håll koll på klockan! Fokusera på det du är där för att göra! Åk tillsammans med en erfaren rådgivare på den första rådgivningen.

Skriv rapporten direkt efter besöket! Några erfarenheter… Skriv rapporten direkt efter besöket! Var ärlig med vad du kan och inte kan! Ta gärna foto vid besöket. Foto: Anuschka Heeb

Exempel på ”typ-kunder” Den mycket pålästa och intresserade Den förvirrade som inte verkar ha någon koll Den ointresserade som bara vill prata om annat Den som är stressad och egentligen inte vill/har tid Den som inte pratar alls Den ”perfekta” gården – beröm! Men försök också hitta något som lantbrukaren kan jobba vidare med. ”Katastrofgården” – Välj ut några saker att fokusera på, Vad är värst? Vad är faktiskt möjligt att åtgärda?

Några exempel på bra verktyg

Lycka till med rådgivningen!