Innehåll Socialtjänstens roll – integrerande samhälle Tre krav (villkor?) för rätt till ekonomiskt bistånd.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HANDLÄGGARDAG OM EKONOMISKT BISTÅND
Advertisements

Myndighets-presentation
Individuppföljning inom äldreomsorgen.
Brukarfokus i biståndshandläggning
Socialtjänstlagen 4 kap 4 §
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Vad kan du lämna ut till vem?
RÄTTSSÄKERHET Från grundlag till Allmänna råd EU-MEDBORGARE
SOCIALTJÄNSTLAGEN SoL
MISSBRUKARE EES-MEDBORGARE HFD-DOMAR
Schablon eller inte till villaboendekostnader?
(Fri-)rörlighetsdirektivet 2004/38/EG
Handläggning enligt SoL
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
Utgångspunkter vid biståndsbedömning
Socialtjänstlagen, SoL
RÄTTSSÄKERHET 1. LEGALITET 2. OBJEKTIVITET 3. OFFENTLIGHET
UPPSALA.
RÄTTSSÄKERHET JURIDISKT
1. Ska en ansökan som görs på telefon leda fram till beslut?
HANDLÄGGARDAG OM EKONOMISKT BISTÅND
EKONOMISKT BISTÅND RÄTTSSÄKRARE HANDLÄGGNING
HANDLÄGGARDAG OM EKONOMISKT BISTÅND
HANDLÄGGARDAG OM EKONOMISKT BISTÅND
Pernilla SMITH Stockholm Vice ordförande 5 november 2013.
Vi ska gynna den fria rörligheten
HANDLÄGGARDAG EKONOMISKT BISTÅND
HANDLÄGGARDAG EKONOMISKT BISTÅND
RÄTTSSÄKERHET LEGALITET OFFENTLIGHET OBJEKTIVITET BESLUT INOM RIMLIG TID ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET Stockholm, torsdag 24 januari 2013 ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET.
Patientjournallagen Ändamål
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Hur ser Kammarrätterna på EU-medborgares rätt till bistånd
En heldag om ”spontanister” och lite annat om ekonomiskt bistånd Halmstad 27 mars 2012.
HELDAG OM EKONOMISKT BISTÅND
RÄTTSSÄKERHET Från grundlag till Allmänna råd, journalskrivande Från grundlag till Allmänna råd, journalskrivande ÄNDRA GYNNANDE BESLUT Oj då, det blev.
RÄTTSSÄKERHET LEGALITET OFFENTLIGHET OBJEKTIVITET BESLUT INOM RIMLIG TID Östersund, tisdag 24 september 2013 ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET.
Fem punkter RÄTTSSÄKERHET EU-MEDBORGARE MISSBRUKARE STUDERANDE
Handläggarhalvdag om ekonomiskt bistånd
HANDLÄGGNING AV EKONOMISKT BISTÅND
EKONOMISKT BISTÅND RÄTTSSÄKRARE HANDLÄGGNING GÖTEBORG 4 FEBRUARI 2015
HANDLÄGGARDAG OM DOKUMENTATION
ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET
Utsatta EU-medborgare i Trollhättan. Dagens regelverk är utformade utifrån grundtanken med fri rörlighet och att de personer som kommer hit förutsätts.
Återkoppling avgifter, ”semesterkommuner” och medborgarnas rörlighet och kommunal hälso- och sjukvård Läns- och regionförbund 16 september 2015 Helena.
Innehåll i föreläsningen
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Kunskap till Praktik Patientdatalag (2008:355) Sanna Othman – Landstingsjurist JLL.
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
Och andra frågor vid handläggning av ekonomiskt bistånd Trollhättan 8 april 2016.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Handläggning Ekonomiskt bistånd 21 oktober 2015 Stockholm.
Handläggning Ekonomiskt bistånd 19 oktober 2016 Botkyrka Nils Allan Danielsson självutnämnd specialist.
Frågor om bedömning av ålder – ensamkommande barn
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
EU-medborgare Missbrukare Ideellt skadestånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
självutnämnd specialist
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
RÄTTSSÄKERHET Socialarbetarens roll: INTE allmänheten, gemene man Legalitet, objektivitet, offentlighet, beslut inom rimlig tid, möjligt att överklaga.
Att utreda våldsutsatthet inom Socialtjänsten Västerås 5 maj 2014
RÄTTSSÄKERHET Socialarbetarens roll: INTE allmänheten, gemene man Legalitet, möjligt att överklaga, offentlighet, beslut inom rimlig tid, objektivitet.
Självutnämnd specialist
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Presentationens avskrift:

nilsallan@hotmail.com

Innehåll Socialtjänstens roll – integrerande samhälle Tre krav (villkor?) för rätt till ekonomiskt bistånd ”Utomsocknes” Handläggningsregler

Socialtjänstens roll Integrerande samhälle Huvudsakliga målsättning: avslag eller bifall?? Huvudsakliga arbetsuppgift: arbetsförmedla, rehabilitera, fattiggöra, stötta??

Rättvisa Upplevd rättvisa är en förutsättning för att ett demokratiskt samhälle ska överleva. (Aristoteles)

Rättvisa? Individuell bedömning i varje enskilt beslut Inte ”Lika för alla”, eller ...? Viktigt att känna till, förstå, arbeta utifrån, och kunna förklara, regelverket

Tre krav (villkor?) Göra så gott man kan, inte kunna lösas på annat sätt och nödvändigt för att ha en ”skälig levnadsnivå”

”Utomsocknes” Personer från andra kommuner Socialtjänstlagen 2a kapitlet ”Svarte Petter”-utredningen: Den enskildes vilja har stor betydelse (Proposition 2010/11:49: Ansvarsfördelning mellan bosättningskommun och vistelsekommun, sidan 39).

Handläggningsregler Dokumentation Sekretess Överklagningar Lex Sarah RAPPORT

Källor Lagar med förarbeten (riksda´n) Förordningar (regeringen) Föreskrifter (befogade myndigheter) Allmänna råd Domar, JO-beslut www.lagrummet.se www.informationsverige.se . www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand

Källor

Självbestämmande Bistånd till oskäligt boendenivå i husvagn Erbjuden bistånd till/i ”annan del av landet” Bistånd till oskäligt boende i kolonistuga sid 14

Självbestämmande Fritt att välja boende?-ort? SoL innehåller inte heller några bestämmelser som innebär att en socialnämnd skulle vara förhindrad att erbjuda den enskilde lösningar som genomförs inom en annan kommuns geografiska område eller genom åtagande av en annan kommun under förutsättning att det erbjudna biståndet uppfyller kravet på en skälig levnadsnivå (jfr 2 kap. 5 § SoL). Tvärtom förutsätter vissa bestämmelser att insatser enligt SoL ibland genomförs i annan kommun (se 16 kap. 2 §). Ingenting talar för att något annat skulle gälla just beträffande bistånd i form av tillhandahållande av bostad, oavsett att en sådan lösning ofta leder till att en annan kommun blir ansvarig för att tillgodose eventuellt ytterligare behov av bistånd. RÅ 2004, ref 130 Rimligt söka inom pendlingsavstånd, Kammarrätten i Göteborg 22 oktober 2012, mål nr 5112-12

Skälig levnadsnivå Vad behövs för att ha en skälig levnadsnivå? Tre olika kategorier av behovsposter:

Skälig levnadsnivå Riksnormposter, totalsumma fastställd Övriga försörjningsstödsposter, faktiska kostnader om de är skäliga Saker som inte ingår i försörjningsstödet, men ändå är nödvändigt för en skälig levnadsnivå sid 20, 48

Skälig levnadsnivå Riksnormposter: finns särskilda skäl att ändra? Övriga försörjningsstödsposter: skälig kostnad, finns alternativ? Övrigt saker: nödvändiga, finns andra alternativ?

Skälig levnadsnivå När vi tar beslut om vi ska bevilja bistånd till det som söks kan det vara bra att strukturera bedömning och beslut utifrån dessa tre kategorier.

Ingår i riksnormen (SoL 4 kap 3 §) Nödvändiga saker och täcks vanligtvis av riksnormen, det vill säga nivån är bestämd. Utredning: Finns särskilda skäl till att ge mer, eller mindre, bistånd? sid 52, 53

Ingår i försörjningsstödet (SoL 4 kap 3 §) Saker som inte ingår i riksnormen, men som är nödvändiga, nivån är inte bestämd. Utredning: Skäliga kostnader? Finns alternativ? Schabloner medför inte att vi kan strunta i att utreda faktiskt behov sid 54 ff

Livsföring i övrigt (SoL 4 kap 1 §) Andra saker än de som ingår i försörjningsstödet kan vara nödvändiga för att ha en skälig levnadsnivå. Utredning: Är det nödvändigt? Skäliga kostnader? Finns alternativ? sid 68 ff (ta bort ”vinterkläder”)

Tänk på barnen Aktualiseras ofta vid el- och hyresskulder Särskilt viktigt vid långvarigt biståndsbehov Riksnormen högre för 19-åring i hushållet än för vuxna sid 23, 51 (konstig tolkning om bistånd till barn och vårdnadshavares roll?)

Hot- och våldsutsatta Kan vara skäl till att bortse från ömsesidig försörjningsskyldighet Rätt att söka och få sin ansökan prövad i andra kommuner (SoL 2 kap 8, 9 §§) sid 25

Personer med beroendeproblematik Kammarrättens tre underkända argument: göra så gott man kan: inte genomgå behandling avslå riksnormsposter: ej hyra planera tillsammans å bevaka att planen följs: betonar tillsammans sid 85

Personer med beroendeproblematik Biståndsbedömning måste göras (Kammarrätten i Göteborg 3220-10, 5427-15 och 4262-15) Biståndet uppenbarligen används till annat (prop 1996/97:124 sid 170, Kammarrätten i Jönköping 2942-12) Upprepat mönster (Avslag matpengar när pengarna gått till missbruk, Kammarrätten i Sundsvall 589-15) Samarbete nödvändigt!

Drogtest Inte självständigt avgörande (JO 749-2015) Kan vara en del i uppgjord överenskommen planering (Kammarrätten i Göteborg, 346-16)

Göra så gott man kan Föräldraledig: ingen ovillkorlig rättighet för de som inte har råd Söka tänkbara jobb = ett villkor Delta i arbetsmarknadsprogram på heltid = tillräckligt Försöka ordna dagis = ett villkor sid 88

Göra så gott man kan Genomgå läkar- eller psykologutredning: inte om sjukdomsinsikt saknas Samtala, förstå, motivera sid 85

Göra så gott man kan Försumlig familjeförsörjare – båda påverkas av att den ena vuxna inte stod till arbetsmarknadens förfogande Inte delta i vassröjning (som inte är enligt SoL 4 kap 4 §) sid 88

Göra så gott man kan Begära deltagande i praktik eller annan kompetenshöjande verksamhet Individuellt anpassat för den enskildes förhållande, tidsbestämt, efter samråd med AF sid 90

Tillgodoses på annat sätt Sökanden ska ha en verklig förfogandemöjlighet Skillnad på kort- och långvarigt biståndsbehov (mer än tre månader i följd) Inte ”vanliga” kapitalvaror sid 93 ff

Tillgodoses på annat sätt Några undantag: Inte ta ut föräldrapenning innan barns födelse Spara fyra veckors föräldrapeng Ok att dela på föräldrapenning Inte göra förtida uttag av pension sid 98

Tillgodoses på annat sätt Ytterligare undantag: Hemmaboende ungdoms inkomst (sid 102) ”Extra tillägget” (sid 122) Barns besparingar upp till 15 % av prisbasbeloppet (sid 101) Barn ska inte försörja sina föräldrar (sid 101)

Tillgodoses på annat sätt Ännu fler undantag: Särskild beräkningsregel vid anställning (jobbstimulans) (sid 120) Ersättningar för merkostnader Stipendier/fonder avsett för visst ändamål (sid 122) Försäkringsersättningar för ekonomiska förluster (sid 122)

Tillgodoses på annat sätt Men när det gäller ideella skadestånd ska det räknas med eftersom regeringen tycker : Utan att i grunden göra om socialbidragets konstruktion, är det därför inte möjligt att generellt skydda vissa tillgångar mot att beaktas vid prövning av rätt till ekonomiskt bistånd... (prop 2000/01:80 sid 94) sid 123

Tillgodoses på annat sätt Pengar som är slut? Dom om matpengar när normöverskott i huvudsak använts till att betala skulder: ”Rätt till bistånd i akut nödsituation oavsett orsak” sid 95

Tillgodoses på annat sätt ”Rätt till bistånd i akut nödsituation oavsett orsak” Men inte om det upprepas och sökande haft ett val Kammarrättsdomar Stockholm 4712-09 och Sundsvall 589-15 avslag matpengar och KR Göteborg 1688-10 bifall matpengar.

Socialtjänstlagen (SoL) 4 kap. Rätten till bistånd 1 § Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt.     Den som inte kan försörja sig men som kan arbeta har rätt till försörjningsstöd enligt första stycket om han eller hon står till arbetsmarknadens förfogande. Om det finns godtagbara skäl har den enskilde rätt till försörjningsstöd även om han eller hon inte står till arbetsmarknadens förfogande.    Vid prövningen av behovet av bistånd för livsföringen i övrigt får hänsyn inte tas till den enskildes ekonomiska förhållanden om rätten att ta ut avgifter för biståndet regleras i 8 kap.     Den enskilde ska genom biståndet tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Biståndet ska utformas så att det stärker hans eller hennes möjligheter att leva ett självständigt liv.

Socialtjänstlagen (SoL) 4 kap. Rätten till bistånd 1 § Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt.     Den som inte kan försörja sig men som kan arbeta har rätt till försörjningsstöd enligt första stycket om han eller hon står till arbetsmarknadens förfogande. Om det finns godtagbara skäl har den enskilde rätt till försörjningsstöd även om han eller hon inte står till arbetsmarknadens förfogande.    Vid prövningen av behovet av bistånd för livsföringen i övrigt får hänsyn inte tas till den enskildes ekonomiska förhållanden om rätten att ta ut avgifter för biståndet regleras i 8 kap.     Den enskilde ska genom biståndet tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Biståndet ska utformas så att det stärker hans eller hennes möjligheter att leva ett självständigt liv.

Exempel på ansökningar Kläder tandvård Lisebergshelg mat gymkort dator ...

Personer från andra länder Rätt att vara här = likabehandling Undantag: asylsökande som omfattas av LMA har inte rätt till motsvarande bistånd enligt SoL(LMA 1§) sid 28

Personer från andra länder Uppehållstillstånd: Migrationsverket bestämmer Uppehållsrätt (EG-rätten): Utlänningslagens bestämmelser (UtlL 3 a kap)

EES-medborgare med familjemedlemmar Utlänningslagen 3 a kapitlet specialskrivet om vad som gäller Registreringsskyldighet bara för familjemedlemmar som är tredjelandsmedborgare (ändra handboken sid 39) sid 38 ff

EES-medborgare med familjemedlemmar Fyra kategorier som har uppehållsrätt (UtlL 3a kap 3 §): Arbetstagare, arbetssökande med verklig möjlighet att få en anställning, studerande och självförsörjande. och deras familjemedlemmar sid 38 ff

EES-medborgare med familjemedlemmar Ofrivilligt arbetslösa har specialregler om att behålla uppehållsrätten (UtlL 3a kap 5 a-d §§) Ej givet med sex månaders uppehållsrätt för arbetssökande Kammarrätten i Göteborg 13 april 2015, mål nr 4223-14. sid 38 ff

Nordiska medborgare Likställs med svenska medborgare sid 43

Personer från andra kommuner Samma bedömning oavsett om vi är in- eller utflyttningskommun!!!!

Personer från andra kommuner Vistelsekommun: akut Bosättningskommun: ansvarig Placeringskommun behåller ansvaret (KR Jönköping 3302-14, ej hyresgaranti) Folkbokföringskommun: fängelsevistelse + en månad efter sid 32 ff

Personer från andra kommuner Lösdriverilagen upphört. Finns inget flyttförbud. Göra så gott man kan. Påverkas möjlighet till självförsörjning? Sociala skäl

Personer från andra kommuner Gick miste om SFI-plats Inte ok RÅ 1995 ref 88 (sidan 88) Från Umeå till Gävle Ok KR Sundsvall 2722-08 Från Göteborg till Haparande Inte ok KR Sundsvall 464-10

Personer från andra kommuner Bistånd till flyttkostnad och försörjningsstöd efter flytt Flytt kanske inte är nödvändig för att ha en skälig levnadsnivå Flytt kanske inte försämrar inkomstmöjligheter KR i Sundsvall 1902-15

Handläggningsfrågor Sökanden har rätt att få ett beslut Vi ska informera om rättigheter inklusive rätt till överklagbart beslut och rådgivning utan registrering Dokumentationen en stor och viktig arbetsuppgift sid 106, 110

”Ärende” Förvaltningsrättsligt är varje ansökan ett ärende Överlämnas inte (IVO:s hemsida) Alla handlingar i ärendet till förvaltningsrätten vid överklagan (JO beslut 2013-01-03, dnr 5531-2011) sid 38

”Ärende” Varje ärende kräver beslut Beslut kräver underlag Beslutsunderlag kräver utredning Utredning kan kräva sökandes medverkan Om utredning inte kan genomföras svårt att bevilja sid 112

”Ärende” Officialprincipen, FL 4, 7 §§? ”En sökande i ett förvaltningsärende anses i allmänhet skola visa att förutsättningarna för ett positivt beslut är uppfyllda; han skall m.a.o. styrka sina anspråk inför myndigheten.” (JO ämbetsberättelse 1997/98 sid 463, dnr 87-1996)

”Ärende” Officialprincipen, FL 4, 7 §§? ”... myndigheten skall vara beredd att hjälpa den enskilde till rätta i viss omfattning, bl.a. genom att anvisa honom hur utredningen bör kompletteras. (JO ämbetsberättelse 1997/98 sid 463, dnr 87-1996)

Dokumentation Beslut, åtgärder, faktiska omständigheter och händelser av betydelse för beslutet ska dokumenteras Socialstyrelse nya föreskrifter och allmänna råd SOSFS 2014:5 + ”egen” handbok sid 108 f

ca 500 sidor ...

Dokumentation Varför ska allt dokumenteras? Rättssäkerhet, inre och yttre kontroll Utvärdering, verksamhetsutveckling Lätt att följa ärendet = journalföring

Dokumentation Några självklara saker Vad ansökan gäller Bedömning, beslutsunderlag Beslut, lagrum Datum, beslutsfattare Överklagandehantering

Dokumentation Några ”föreskrivna” saker Lex Sarah-rapport, polisanmälan Kommunicering Samtycke till kontakter Medverkande (exv tolk, biträde) Förhandsbedömning SOSFS 2014:5, kapitel 4 och 5

Dokumentation Om När det blir fel Sökanden har annan uppfattning, journalföras (SoL 11 kap 6 §) Det dokumenterade är irrelevant, oriktigt e dyl: vid begäran tas bort (Personuppgiftslagen, PuL, 9, 28 §§)

Sekretess Försiktighet med att lova sekretess Sekretess gäller mot alla ”obehöriga” En mängd undantag Ibland till och med anmälningsplikt sid 113 f

Sekretess Anmälningsplikt: Barn som far illa Någon antas vara i behov av vård enligt Lag om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) Misstanke om bidragsbrott sid 114 f

Sekretess Uppgiftsskyldighet: Socialnämnden ska på begäran av en annan myndighet lämna uppgifter till denna om utbetalad ekonomisk hjälp, om syftet är att undvika felaktiga utbetalningar från det allmänna eller en felaktig beskattning. (SoL 12 kap 7 §) sid 114 f

Sekretess Uppgiftsskyldighet: I vissa utlänningsärenden (UtlL 17 kap 1 §) Brott med minimistraff 1 år Om det finns lagstöd för någon att få ut uppgifter (OSL 10 kap 28 §) + flera situationer i OSL 10 kap sid 114 f

Sekretess Menbedömning olika uppfattningar Socialstyrelsens handbok sid 114: Det är tillåtet att bryta sekretessen ... ”Om en menprövning leder fram till att en uppgift kan lämnas ut (26 kap. 1 § SoL)”

Sekretess Menbedömning olika uppfattningar JO, dnr 5328-2014: ”Det innebär i princip att uppgifter om en enskilds personliga förhållanden enbart kan lämnas ut med den enskildes samtycke eller med stöd av lag eller förordning som OSL hänvisar till.”

Sekretess Offentlighets- och sekretesslagen 26 kap 1 § Sekretess gäller inom socialtjänsten för uppgift om en enskilds personliga förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men.

Sekretess Om andra har uppgiftsskyldighet? Medför det att vi till dessa, genom att fråga om sökandes uppgifter, kan avslöja att personen är aktuell hos oss även om personen inte vill det? Olika uppfattningar Socialstyrelse å NA

Sekretess Socialstyrelsen tycker att sökanden inte behöver ge samtycke till att vi kontaktar de som har uppgiftsskyldighet enligt SoL: Centrala studiestödsnämnden, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, arbetslöshetskassorna, Arbetsförmedlingen och Skatteverket sid 111

Sekretess Jag tycker att det vore märkligt om sökanden inte skulle kunna motsätta sig att vi kontaktar exempelvis de som jobbar på a-kassa. Sekretesskyddet skulle i så fall vara väldigt urholkat ... http://www.regeringen.se/49bbf3/contentassets/482f124a302f4eaab69d32ca5775f2a3/uppdrag-att-ta-fram-underlag-som-stod-for-socialnamndens-bistandsbedomning-s20132347fst

Överklagningar Vi får in en överklagan 1. Finns anledning ändra beslutet? Inga nya uppgifter framkommit: Ändra om vi uppenbarligen gjort fel. Framkommit nya uppgifter: Ta ställning om det påverkar beslutet. sid 135ff

Överklagningar Om vi ändrar beslut eller beslutsmotivering Om sökanden får allt det den söker skickas inte överklagan vidare. Om sökanden inte får allt den söker ska överklagan skickas vidare (efter rättidsprövning). sid 135ff

Överklagningar Vi ändrar, men sökande får ändå inte allt den söker 2. Rättidsprövning Tre veckor från då den sökande fick del av beslutet. Lita på sökandes uppgift. sid 135ff

Överklagningar Avvisa om det kommit in för sent Enda anledningen för oss att avvisa en överklagan Avvisningen är överklagbar Får inte finnas misstankar om att vi försöker hindra överklagningar! sid 137

Överklagningar Kommit in i rätt tid 3. Skicka till förvaltningsrätten Överklagan i original (kopia i akt) Alla handlingar som skickats med i ansökan Journal och beräkning sid 135ff

Överklagningar Ytterligare yttrande? Kommentera uppgifterna i överklagan. Tydliggöra anledningen till avslaget, vilket av de tre villkoren i SoL som inte var uppfyllt. Ev källhänvisningar, domar

Överklagningar Laglighetsprövning enligt kommunallagen om inte förvaltningslagen är tillämplig sid 135 Beslut enligt SoL 4 kap 2 § Avslå därför enligt SoL 4 kap 1 §, om inte ansökan direkt gäller enligt 4 kap 2 § (exv ”lån”)

Om När vi kommer på att det blev fel  Lex Sarah (SoL 14 kap 3 §) Om När vi kommer på att det blev fel  Missförhållande eller risk för missförhållande Drabba enskild Vi gör en Lex Sarah RAPPORT sid 16

Lex Sarah (SoL 14 kap 3 §) Exempelvis: Beslut inte tagits, eller inte verkställts Blandat ihop ärenden Dåligt bemötande sid 16

Lex Sarah (SoL 14 kap 3 §) Lära av våra misstag! Varför blev det som det blev? Händer det ”ofta”? Vad gör vi åt det?