Pojkar-09 Övningar och spel Tranås fotbollskola Pojkar-09 Övningar och spel
Tack för erat stöd och hjälp! Nedan följer exempel på de övningar vi tränare tänker börja med. Under säsongen fyller vi på med övningar. Förhoppningen är att ni som kan och vill hjälpa till, känner er lite mer trygga. Vi kommer också köra några ”gamla godingar” där ”de gula pinnarna” och avslut på mål ingår. (Övningarna är inte statiska utan kommer anpassas efter grupp). Vi börjar alltid träningen med samling och uppvärmning utan boll. Vi avslutar med samling (stafett om det finns tid). Hjälp gärna till men låt tränarna instruera och stötta i första hand. Tankar, idéer och konstruktiv kritik tas gärna emot, men välj rätt tid och plats. Mvh Ledarna
1. Färdighetsövning - Ta emot bollen Vad? Speluppbyggnad Varför? Få mer tid för nästa moment. Hur? Frågeexempel Hur håller du foten när du driver bollen? - Jag sträcker på foten. Hur gör du för att snabbt kunna vända vid konerna? - Jag tittar upp så jag vet var konerna finns. Öva - organisation 8 barn, yta 20 x 20 meter, bollar, koner och västar. Öva - anvisningar Dela in barnen i 2 lag och numrera dem från 1 till 4. Barnen i ”innelaget” passar bollen till varandra i nummerordning och med 2 tillslag. Barnen i ”utelaget” driver, en i taget, en boll runt ytan, medan barnen i ”innelaget” passar till varandra. När alla i ”utelaget” är klara räknas hur många passningar som ”innelaget” hunnit göra. Byt uppgifter.
2. Färdighetsövning - vända med boll Vad? Speluppbyggnad Varför? Hitta lediga spelytor. Hur? Frågeexempel Varför behöver du ibland vända med bollen? - Jag behöver ändra riktning för att hitta en fri yta. Hur gör du för att få en bra balans när du vänder? - Jag böjer i höftleden och knäna och håller ut armarna. Öva - organisation 10 barn, yta 25 x 20 meter, bollar och koner. Öva - anvisningar Barnen driver bollen mot olika koner och vänder med bollen. Stegring Ta bort konerna och uppmana i stället barnen att vända när de möter varandra för att undvika kollision.
3. Spelövning – ta emot bollen Vad? Speluppbyggnad Varför? Få mer tid för nästa moment. Hur? Frågeexempel Hur gör du innan du tar emot bollen för att få bra balans? -Jag böjer knäna och håller ut armarna. Hur gör du efter att du tagit emot bollen? -Jag tittar upp och flyttar bollen bort från närmaste motspelare. Öva - organisation 8 barn, spelplan 25 x 20 meter, bollar, koner och västar. Öva - anvisningar Spel 3 mot 3 + 2 spelare som alltid tillhör det bollhållande laget. Minst två tillslag.
4. Spelövning – Driva boll Vad? -Speluppbyggnad Varför? -Förflytta sig med bollen under kontroll över fri spelyta. Hur? Frågeexempel Hur gör du för att veta vart du ska driva bollen? -Jag tittar upp så ofta som möjligt. När ska du driva bollen? -När jag har en fri yta framför mig så att jag kan komma närmare mållinjen. Öva - organisation 6 barn, spelplan 25 x 20 meter med 4 små mål, bollar, koner och västar. Öva - anvisningar Spel 4 mot 4. Varje lag försvarar 2 mål och anfaller mot 2 mål.
Forts..