TANNBERGSSKOLAN ÖVNINGSSKOLA FÖR LÄRARSTUDENTER

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Advertisements

Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Välkomna!.
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Riktlinjer för betygssättning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Formativt lärande.
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Svenska i gymnasieskolan
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Ny lärarutbildning start ht-11
Kompetenscentrum för flerspråkighet
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Handelshögskolan vid ÅA Utbildningslinjen för ekonomi
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Enkät i gymnasieskolan 2015
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Information av Elsa Trolle önnerfors och studievägledningen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Enkät i gymnasieskolan
Årskursinformation åk 4-5
Systematiskt kvalitetsarbete
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Rasmus Lilja, Anton Hyldéen, Andreas Sandberg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Led- och muskelmottagning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Enkät i gymnasieskolan
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

TANNBERGSSKOLAN ÖVNINGSSKOLA FÖR LÄRARSTUDENTER

ÖVNINGSSKOLOR Regeringen (utbildningsdepartementet) genomför en försöksverksamhet i Sverige under en femårsperiod (1 januari 2014 – 31 december 2018) där vissa utvalda lärosäten ingår - bl.a. Umeå universitet/lärarutbildningen. (SFS 2014:2) De utvalda lärosätena utser i sin tur vissa övningsskolor i regionen. Från och med i år är Tannbergsskolan en av lärarhögskolans övningsskolor i regionen. Syftet är att höja kvalitén på lärarstudenternas VFU. Detta ska göras genom att följa och utvärdera övningsskolornas verksamhet inom ramen för forskning. Utveckla ett ökat och närmare samarbete med övningsskolorna och lärarhögskolan. Placera ett större antal lärarstuderande på samma övningsskola. Övningsskolan ska kunna erbjuda särskilt yrkesskickliga lärare med handledarutbildning om 7,5 hp. Övningsskolan ska utse handledare som ansvarar för en eller endast ett fåtal studenter. Tematiska seminarier ska genomföras av lärarutbildningens lärare och övningsskolans lärare med specifika kunskaper inom olika områden av skolverksamhet. Ex-jobb. Lärarstudenternas examensarbeten kan kopplas till utredande, undersökande eller behovsuttryckta examensarbeten, även sådana som kan kopplas direkt till skolan. Svensk författningssamling – Förordning 2014:2 om försöksverksamhet med övningsskolor och övningsskolor inom lärar- och förskoleutbildningar.

VFU - VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING FÖR LÄRARSTUDENTER VID UMEÅ UNIVERSITET/LÄRARHÖGSKOLAN 2016 – 2019 – Tannbergsskolan övningsskola Kommunen är huvudman för projektet med övningsskolor – och omfattar gymnasiet/Tannbergsskolan samt två förskolor i Lycksele kommun. Tannbergsskolan blir en av UmU/Lärarhögskolans utvalda övningsskolor i regionen för blivande ämneslärare och yrkeslärare på gymnasiet. TBG ska också fungera som ett nav för andra gymnasieskolor i inlandet. Föreläsningar och seminarier ska hållas här. Verksamheten ska kopplas till ett pågående forskarprojekt som ska följa och utvärdera verksamheten under hela perioden. Återkoppling av forskarna och besök på skolan.

VARFÖR HAR TANNBERGSSKOLAN BLIVIT ÖVNINGSSKOLA? Duktiga, engagerade och ambitiösa handledare! Flera utbildade handledare. Studenternas positiva utvärderingar genom åren om det värdefulla bemötandet av entusiastiska handledare, mycket trevliga elevgrupper och den positiva uppskattningen från all personal på skolan. Att vi uppskattar att studenterna gör sin praktik hos oss och gärna för pedagogiska samtal. Respektfullt och vänligt bemötande. Bra information, möten och intressanta tematiska seminarier.

PEDAGOGISKA FÖRELÄSNINGAR FÖR ALLA På Tannbergsskolan ökar möjligheterna att få duktiga föreläsare från lärarutbildningen att föreläsa om olika pedagogiska områden, utvecklingsområden för just Tannbergsskolan, utifrån beskrivna önskemål, och som kan vara anpassat för alla pedagoger eller specifikt pedagogområde eller riktat till handledare. Möjlighet till fler mentorbesök och trepartssamtal. Möjligheter till än fler seminarier, inom specifika områden – av lärare på skolan med specifika kunskaper inom olika områden, och av lektorer från lärarutbildningen.

VFU - PERIODERNA Tidigare: 25 – 30 lärarstudenter VFU I och VFU II I framtiden ska ca. 20 studenter placeras på skolan för längre VFU II och VFU III. Samma antal förväntas som tidigare för VFU I. (ca. 20). VFU I – 1 veckas ”Miljöpraktik”. V. 39 VFU II – 4 veckors praktik efter att hela första ämnet är läst. V v.46 VFU III – 15 veckor. Praktik i första och andra ämnet samt orientering i läraryrkets alla dimensioner.

HANDLEDARUTBILDNING 7, 5 HP Under perioden 2016 – 2019 ska alla lärare som vill handleda lärarstudenter gå en utbildning om 7,5 hp. Ansökning höst och vår. Utrymme ska ges i tjänst för lärare som vill bli lärarhandledare. Har man gått gamla handledarutbildningen om 15 p eller nyligen kursen om 7,5 hp, behöver man inte läsa handledarutbildningen på nytt. Krav för ansökan till handledarutbildningen: Legitimerad gymnasielärare med minst tre års yrkeserfarenhet. Kom ihåg att en kopia av lärarlegitimation samt anställningsintyg måste laddas upp vid ansökan. Förutom lärarlegitimation så ska handledaren också anses vara en ”särskilt yrkesskicklig lärare”.

ERSÄTTNING FÖR VFU Ersättning utgår till enskild handledare precis som tidigare. Pengarna kan användas till lärarens egna fortbildningsbehov sek utgår i startbidrag för övningsskoleprojektet i Lycksele kommun sek per läsår utgår för utvecklad VFU-verksamhet sek är avsatta för två pågående forskarprojekt vid lärarhögskolan: mot formativ bedömning och språkutveckling. (Alla stadier och vissa övningsskolor).

PEDAGOGISK SAMORDNING FÖR HANDLEDARE OCH STUDENTER Handledarinformation – träff inför varje VFU:period Stöd för rutiner, riktlinjer, för VFU:perioden i skolan, sekretess, utdrag från polisregistret. Stöd och hjälp med alla styrdokument för alla respektive kurser. Som studenterna ska läsa/göra under sin VFU. Uppstartsträff med studenter och handledare. Tematiska seminarier utifrån pedagogiska, didaktiska, metodiska områden eller skolverksamhet överlag. Avslutande möte och utvärderdering av VFU-perioderna. Nätverk: Inbjudan till andra gymnasieskolor i regionen till allmänna föreläsningar och seminarier på Tannbergsskolan. Kontakten mellan student och handledare, samt handledare och lärarhögskolan.

VFU - PLACERINGAR Lärarhögskolan placerar studenter slumpvis på Tannbergsskolan. De kommer att i mindre utsträckning än tidigare ha möjlighet att välja skola. Handledare tillfrågas när beställningen läggs in på VALWEBBEN, ofta en termin i förväg. Bekräftelse på att studenten ska göra sin VFU på skolan och till respektive handledare ska ske. (Ett påtalat förbättringsområde för VFU:enheten på lärarhögskolan).

TANNBERGSSKOLANS INTRESSEANMÄLDA FORSKNING- OCH UTVECKLINGSOMRÅDEN Inom ramen för samarbetet mellan Tannbergsskolan som övningsskola har följande förslag på utvecklingsområden i samarbete med UmU/lärarhögskolan skickats in. Dessa har ingen prioriteringsordning och ska endast ses som förslag, lärarhögskolan bestämmer om och eventuellt vilka områden som de kan samarbeta med TBG kring. Nya utvecklingsområden kan sökas före 1/2 varje år under den tid skolan är kopplad till övningsskoleprojektet. På så vis kan personal på lärarhögskolan gå igenom och anpassa sin planering till detta under kommande läsår. Följande förslag har intresseanmälts inför läsåret HT VT Rättssäker och likvärdig betygssättning – om relationen mellan pedagogens dokumentation, kommunikation och rättssäker bedömning och likvärdig betygsättning. Lärares sambedömning – kunskapsanalys och sambedömning i alla ämnen på gymnasiet. Bedömning för förbättrat lärande ( forskningsprojekt på Umeå LH) Utveckling av IT-kunskaper kring IML – Interaktiv media och lärande. Webbaserad undervisning samt fjärrundervisning. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt Värdegrundsarbete Kommunikation

”LÄRARYRKET – EN NY UTMANING VARJE DAG I EN KOMPLEX VÄRLD AV SOCIALA RELATIONER” ” Jag har blivit lärarfrälst!” (lärarstudent HT-15 utvärdering av VFU II) - Och det vill vi att många fler ska bli!