BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gästnattsstatistik Gävleborgs län maj 2010 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Ryssland* USA* Hotell Stugby Vandrarhem Camping.
Advertisements

Konjunkturen i Örebro län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Konjunkturen i Gävleborgs län Konjunkturläget kv Mars 2016.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Konjunkturen i Stockholms län kv September 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Konjunkturen i Stockholms län kv Juni 2017
Konjunkturläget 2016 kv3 i Stockholmsregionen
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Gästnätter i Skåne Januari 2016 Förklaring av innehållet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
instagram. com/p/BZ1PYzQHOsU/
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Kan utlandsfödda minska bristen på civilingenjörer?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Antal olyckor januari-december
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Antal olyckor januari-september
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Konjunkturen i Stockholm KV4 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
åkermarkspriser Helår 2015
åkermarkspriser Helår 2014
Regionsamverkan Sydsverige
VÄLKOMMEN TILL FORSKARNA PÅ SLOTTET
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Gästnätter i Östergötlands län, jan-aug 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Gästnätter i Östergötlands län, jan-sep 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Regionsamverkan Sydsverige
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
En rapport från Regionkontoret 2016
Antibiotikastatistik- kvartalsrapport
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Gästnätter i Östergötlands län, jan-okt 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Antibiotikastatistik- kvartalsrapport
Omfattar fyra femårsperioder mellan 1985 och 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB, Region Blekinge, Regionförbundet i Kalmar Län, Region Halland, Smålandsturism AB och Tourism in Skåne AB. Som partners medverkar även kommunerna Malmö, Lund och Västervik. Syftet med detta initiativ är att samverka för att kraftsamla resurser och uppnå synergier kring analys, statistik, omvärldsbevakning och kunskapsöverföring inom besöksnäringen. På de följande bilderna redovisas gästnattsutvecklingen på kommersiella anläggningar i respektive län/kommun samt fördelning på olika boendeformer och besökarnas hemländer (marknader). Statistiken tas fram månadsvis av SCB på uppdrag av Tillväxtverket och är preliminär, slutgiltiga siffror för varje år publiceras i april året efter. Genomgående i rapporten används följande förkortningar för de olika boendeformerna: H=Hotell S=Stugby V=Vandrarhem C=Camping SoL=Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter. Dessa kombineras också, t.ex. innebär HSVCSoL summan av de ingående boendeformerna. Siffror för SoL är endast tillgängliga på läns- och riksnivå, HSVC utgör därför totalsiffra för kommunerna. Ange alltid källa när information från denna rapport återges. Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 43 % +9,4 % Stugby 3 % -14,4 % Vandrarhem 5 % +2.4 % Camping 40% -3,9 % SoL 9 % -0,7 % Gästnätter BI SYD, jan-aug gästnätter (+1.8 %, st) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Förklaring av innehållet I detta hörn står vilket område och vilken period bilden gäller samt totalsiffror för perioden. Alla siffror på bilden gäller för angivet område och period. Utveckling per kommun. Kartan visar utveckling i procent per kommun/län jämfört med samma period föregående år. Mörkare färg innebär större utveckling Utveckling per marknad. Pajdiagrammet visar fördelning mellan svenska och utländska gästnätter samt de viktigaste marknaderna. Siffrorna anger antal gästnätter den aktuella perioden respektive utveckling jämfört med samma period föregående år. Utveckling per boendeform. Representeras av bilder med siffror under som anger hur stor andel av de totala gästnätterna varje boendeform står för samt utveckling jämfört med samma period föregående år.

Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 43 % +9,4 % Stugby 3 % -14,4 % Vandrarhem 5 % +2.4 % Camping 40% -3,9 % SoL 9 % -0,7 % Gästnätter BI SYD, jan-aug gästnätter (+1,3 %, st) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL)

Gästnätter i Skåne, jan-aug 2016 Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne gästnätter (+5,0 %, st) Hotell 63 % +11,3 % Stugby 2 % +0,2 % Vandrarhem 5 % -5.0 % Camping 25 % -3,0 % SoL 5 % -0,3 % (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC)

Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 33 % +7,2 % Stugby n/a Vandrarhem 6 % -9,0 % Camping 43 % -7,7 % SoL 16% -1,1 % Gästnätter i Blekinge, jan-aug gästnätter (-2,0 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC)

Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 28 % +7,2 % Stugby 1 % +3,2% Vandrarhem 5 % +23,7 % Camping 59 % -9,1 % SoL 7 % +11,5 % Gästnätter i Halland, jan-aug gästnätter (-3,4 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC)

Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 35 % +12,1 % Stugby 1 % n/a Vandrarhem 5 % +27,2 % Camping 36 % -6,3 % SoL 22 % -3,3 % Gästnätter i Kronobergs län, jan-aug gästnätter (+4,6 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC)

Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 47 % +10,9 % Stugby 7 % -24,3 % Vandrarhem 5 % +1,5 % Camping 26 % -8,8 % SoL 15 % -2,6 % Gästnätter i Jönköpings län, jan-aug gästnätter (-0,5 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC)

Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 22 % +/- 0 % Stugby 4 % -25,2 % Vandrarhem 3 % -1,9 % Camping 62 % +2,9 % SoL 9 % -3,8 % Gästnätter i Kalmar län, jan-aug gästnätter (+0,3 %, st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC)

Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne (Antal gästnätter och utveckling HSVC) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 93 % +17,2 % Stugby, vandrahem och camping 7 % 11.9 % Gästnätter i Malmö, jan-aug gästnätter (+17,2 %, st) (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Marknad jan - aug 2016Förändr i antalFörändr % GöteborgSverige ,0% Utlandet totalt ,3% Totalt ,7% MalmöSverige ,8% Utlandet totalt ,2% Totalt ,2% StockholmSverige ,2% Utlandet totalt ,5% Totalt ,6% UppsalaSverige ,9% Utlandet totalt ,6% Totalt ,6%

Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 99.3 % +5,9 % Stugby, vandrahem och camping 0.5 % --65,0 % Gästnätter i Lunds kommun, jan-aug gästnätter (+4,5 %, st) (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Marknadjan - aug 2016Förändr i antalFörändr % HelsingborgSverige ,2% Utlandet totalt ,4% Totalt ,8% LundSverige ,2% Utlandet totalt ,4% Totalt ,5% MalmöSverige ,8% Utlandet totalt ,2% Totalt ,2% UppsalaSverige ,9% Utlandet totalt ,6% Totalt ,6%

Hotell 74 % +9,3 % Stugby, vandrahem och camping 26 % -5,9 % (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne Gästnätter i Jönköpings kommun, jan-aug gästnätter (+4,9 %, st) (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Marknadjan-aug 2016Förändr i antalFörändr % MalmöSverige ,8% Totalt ,2% Utlandet totalt ,2% StockholmSverige ,2% Totalt ,6% Utlandet totalt ,5% JönköpingSverige ,3% Totalt ,9% Utlandet totalt ,1% GöteborgSverige ,0% Totalt ,7% Utlandet totalt ,3%