Skogen i Skolan Läget idag och utmaningar - Lågt intresse för teknik/naturvetenskap inkl. skog -Dagens urbanisering inkl. antalet nyanlända ger mindre naturlig kontakt med skog -Antalet sökande minskar (både gällande akademiska och yrkesutbildningar) -Kunskapsbrister hos nyutexaminerade (källa: rapport från KSLA) Samtidigt är arbetsmarknaden för skogsutbildade mycket god och skogssektorn ses idag som en framtidsbransch! Anna Steinwall, verksamhetsledare Skogen i Skolans nationella kansli,
Det här behöver vi göra! - Mer satsningar i grundskolan. Attityder skapas tidigt i livet. - Öka kännedomen om praktiska gymnasieutbildningar och gör dem mer attraktiva för eleverna -Utöka det traditionella rekryteringsområdet till storstad och även satsa på storstadsnära universitet -Satsa på skolans studie- och yrkesvägledning hela skolans ansvar -Arbeta för en ökad jämställdhet i skogssektorn -Koppla ihop SFI och skogskunskap -Visa på skogen som en framtidsbransch och hur viktig den är i klimatfrågan och för ett hållbart samhälle -Skogen skapar nya spännande innovationer -Visa upp de ansträngningar som görs kopplat till minskad miljöpåverkan -Anpassa de akademiska utbildningarna ytterligare efter arbetslivets och näringslivets behov Anna Steinwall, verksamhetsledare Skogen i Skolans nationella kansli,
Avslutande råd och huvudbudskap till politiken! Ge möjligheter för skogssektorn att stärka sin rekrytering inom storstadsregionerna samt arbetet med jämställdhet. Utöver tidigare förslag behövs; 1)Tydlighet i regleringsbrev till myndigheter, t ex Skogsstyrelsen 2) En politisk strategi för skogskunskap inom utbildningsområdet med en nationell strategi för exempelvis; -Skoglig studie- och yrkesvägledning i skolan -Stärkt skogskunskap, utomhuspedagogik och kunskaper om allemansrätten i skolans läroplaner VISION 2050 – ALLA VILL JOBBA INOM SKOGSEKTORN Anna Steinwall, verksamhetsledare Skogen i Skolans nationella kansli,