Media och vi! SLC För en levande landsbygd. Varför informerar vi? Få alla finländare att inse vikten av en livskraftig landsbygd Göra vår näring, livsmiljö.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vilka källor kan du lita på?
Advertisements

Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Mediatr ä ning V ä xj ö stifts kyrkomusikerf ö renings å rsm ö te 9 mars 2009.
Mål och betygskriterier
Vänsterskolan Medieskolan.
Massmedia och reklam.
Intervju inför ViV-projektet.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Insändare Struktur och respons.
Att hålla en presentation
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Bättre Mediekontakter PRIORITERA MEDIA *Visa öppenhet *Var korrekt *Var snabb *Var ärlig *Var nåbar *Var proaktiv *Anpassa budskapet.
Statsförvaltningens medborgarforum i Finland Katju Holkeri Finansministeriet – Finland Reykjavik.
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Uppgift 1 Ett brev från Hedman: Läs Hedmans biografi och försök leva in dig i Hedmans situation Skriv ett påhittat brev till t.ex.
TEXTER Texter i tidningen
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Skriva noveller.
Anställningsintervjun
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Jobs and Society NyföretagarCentrum Hyr syns vi i massmedier? Jörgen Bengtson Massmedier och NyföretagarCentrum Mångfald av medier Ingångar till.
Så möter jag media Martin Karlberg, utbildningsvetenskapliga fakulteten.
Bo Hansson Nils Runberg. Vid första kontakten med hemsidan ska besökaren… Attraheras av en grafiskt intressant profil Lätt hitta mer om det som finns.
Massmedia.
Information & kommunikation
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Media - vän eller fiende?. När Janne Josefsson ringer… Fråga vad saken gäller & vem mottagaren av informationen är Är du den mest lämpade att svara? Konsekvenserna.
Olika texter du behöver känna till
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Från inledning till presentation Svenska inom teknik Sandra Uitto 2016.
Nyhetsartikel Kan handla om vad som helst t.ex. aktuella händelser, kultur, idrott. Svarar på de klassiska nyhetsfrågorna: Vad? När? Vem? Var? Hur? Varför?
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Den 20 september 2016Språkcentret/EK Provet i 5002 presentation 5-7 min/ person + diskussion i gruppen i 5-7 minuter.
Härnösand 31 aug – 2 sep 2012 Media och Kriskommunikation.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
INTERVJUTEKNIK. Vad är en intervju [Norstedts Ord för Ord] samtal, utfrågning, (ibl. nära) enkät intervju' [Norstedts svenska ordbok] subst. intervjun.
Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.
Källor Ett samarbete mellan svenska och religionskunskap ht- 15.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Reportage.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
Från inledning till presentation
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
INTERVJUTEKNIK.
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att skriva CV och ansökningsbrev Intervju – hur kan det gå till?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Ett samarbetsprojekt mellan
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Min vardag som handläggare
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Tips för bättre kommunikation
Den enskilde vårdtagarens upplevelse av distansmöten
Presentationens avskrift:

Media och vi! SLC För en levande landsbygd

Varför informerar vi? Få alla finländare att inse vikten av en livskraftig landsbygd Göra vår näring, livsmiljö och organisation bekant för allmänheten Rätt information till beslutsfattare, konsumenter, föräldrar och barn Förhindra och rätta till missförstånd & fel information Bistå beslutsfattare att fatta rätta beslut Aktivera medlemskåren och organisationsfolket Information = påverkan SLC För en levande landsbygd

Hur förmedlar vi bilden av det finländska lantbruket? Landsbygdens Folk Webben, Aktivt kontaktnät till beslutsfattare Marknadsaktörer och konsumenter Pålitlig samarbetspart med massmedierna Kommunikationsberedskap inom organisationen – ”Näringens budbärare” SLC För en levande landsbygd

Landsbygdens Folks roll? självständig vs. medlemstidning Trovärdigheten är en viktig resurs: distans till producentorganisationen LF finns till för alla läsare, både medlemmar och prenumeranter Balans mellan obligatorisk information och fri redaktionell text Redaktion i Helsingfors och Vasa & frilansare i Svenskfinland SLC För en levande landsbygd

Hos oss inom SLC Varje medlem, förtroendevald och tjänstemän är budbärare Vi eftersträvar gott samarbete med massmedierna, som -känner till de olika massmedierna och redaktörerna - håller kontakt och är tillgänglig - informerar öppet om sin verksamhet - kommenterar, ger utlåtanden och konstruktiv kritik -tipsar om nyheter, intressanta händelser & människor Massmedierna behöver sina nyheter – överskrid nyhetströskeln! SLC För en levande landsbygd

Vem får – vem skall? Alla medlemmar, förtroendevalda och tjänstemän har lov att informera Alla har även rätt till egna åsikter MEN friheten följs alltid av ett ansvar Då man informerar i rollen som jordbrukare, representerar man alltid förutom sig själv, även organisationen och medlemskåren Riktlinjer, ställningstaganden, uttalanden: ledningen på olika nivåer SLC För en levande landsbygd

Olika sätt att möta publicitet: Personlig kontakt Pressmeddelande Presskonferens Intervju Tips om nyheter & reportage Bistå redaktören med material, personer o.s.v. SLC För en levande landsbygd

Personlig kontakt Effektivt Bjud redaktörer att bekanta sig med gården, skogen, lokalavdelningen Be redaktören berätta om sitt arbete, önskemål och intresse Besök redaktioner och ha med en ny broschyr, möteskallelse, inbjudan till seminarium Med en bekant redaktör är det lättare att få sitt budskap fram samt redogöra för bakgrundsorsaker SLC För en levande landsbygd

Pressmeddelande Snabbt och flexibelt Ring efter du har sänt meddelandet till redaktionen Fundera om även andra parter kunde stå bakom medelandet – ett brett stöd ger trovärdighet Ett bra meddelande väcker intresse SLC För en levande landsbygd

Pressmeddelande innehåller: Datum Intresseväckande rubrik som berättar det väsentliga Kortfattad text som besvarar frågorna vem, var, hur, varför, när (max en A4) Kontaktuppgifter för tilläggsinformation och vem som står bakom meddelandet Bakgrundsfakta ok i slutet Rakt på sak – linda inte i bomull Även på finska? SLC För en levande landsbygd

Presskonferens: Inbjudan sänds i tid (en vecka i förväg) Ärendet är betydelsefullt, aktuellt, nytt perspektiv Programmet mångsidigt, använd även utomstående experter (korta inlägg & tid för diskussion) Platsen lätt tillgänglig Tidpunkt : förmiddag, början på veckan Servering lockar Efterarbete: deltagarlista, sänd material till de som inte dök upp, informera i framtiden SLC För en levande landsbygd

Tips om nyheter & reportage: Bra sätt att skapa kontakt Aktuella personer och händelser är guld värda aktiv tipsare blir redaktörens ”hjärtevän” sök nyheter i den egna omgivningen och vardagen SLC För en levande landsbygd

Bistå redaktören Var redo att skaffa fram information, experter, lämpliga intervjupersoner, bakgrundsfakta för redaktören SLC För en levande landsbygd

Redo för intervju? Intervju till radio, tidning och TV - dra nytta av situationen Förbered dig väl för intervju TV- kameran har ett krävande öga så klä dig i neutrala ljusa färger Mikrofonen – tala långsamt och klart, dialekt ok bara lyssnaren förstår SLC För en levande landsbygd

Redo för intervju? Innan: Hur presenterar jag mig själv, mitt arbete, min gård och dess verksamhet? Vilket viktig budskap vill jag förmedla till offentligheten, oberoende vad redaktören frågar? SLC För en levande landsbygd

Redo för intervju? Vid tillfrågan: Fråga alltid vem som intervjuar dig, i vilka medier och när den publiceras, är det fråga om direkt eller inspelad sändning? Fråga redaktören vad intervjun gäller. Vid direkt sändning be att få frågorna på förhand och tid att förbereda dig. Kom överens att få läsa tidningsintervjun före publicering. SLC För en levande landsbygd

Redo för intervju? Vid tillfrågan: Fundera vad du vet om frågorna och vilket ställningstagande du har i frågan Tänk på publiken – konkretisera! Det är inte fel att säga ”Jag vet inte” eller att inte besvara någon fråga SLC För en levande landsbygd

Redo för intervju? Under intervjun: Var dig själv och lita på din egna expertis Ta kontroll över situationen ”Ett intressant perspektiv, men jag anser att..” Bli inte nervös Prata aldrig om sådant du inte vill ha i offentligheten! SLC För en levande landsbygd

Även dåliga nyheter... ”Den vise hoppas på det bästa men förbereder sig för det värsta” Krisinformation: Allt är som det ser ut att vara och den skyldige förklarar Ingenting har ännu hänt men lyssna till signalerna, har jag själv rent mjöl i påsen, finns det grund i misstankarna, diskutera om offentlighet med myndigheterna, verka inte ensam SLC För en levande landsbygd

Även dåliga nyheter... Då olyckan är framme - Aldrig bestrid eller hemlighåll - Skyll inte på andra - Stig fram och berätta vad som hänt - Kom överens med myndigheterna, det egna förbundet, eller din förman om informationsansvaret SLC För en levande landsbygd

Även dåliga nyheter... I tuffa situationer finns det tre svarsalternativ: ”Jag vet och jag kan berätta för er” ”Jag vet, men jag kan inte berätta det för er nu” ”Jag vet inte” Dåligt svar är ”Kommenterar inte”! (=skyldig) SLC För en levande landsbygd

Även dåliga nyheter... ”Det som inte dödar, stärker dig” Av varje kris kan man lära sig något nytt Man skall medge sina misstag och rätta till bristerna Onödigt att söka den skyldige Då situationen har lugnat sig, lönar det sig att gå igenom händelsen och fundera över informationsgången SLC För en levande landsbygd

Vad kan vi göra på lokal nivå? -Publicitet är inte alltid trevligt så tacka dem som ställer upp för näringen! - Upprätthåll kontakt till lokala medierna -Informera om händelser och tillställningar på orten t.ex. marknader, seminarier, möten, ställningstaganden, projekt o.s.v. -Bistå med kontaktpersoner och bakgrundsmaterial SLC För en levande landsbygd

Tack och var så god... Journalistreglerna Kontaktuppgifter till lokala massmedier Kontaktuppgifter till LF:s redaktion Vid frågor kontakta: Bettina Selander, informatör SLC (09) , SLC För en levande landsbygd