SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Avfallskärl 2014.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kostar miljöanpassningar alltid pengar?
Advertisements

Skrivare kopiatorer och tjänster 09
Hur länge har vi haft vi regler?
vid Offentlig Upphandling
AGENDA Inledning, bakgrund, premisser för upphandlingen Strategier
Hur du praktiskt tillämpar ramavtalet Läkemedel mot Gauchers sjukdom och Niemann Pick Typ -C Uppdaterad
Hur du praktiskt tillämpar ramavtalet Resebyråtjänster
Hur du praktiskt tillämpar Programvaror 2013
Inköpsrutiner.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Managementkonsulttjänster
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
Lanseringsmöte för Agresso-tjänster
Försäkring av tjänstepension Avropsstöd- Version 1.0 Kontaktperson; Stellan Kolbäck Säkra Södra Berget AB.
Banktjänster Avropsstöd Version 1.5
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
KÖRKORT Ansvar Integritet Noggrannhet.
Vill du bli Sundsvalls kommuns leverantör?
Ramavtalet ”Programvaror och Programvaror som molntjänst 2014” i korthet
Avropsstöd Trygghetslarm och larmmottagning 2012.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Information från Kammarkollegiet om anskaffning av e-legitimering genom avrop från ramavtalsområdet Informationsförsörjning Version
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Att lämna anbud Ett bildspel om hur du lämnar anbud Information från Upphandlingsenheten.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Telefoni ” i korthet
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet Järnhandelsvaror 2015.
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Upphandling i Skövde kommun Upphandlingsverksamhet Central upphandlingsenhet Varor, tjänster och driftentreprenader exkl. bygg- och anläggningsentreprenader.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Medel för disk- och spoldesinfektion
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Datakommunikation 2014” i korthet
Banktjänster Avropsstöd Version Innehållsförteckning A) Avropsprocessens steg I materialet i denna presentation finns en beskrivning.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015.
Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:5
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:2
LOV och LUF.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:4
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Ramavtalet i korthet Elenergi 2016 (statliga myndigheter)
Ramavtalet i korthet Vitvaror 2016
Dynamiskt inköpssystem för bränslepellets i korthet
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:3
Ramavtalet i korthet Prenumerationstjänster 2016
Ramavtalet i korthet Lunchkort
Ramavtalet i korthet Lunchkort
Informationsträff om nytt upphandlingsförfarande för SK-kurser
Ramavtalet i korthet Litteratur 2016
Ramavtalet i korthet Vitvaror 2016
Ramavtalet i korthet – Förbrukningsartiklar 2014
Ramavtalet i korthet Stationstankning 2017
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Renovering av avloppsledning Kommande:
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Dynamiskt inköpssystem (DIS)
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
Fordon 2018 OMFATTNING AVROPSFÖRFARANDE AVTALSPERIOD
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Avfallskärl 2014

Syfte och mål ›Syfte med upphandlingen – Täcka upphandlande myndigheters (UM) behov av avfallskärl i olika former. Förutom ett behov av kontinuerligt utbyte kommer UMs miljömässiga ambitioner och förväntade politiska beslut att innebära stort behov av nyanskaffning av olika typer av avfallskärl de närmaste åren. – Täcka upphandlande myndigheters behov av avfallspåsar i olika material och storlekar ›Mål med upphandlingen – Färdigupphandlade ramavtal som är enkla att använda både för löpande avrop och för större nyanskaffningar eller utbyten – Konkurrenskraftiga priser och villkor i övrigt

Omfattning ›Fyra anbudsområden: 1.Avfallskärl exklusive 370-literskärl avsedda för fyrfackssortering. En varukorgsupphandling bestående av de vanligast förekommande storlekarna på avfallskärl literskärl avsedda för fyrfackssortering Huvudprodukten för de myndigheter som går över till hushållsnära sortering i 8 fraktioner (hushållsavfall, komposterbart, tidningar, pappersförpackningar, plastförpackningar, metallförpackningar, färgat glas, ofärgat glas). Utbrutet som eget anbudsområde då leverantörsmarknaden inte är densamma som för övriga avfallskärl. 3.Papperspåsar för matavfall och dylikt Huvudprodukten för hushållsnära insamling av matavfall. Kan levereras neutral eller med tryck 4.Bioplastpåsar för matavfall och dylikt Samma funktion som 3., fast tillverkad av biologiskt nedbrytbar plast

Avgränsning ›Upphandlingen omfattar inte: Soptunnor för allmänna platser Källsorteringsmöbler och sorteringsvagnar Kärl för farligt avfall eller containernät Underjordsbehållare Förstagångsutplacering av kärl

”Nyttor” med SKI:s ramavtal Färdigupphandlat fullsortiments-ramavtal av avfallskärl och avfallspåsar Enkelt att avropa (rangordning) vad avser löpande behov av avfallskärl och avfallspåsar Förnyad konkurrensutsättning vid större utbyten eller nyanskaffningar (> SEK samtidigt avrop). Samtliga större leverantörer är representerade på avtalet. Höga miljökrav (kärlen ska innehålla minst 50 % återvunnet material på massbalansbas). Lås, transponders, etc. kan monteras mot upphandlad kostnad. Prägling av avfallskärlen kan utföras mot upphandlad kostnad. Fullt sortiment av reservdelar och tillbehör. ›Länk till vårt avropsstöd: –

Upphandlingen ›Öppet förfarande ›Ramavtal med två leverantörer per anbudsområde ›Totalt inkom 6 anbud: – 3 avseende avfallskärl – 3 avseende avfallspåsar ›Ett anbud uppfyllde inte upphandlingens samtliga ska-krav

Ramavtalsleverantörer ›Anbudsområde 1 1.Plastic Omnium 2.PWS Nordic ›Anbudsområde 2 1.PWS Nordic ›Anbudsområde 3 1.Svenco 2.San Sac ›Anbudsområde 4 1.San Sac 2.Dagöplast

Här hittar du avtalsinformation På ramavtalets hemsida finns Vägledning och Avropsstöd

Vad ska UM göra innan avrop? Upphandlingschef, eller annan ansvarig måste godkänna SKI:s allmänna villkor (för mer information läs SKIs allmänna villkor) Ansvarig beställare med inloggningsuppgift kan avropa via SKI:s hemsida. 1.Börja med att logga in på hemsidan. Sidorhttp:// Sidor 2.Du hittar ramavtalen på 3.Har du fått inloggningsuppgifter kan du logga in och anmäla avrop på våra ramavtal. Vem kan avropa? För att vara avropsberättigad på de ramavtal som vi har upphandlat måste UM ha bekräftat sitt intresse att avropa från ramavtalet. Detta görs genom att betala den årliga serviceavgiften. De UM som är berättigade att avropa från ramavtalet återfinns i bilagan ”Avropsberättigade parter” till ramavtalet.

Vad sker efter avropsanmälan? 1.Inloggningsansvarig får ett svarsmail som bekräftar avropsanmälan 2.Om ni använder TendSign som avtalsdatabas kan ni få avtalen utspeglade in i er egen databas i anslutning till avropsanmälan 3.Varje fredag meddelar vi ramavtalsleverantörerna vilka som gjort avropsanmälan, så att leverantörerna vet vilka som omfattas av avtalet 4.Leverantör tar påföljande måndag kontakt med inloggningsansvarig eller den som angivits som kontaktperson i samband med avropsanmälan Har du frågor, kontakta SKIs kundtjänst Telefon: E-post: Öppettider: måndag - torsdag , fredag

Avrop från ramavtalet Rangordning per anbudsområde och geografiskt område för samtidiga avrop upp till ett värde av kr Förnyad konkurrensutsättning vid avrop över kr Vid samtidiga avrop under ett värde av kr – kontakta den ramavtalsleverantör som är rangordnad som nr 1 inom aktuellt anbudsområde och geografiskt område. Vid samtidiga avrop över ett värde av kr – se instruktioner på kommande sidor.

Hur avropar man vid förnyad konkurrensutsättning? Har du loggat in på Mina Sidor och kontrollerat att din organisation får avropa? Då kan du fortsätta med följande steg: 1.Avropsmall skickas från beställaren till ramavtalsleverantörerna inom aktuellt anbudsområde och geografiskt område 2.Leverantörer besvarar beställaren med ifylld svarsmall 3.Beställaren öppnar och utvärderar inkomna anbud 4.Beställaren meddelar anbudsgivarna resultatet av utvärderingen 5.Beställning skickas alt. tidsbegränsat kontrakt upprättas

Avropsmall

Ramavtalsleverantörerna lämnar anbud enligt svarsmall