Svenska erfarenheter av att betjäna specialgrupper på biblioteket Vasa 2016-09-15.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

”Biblioteket hjälper mig att komma in i samhället” En studie av asylsökandes kännedom om, användning av och förväntningar på Stockholmregionens bibliotek.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
HFF:s P02 Läsprojektet 2015 Ett samarbete mellan Huskvarna bibliotek och Huskvarna FF.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Dagens genomgång Bakgrundsfaktorer Strategier Studieteknik Kompensatoriska hjälpmedel Samordnare Ingvor Berndt,
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
En Presentation IFLA:s riktlinjer för bibliotekstjänster för personer med dyslexi – Reviderad och utökad utgåva Skövde
Namn på tillfället (kan skrivas på flera rader) Namn på den som presenterar Datum xx.xx.2016.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
Hur man använder EasyWorship del 1
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring Bygga och Bo Att bygga ett nytt hus eller bygga till det hus du redan har, är något som för.
Svenska som andraspråk 1
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Konsten att läsa sakprosa
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Konflikthantering på arbetsplatsen
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Argumenterande text.
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
Att bemöta och bli bemött
Granska läromedel.
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Steg för livet
Iris Rosengren Larsson
Etik- planering.
Trakasserier och sexuella trakasserier mellan barn
Dagstidningen som taltidning
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Undersök er lärmiljö Denna PowerPoint refererar i både text och bild till Kognitionssimulatorn. Det är en äldre version av Funktionssimulatorn. Filmexemplet.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Din lön och din utveckling
Synliggörandeprojektet i Laholm
Mångfald Verksamhetsåret En ökad satsning
- Mottagare, medborgare, medskapare
PowerPointmall för ”vetenskaplig poster” – rubrik med teckensnitt Mundo Sans eller Arial i regular 72 pt Författarens för – och efternamn 28pt regular.
Typiska kännetecken för instruktioner
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Antikenprojekt 2017 Hjälmared folkhögskola
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
Nationell patientöversikt
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Diagnos och delaktighet
Glasklart? ”Planområdet genererar trafikströmmar som måluppsöker destinationer i kommersiella regioncentra, vilka erbjuder faciliteter som inte tillhandahålles.
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Funktionsrätt Sörmland
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Alla kan läsa och hör sen!
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
E-litteratur 2017 Göteborg Marita Lohmander
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
Kreativa verktyg och metoder
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Glasklart? ”Planområdet genererar trafikströmmar som måluppsöker destinationer i kommersiella regioncentra, vilka erbjuder faciliteter som inte tillhandahålles.
Fortbildning för pedagoger
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
LikabehandlingsplAnen
Presentationens avskrift:

Svenska erfarenheter av att betjäna specialgrupper på biblioteket Vasa

Presentation av mig Bibliotekarie folkbibliotek Medlem i IFLA:s LSN Tidigare regional konsulent

Vad ska jag prata om? Lagar som reglerar Svenska talboksmodellen Handfast biblioteksarbete Talböcker, lättläst IFLA Riktlinjer för bibliotekstjänster för personer med dyslexi

FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning

Ny bibliotekslag proposition 2012/13:147 Tydligare ansvar för vissa grupper. Prioriterade grupper 4 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska ägna särskild uppmärksamhet åt personer med funktionsnedsättning, bland annat genom att utifrån deras olika behov och förutsättningar erbjuda litteratur och tekniska hjälpmedel för att kunna ta del av information.

Diskrimineringslag Lagens ändamål 1 § Denna lag har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Lag (2014:958).

Kort historik 1955 Synskadades förening Talböcker till blinda 1958 Samarbetet folkbiblioteken 1977 Utökad målgrupp 1980Tpb tar över 2013MTM

Den svenska talboksmodellen MTM Myndigheten för tillgängliga medier Producerar, distribuerar och lånar ut Biblioteken förmedlar och lånar ut Region- och länsbibliotek supportrar, utbildar, utvecklar Appen Legimus Webbläsaren

Varför så bra? Möter alla olika typer av funktionsnedsättning Personen möter utbildad personal personligen Den lokala kännedomen värdefull Samverkan Utbud Biblioteket är till för alla Besökaren är som alla andra

Bibliotekens ansvarsområden All personal måste känna till talböcker, lättläst mm Vem som kan låna Upphovsrättslagen Kunskap om olika funktionsnedsättning/läshinder Bemötande Fortbildning

Bemötande Respekt och förståelse Diskretion Flexibel Lätt att hitta information Lätt att kontakta personalen

Intern organisation på biblioteket APT Arbetsgrupp/Teamwork Ansvarig Specialiserad bibliotekarie Fortbildning för kollegor

En Personlig bibliotekarie Vet vem att kontakta Slipper förklara sig för många och ofta 94 % säger att det är lättare att kontakta biblioteket Framtiden för biblioteket

Läsa talböcker

Låna talböcker Direkt i öppna hyllor Talbokskort, förlängd lånetid Skicka med posten Gratis Personalen väljer i samråd Lånehistorik Egen nedladdning

Informationsfilm om Legimus

Egen nedladdning Legimus Låntagaren behöver: Komma till biblioteket Registreras MTM Information Under 18 år medgivande målsman

Informationsfilm om webbläsaren

Talböcker i biblioteket Egen avdelning ”Läsa på olika sätt” Öppna hyllor Olika typer av media Olika teknik Arrangemang Inbjudande Utlån av talboksspelare

Boktips

Information om anpassade medier

Inläsningstjänst Inlästa läromedel Abonnemangskund Alla elever App som Legimus Strömmande Lyssna och följ i boken

Lättläst Varför lättläst Vad är lättläst Målgrupp Vad är en lättläst text MTM LL-förlaget, Vilja förlag Inköp

Varför lättläst Olika människor har olika lätt att läsa och behöver anpassning Allas tillgång till litteratur o. samhällsinformation Demokrati Inkludering Jämlikhet

Vad är lättläst Lätt skrivna böcker för vuxna Skönlitteratur, facklitteratur o nyheter Nyhetstidningen 8- sidor Olika svårighetsgrader Lix Två förlag: Lättlästa förlaget, MTM Vilja förlag kommersiellt

Målgrupp för lättläst Nyanlända i Sverige Läs- och skrivsvårigheter Dyslexi Intellektuell funktionsnedsättning Andra Kognitiva funktionshinder Demenssjukdomar Läsovana Utbrändhet äldre

Vad är en lättläst text Korta meningar Enkla ord, förklarade ord Luftig typografi Rak kronologi Inga bisatser Rak ordföljd Tydligt innehåll, språket är konkret och vardagligt utan att bli färglöst. illustrerade, Typsnittet är lättläst Den grafiska formen tydlig med mycket luft kring text och bild.

Dyslexiveckan Europeiska dyslexiveckan Uppmärksamma dyslexi Arrangemang Föreläsningar Föräldracirkel

Marknadsföring Foldrar Webben Teknik - Drop in Samarbeten Kampanjer Uppsökande Studiebesök Media Brukarråd

IFLA Library Services to People with Special Needs Section

IFLA Guidelines for Library Services to Persons with Dyslexia – Revised and extended, 2014 Översatt av MTM, 2016

Riktlinjer för biblioteksservice till dyslektiker 2001 Mycket har hänt Nya biblioteksformer tillagda Personer med dyslexi är en stor grupp Varför nya riktlinjer?

Syfte Bistå bibliotekens service till personer med dyslexi Ge ett redskap till ny personal och erfarna Beskriva nya lösningar och alternativa sätt att läsa Skapa en kunskapsbas ”Best practises”

Effekter på läsningen: typiska drag hos läsare med dyslexi Läsningen går långsamt De är tvungna att läsa vissa ord eller stycken två eller tre gånger De har en tendens att tappa bort sig på sidan och tvingas söka efter den mening de höll på att läsa Stor ansträngning går till läsning på ordnivå, vilket gör att de inte får något grepp om texten som helhet.

Fler effekter Svårigheter med att sätta ord på tankar och formulera tydliga frågor (skriva och tala) Svårigheter med att hitta ord Svårigheter med att utföra två saker på samma gång (som att lyssna och göra anteckningar samtidigt) Svårigheter med att arbeta under tidspress Dålig handstil Problem med att hitta i information som är alfabetiskt uppställd Problem med att hitta i byggnader

Del av trösklar

Dyslexivänliga utskrifter Sans-Serif typsnitt Arial or Verdana eller speciellt 12 till 14 textstorlek mellan raderna of 1.5 or dubbel Cream/ vitt papper Bryt ner texten i mindre block, använd rubriker och underrubriker Använd fetstil för att förtydliga istället för kursiv stil eller understruket Sätt in texten i rutor för att lyfta innehållet Korta rader och meningar

Open Dyslexic

Undvik Onödigt långa meningar Långa stycken Att börja en ny mening alldeles i slutet av en rad Blankt vitt papper som ökar risken för bländning Onödig användning av stora bokstäver Tunt papper som gör att text lyser igenom från baksidan Onödiga bindestreck

Bibliotekspersonalen Medvetenhet Diskreta Personlig bibliotekarie Dela erfarenheter Brukarråd Ge tillförlitligt material

Placering i biblioteket Tillgängliga medier Centralt placerad nära informationen Tydliga skyltar och pictogram Inspirerande Anpassade medier samlat Tänk på visa omslagsbilden

Goda exempel Danmark : Letbib.dk. Nota är det danska nationalbiblioteket Flandern – Belgien: Luisterpuntbibliotheek Storbritannien: Birmingham Public Library

Bilaga B: Kunskapsdatabas En lista med pålitliga och objektiva källor; en liten kunskapsdatabas som bibliotekspersonal kan konsultera. Vi föreställer oss att bibliotekspersonal vill förbättra sina kunskaper på det här området för att kunna erbjuda skräddarsydda tjänster till personer med dyslexi. Internationella dyslexiorganisationer M.fl.

Hur kan vi bli bättre? Fortbildning Uppsökande Kunskap Arrangemang Samverkan Hjärta

Sammanfattning Alla tjänar på att erbjuda talböcker på biblioteket Biblioteket är till för alla Arbeta i team Kunskap om talböcker anpassade medier ska finnas hos all personal Läs på!

Tack för mig! Heidi Carlsson Asplund Kontaktuppgift Lerums bibliotek Sverige