Hållbarhetsindex En kort presentation av hållbarhetsindex och resultatet 2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hållbarhetsindex En kort presentation Undersökningen är öppen 22 september till 30 oktober Hållbarhetsindex En kort presentation Undersökningen är öppen.
Advertisements

Hållbarhetsindex En kort presentation av hållbarhetsindex och resultatet 2014.
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
DÅD-projektet Förbättringsarbete Vårdcentralen Visby Norr.
Marina Lundquist, universitetsadjunkt, Örebro universitet, Ledamot Riksföreningen för skolsköterskor Kvalitetsmått för elevhälsans medicinska insats Skolsköterskekongress.
Hållbarhetsindex Hållbarhetsindex Magnus Montelius, Svenskt Vatten.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Resultat ÅU 2016 NV rapport Arbete med vattenskydd och planering krävs för att målet ska nås. Vattenförsörjningsplaner har tagits fram för allt.
Rapport – medborgarpanel 2
Avdelningen för vård och omsorg
Hållbarhetsindex - mål
Barnets bästa i främsta rummet
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola
Grön uppföljning Agenda
En plattform för samhällsekonomisk analys
XX kommun Kommunikationsplan.
Välkomna till Björkö-Arholma skola
Klassifikation av vårdåtgärder
Problematisering av diplomet
Nyckeltalsprojekt - Kyrkogårdsskötsel
Att använda PrimärvårdsKvalitet, del 1
Analysseminarium – ÖK februari
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Kvalitetsmätningen hösten 2017
Nätverk för lärare på fritidshem
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Miljömålen i samhällsplaneringen
Naturvårdsverket på RUS Nobelmöte
Nätverk för lärare på fritidshem
Sjukvårdsförsäkring – varför och för vem?
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Miljömålen består av tre slags mål
Näringslivsanalys Umeå kommun
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Systematisk uppföljning
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Metodutveckling för att minska social oro
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Sammanställning av mätperioden september-november 2017
JÄMIX® 2011 för Göteborgs stad Bolag och förvaltningar nr 1
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Regiongemensam elevenkät 2016
Evidensbaserade miljöanalyser
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
LSG Uppföljningsrapport
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Barnkonventionen och barnrättslagen
Rapport från Temagrupp Psykiatri
Samhällsbyggnad Bergslagen
Kreativa verktyg och metoder
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Vatten i regionplaneringen – nu och i framtiden
Hur kan man använda sitt resultat i hållbarhetsindex?
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Presentationens avskrift:

Hållbarhetsindex En kort presentation av hållbarhetsindex och resultatet 2015.

Hållbarhetsindex - mål Att ge verksamhetsansvariga och deras kommunpolitiker ett verktyg för att förstå och kunna kommunicera verksamhetens förmåga att leverera kort- och långsiktigt hållbara vattentjänster.

Vad är hållbarhet och hur har begreppet använts i hållbarhetsindex?

Modellens konstruktion Utgångspunkter Presentationsnivå Indata

Hållbarhetsindex - grundkonstruktion Frågor värderas grönt/gult/rött. Frågan sammanvägs till parametrar. I huvudsak sker sammanvägningen med logik, matematisk sammanvägning i några fall.

124 kommuner deltog % av antalet kommuner och 72 % av befolkningen Små och stora kommuner, glesbygd och storstad Alla delar av landet Kommunala förvaltningar, multiutilities, regionala bolag, kommuner som köper avloppsrening/dricksvatten < – – > Totalt Antal kommuner 16 (11) 28 (26) 44 (36) 26 (17) 10 (7) 124 (97) Andel kommuner hållbarhetsindex %31%61%81%71%43%

Resultat för 124 kommuner 2015

Varför är det så svårt att bli grön? Svenska vattentjänstorganisationer har hög ambitionsnivå och högt ställda krav på brukarnytta, miljö och långsiktig hållbarhet. Hållbarhetsindex speglar denna höga ambitionsnivå. Hållbarhetsindex ska kunna användas för långsiktigt förbättringsarbete. Nivån för grönt är där man bör vara om 5-10 år. Hållbarhetsindex ställer krav inte bara på god status utan också på att denna kan säkerställas även på sikt.

Hållbarhetsindex är inte rättvist! På grund av yta, geografiskt läge, befolkningstäthet etc. har kommuner olika svårt att klara grönt.

Kommunens eget resultat Här kan du hämta ert eget resultat från VASS och lägga in. I vår resultatrapport som finns på hemsidan hittar du ännu fler kommentarer och möjliga jämförelser som kan vara ett stöd när du kommunicerar och diskuterar resultatet internt.

Hur kan vi arbeta vidare med resultatet?

Exempel på tillämpningar Uppföljning av systematiskt förbättringsarbete Utgångspunkt diskussioner mellan verksamhetsansvariga och politik Breddning av taxediskussion Underlag till VA-planering och regionala vattenförsörjningsplaner Analys av VA-organisationer och VA-samverkan Intern organisationsutveckling Analys och prioriteringar av planerade åtgärde roch satsningar Identifiera behov av rekrytering och personalutveckling Kommunicera branschens behov och utmaningar