Orienteringsteori Dagens lektion Varför ska man lära sig att orientera? Vad ska ni kunna? Hur funkar en karta? Att passa en karta Karttecken Olika begrepp.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Avbildningar av verkligheten
Advertisements

Grunder i att läsa och använda kartan
Orientering.
Orientering.
Karttecken Skala Färger Höjdkurvor Fler karttecken
En teoretisk resa genom naturen
En förenklad och förminskad bild av verkligheten sedd uppifrån himlen Vad är en karta?
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
Träningsprogram till musik, åk 8 Adolf Fredriks Musikklasser.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
SO – Åk 7 Kartkunskap.
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Spånga-Tensta.
SSFs Regelkommitté 2008 Gröna regler Nybörjarregler 2008.
Grundkurs i Energi För att förklara teorin inom olika ämnen använder vi oss av olika begrepp. Energi är ett ord som används mycket i olika sammanhang,
Skala. Bild: Verklighet Längdskala Sträckan 5 cm Ska förstoras 2:1 Sträckan fördubblas.
Friluftsliv Lite inspiration... Lite inspiration... Lite inspiration...
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Barn och ungdomars utveckling
Betyg och bedömning IDH
A R B F C D E G Välj en nod vilken som helst och markera den som öppen. Låt den bli rot.
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
En snabbkurs i orientering
Sträck dig som ett streck
Förebyggande av skador inom idrott
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
7 frågor Ett verktyg för att göra en tydlig, fullständig och specifik beskrivning av ett problem.
på personer i behov av hjälp
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
Konsten att läsa sakprosa
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
♫ Ljud – akustik ♪ Molekyler i rörelse.
Att rita tvåpunktsperspektiv
Beskrivning av förslaget
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Formativt lärande.
Steg för livet
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Atlas Vi lär oss hur vi använder atlasen för att hitta information och tolka olika kartor.
Nybörjarregler 2008 Gröna regler SSFs Regelkommitté 2008
Friluftsliv.
- Geografi - Att studera helheten.
Kartkontroll och godkänd karta
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Det kan bara du svara på. Vägen till målet finns på Ledarskapsön.
Registrera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
Konvertera OL karta till ISOM 2017
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Att rita perspektiv Följ med steg för steg.
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Löpledare Del B - Löpningen.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Välkomna till Ungoteket!
Konvertera OL karta till ISOM 2017
Vad är målet? Hur kommer vi dit? På vilket sätt?
TÄVLINGSMOMENT LÖPNING
Kurs mindfulness Studenthälsan
Algoritmer.
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Avbildningar av verkligheten
Djuren möter ungdomskulturen
En teoretisk resa genom naturen
TÄVLINGSMOMENT LÖPNING
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

Orienteringsteori Dagens lektion Varför ska man lära sig att orientera? Vad ska ni kunna? Hur funkar en karta? Att passa en karta Karttecken Olika begrepp inom orientering Kompassen

Vad säger ämnesplanen? Centralt innehåll Motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter som utvecklar en allsidig kroppslig förmåga. Utemiljöer och naturen som arena för rörelseaktiviteter och rekreation. Metoder och redskap för friluftsliv.

Vad säger ämnesplanen? Kunskapskrav Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra aktiviteter i naturmiljöer. Eleven kan med säkerhet och med goda rörelsekvaliteter genomföra aktiviteter i naturmiljöer.

Vad ska ni kunna? Hantera kartan Förstå kartan Kunna förflytta sig på kartan Orientera och tänka orientering

Vad är en karta? Tänk dig att du befinner dig högt upp i en luftballong och tittar ut över landskapet. När du ser verkligheten uppifrån ser allting mycket mindre ut. Det är så kartan fungerar. Kartan är en förminskad och förenklad bild av verkligheten. Hur mycket förminskad framgår alltid av skalan som alltid finns angivet på kartan Skala 1: cm = 20 m i verkligheten 1: cm = 75 m i verkligheten

Ritad karta

Satellitbild

Karta + gatubild

Skala Skala Graden av förminskning som finns angiven på alla kartor Skala 1: betyder att terrängen har förminskats gånger på kartbladet. Skala 1: innebär att 1 cm på kartan motsvarar 100 m i verkligheten. Stryk två nollor i skalan = sträcka i cm.

Att passa kartan Det finns två sätt att passa kartan, d.v.s. lägga kartan rätt! Alt. 1 Titta på naturen och passa kartan därefter. Titta efter tydliga saker som kan hjälpa dig. Hus, vägar, stigar och stenar är bra att ta hjälp av!

Att passa med kompassen Färdriktningspil Kompassnål Kompasshus Linjal Hjälplinjer Alt. 2 Lägg kompassen på kartan. Snurra runt kartan tills norrpilen på kartan och kompassnålen pekar åt samma håll. Nu är kartan passad.

Tumgreppet Tumgreppet Att vika kartan i olika formationer allteftersom du för dig utmed banan. Sätt tummen på den punkt du för tillfället befinner dig på. När du sedan förflyttar dig låter du tummen följa med på kartan.

Kartans färger och karttecken Se till att lär er de vanligaste färgerna: Vanlig skog Löphindrande skog (UNDVIK) Svårlöpt skog (UNDVIK) Oframkomligt (UNDVIK) Öppen mark Sjö Asfalterad eller grusad yta

Hitta rätt Hitta rätt Ledstänger ◦ En hjälp när du ska välja förflyttningsväg. En ledstång kan vara en väg, en stig, kraftledningar, åkerkanter, bäckar, diken, staket, d.v.s. något du kan ta sikte mot eller förflytta dig längs så att det blir lättare att hitta. Säkra uppfång ◦ Någonting på kartan som gör att du inte kommer ur kurs lika lätt, t.ex. en bäck en sjö eller en väg. ”Om jag kommer fram till sjön så har jag sprungit för långt”. Se i stort ◦ Se terrängen i ett större perspektiv och fokusera inte bara på platsen du är på väg till. Se dig omkring och lägg märke till kraftledningar, vägar i fjärran och så vidare.

Start, kontroll & mål Banan ska helst ritas med röd penna. Kontrollringarna binds med heldragna streck för att förtydliga i vilken ordning kontrollerna ska tas. Start markeras med en röd triangel, kontroll med röd cirkel och mål med röd dubbelcirkel Kontrollpunkterna i mitten av ringen (kontrollangivelse) Man ska alltid ta kontrollerna i ordning (1-4 eller 4-1) Strecken skall inte styra vägen mellan kontrollerna

Nu går vi och orienterar!