Götalandsbanan Borås-Göteborg 149 000 inv Norge/Vänerbanan Vänersborg- Göteborg 133 000 inv Västra Stambanan Alingsås-Göteborg 114 000 inv Västkustbanan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Advertisements

Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
HGH Bakgrund SMC – Vägverket Handlingsplan MC på väg FEMA (Federation of European Motorcyclists Associations)
Satsningar på kollektivtrafik för ökat bostadsbyggande
Reduceringsplan Göteborg T14
Tidtabellens betydelse för samhällsekonomisk lönsamhet Pilotstudie Ostkustbanan TVEMS: Timetable Variant Evaluation Model for Single-tracks sid 1 CTS-seminarium.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Goda kommunikationer med omvärlden
Framtida regionaltågstrafik i Mälardalen
För att infoga en ny sida, välj "Ny bild" under fliken Start i menyn. Välj den layout som passar sidan bäst. För att ändra layouten på sidan, välj "Layout"
Vilken av följande kategorier tillhör du? 1.Lärare/forskare 2.Administratör 3.Student 4.Extern gäst.
Förstudie Roslagspilen
Västsvenska paketet.
Bidra till en hållbar tillväxt i Kalmar län – fler jobb och mer export göra att Kalmar län år 2030 inte har några nettoutsläpp av fossil koldioxid effektivisera.
Kollektivtrafikbarometern 2013
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Simrishamnsbanan – från kust till kust under timmen.
Inriktningsplanering för
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
SPIS-Elena – Spårvägar i Skåne
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Dialog om utbytestakten av spår på sträckan Boden - Bastuträsk.
Delårsrapport Q3 1 juli – 30 september 2011 Jan Forsberg, VD.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Gäster med funktionshinder - rörlighet och nödsituationer.
Remiss 2 april – 18 maj Västtrafik och kommunerna ska höras
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Förstudie Spårväg syd
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Strategisk inriktning för Trafikverket
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Ann-Ci Jonsson Akademi Norr.
Reduceringsplan Öst T Infrastruktur Reducering grön Normal trafik Reducering gul Mindre störning Reducering orange Större störning Reducering.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
UPPDRAGet Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Vi satsar för ett smidigare resande.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Publik information Tänkbara OPS-projekt i Sverige Patrik Larsson, vVD Skanska Sverige.
UPPDRAGET Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna nya bostäder Järnväg i norr Lagförslag om värdeåterföring Cykelåtgärder Östlig förbindelse.
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Infrastruktur Marks kommun
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Småföretagsbarometern 2016
Design i kollektivtrafiken
Aktuellt från Västtrafik
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
BRT - Bus Rapid Transit & stadsmiljöavtal
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Risto Murto, Kommunikationsministeriet
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Mobilitet i Umeå - med fokus på kollektivtrafik
VART ÄR VI PÅ VÄG? År 2025 ska Dalabanan
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Cykelplan
Upphandling av färjetrafik till Gotland Samverkansmöte i Visby
Presentationens avskrift:

Götalandsbanan Borås-Göteborg inv Norge/Vänerbanan Vänersborg- Göteborg inv Västra Stambanan Alingsås-Göteborg inv Västkustbanan Varberg-Göteborg inv Bohusbanan Uddevalla-Göteborg inv

Resandeökningen skall tas främst med kollektivtrafiken, medan biltrafiken ligger kvar kring 2005 års nivå.

Tågtrafikens ökningsfaktor (2035) Antal tågresor2,6 Antal tågkilometer2,5 Antal sittplatskilometer2,8

Trafikverkets bedömning Sammantaget bedömer Trafikverket att följande alternativ och åtgärder är lämpliga att genomföra: På kort sikt: Förlängda plattformar, ca 140 meter, - ger ökad sittplatskapacitet i kombina- tion med nya fordon. Förlängda mötesstationer i Säve och Kode för godstrafiken- förbättrar punktligheten och återställningsförmågan betydligt för persontrafiken, särskilt vid halvtimmestrafik. Mötesstation i Grohed - möjliggör halvtimmestrafik för persontrafiken Göteborg−Uddevalla och förbättrar punktligheten och återställningsförmågan. På medellångsikt: Brunnsbo station i kombination med dubbelspår Göteborg-Kville till Brunnsbo station förbättrar tillgängligheten till arbetsplatser på Hisingen från Bohuslän. På lång sikt: Etappvis dubbelspårsutbyggnad Göteborg-Stenungsund i befintlig eller ny sträckning – medger kvartstrafik för persontrafiken Göteborg−Stenungsund. Ny station på Norra Hisingen - ger nya möjligheter till resandeutbyte. Idéstudie södra Bohusbanan

Effekter De trafikerings- och infrastrukturkombinationer som föreslås syftar främst till att höja kapaciteten, utöka turtätheten och möjliggöra nya hållplatser. Sammantaget bedöms genomförandet av föreslagna åtgärdskombinationer leda till följande positiva effekter; Större möjligheter för boende, arbetande, skolelever och studenter utefter Södra Bohusbanan att använda spårbunden kollektivtrafik för att effektivt och snabbt förflytta sig mellan olika delar av regionens kuststräcka från Uddevalla i norr till övriga delar av västra Sverige. Kortare direktrestider med tåg i fl era resanderelationer. Ökat kollektivtrafikresande framförallt genom generering av nya resor och nya resmönster. En utökad trafikering på Södra Bohusbanan är samhällsekonomiskt lönsam, dvs nyttorna av den utökade turtätheten överstiger de ökade trafikeringskostnaderna. Minskade utsläpp av koldioxid och andra luftföroreningar