Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Myndighets-presentation
Advertisements

Brukarfokus i biståndshandläggning
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Samordnad individuell plan
Projekt in- och utskrivningsklar patient
VerksamhetsutvecklingVerksamhetsutveckling I arbete med funktionshinder.
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Mötet i hemmet november 2007 Christine Tell
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Valfrihet inom biståndsbedömning. Juridiska aspekter - frågeställningar Är det möjligt att bevilja kunden en ”timbank” per månad, som kan användas på.
Stuprör och hängrännor
Strategiska perspektiv på verksamheten
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Attraktiv Hemtjänst Skapa Goda Arbetsplatser.
Införa välfärdsteknologi Åsa Ericson. 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Kunskapen om och användandet av tjänster via teknik som kan bidra till ökad trygghet,
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut för dig som handläggare.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut för dig som kontaktpersonal.
Resultat: Antalet personcentrerade genomförandeplaner i verksamheten har ökat från 62% till 100%.. Våra kollegor har, med hjälp av ”verktygen”, fått ökad.
Kommunens stöd och service till personer med funktionsnedsättning - myndighetsutövning Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår Kerstin Karlsson, Chef Senior Göteborg – Samordnare AH.
En hållbar stad – öppen för världen 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Välkommen! Nya Regionens hus I Göteborg. Aktivitetsbaserad arbetsplats.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiva jobb för medarbetarna.
Uppdrag från KF och KS Upphandling av verksamhetssystem Översyn avgifter inom vård och omsorg Serviceinsatser i tid ” Utredningarna behandlades.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 februari 2016.
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Så följer SLK upp Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiva jobb för medarbetarna.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 6 november 2015.
Införa rambeslut Bedöma tid för hemtjänst Bildspel för introduktion av handläggare Bildspel för information till utförare.
Attraktiv Hemtjänst Grov tidsplan Handlingsplan arbetsmiljö Milstolpar Attraktiv Hemtjänst färg = HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN 2015.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Attraktiv Hemtjänst Lägesuppdatering, framgångsfaktorer
Kvalitet i särskilt boende
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Trygg hemma Förstärkt samarbete i öppenvård Arbetsgrupp träff 2
Attraktiv hemtjänst LAGA uppdragsbeskrivning
Attraktiv Hemtjänst Introduktion i rambeslut för dig som kontaktpersonal.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Heby kommuns kvalitetspolicy
NÄR VÄLFÄRDEN GÅR FRÅN DELTID TILL HELTID
Avtal familjecentrerat arbetssätt familjecentraler
Välfärdens processer En kort orientering.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Från 20 stadsdelar till 10 - Kommunikation i samband med stadsdelsreformen i Göteborgs Stad A: Norra Hisingen  B: Angered C: Östra Göteborg D: Västra Hisingen.
Valfrihet i hemtjänst (LOV)
Förhållningssätten.
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Varmt välkomna! Utbildning för politisk ledning och styrning.
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
En hållbar organisation
Valfrihet i hemtjänst (LOV)
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Verksamhetsplan 2018 Sektor ÄO/HS LSG
Enheten för uppföljning och utvärdering
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd

HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN 2 Våren 2013 gav kommunstyrelsen stadsledningskontoret i uppdrag att utreda förändrat arbetssätt och styrsystem inom hemtjänsten för att utveckla Göteborgs- modellen. Utredningen resulterade i en rapport och våren 2014 beslutade kommunstyrelsen om en strategiplan för hemtjänsten. Strategiplanen = program för Attraktiv Hemtjänst Hemtjänstuppdraget

Program för Attraktiv Hemtjänst 3 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa rambeslut* Införa välfärds- teknologi** Införa IT-stöd för verksamheten Skapa goda arbetsplatser Mål Den enskildes inflytande och självbestämmandet ska öka Medarbetarna inom hemtjänsten ska uppfatta yrket attraktivt Beslutade av både kommunstyrelsen och kommunfullmäktige * Individuell ramtid istället för beslut om vilka insatser man ska få ** Ett ex är trygghetskameran, dvs tillsyn på distans

De fyra strategierna 4 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa rambeslut: Arbetssättet blir tydligare när biståndsbedömningen utgår från individens behov. Beslut anges i antal timmar per vecka i stället för insatser. Införa välfärdsteknologi: Ökar livskvaliteten genom att fler alternativa tjänster erbjuds för att tillgodose den enskildes behov. Införa IT-stöd för verksamheten: Ger förutsättningar för likvärdig vård och omsorg. Bidrar till enhetliga arbetssätt. Skapa goda arbetsplatser: Utveckla förutsättningarna för chefernas ledarskap, gemensam introduktionsutbildning för medarbetare, satsning på utbildning och nya karriärvägar, exempelvis den nya tjänsten omsorgshandledare.

9 300 personer får hemtjänst 5 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

265 handläggare medarbetare i hemtjänsten 6 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

7 Förfoga över sin biståndsbedömda tid Planera tillsammans med kontaktpersonalen om vilka insatser som ska göras Möjlighet att välja tjänster med stöd av välfärdsteknologi Vad är de viktigaste förändringarna för den enskilde?

HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN 8 Rambeslut = antal timmar per vecka Den enskilde och kontaktpersonalen planerar tillsammans vilka insatser som ska göras Ökat fokus på uppföljning och utvärdering Vad är de viktigaste förändringarna för biståndshandläggning/myndighetsutövning?

HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN 9 När rambeslut införs får undersköterskorna en ny arbetsuppgift när genomförande- planen görs; i dialog komma fram till vilka insatser som behövs. Vad är de viktigaste förändringarna för medarbetare inom hemtjänsten?

HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN 10 Vi utmanar gamla mönster, är innovativa och redo att tänka nytt Tillsammans skapar vi den attraktiva hemtjänsten; den enskilde, medarbetare och chefer Hur tar vi oss dit?

Milstolpar 11 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Programmet sträcker sig över åtta år. Målår 2022.

Trygghetskamera – tillsyn via kamera Tjänsten riktar sig till personer med behov av tillsyn – både dag och natt Första välfärdsteknologiska tjänsten från Göteborgs Stad En möjlighet för användare att själva välja på vilket sätt tjänsten utförs En del av Trygghetsjourens utbud tillsammans med Trygghetslarm/Trygghetstelefon - en samlad utförare med samlade rutiner. Grundar sig i det tidigare pilotprojektet Nattfrid.

Vad innebär trygghetskamera? Ökad trygghet, inflytande, valfrihet och kontinuitet för den enskilde (IVO) –Trygghetskamera bygger på frivillighet. Bättre arbetsmiljö för omvårdnadspersonal –Mer tid kan nu läggas på omsorgsinsatser hos de som har mest behov. Resurser frigörs –Trygghetskamera frigör resurser som kan återinvesteras i verksamheten. Minskade kostnader och bättre miljö –Minskad transporttid och frigjord tillsynstid. En del av biståndshandläggarens och hemtjänstens verktygslåda.

19 personer har trygghetskamera

HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN 15 Stadsdelarna Askim-Frölunda-Högsbo och Norra Hisingen började fatta rambeslut i juni Övriga stadsdelar får utbildning under september och oktober From 2 november kan rambeslut fattas i alla nya hemtjänstbeslut i samtliga stadsdelar Länk till informationsbladinformationsblad Över 300 personer har fått rambeslut

Kerstin Karlsson Samordnare av program Attraktiv Hemtjänst Tel