MARKNADSRÄTT Marknadsföringsrätt: företag - konsument Konkurrensrätt: företag - företag Konsumentverket Marknadsdomstolen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Advertisements

VÅRA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENTER
PRIVATJURIDIK Köp och andra avtal (kapitel 8, sid )
Marknadsföringslagen
1 Frukostseminarium den 13 februari 2009 Claes Langenius och Joakim Sundbom Den nya konkurrenslagen.
Samhällskunskap B Moment: Samhällets ekonomi Oskar Walther
Lyxfällan – vem vill hamna där?
Ekonomiska system.
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
Köprätt.
LAGAR OCH REGLER.
Datorer och e-handel Mattias Alatalo | Robert Nilsson.
Lyxfällan – vem vill hamna där?
Kerstin Jönsson ”Olyckor är ingen bra business” varken för företagaren eller föreningen Kerstin Jönsson.
Marknadsföring Kap 7 Strategisk planering
Konsumentkreditlagen
Undergräver Internetspriten alkoholmonopolet? Alkoholpolitiskt forum Seminarium onsdagen den 3 juli 2013 kl EU-advokat Ida Otken Eriksson.
Kunskaper och förmågor FEK1
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Marknadsföring – del 4 F8 –
Block 4: Att driva företag
Handel – ord och begrepp
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
Entreprenörskap och företagande 100 p
PortugalEngland Vin80120 Kläde10090 Antal timmar som går åt för att producera en enhet av varan. England har en ABSOLUT FÖRDEL att tillverka kläde. Handel.
Handel i världen - varför då?
Företaget Kap 1 Företagen i det ekonomiska systemet
Marknadsförarens yrkesroll
Val av transport till resmålet.
Kap 12: Marknadslagar och etik
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
Samhällsekonomi It´s all about the money!
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
Varför vill företagen bli större?
Att forska om tjänster.
Marknadsföringslagen (2008:486)
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
Lyxfällan – vem vill hamna där?
Effekterna av av/omreglering inte säkra och måste analyseras marknad för marknad Prisnivå/prisstruktur Produktivitet (intern effektivitet, X-efficiency)
Immateriella rättigheter
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter sanktioner 2.(direkt) marknadspåverkan:
Köprätt.
Unga vuxna (18-24 år) Finansinspektionens studier och SCB data : Unga vuxna har begränsad egen ekonomi och erfarenhet.
Gilla Din Ekonomi - Skola. INFORMATÖRSUTBILDNING FI:s huvudsakliga mål  Bidra till ett stabilt och finansiellt system med ett högt skydd för konsumenter.
E-cigaretter och Vattenpipa - vad säger lagen?
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 9 K ONSUMENT- skydd.
Konsumenträtt Kap. 8.
Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”
Personlig försäljning Kap. 2
Kapitel 28 ”Controlling Market Power. Anti-trust and Regulation” Regleringar av marknader. – Naturliga monopol – Konkurrensbegränsningslagstiftning – Avreglering.
Fredagsmys Vecka 42. Fråga 1  Vad kallas den matematiska lag som visas här?  4 x 2 = 8  2 x 4 = 8.
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
Granskning av kort med kontaktlös betalfunktion
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
Konsumenträtt Germaine Hillerström.
Lagarna inom handel Kap. 13.
KAPITEL 13 Marknadsför rätt.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Produkt, pris, plats och påverkan
Sälja en produkt eller tjänst
Produktion, handel och transport
Att sluta avtal.
(Företagsnamn) Affärsplan
Transport & handel.
Företagets namn Affärsplan.
Ekonomiska system Lektion 2
Frihandel.
Presentationens avskrift:

MARKNADSRÄTT Marknadsföringsrätt: företag - konsument Konkurrensrätt: företag - företag Konsumentverket Marknadsdomstolen

Företagsskydd: Konkurrenslagen 1 § Denna lag har till ändamål att undanröja och motverka hinder för en effektiv konkurrens i fråga om produktion av och handel med varor, tjänster och andra nyttigheter. Förbud mot bl.a. karteller, missbruk av dominerande ställning, och att hindra/begränsa/snedvrida konkurrens.

Konsumentskydd: Marknadsföringslagen E-handelslagen Lagen om distansavtal Konsumentköplagen Konsumenttjänstlagen Konsumentkreditlagen

Speciallagar: Tobakslagen Alkohollagen (7 kap: Marknadsföring av alkoholdrycker )

”Förutom att samma dominerande färger i blått och silver förekommer på båda förpackningarna är varumärket ”Red Bat”, i likhet med ”Red Bull”, angivet i röd text och centralt placerat ovanför en djurlogotyp. Vidare är texten ”energy drink” centralt placerad i röd text precis nedanför djurlogotyperna på båda förpackningarna.” ”Med hänsyn till det nu anförda anser Marknadsdomstolen att förpackningarna vid ett flyktigt påseende skapar väsentligen samma bestående minnesbild hos konsumenterna och att det föreligger en tydlig risk för att konsumenter förväxlar den påtalade RED BAT- förpackningen med RED BULL-förpackningen.”

Genom sin storsäljare Absolut Vodka har Vin & Sprit skaffat sig en stor andel (70%) av den svenska marknaden för spritdrycker. För att ”få fart” på försäljningen av fruktölet Red Viking planerar Vin & Sprit en marknadsföringskampanj, där vodkan endast kommer att säljas i paket bestående av en flaska Absolut Vodka tillsammans med en flaska Red Viking. Tanken är att det skall få upp försäljnings- siffrorna för Red Viking så att ölet snabbt kan etablera sig på marknaden för fruktöl. - Ser du några juridiska problem med denna slags marknadsföring?

regler/Konsumentlagar/Marknadsforingslagen/ borjade-som-copywriter.html 8