Föreläsning 5 (Kajsa Fröjd) Tidsserier Kap 13.1 Man har en kvantitativ responsvariabel som mäts vid olika tidpunkter. 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säsongrensning: Serien rensas från säsongkomponenten genom beräkning av centrerade och viktade glidande medelvärden (centered moving averages, CMA): där.
Advertisements

Föräldrarmöte Flickor 06/07 Fotboll VÄLKOMNA!
Föreläsning 5 Kap 13 Tidsserier- vad är det? Trend/Säsong/Konjuktur/Slump Identifiering av trender (Glidande medelvärde) Säsongsmedelvärdesmetoden Säsongsdummymetoden.
1 Icke-linjär regression Sid (i kapitel 16.1)
Nederman Kvartal 4, 2014 CEO - Sven Kristensson CFO - Stefan Fristedt.
Föreläsning 4 (Kajsa Fröjd) Multipel regression Kap 11.3 A.Man har en kvantitativ responsvariabel som är linjärt relaterad till en/flera kvantitativa förklarande.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
1 Utvärdering och tolkning: MBA Program Admission Policy Rektorn vid ett stort universitet vill höja standarden på de som antas till deras populära MBA-program.
Kap 15 Avvägningen inflation-arbetslöshet Historiskt sett så är inflationen hög då arbetslösheten är låg, och tvärtom. Under talen tänkte många.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
En hållbar organisation
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Kap 2 - Algebra och ickelinjära modeller
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Spartid för kontantinsats 60 kvadrat
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Liv & Hälsa ung Alkohol Narkotika Dopning Tobak
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – AVSLUT 1
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Gårdagens utfall Planföljsamhet?.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Ekonomi och samhälle Introduktion
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Bildlärarens Planeringsbok Åsa F P -16.
Besöksnäringens Konjunkturbarometer
Relation mellan variabler – samvariation, korrelation, regression
Första sidan Underrubrik Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Kontakta.
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Skolelevers drogvanor 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
FAQ NYA Fritester Tekniska kommittén.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Ersättningskollen.
Arbetsmiljön FB-kvalitet hösten 2018 Tage Johansson
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Fortsättningskurs Teknisk Analys – Hitta Kursvinnare
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Implementering, utvärdering och systematisk uppföljning
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
IFO-FH resultat och prognos per juli 2018
Gymnasievalet 2019 Vad händer nu?.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Föreläsning 5 (Kajsa Fröjd) Tidsserier Kap 13.1 Man har en kvantitativ responsvariabel som mäts vid olika tidpunkter. 1

Tidsserier 2

Exempel: Monthly Retail Sales (s.751/698) 3

Hur många observationer är det i kvartalsdatat JCPenney Sales ( ) (s.752/-)

Trender En trend är en beständig och långsiktig ökning eller minskning i en tidsserie. Trender kan vara linjära eller icke-linjära (tex exponentiell). Om trenden är linjär så kan den skattas med enkel linjär regression. 5

Exempel: Monthly Retail Sales (s.753/699) En linjär trendlinje är anpassad till datat (med enkel linjär regression). 6

Exempel: DVD Player Sales (s.763/-) Fråga: Man har månatliga försäljningsdata från april 1997 till juli Finns det någon trend? Lösn: Ja, vi ser att det är en positiv trend, försäljningen ökar med tiden. 7

…forts Exempel Fråga: Verkar trenden vara linjär? Lösn: Vi anpassar en linjär trendlinje till datamaterialet. Vi ser att trendlinjen inte passar datat så bra. Framför allt är den mindre än 0 år 1997, vilket den inte bör vara (i datat är ju försäljningen aldrig negativ). 8

…forts Exempel (s.763/-) Fråga: Verkar trenden vara exponentiellt växande? Betrakta grafen nedan med en exponentiell trendlinje anpassad till data. Lösn: Den exponentiella trendlinje ser ut att passa bättre till data än den linjära. Här börjar kurvan nära 0 (men är alltid positiv) och stiger sedan ganska kraftigt. Man kan dock se att kurvan ligger lite högt i slutet av tidsserien, under år

Exponentiellt ökande tidsserie (ganska vanligt) 10

Exempel: DVD Player Sales 11

Lite info om exponentialfunktioner 12

Säsong Ett säsongsmönster är ett regelbundet, upprepat mönster (tex över dag, vecka, år). Säljdata har ofta ett starkt säsongsmönster. 13

Exempel: Monthly Retail Sales Fråga: Beskriv säsongsmönstret. Vi ser ett tydligt säsongsmönster över året. Januari har lägst försäljning, sedan ökar det fram till oktober, en gradvis minskning under hösten och sedan avslutas det med en stark försäljningstopp i december. 14

Modellera säsongsmönster Om det finns säsongsmönster (och trend) så kan man använda: 1)Additiv modell (tex säsongsdummymetoden), eller 2) Multiplikativ modell med säsongsfaktorer. 15

Additiv modell Man använder en additiv modell då säsongsmönstret varierar hyfsat konstant runt trendlinjen över tid. Ex. 16

Multiplikativ modell Man använder en multiplikativ modell då säsongsmönstrets variation runt den positiva trendlinjen ökar över tid (eller minskar om det är en negativ trendlinje.) Ex. 17

Vilken sorts modell tror ni är bäst? 1.Additiv 2.Multiplikativ 18

Säsongsdummymetoden (additiv modell) 19

Exempel: Monthly Retail Sales 20

…forts exempel 21

Hur många olika linjer skattas?

Vilken linje ligger lägst? 23

…forts exempel 24

Ange prognos för dec

Multiplikativ modell (s.758/702) I en multiplikativ modell multiplicerar man trendlinjen med säsongsfaktorer: Trend * Säsong 26

Exempel: Monthly Retail Sales 27

…forts exempel 28 JanFebMarAprilMajJuniJuliAugSepOktNovDec

Hur är försäljningen typiskt i juni? 1.Den ligger typiskt 95.8% över den genomsnittliga försäljningen över året. 2.Den ligger typiskt 95.8% under den genomsnittliga försäljningen över året. 3.Den ligger typiskt 4.2% under den genomsnittliga försäljningen över året. 4.Den ligger typiskt 4.2% över den genomsnittliga försäljningen över året. 29 JanFebMarAprilMajJuniJuliAugSepOktNovDec

…forts exempel 30

…forts exempel Fråga: Jämför de två prognoserna för november 2002 (som var baserade på en additiv respektive multiplikativ modell). Lösn: Prognoserna var respektive Prognosen ser ut att vara en underskattning av det vi kan förvänta oss. Prognosen ser å andra sidan ut att vara en överskattning av det vi kan förvänta oss. Ingen av modellerna verkar vara optimal. 31