6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan
6:2 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB När leverantören har en stark position Leverantörens produkter utgör ett stort värde av slutprodukten Leverantören själv skulle kunna tillverka den färdiga slutprodukten Leverantören har andra större kunder
6:3 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Inköpsprocessen Kravspecifikation Anbud Leverantörsvärdering Jämförelse av anbuden Beställning Leverans Utvärdering
6:4 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB H&M:s varuflöde ca
6:5 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 6 Många företag har långsiktiga relationer till sina leverantörer. De kan överlåta delar av produktutvecklingen till sina leverantörer, s.k. outsourcing. Då samarbetar kanske företagets marknadsförare med produktutvecklare från både det egna företaget och leverantören. Ibland förändras detta samarbete genom att företagen slås ihop, s.k. vertikal integration. För att ett företag ska bli lönsamt krävs inte bara att det använder sig av sina interna resurser på ett bra sätt. Det handlar lika mycket om att göra bra inköp. Inte ens den skickligaste marknadsförare klarar av att sälja produkter som är för dyra eller av undermålig kvalitet. Därför är relationerna till leverantörerna en viktig faktor för framgång.
6:6 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 6, forts. Inköp till företag kan ha olika karaktär. För vissa varor, där leverantörerna kan bytas ut utan problem, är priset det enda som avgör vem som ska få leverera. För varor som är speciellt utvecklade för företaget av leverantören är det naturligtvis betydligt svårare att byta leverantör. Då blir frågan om hur väl relationen fungerar den avgörande faktorn. På lång sikt måste dock alla leverantörer vara konkurrenskraftiga i sin prissättning. Materialadministration (MA) eller logistik handlar om att effektivisera företagets varuflöde. Det gäller att så långt det är möjligt minska lagringstiden i företaget och minska tillverknings- tiden. Helst ska alla leveranser till och från företaget ske ”Just in time”.