6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1. Varför finns det pengar?
Advertisements

Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
Kapitel 13, Likviditet.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Tjänstens tillgänglighet Interaktion
Konsten att göra bra inköp
SATSA PÅ ENTREPRENADJOBB! - där finns pengar att tjäna!
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
VILKA VAR DE VIKTIGASTE LÄRDOMARNA FRÅN CASET?
Kunder och konkurrens driver ekonomin
Att skriva en artikel.
Behövs det pengar? Byteshandel.
Konsumenttjänstlagen
Räkna fram resultatet Kapitel 7: Beräkna ekonomin
Affärsidé - företagets vägvisare
Inköpsrutiner.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Logistik vid husbyggnad
i rätt tid och på rätt sätt
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Intressententmodellen.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
Kundföretaget AB Namn, Företag 17 januari Agenda Kundföretaget AB Återförsäljare AB Mamut som leverantör Effektiv arbetsdag Behov hos Kundföretaget.
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Scope Vad vi intygar Gabriel Bosaeus Scope Vad sägs om scope.
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Caseinlämning kl Grupp 5 Denise Niemi Jennie Östh
Kapitel 8 Utbudsteorin utvecklad: Kostnader och produktion David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 6th Edition, McGraw-Hill, 2000.
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Säljarbetets förutsättningar
Segmentering och one-to-one-marketing
Produktens olika delar
Butikens marknadsföring
HOLGERS STUGMATERIAL. Holger Larsson grundade Holgers Stugmaterial AB den 24 februari Detta var samma dag som yngste sonen Torbjörn föddes.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
3:1 Access – Företagsekonomi 1. Kopiering tillåten © Liber AB Starta företag Dessa får inte starta företag den som är försatt i konkurs den som har näringsförbud.
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
12:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Personlig försäljning Vid försäljning till konsument –i butiken –hemma hos kunden –via telefon Vid försäljning.
8:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Syften med marknadsundersökningar Marknadskartläggningar Konsument- och köpvanestudier Kunskaps-, motiv-
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
14:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Faktorer som styr medievalet Vilka vill vi nå? (målgrupp) Hur många vill vi nå? (räckvidd) När vill vi.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
15:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Relationsförstärkare i mediemixen Mässor Direktmarknadsföring sales promotion Events Udda medier Sponsring.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Björn Svensson Fredrik Krig Filip Edén.  Att sälja kläder online  Kunder ska kunna designa sina egna kläder  Låga priser  Kvalitet.
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
Intressententmodellen.
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
Designstöd Design och utvärdering, 5 poäng
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Konsten att göra bra inköp
Kvalitetspolicy Viacon Production AB
ASPEKTER PÅ CIO-ROLLEN-1
MSU Modellen – Åtta strategiska processer
Leverantörskanban Inköpssystem Inköps- order L.kanban Kanban- låda
Presentationens avskrift:

6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan

6:2 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB När leverantören har en stark position Leverantörens produkter utgör ett stort värde av slutprodukten Leverantören själv skulle kunna tillverka den färdiga slutprodukten Leverantören har andra större kunder

6:3 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Inköpsprocessen Kravspecifikation Anbud Leverantörsvärdering Jämförelse av anbuden Beställning Leverans Utvärdering

6:4 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB H&M:s varuflöde ca

6:5 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 6 Många företag har långsiktiga relationer till sina leverantörer. De kan överlåta delar av produktutvecklingen till sina leverantörer, s.k. outsourcing. Då samarbetar kanske företagets marknadsförare med produktutvecklare från både det egna företaget och leverantören. Ibland förändras detta samarbete genom att företagen slås ihop, s.k. vertikal integration. För att ett företag ska bli lönsamt krävs inte bara att det använder sig av sina interna resurser på ett bra sätt. Det handlar lika mycket om att göra bra inköp. Inte ens den skickligaste marknadsförare klarar av att sälja produkter som är för dyra eller av undermålig kvalitet. Därför är relationerna till leverantörerna en viktig faktor för framgång.

6:6 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 6, forts. Inköp till företag kan ha olika karaktär. För vissa varor, där leverantörerna kan bytas ut utan problem, är priset det enda som avgör vem som ska få leverera. För varor som är speciellt utvecklade för företaget av leverantören är det naturligtvis betydligt svårare att byta leverantör. Då blir frågan om hur väl relationen fungerar den avgörande faktorn. På lång sikt måste dock alla leverantörer vara konkurrenskraftiga i sin prissättning. Materialadministration (MA) eller logistik handlar om att effektivisera företagets varuflöde. Det gäller att så långt det är möjligt minska lagringstiden i företaget och minska tillverknings- tiden. Helst ska alla leveranser till och från företaget ske ”Just in time”.