Distansutbildningar i Sverige Abir Bouzenzana, Larissa Bastos, Nafisa Hassan, Minh Trinh och Semira Abdulkader.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Kursguider: Ett pedagogiskt redskap? Docent Christina Keller, Sektionen för informatik, Jönköping International Business School.
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Lärosätenas indirekta kostnader SUHF-statistiken SUHF-statistiken 2013/Ann-Kristin Mattsson/
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
Sid 1 eStudiesekreterare: Mira Pihlaja Kontaktuppgifter: eller Puh: (06) GSM: Rum:
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 SEPTEMBER L3SUPPORT-434: Beskrivning av utbildning för sökandewebben Jag hittar ingen möjlighet i innevarande MIT-miljö att.
F ORSKARNIVÅN I NYA L ADOK M ALMÖ H ÖGSKOLA Gunnar Råhlén Ladokkonsortiet Jan Winkle Malmö Högskola.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Studie- och yrkesvägledning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Svenska som andraspråk 1
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Välkommen till Uppsala universitet!
Antagning och utländska meriter
Varför pluggar jag? Otydliga mål minskar motivationen
PRODUKTIONS- OCH KVALITETSTEKNIK 7,5 hp, helfart
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Lösningsförslag för ABB
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Demo av version C av nya Ladok
Hemsida Hemsidan är den primära informationskanalen !! - Informationen ska alltid vara uppdaterad. T.ex. om en träning är inställd. används enbart.
Det virtuella klassrummet
Scenarier för tillgodoräknanden del 2 webbutbildning
Kursansvarig: Linda Wänström
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Nätverk för lärare på fritidshem
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Studie- och yrkesvägledning
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Många olika huvudmän under METIS projektet
Din lön och din utveckling
Stiftelsen för Kunskaps- och Kompetensutveckling
Handelshögskolan vid ÅA Utbildningslinjen för ekonomi
Robot- och Automatiseringsteknik grund (RAG 100)
Inför studierna S-nummer (Sxxxxxx) Din Blipp (tag)
Studentportalen – allt om dina studier
Sunet Connect / Adobe Connect & Zoom
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Supportstuga inför terminsstart
Komma igång med Moodle Januari 2016
Internationella transporter
STUDENTSTÖDET Ger studierelaterat stöd till studenter med psykiska eller neuropsykiatriska funktionshinder som läser vid Uppsala Universitet
Min läsportfolie.
LSA-uppdrag del 2: förskrivningsdata
Årskursinformation för blivande åk 3
Årskursinformation åk 4-5
Studieadministratörens nya vardag
Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Flödet mellan Ladok och NyA för programstudenter Linda Strand Lundberg från Ladokkonsortiet Sofia Yegen från Universitets- och högskolerådet.
Månadens yrke SjuksKöterska Karin Andersson,
Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning – NSHU
Introduktion till kursen Digitalteknik 3p
Värdegrund inom äldreomsorgen
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Ekonomisk styrning (722A14) 2019 Kursansvarig Henrik Nehler
Innehåll Förväntat deltagande på individuellt tillfälle 1-2
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Problembaserat lärande (PBL)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Distansutbildningar i Sverige Abir Bouzenzana, Larissa Bastos, Nafisa Hassan, Minh Trinh och Semira Abdulkader

Högskolan Dalarna 435 kurser Mittuniversitetet 282 kurser Högskolan i Gävle 277 kurser Umeå universitet 250 kurser Karlstads universitet 248 kurser Uppsala universitet 220 kurser Andra högskolor och universitet arbetar aktivt för att öka sitt utbud.

Internet uppkopplings och dator krävs för distansutbildningar. Vissa kurser är helt nät eller webbaserade – behöver inte åka till högskolans campusort, varken vid introduktion eller tentamens tillfällen. Läroplattformar – varje kurs har sin egen hemsida, där man kan göra kommentarer på klasskamraternas inlägg för diskussioner eller frågor till läraren. Krävs att varje student har sin inloggning. Utföra fildelning och återanvändning av material.

Finns möjligheten att föra diskussioner och föreläsningar via webcam och mikrofon. (Via studentportalen) CD och DVD skivor har producerats och särskilda utbildningsprogram har utvecklats.

En lärplattform används som ett s.k. virtuell klassrum. Där deltagarna kan utbytta information genom: Diskussionsforum, inlägg, rapporter, föreläsningar etc. Kursansvarig kan kontrollera: Närvaron, om man är aktiv, lägga in inlämningsuppgifter, hemtenta, håller föreläsning genom webcamera etc.

Ping Pong, Blackboard, Moodle, Cambro, Fronter, Dokeos, Edulink, Egate, Klickportalen K3 etc. Exempel på vilka universitet som använder de olika LMS Ping Pong  HLK, Uppsala, KI Cambro  Umeå universitet Blackboard  Gävle, Växsjö, Mittuniversitetet, Örebro Moodle  Linnéuniversitet, Stockholmsuniversitet, Umeå universitet

Salskrivning  anordnas på lärosätet och/eller på lärcentra Hemtenta  via Muntlig examination  via videokonferens eller e- möte Skriftlig inlämningsuppgift i grupp eller individuellt. Kontrolleras i URKUND. Självrättande prov  konstrueras i de flesta virtuella lärplattformar. Ex. kryssfrågor och bildfrågor. Lämpar sig för duggor och för studenternas egen kunskap<skontroll

Hitta ingen ekonomisk jänförelse mellan campusutbildningar och distans utbildningar. Tex. Specialist sjuksköterkers utbildningar - fåtal sökande  problem i universitet och högskola - planering av lärarbehov och kompetens - ekonomiska underskott p.g.a. outnyttjade högskolepltaser Åtgärd: Intensivt utvecklingsarbete inom distans utbildnigar och flertalet av lärosätten.

Man kan studera på hemorten Man kan kombinera studierna med arbete Man kan kombinera studierna med familjeliv Man kan själv bestämma inlärnings- och inläsningstakt Man har mer individuellanpassad lärarkontakt

Man saknar direkthjälp och kontakt med lärarna Man har för lite föreläsningar Man träffar inte sina kursdeltagare ofta Man har för lite diskussioner Risk att man hamnar efter pga. bristande vana