AFFÄRSPLAN Sjögärde GK 2016-01-24. - Sammanfattning affärsplan (sid 3) - Affärsidé (sid 4) - Omvärldsbevakning (sid 5-11) - Strategier, fokusområden (sid.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Advertisements

Trender som påverkar golfklubben och idrotten.. SGF medlemsutveckling Medlemsantalet har 7-dubblats under perioden, men avtar nu Källa: SGF.
Q1 Rapport 2010 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Välkommen till Bevola Bevola har marknadens bredaste produktplattform för påbyggnad av lastbilar, släp och trailers. Våra lösningar skapas genom egna produkter,
Nacka Närsjukhus Proxima AB är ett företag som samägs av
Hammarö GK 2012.
Därför spelar svensken golf: Motion och hälsa 76,3% Umgänge med familj och vänner 67,6%. Gillar golf som idrott 59% Förbättra mitt spel 49,6% Personlig.
Nya Vikvalla - en aktivitetsplats för alla presentation för kommunen fredagen den 26 september 2008.
GUMBALDE GOLFKLUBB - JUNIORKOMMITTÉN BOX STÅNGA TELEFON: ”Goda exempel” Idrottskonferensen
NetJobs Group AB (publ) Vision och strategi Finansiell plan och finansiella mål 2013.
Q1 Rapport 2014 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Tekniska Verken och Linköpings universitet som regional motor för en hållbar utveckling
Vår Vision (version ). Vårt uppdrag Golfklubben skall ge medlemmar och gäster i alla åldrar och med skilda förutsättningar och ambitioner möjlighet.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
?  ! BÄTTRE GOLF FÖR ALLA. HUR ÄR SAMARBETET I ”Bästa bättre GK”? STYRELSE/ANSTÄLLDA STYRELSE/ANSTÄLLDA STYRELSE/MEDLEM STYRELSE/MEDLEM MELLAN KOMMITTÉER.
Gumbalde GK 2 april 2010 Mentometer 15 deltagare varav 10 från arbetsgruppen.
ETT GOLFSVERIGE I FÖRÄNDRING ANDERS HAMMARSTRÖM. Läget i Golfsverige Mellan 2003 – 2008  Tappat 30% juniormedlemmar  Tapp i alla åldrar upp till 40.
aGolf Utveckling Sverige År Marknadsvärde x 4000 = minus 300 miljoner.
Q2 Rapport 2014 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
Medlemsvård. Verksamheten i fokus  Våga ifrågasätta nuläget  Lyft på ostkupan!  Högt i tak i diskussionerna  Tänk nytt och agera  Idrottskultur.
Läget i Golfsverige, en trolig utveckling och varför spelrätter.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Simidrott för alla SSS Vision SSS verkar för simidrott och hälsa för alla genom att; Simidrott ska vara det självklara valet av idrott, där.
?  ! BÄTTRE GOLF FÖR ALLA. 100 år sedan – Förbundet bildades 50 år sedan – 7000 golfare 25 år sedan – golfare Nu – folksport med medlemmar!
PostGirots Idrottsklubb PGIK
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Q2 Rapport 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Q1 Rapport 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Mallar svenska.
Q2 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
VÄLKOMNA! ÅRSSTÄMMA Verksamhetsberättelse tom Hälsans nya verktyg (HNV) är en ideell förening med målet att skapa tillväxt.
Q3 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
Välkomna till föräldramötet för P Kringledammen.
Deromegruppen Per Andersson. ”Från skog till färdigt hus”
Verksamhetsplan 2016 Med bättre lönsamhet kan vi investera i vår gemensamma framtid.
Timrå – en stark kommun i en växande region. Varför en vision? En vision är en positivt laddad uppfattning om en önskad framtid. Att enas om en gemensam.
Q4 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Höstårsmöte Föredragningslista 2015:01Fastställande av röstlängd 2015:02Fastställande av att mötet utlysts på rätt sätt 2015:03Fastställande.
Q1 Rapport 2016 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Höstmöte 2015 Tid och plats: Den 26 november kl: 18.30, Golfrestaurangen i Kulhult. Dagordning 1. Fastställande av röstlängd för mötet. 2. Fråga om mötet.
Landeryds GK Utveckling och framgångsfaktorer Björn Sturehed, Klubbdirektör/VD.
Componenta Wirsbo AB Preliminär rekonstruktionsplan.
Beslut i kommunfullmäktige
Jan Bengtsson VD, Uniflex
Jan Bengtsson VD, Uniflex
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
Höstmöte 2015 Välkomna! Hälsa välkomna Information
på personer i behov av hjälp
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Strategi och framtidsplan 2020 arninge golfklubb
Välkommen till informationsmöte
Jan Bengtsson VD, Uniflex
Rubriker: Franklin Gothic Demi Brödtext: Franklin Gothic Book
(Företagsnamn) Affärsplan
34. Lättare analysera äldreomsorgens kostnader
Näringslivsforums Verksamhetsplan
NÖHRA-plan, Redo för golf.
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Plattformen är på plats, fokus på tillväxt
Medlemmar, ledare, kansli och styrelse Våren 2017
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Timrå – en stark kommun i en växande region
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

AFFÄRSPLAN Sjögärde GK

- Sammanfattning affärsplan (sid 3) - Affärsidé (sid 4) - Omvärldsbevakning (sid 5-11) - Strategier, fokusområden (sid 12-13) - Nyckeltal och Mål (sid 14) - Vision (sid 15) Innehåll

Varför finns Sjögärde GK: Vår dröm (Vision) Erbjudande Marknaden: Bygga 2015 Bygga 2015 Växa Växa Utveckla Utveckla Bygga vidare på: -Organisation -Strukturer -Arbetssätt -Nya anläggn- ingsdelar Öka medlemmar genom: -NPS-fokus -Segmentering och behålla nya medlemmar -Intäktshantering -50/50-jämlikhet Så här vill vi uppfattas: Fortsätta utveckla: -Medlems- engagemanget -Tillgängligheten på anläggningen -Organisations- effektiviteten -Personal-kompetens -Glädjen Vi erbjuder en anläggning som: -utvecklar din golf -sjuder av liv året runt -främjar din hälsa -påverkar miljön positivt ”Livskvalité och energi i en stimulerande miljö” ”Tillgänglig, Engagerande och Utvecklande” Nyckeltal och mål Utfall 2014Mål 2019 Omsättning (kkr) RevPATT (kr/ 60 ktee tid)90137 Beläggningsgrad44%58% NPS Medlemmar8090 NPS Gäster3950 ENPSTBD Vi tillhör riksidrottsrörelsen som finns till för att utveckla idrotten, samt skapa glädje och gemenskap. Våra viktigaste kunder är Sjögärde GKs medlemmar Ekonomi: Sjögärde GK styrs från perspektiven: Kunder, Medarbetare, Ekonomi Medlemmar: NPS 80 Demografin oroar Fokus på närområdet. Medlemmarna bor: 30% Åsa 20% Frillesås 15% Kungsbacka 15% Göteborg Fler medlemmar Mer personal + investeringar i anläggningen Mål: 50 % ökade intäkter på 5 år Ökad jämlikhet, en möjlighet Övergripande Strategier: Personal- nöjdhet Fokusområden 2016: Arvsfonds- projektet Intäkts- hantering Verksamhets -utveckling (NPS) Kommunikation Junior- hantering 50/50 Potential +300 medlemmar Ta hand om nya medlemmar

Affärsidé  Vi tillhör riksidrottsrörelsen som finns till för att utveckla idrotten, samt skapa glädje, välmående och gemenskap för alla.  Vi erbjuder en anläggning som: - utvecklar din golf - sjuder av liv året runt - främjar din hälsa - påverkar miljön positivt Varför finns Sjögärde GK?Sjögärdes erbjudande

På följande sidor finns analysen över nuläget, som har betydelse för Sjögärde GKs valda strategier fokusområden, mål och handlingsplaner och som skall leda oss mot vår Vision. Omvärldsbevakning

Marknaden  Det finns golfare i Kungsbacka och i Varberg  Närmaste golfbana i söder 40 km och i norr 20 km  Antalet invånare i närområdet är nästan personer (vilket ger en potential på cirka medlemmar) Medlemmar totalt st. Invånare närområdet st. 60 % av medlemmarna bor i närområdet

Medlemmar medlemsrundor (samma som 2014) - = 83 NPS* Ambassadörer Kritiker * Sverigemedel 70 Medlemsintäkter: 4,6 miljoner kr (+250 kkr) Medel 52 år +4 Totalt antal medlemmar st.

Gäster (+300) gästspel från 309 st. olika klubbar - = 44 NPS* Ambassadörer Kritiker * Sverigemedel 36 Greenfee intäkter: 1,1 miljoner kr ( kr) +5

Beläggning 2015 = Hög beläggning (>66%) = Medel beläggning = Låg beläggning (< 33%)  Prognosen som gjordes till 2015 stämde väl med utfallet.  Under 2016 börjar vi skydda mest attraktiva tider till medlemmar genom att sätta bokningsregler och differentiera priserna kopplat till beläggning.  Övriga tider inga bokningsregler

Prognos beläggning 2016 = Hög beläggning (>66%) = Medel beläggning = Låg beläggning (< 33%) Prognos 2016  Mest attraktiva tider begränsas under 4 veckor till del av dagen mellan18e juli till 14e augusti 2016

Konkurrenterna / Prissättning Premium medlemskap laddat med mervärden Fullvärdiga medlemmar spelar obegränsat Mini medlemskap för de som spelar lite mindre Introduktions medlemskap för nya medlemmar Prissättning efter beläggning. Inga rabatter på de mest eftertraktade tiderna. Reducerat pris för gäster till fullvärdiga och premium medlemmar :- Sjögärde GK 6 200:- Regionen* +5 % *Regionen avser klubbar i Kungsbacka och Varberg Gäster: Medlemmar: Prissättning: Prisstrategi 2016 ”Sjögärde GK är den billigaste fullängdsgolfbanan i regionen”.

Finansiellt  Intäkter:  6,6 miljoner kronor  Resultat efter avskrivningar:  Prognosen för 2015 landar på ett noll-resultat  50 % ökade intäkter på 5 år  Rörelsemarginal 10 % om 5 år Utfall 2015Budget och Mål till 2020

Övergripande Strategier Bygga 2015 Bygga 2015 Växa Växa Utveckla Utveckla Bygga vidare på: -Organisation -Strukturer -Arbetssätt -Nya anläggn- ingsdelar Öka medlemmar genom: -NPS-fokus -Segmentering och behålla nya medlemmar -Intäktshantering -50/50 jämlikhet Fortsätta utveckla: -Medlems- engagemanget -Tillgängligheten på anläggningen -Organisations- effektiviteten -Personalkompetens -Glädjen  Genom:  Engagemang  Glädje  Affärsmässighet så når vi vår vision och vi kommer att kunna fortsätta utveckla Sjögärde GK

KunderEkonomi Fokusområden 2016 Personalnöjdhet Arvsfondsprojektet Ta hand om nya medlemmar Intäktshantering Verksamhetsutveckling (NPS) Kommunikation Juniorhantering Personal  Vi styr i tre perspektiv  Kunder  Ekonomi  Personal  Våra fokusområden under 2016 balanseras och mäts genom nyckeltalen 50/50

Nyckeltal och Mål Utfall 2015 Mål 2016 Mål 2019 Omsättning (kkr) RevPATT (kr/ 40 ktee tid) Beläggningsgrad (40ktee)41%43%58% NPS Medlemmar NPS Gäster ENPSTBD

Mål: 50 % ökade intäkter på 5 år

Intäktshantering (Greenfee) 2016

Vision  Under 2016 fortsätter vi resan med att investera i:  Utegym  Lekområde  Bollplan  Förbättra 50 tees ”Livskvalité och energi i en stimulerande miljö”

Livskvalité och energi i en stimulerande miljö Med bättre lönsamhet kan vi investera i Sjögärde GK

Nyckeltal och Mål Utfall 2014Mål 2015Utfall 2015Mål 2016Mål 2019 Intäkter medlemmar+gäst (kkr) RevPATT (kr/ 40 ktee tid) Beläggningsgrad (40 ktee tid)40%41% 43%58% NPS Medlemmar NPS Gäster ENPSTBD

Finansiell historia Sjögärde GK