Dagens lektion? Mängd, metod, planera. Mat måltider och hälsa Jämförelser av recept och beräkning av mängder vid matlagning. Skapande av egna recept. Bakning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Centrala innehåll och kunskapskrav
Advertisements

Hem- och konsumentkunskap på grundsärskolan
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Centrala innehåll och kunskapskrav
BETYG I ÅRSKURS 6.
Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken
Introduktion till filmen Klicka för att se filmen.
Det svenska kulturarvet
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Bedömningskriterier för åk 6
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Målet med dagens lektion: Lektion 1
Utvärdering i HK?.
Matakuten praktisk hem- och konsumentkunskap i årskurs sju.
Reseproduktion och försäljning
MAT Vad väljer jag? Hälsa Ekonomi Miljö.
Aktiviteter och upplevelser
Vad gör vi idag? Lek 1 Vad händer idag och varför?
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Marknadsföring och försäljning
Lektion 1 Vt-15 Vad vi gör idag?
Vad gör vi idag? Lek 4 Vad händer idag och varför?
Vad gör vi idag? Lek 3 Vad händer idag och varför?
Vad gör vi idag? Lek 2 Vad händer idag och varför? Tvätta varför då?
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Vad gör vi idag? Lek 4 Vad händer idag och varför?
Betyg årskurs 6.
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Exempel på elevsvar uppgift 1
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Näring - hälsa SYFTE: Fördjupa er i näringslära /hälsa.
Tallriksmodellen. Vad åt du till frukost, lunch?
Matlagningsmetoder Metoder för hur man lagar mat.
Ekonomi och konsumentkunskap Syfte och kunskapskrav Åk.9.
Hem- och konsumentkunskap Vt 16 1.Kostproblematik. 2. Laktos, gluten, diabetes, demi-veg, lakto-veg, lakto-ovo-veg 3. Redovisningar idag. Efter att du.
Elisabet Ringman Bananer- ekologiska eller inte, det är frågan?
Syfte: Att utveckla förmågan att värdera dina val och handlingar utifrån H E M Kunskapskrav: Konsekvensförståelse för att kunna göra smarta val samt kunna.
Vårrullar Recept till lektion 3 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
SYFTE: Fördjupa er i näringslära/hälsa. Resonera/utvärdera måltider?  Lunch: Pannkaka?  Sammanfattande test lektion 47  Det som vi främst kommer att.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Kompetensutveckling MILJÖ Miljöenheten vid GU erbjuder kompetensutveckling för anställda vid universitetet. ”Sommarbuffén” är en sådan utbildning.
Köttbullar sås och potatis Recept till lektion 2 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
SYFTE: Fördjupa er i näringslära/hälsa. Tallriksmodellen & matcirkeln, blodsockerkurva? Resonera/utvärdera måltider?  Lunch: Paj  Sammanfattande test.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Hem- och konsumentkunskap Vt 16 1.Kostproblematik. 2.Planering en tid framöver 3.Z:\allergibra mat klar.pptZ:\allergibra mat klar.ppt.
Hem- och konsumentkunskap Vt 16 1.Vad kostar maten? Helfabrikat, halvfabrikat laga från grunden. 2.Pizza ”hemlagad” vad kostar den? 3.Uppgradera snabbmaten?
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pizza Recept till lektion 5. Pizza kemiskt jäsmedel = bakpulver kan du nämna 2 till?
Lektion 1 Mål med lektionen:
Vår meny på eget Slöjd och hemkunskap.
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Rädda klassrummet.
Lektionsplanering Hanna Sepp.
Äppelpaj med egen vaniljsås. Sid: 268 och sås 269 HKK- boken
Hem- och konsumentkunskap
Självbedömning Idrott och Hälsa ÅK 6
Hem- och konsumentkunskap
Vad gör vi idag? Lek 3 Vad händer idag och varför?
Eget arbete? Lektion 3 ht- 17.
Vad gör vi idag? Lek 2 Vad händer idag och varför?
Vad gör vi idag? Lek 2 Vad händer idag och varför?
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Hållbar utveckling.
Vad gör vi idag? Vad händer idag och varför? Matlagningsprov ½ gruppen. Ta med dig recept och anteckningar om du ska laga mat, är du kamratbedömare tar.
Presentationens avskrift:

Dagens lektion? Mängd, metod, planera. Mat måltider och hälsa Jämförelser av recept och beräkning av mängder vid matlagning. Skapande av egna recept. Bakning och matlagning och olika metoder för detta. Hur valet av metod påverkar arbetsprocessen och resultatet. Planering och organisering av arbetet vid matlagning och andra uppgifter i hemmet.

Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9 Eleven kan planera och tillaga måltider och genomföra andra uppgifter som förekommer i ett hem, och gör det med viss anpassning till aktivitetens krav. I arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Eleven väljer tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val med hänsyn till aspekterna hälsa, ekonomi och miljö. Eleven kan också ge enkla omdömen om arbetsprocessen och resultatet. Därutöver kan eleven föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur varierade och balanserade måltider kan sättas samman och anpassas till individuella behov. Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang kring konsekvenser av olika konsumtionsval och handlingar i hemmet utifrån frågor som rör en hållbar social, ekonomisk och ekologisk utveckling.

Hem- och konsumentkunskap Vt 16 1.Soppa? Hälsosamt ? Ekonomiskt? Miljömässigt? 2. Välj en soppa att tillaga. Till detta bakar ni en tomattortilla där kemiskt jäsmedel används. 3.

Kemiska jäsmedel Bikarbonat används som bakpulver, men är ett kraftigare jäsmedel (1 del bikarbonat = 2 delar bakpulver). Hjorthornssalt I mjuka kakor får man lätt en bismak av ammoniak. Bakpulver används främst till mjuka kakor, småkakor och desserter. Ibland till matbröd t.ex. scones. Bakpulver ger ingen bismak.

Utvärdera Hur påverkar dina val av livsmedel Hälsan? Hur påverkar dina val av livsmedel Ekonomin? Hur påverkar dina val av livsmedel Miljön? Matlagningsmetoder. Hur påverkar dina matlagningsmetoder Hälsan? Hur påverkar dina matlagningsmetoder Ekonomin? Hur påverkar dina matlagningsmetoder Miljön? Disk och rengöring. Arbetade du hygieniskt? Ge exempel Om du arbetade hygieniskt/inte hygieniskt på vilket sätt påverkas hälsan av det? Arbetade du resurssnålt? Ge exempel. Om du arbetade resurssnålt/inte resurssnålt på vilket sätt påverkas ekonomin av det? Om du arbetade resurssnålt/inte resurssnålt på vilket sätt påverkas miljön av det? Resultat: Är du nöjd med resultatet? Vad skulle du göra annorlunda om du skulle göra om samma sak igen