Åk 7 ACE BILDKONST Elevvisioner för lärmiljöer av Johanna Stenman, bildkonstlärare, Hagelstamska skolan Bild: Peter Tillberg 1972: ”Blir du lönsam lille vän” (Moderna museet, Stockholm
Gruppdiskussioner och redovisning av synpunkter: -Dåliga utrymmen i skolan -Favoritutrymmen -Kriterier för bra lärmiljöer
Dåliga utrymmen Oordning Dålig luft Kala väggar -oinspirerande Obekväma möbler –dålig ergonomi Främmande lukter Trångt att röra sig –toma golvytor behövs!
Bra utrymmen Inspirerande miljö (t ex planscher på väggarna) –stöder inlärningen ”en känsla av att stiga in i ämnet” Justerbara stolar/ bord (hk) Varierande möblering (hk, elevcaféet) för olika arbetssätt –stolar, soffor, dynor God luftkvalitet, temperatur, belysning
Goda lärmiljöer; när lär man sig bra God belysning –justerbar belysning, stora fönster Varierande möblering –möjlighet att variera arbetsställning Grönväxter Lugna/ neutrala väggfärger Färger på möblerna Ordning, städat, fräscht Skolan ska dock kännas som ens arbetsplats, inte likadanta som hemma
Projekt Planeringsuppgift: bygg ett förslag till en god inlärningsmiljö eller ett rastutrymme i skolan Grupparbete 2-5 elever Muntlig presentation för hela klassen