DML rapporteringen Marianne Pettersson. DML rapportering Uppgifter som årligen ska rapporteras till EM Färdiga drivmedel: volym, värmevärde Ingående fossila.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Advertisements

Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
Vilka mål har EU på miljö-, energi och transportområdet?
Lantbruksproduktion utan fossila energikällor
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Neste Oil strategi och utsikter
Fjärrvärmeprognos 2015 och Fjärrvärmen i framtiden
BIOGAS – Ditt bidrag till miljön och till din lönsamhet
vanliga bilar vs miljöbilar
Fossilfri flygplats 2020 – Åre Östersund Airport
GasKlart – fordonsgas i Umeåregionen
Fossilbränslefri region
Skåne Arbetsmetoder och verktyg. 300 GWh år GWh år 2020.
Hållbarhetskriterier – Möjlighet eller hinder för lignocellulosa?
Köksbordsmaterial Energikollen 21C
Energi i lantbruket • Skatter och energipriser • Primär/ slutlig energianvändning • Energikvalitet • Energiformer Greppa Näringen, Energikollen grundkurs.
Introduktion till diskussionspass om indirekt energi Anna Hagerberg.
Biogas – en nationell angelägenhet
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Varför är CCS viktigt? Klimatkonferens i Göteborg 27 januari 2009 Sten Åfeldt Enhetschef Enheten för kraftproduktion.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Utsläppsrätter och miljökostnader
Energimyndigheten Enheten för Hållbara Bränslen
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF och energi – strategi och leveranser.
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
Aktuella bränslen för tung trafik
Roine Morin Hållbarhetschef Södra Skogsägarna
Tankar om vad som finns i tanken 2020
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Hållbara bränslen Insynsrådet
Byggsektorns resursanvändning
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRFs Energistrategi SERO:s Energiseminarium Carl Wachtmeister Ordf Energiföretagande o miljöutskottet.
Elåret 2012 Finsk Energiindustri
Klimatpåverkan från några vanliga livsmedel
Svenska Luftvårdsföreningens vårseminarium 2015
Sverige nettoexportör av el Ökad elproduktion Effekthöjning på befintliga kraftverk Utbyggnad av vindkraft, småskalig vattenkraft och biokraftvärme. Minskad.
Maria Grahn Fysisk resursteori, Energi och Miljö, Chalmers
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Hållbara biodrivmedel och flytande biobränslen 2014 Alesia Israilava forum Hållbara Bränslen World Trade Center Stockholm.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Trafikverkets inköpsvolym
Klimatklivet – lokala klimatinvesteringar lokala investeringar för största möjliga klimatnytta Klimatklivet, lokala klimatinvesteringar – Möjligheten att.
Förnybar värme och SGBC-engagemang Mats Fredrikson
Biobränslen i fordonsflottan – spelar skogen roll Alice Kempe Teknikavdelningen Energimyndigheten
Konsumtionens klimatpåverkan Sven Hunhammar
Skogsindustrins syn på satsningen på förnyelsebara bränslen Karolina Boholm, Rådgivare Transportpolitik, Skogsindustrierna Skogsindustriernas Årsmöte
Fjärrvärmeåret Marknadsandel av uppvärmning bostads- och affärsbyggnader samt offentliga byggnader Värmepump: inkl. elektricitet förbrukat.
Utvärdering Av systemet för hållbarhetskriterier
Skogens upptag och utsläpp av kol över en livscykel Källa: SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) - Årlig tillväxt.
Förnybar produktion och försäljning 2030 Vilka drivmedel har vi 2030?
Biodiesel Lennart Sjögren Lennart Sjögren Analys & Utveckling AB.
Utveckling hittills och framöver
Biodrivmedel på väg möjligheter och begränsningar
Massaleveranser till vissa marknader 2009
Förändring av produktionsvärdet 2015 mot 2010 (realt värde)
Elåret 2014 (uppdaterat ) Finsk Energiindustri.
EU:s energieffektiviseringsdirektiv
Maria Saxe, Länsstyrelsen Dalarna,
Sveriges ansvar för energi och klimatpolitik
Uppdaterad Finsk Energiindustri
Sten från Kina och etanol från Brasilien - etiska krav i praktiken Göteborgs stad Trafikkontoret tel
Elåret Finsk Energiindustri.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Elförbrukning Massa- och pappersindustrin
(uppdaterad ) Finsk Energiindustri
(uppdaterad ) Finsk Energiindustri
En fråga -”coalition of the willing”
Byggdialogens årsstämma Sveriges Allmännyttas Klimatinitiativ
Fossilfrihet i regional tågtrafik – en förstudie
Presentationens avskrift:

DML rapporteringen Marianne Pettersson

DML rapportering Uppgifter som årligen ska rapporteras till EM Färdiga drivmedel: volym, värmevärde Ingående fossila komponenter: volym, värmevärde, ursprung Ingående biokomponenter: volym, värmevärde, ursprung av råvara, utsläppsminskning enl. HBL Rapporteringen har skett under 2011, 2012, 2013 och 2014 års levererade mängder. Mål: 2020 ska leverantörer tillhandahålla drivmedel, som orsakar – 6% mindre växthusgaser jämfört med baslinjen (88,3 94,1 gCO 2 /MJ)

Levererade drivmedel

Resultat Antal leverantörer som nått målen för 2020: 2011: 2 st (22) 2012: 15 st (33) 2013: 19 st (35) 2014: 21 st (36) Dessa leverantörer tillhandahåller följande andel, av total mängd drivmedel: < 1% 2% 83% ! 84 % Total mängd rapporterade drivmedel (TWh)

2011-års leveranser

2012-års leveranser 2 % av total mängd

2013-års leveranser 83 % av total mängd

2014-års leveranser

Resultat Minskade växthusgasutsläpp gentemot baslinjen 88,3 g CO 2 /MJ totalt sett 2011: - 2,3 % 2012: - 4,6 % 2013: - 6,9 % 2014: 7,9 % (86,3 g CO 2 /MJ) (84,2 g CO 2 /MJ) (82,3 g CO 2 /MJ ) (81,4 g CO 2 /MJ )

Generalisering Växthusgasutsläpp från olika drivmedel över året Drivmedelskvalitet Växthusgasutsläpp [g CO 2 /MJ] el34,5 fordonsgas59,843,851,844,6 LNG/LBG69,674,271,2 bensin MK186,285,985,685,9 E8550,641,838,650,6 diesel MK187,385,48281 diesel MK388,788,589,1 FAME57,15048,245,9 ED9538,735,539,9 DME 21 syntetisk diesel (100 % förnybar HVO) ,915,6 EO189,1 Medelbränsle Sverige86,3 *84,282,381,4 Minskning mot baslinje-2,3 %**-4,60 %-6,80 %-7,85 %

Resultat: Ursprung 2011

Resultat: Ursprung 2012

Resultat: Ursprung 2013

Resultat: Ursprung 2014

Inför kommande rapportering Några förändringartill kommande år: Ny beräkningsmetodik Ny baslinje : ( 88,3 g CO 2 /MJ ,1 g CO 2 /MJ ) Mer detaljerade uppgifter avseende ursprung: oljefält Möjligen mer detaljerade allokeringsprinciper Alla leverantörer ska rapportera !

Tack ! Läs mer: Energimyndigheten.se/hbk