Flygoperativa procedurer och sånt. Agenda ● Radar och transponder ● ATC, klarering ● Väjningsregler ● Onormala händelser.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kristianstads Flygklubb Årsmöte 24 mars Verksamhetsberättelse för år 2012 IFR skolning med KVT Flygtidsuttaget har totalt sett ökat från 772h till.
Advertisements

LET •Spelaren har fyra grundläggande rättigheter och störning (interference) har inträffat om motståndaren inte uppfyller dessa även om han gjorde allt.
Automatic Identification System
Termikflygning i Alpmiljö Pia Sundh P1 46 h (36 termik) 145 flyg (115 berg)
♫ Ljud – akustik ♪ Molekyler i rörelse.
- Kroppens kontrollcentrum -
ISPS ÖVNING 1 Lossning av farligt gods
Flygplanets Historia Nutidens flygplan Leonardo Da Vincis.
Definitioner SLG - Self Launching Glider
Västerås Segelflygklubb
Märkligt! Här är en liten matematisk övning, som helt säkert
Matchsaver Presentation
Inledning Vi har valt mikrovågsugnen som tekniskpryl.
Jag vill gärna att du kommer över på en liten afterwork-öl, ta gärna med dig familjen eller några vänner och titta in.
För att ta några lektioner Om vänskap & Livet
Klok filosofi … ?.
Flyg A.
Resonans, eko, ultraljud, infraljud, ljudets hastighet
Objektorienterad tänkande
Klok filosofi.
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Information om hur man spelar Trafik!. Din väckarklocka ringer på morgonen och du går upp och gör dig i ordning. Efter en smaskig frukost är du på väg.
VAD ÄR TEKNIK?.
Första hjälpen.
FLYGPLAN.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
6558/G558 DATAKOMMUNIKATION Kapitel 3: Nätverk, ruttning.
LFV:s uppgifter Driva och förvalta Flygplatser för Civil luftfart. Utföra Civil o Militär flygtafiklednigstjänst. Ha tillsyn över flygsäkerheten för Civil.
Text av Emran Safi Myskoxe.
Aeroseum Christian T. Detta var första stridsplanet som var från Sverige. Den heter Flygande tunnan. Den heter Flygande tunnan på grund av att det såg.
- Kroppens kontrollcentrum -
Luftballonger de första flygfarkosterna av européer var varmluftballonger som utvecklades på 1700-talet. Som sen utvecklades till vätgasballonger i slutet.
Hur du tar hand om din kunskap
Söka information på internet. Vi ska prata om kapitel 3 Internet är det största nätverket som sträcker sig över hela världen. Om du är ansluten till internet.
Vad är en KATA? katatogrow.com.
1 Riksnav KFK Anders Trönnberg Riksnav ett trevligt sätt att öva flygning med "tummen i kartan" efter klocka och kompass Riksnav är en trevlig.
På vissa datorer behöver du trycka på F5 för att starta bildspelet.
Flyg Super Dimona Lär dig flyga motorsegelflyg. Att prata om #1 Om ”klubbens Dimona” Hur är Dimonan som flygplan Vem kan lära sig, SHB 620 Varför ska.
Ett av de fyra elementen Vilka är de fyra? Vatten Eld Luft Jord.
Navigation och färdplanering. Agenda ● Färdplanering – ESMO - ESGV! ● Koordinater och annat på kartan ● ATS-färdplan ● Alarmeringstjänst ● Radioprocedurer.
Flygsäkerhet Flygsäkerhetsmöte Söderslätts FK.
Sannolikhet och statistik Tabell Används för att ge en bra överblick av svaren man fått in, datan. Består av rader och kolumner. Frekvens Är hur många.
Örat och hörseln. Vad är ljud? Örat Ytterörat Mellanörat.
Instruktion – sekretariatet Ekhallen/Ekrinken. Såhär ser kontrollpanelen ut:
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com KATA i klassrummet Detta bildspel är tänkt att vara en 50-minuters lektion som kan användas med elever för.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
BARNS RÖSTER OM INTERNET
DRÖMMARNAS BUDSKAP Undrar du också ibland varför du drömt som du gjort under natten? Varför dyker en del personer upp som du inte träffat på evigheter?
Företagsgruppen Hornsbergs årsmöte
ÖVNINGAR P03 - målvakt bas
Att skriva en nyhetsartikel
KFK Riksnavträning /Anders Tr.
Syns inte men finns ändå
Personnummer.
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Flygoperativa procedurer
Kundanalysen har flera syften
Vem är det som styr oss? Om konspirationsteorier.
Söka information på internet
Föreläsning 16: Tentan, att förbereda sig…
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Programmera dina klasskamrater
Komma igång med Scratch
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
CV 1.0 – vad är det och hur tusan gör man?.
Presentationens avskrift:

Flygoperativa procedurer och sånt

Agenda ● Radar och transponder ● ATC, klarering ● Väjningsregler ● Onormala händelser

Men först.. ● EHAM121955Z 26012KT RADZ OVC004 08/08 Q1008 BECMG 6000 TEMPO 2500 BKN003=

Men först.. ● ESGG Z 1218/ KT 0300 FZFG VV002 PROB / BR SCT006 BECMG 1300/ BR PROB / BR BECMG 1306/ BR BKN005 PROB /1318 BKN012=

Men först.. ● ESMSAAA121819Z 1218/ KT 9999 BKN020 PROB / BR BKN004 BECMG 1306/ BR BKN005 TEMPO 1306/ BR BKN003=

Radar ● Primärradar (PSR) ● Sekundärradar (SSR) - Transpondern!

Transpondern ● Din och flygledningens bästa vän (nästan..)! ● Ger flygledningen position, identifikation och höjd!

Transpondern ● Teknisk mumbo-jumbo: ● Lyssnar på 1030MHz ● Sänder på 1090MHz ● Tre ”modes” som vi använder: – Mode A – Mode C – Mode S ● Ident

Transpondern ● Mode A ● De fyra siffrorna ● Oktalt (därav 0-7) – 12 bitar! ● Ger möjlighet att identifiera sig ● Speciella kombinationer ● 7000 – Standard VFR ● NÖD ● Kommunikationsbortfall ● 7500 – Unlawful interference - kapning!

Transpondern ● Mode C ● Inkluderar höjd i transpondersvaret ● Felvisning i planet ger felvisning hos ATC! ● Heter ibland ”ALT” på vissa xpndr

Transpondern ● Mode S ● 24 bitars ICAO ID (flygplansidentifikation) ● Extra data – möjlighet för ADS-B – flygradar.nu

Transpondern ● Ident ● Ger blinkande plupp på ATC:s skärm ● IDENT eller ID-knappen på transpondern ● Begärs av ATC – ”S-PL, please squawk IDENT” ● Sänder i 7 sekunder

Alarmeringstjänst

Klarering ● Klarering (tidigare färdtillstånd) krävs för flygning i kontrollerad luft ● Ges av ATC ● Består oftast av höjd, flygväg men kan innehålla mer ● Skriv ner! Minnet är inte så bra som man tror..

Klarering ● Tänk efter före – var är du, var vill du, hur vill du komma dit? ● Följ klareringen – har du fått en höjd så är det den höjden som gäller! ● Begär ny klarering om du vill ändra höjd, kurs, etc. ● Acceptera aldrig en klarering du inte kan följa! Du behöver inte acceptera – men accepterar du förbinder du dig att följa den. ● Om du inte kan följa klareringen – meddela ATC så snabbt som möjligt. Alltid säkerheten först, dock! ● Aviate, navigate, communicate – i den ordningen!

Klarering ● R-områden kräver klarering eller tillstånd att passera ● Har du klarerats på en kurs eller färdväg genom som berör R-område så gäller klareringen även genom R- området. Är du osäker så fråga ATC. ● I okontrollerad luft – begär tillstånd att passera. Att flyga genom ett aktivt skjutfält klassas som dumt...

Klarering ● ATC är dina vänner. ● Flyger du vilse – berätta det. De kommer hjälpa dig! ● Gör inte som stockholmaren som skulle till Kristianstad men hamnade utanför Hässleholm...

Klarering

Väjningsregler ● Högerregeln även i luften! ● Styr åt höger om du hamnar på kontrakurs med annat luftfartyg ● Luftfartyg utan motor har företräde och ska inte störas – vi som har motor har det lättare... ● Ändra höjd går ju också, men få saker slår radiokontakt.

Väjningsregler ● Luftfartyg på marken ger företräde för flygplan i luften ● Flygplan på final har företräde! Alltid! ● Lägre höjd har företräde före de på högre höjd ● Startande flyg har företräde före andra på marken ● Nödlandande flygplan har självklart företräde före alla andra

Väjningsregler ● Repetera sid 1604 så ofta ni behöver! Väntplatser, taxibanor, stoppljus och annat... ● Wake turbulence, sid 1605.

Onormala händelser