Flygoperativa procedurer och sånt
Agenda ● Radar och transponder ● ATC, klarering ● Väjningsregler ● Onormala händelser
Men först.. ● EHAM121955Z 26012KT RADZ OVC004 08/08 Q1008 BECMG 6000 TEMPO 2500 BKN003=
Men först.. ● ESGG Z 1218/ KT 0300 FZFG VV002 PROB / BR SCT006 BECMG 1300/ BR PROB / BR BECMG 1306/ BR BKN005 PROB /1318 BKN012=
Men först.. ● ESMSAAA121819Z 1218/ KT 9999 BKN020 PROB / BR BKN004 BECMG 1306/ BR BKN005 TEMPO 1306/ BR BKN003=
Radar ● Primärradar (PSR) ● Sekundärradar (SSR) - Transpondern!
Transpondern ● Din och flygledningens bästa vän (nästan..)! ● Ger flygledningen position, identifikation och höjd!
Transpondern ● Teknisk mumbo-jumbo: ● Lyssnar på 1030MHz ● Sänder på 1090MHz ● Tre ”modes” som vi använder: – Mode A – Mode C – Mode S ● Ident
Transpondern ● Mode A ● De fyra siffrorna ● Oktalt (därav 0-7) – 12 bitar! ● Ger möjlighet att identifiera sig ● Speciella kombinationer ● 7000 – Standard VFR ● NÖD ● Kommunikationsbortfall ● 7500 – Unlawful interference - kapning!
Transpondern ● Mode C ● Inkluderar höjd i transpondersvaret ● Felvisning i planet ger felvisning hos ATC! ● Heter ibland ”ALT” på vissa xpndr
Transpondern ● Mode S ● 24 bitars ICAO ID (flygplansidentifikation) ● Extra data – möjlighet för ADS-B – flygradar.nu
Transpondern ● Ident ● Ger blinkande plupp på ATC:s skärm ● IDENT eller ID-knappen på transpondern ● Begärs av ATC – ”S-PL, please squawk IDENT” ● Sänder i 7 sekunder
Alarmeringstjänst
Klarering ● Klarering (tidigare färdtillstånd) krävs för flygning i kontrollerad luft ● Ges av ATC ● Består oftast av höjd, flygväg men kan innehålla mer ● Skriv ner! Minnet är inte så bra som man tror..
Klarering ● Tänk efter före – var är du, var vill du, hur vill du komma dit? ● Följ klareringen – har du fått en höjd så är det den höjden som gäller! ● Begär ny klarering om du vill ändra höjd, kurs, etc. ● Acceptera aldrig en klarering du inte kan följa! Du behöver inte acceptera – men accepterar du förbinder du dig att följa den. ● Om du inte kan följa klareringen – meddela ATC så snabbt som möjligt. Alltid säkerheten först, dock! ● Aviate, navigate, communicate – i den ordningen!
Klarering ● R-områden kräver klarering eller tillstånd att passera ● Har du klarerats på en kurs eller färdväg genom som berör R-område så gäller klareringen även genom R- området. Är du osäker så fråga ATC. ● I okontrollerad luft – begär tillstånd att passera. Att flyga genom ett aktivt skjutfält klassas som dumt...
Klarering ● ATC är dina vänner. ● Flyger du vilse – berätta det. De kommer hjälpa dig! ● Gör inte som stockholmaren som skulle till Kristianstad men hamnade utanför Hässleholm...
Klarering
Väjningsregler ● Högerregeln även i luften! ● Styr åt höger om du hamnar på kontrakurs med annat luftfartyg ● Luftfartyg utan motor har företräde och ska inte störas – vi som har motor har det lättare... ● Ändra höjd går ju också, men få saker slår radiokontakt.
Väjningsregler ● Luftfartyg på marken ger företräde för flygplan i luften ● Flygplan på final har företräde! Alltid! ● Lägre höjd har företräde före de på högre höjd ● Startande flyg har företräde före andra på marken ● Nödlandande flygplan har självklart företräde före alla andra
Väjningsregler ● Repetera sid 1604 så ofta ni behöver! Väntplatser, taxibanor, stoppljus och annat... ● Wake turbulence, sid 1605.
Onormala händelser