Journalen som ett verktyg för patientmedverkan – hur inför vi nya arbetssätt? Dokumentering Madeleine Marklund Portföljansvarig Inera Processledare Emma.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

Vårdhandboken säkerställer god och säker vård på lika villkor
Nils Schönström Din Journal på nätet Nils Schönström Dagar om Lagar Nils Schönström.
E-hälsa och invånartjänster
Processorienterat förbättringsarbete
Region Gävleborgs roll inom IT i vården. På gång inom Landstinget Gemensamt tjänstekort, dec Inloggning - Digitalsignatur - Dörrpassage - Visuellt.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Plan för att genom platsbesök stödja och stimulera Regionala cancercentrum 2013.
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
Rätt information till rätt person i rätt tid
Ramverk för patientmedverkan
Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör
Preventivt arbetssätt Mål/ målområde Åstadkomma förbättringar Påverkansanalys – Bättre liv för sjuka äldre Bättre liv för sjuka äldre 2013 Bättre liv för.
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
OBS Material bearbetat av GBG: Stad
Diagnos och delaktighet
Patientlagen och information till patienter och närstående
Sommar på din arbetsplats
Säker vård och omsorg – en prioriterad fråga
Läkarförbundets arbete för bättre Vård-IT. Vård - IT- kartan – rapport januari 2011 Enkätundersökning av Users Award 2004 och 2010 Antal Svarsfrekvens.
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Treserva Användarföreningen
Mina Vårdkontakter och HälsaFörMig - hur kompletterar de varandra?
Aina Kalle Anders Ottosson JennyMee Le Hir
Framtidens bästa primärvård
Framtidens vårdinformationsmiljö
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
1177 Vårdguiden på webben Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Patientmaktsperspektivet Johan Assarsson. En ny Patientlag – vad innebär det?
Sv Pascal Ordinationsverktyg Pascal ordinationsverktyg är ett nationellt verktyg för ordination av dosläkemedel, när patienten får sina mediciner fördelade.
Fortsatt utveckling av tjänster för patientmedverkan Dokumentering Liselotte Windahl Webbredaktör Inera Processledare Mia Pettersson Projektledare och.
Processledare Tomas Ahl Tjänsteansvarig Inera Dokumentation från socialtjänst, omsorg och hemsjukvård – hur får vi med den? Processledare Per Brantberg.
Regelverk och tillämpningar – konsekvenser och vidareutvecklingsbehov Dokumentering Sofie Zetterström Vice vd Inera Processledare Andreas Mårtensson Kundansvarig.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Innovationer för framtidens sjukvård i Stockholms läns landsting Daniel Forslund (L) innovationslandstingsråd Innovationsroteln, Liberalerna i SLL.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
173 dagar kvar ….. Nummer 4 vecka
Projekt Stöd och behandling
Tempen på införandet av e-hälsa
Ramverk för patientmedverkan
Vägen till en säker läkemedelsbehandling – är vi redo för kraftsamlingen? Medverkande Hans Karlsson, avdelningschef Sveriges Kommuner och Landsting Ann.
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Kort presentation av medarbetarundersökningen 2017 för arbetsgrupper
Gränslös samverkan.
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Tillsammans för en smartare välfärd
Trygg hemma Förstärkt samarbete i öppenvård Vi är på väg!
Sofia Kialt projektledare​
Omställningen av hälso- och sjukvården
Var med och utveckla Umeå universitet
Spridning av säkrare praxis
Bildspel från informationstillfällen maj 2018.
Nationell patientöversikt
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
En tjänst för ökad tillgänglighet
Journalen via nätet- Regelverket på 5 minuter
Nationell patientöversikt
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Workshop om utmaningarna på digitaliseringsresan
Kommunikationsprocesser
Digitalisering av rehabiliteringsverksamheterna
Den här presentationen innehåller:
Ekonomirapporten maj 2019 Anders Knape, ordförande Annika Wallenskog, chefsekonom Välkomna Anders. Hej och välkomna till presentation av vårens Ekonomirapport.
Presentationens avskrift:

Journalen som ett verktyg för patientmedverkan – hur inför vi nya arbetssätt? Dokumentering Madeleine Marklund Portföljansvarig Inera Processledare Emma Spak Ordförande i Läkarförbundets råd för läkemedel, IT och medicinteknik Processledare Jonas Dahl Medicinsk chef Inera

13.00 Introduktion av grupparbete Grupparbete Summering av gruppernas diskussioner Kaffe Summering av samtliga grupparbeten Konferensen avslutas Journalen som ett verktyg för patientmedverkan – hur inför vi nya arbetssätt?

Från inbjudningen … När patienten får tillgång till sin egen journal förändras patientens och sjukvårdens relation. Studier visar att patienter upplever sig bättre informerade och mer förberedda inför besök i vården. Det finns både stora förväntningar och men också farhågor kring journal via nätet. Många viktiga frågor är ännu inte helt lösta. Hur ska vi hantera både nya möjligheter och utmaningar? Och hur kan nya arbetssätt och rutiner skapas i vården för att på bästa sätt dra nytta av den utveckling som pågår, där patienten kan blir medaktör?

Exempel på frågeställningar 1. Hur fångar vi engagemang och idéer hos personalen? 2. Hur verksamhetsutvecklar vi med journalen som verktyg, vilken roll tar verksamhetscheferna? 3. Hur säkrar man att alla patienter får inflytande på individnivå, inklusive svaga grupper? Hur övervinner man hinder som kan bero på språk, ålder, digital mognad och sjuklighet? 4. Hur skriver vi journalen så alla kan förstå på rätt nivå och ändå bibehåller den medicinska information? 5. Konkreta idéer - vad kan journalen användas till för att stärka patientmedverkan?

Handlingsplan BeskrivningForumAktörTid Kunskapsbank (samla ihop goda exempel) Landstingens projekt- organisationer på Inera.se IneraBörja nu Förändringsarbete - ledarskap, med journalen som ett verktyg. Landstingsledning - till Verksamhetschef er Landsting/ regioner Börja nu och fortsätt kontinuerligt Patientmedverkan i vården (vad patienten vill ha och kan bidra med) - Policystrategi Invånardialoger Annonsering via 1177.se Inera Landsting/regioner Patient och brukarföreningar Invånartjänster – konsolidering (en inloggning och en tjänst där allt finns, inkludera patienternas behov/ kravställan) Patientföreningar, Annonsering via 1177.se Invånardialoger Inera/SLL Journalen 2.0, funktioner för tvåvägskommunikation (bildstöd, språk, text, länkar till fakta) Patientföreningar Slutanvändardialo ger både med patient och personal Inera Landsting/ regioner Gemensamt regelverk, ensa regelverket och tillämpningen av det Landsting/ regioner 2017 Dokumentation (strukturerad information) tjänstekontraktsframtagning underlättas av strukturerad information Socialstyrelsen och eHälsomyndigheten