Nattåg till Jämtland E tt lönsamt koncept Jo det går faktiskt Dessutom med en utökad service Nyckeln är som alltid kundfokus samt en helhetssyn på nattåg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
IPad grundkurs.
Advertisements

Gästkategorier Logi.
Geografiska begrepp svåra ord
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Statistikbilder för september I nskrivna arbetslösa i september 2013 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16 – 64 år Källa: Arbetsförmedlingen.
Det moderna svenska inrikesnätverket
Omsorg Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
Lingmerths Utbildning
Aktiviteter och upplevelser
Svarar på frågorna: Var? Vart? Varifrån?
Välkommen till SJs pressträff
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle - Hallsberg.
Statistikbilder för november Inskrivna öppet arbetslösa och deltagare i program med aktivitetsstöd i november 2011 som andel (%) av den registerbaserade.
Statistikbilder för januari BD AC Z Y C AB S T U O N M K H I E D G X W F = 9,8 % – 1 Genomsnitt för Riket +/- 1 procentenhet = 7,7 – 9,7 % 1 = –
Statistikbilder för februari BD AC Z Y C AB S T U O N M K H I E D G X W F = 9,8 % – 1 Genomsnitt för Riket +/- 1 procentenhet = 7,7 – 9,7 % 1 =
Statistikbilder för april BD AC Z Y C AB S T U O N M K H I E D G X W F = 9,3 % – 1 Genomsnitt för Riket +/- 1 procentenhet = 7,2 – 9,2 % 1 = – 7,1.
Statistikbilder för maj Källa: Arbetsförmedlingen Totalt inskrivna arbetslösa i maj 2013 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16.
Statistikbilder för mars Källa: Arbetsförmedlingen AB BD Y AC Z X W S T U D C O E F H G I K M N = 9,8 % – 1 Genomsnitt för Riket +/- 1 procentenhet.
Statistikbilder för januari Inskrivna arbetslösa i januari 2014 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16 – 64 år Källa: Arbetsförmedlingen.
Statistikbilder för augusti Källa: Arbetsförmedlingen Inskrivna arbetslösa i augusti 2013 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16.
Statistikbilder för november Källa: Arbetsförmedlingen Totalt inskrivna arbetslösa i november 2012 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften.
Jag ska åka till Göteborg i två dagar, den 9/6 - 10/6.
Pathfinding. –Vad är det? –Sökning från A till B.
.se Ordnar du ofta möten i tjänsten? Svårt att hitta en bra mötestid med deltagare från olika håll? Mötesplaneraren på Norrlandsresan.se.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Blekinge Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? Vilket speciellt resmål eller plats skulle ni helst åka till i Sverige.
Statistikbilder för december Totalt inskrivna arbetslösa i december 2012 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16 – 64 år Källa: Arbetsförmedlingen.
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Stora IT-Dagen 30 november 2005 Håkan Olsson. Skandinaviens största affärsresebyrå Vision: ”Världens bästa affärsresebyrå” VIA Travel VIA Gruppen AS Norge.
Delårsrapport Q3 1 juli – 30 september 2011 Jan Forsberg, VD.
Möte inför upphandling,
Vision Vi bygger Sveriges landslag i taxi. Vision Vi bygger Sveriges landslag i taxi.
Val av transport till resmålet.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Stockholm juli Tåget åker från Växjö kl och är framme kl Hem igen går det kl och är framme Det kostar 364 kr tur och retur.
Turistmål Norden Jag ska åka till Göteborg i två dagar. Det blir den 9/6 till den 10/6. Jag ska gå på Liseberg & Universuem!
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Luleå - Riksgränsen.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Projektresa till Tyskland Torsdag Tidig start från Helsingfors-Vanda Flyg H:fors-Berlin.
Trafiksamråd 2012 (Tidtabell med start dec 2011)
Gotland aug Fredag 10 aug Avgång Nynäshamn Ankomst Visby
Nattåg Sundsvall – Stockholm med Jämtlandståget En försummad marknad i ett bra läge Version Lars B Johansson.
Kärrtorps scoutkår Sommarläger i Norge den 31/7 – 7/ Trondheim 2016.
Nattåg Jämtland Fria funderingar om nattågens problem och dess möjligheter Version Lars B Johansson.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Costa Blanca Cup juli i Benidorm Höllvikens GIF P94.
Statistikbilder för augusti Källa: Arbetsförmedlingen Inskrivna arbetslösa i augusti 2015 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16.
Presens, preteritum, perfekt och futurum Presens beskriver något som sker NU. Om vi ska uttrycka något som relaterar till nu använder vi: Perfekt: För.
Föräldramöte F Agenda  Om träningarna  Träningar  Praktiskt med viktigt  Utmaningar för alla  Matchspel  Info om Bosön  Info om lagets.
Amadeus e-Travelmanagement Självbokning på
Ett bild och text repotage
TÄVLINGSMOMENT SKIDOR VASALOPPET+ENGELBREKTSLOPPET
Träna svenska A och B Häfte 7 Klockan Hör och härma.
2013 – ÅK1 – version 1.
Handels om ”hyvling” - domen i AD den 30 november 2016
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
TÄVLINGSMOMENT SKIDOR VASALOPPET+ENGELBREKTSLOPPET
De nya svenskarnas röst !
Intermodalt Hub-system
TÄVLINGSMOMENT SKIDOR VASALOPPET+ENGELBREKTSLOPPET
Presentationens avskrift:

Nattåg till Jämtland E tt lönsamt koncept Jo det går faktiskt Dessutom med en utökad service Nyckeln är som alltid kundfokus samt en helhetssyn på nattåg och dagtåg i kombination Version Lars B Johansson – Trygan AB

Nattågen går med förlust på sträckan Duved – Göteborg Samkörning Luletåget Sundsvall-Gbg – SJ sparar ~20 milj per år – Men knäckte ankomsttider och man tappade resenärer – Delat lok med Luletåget hindrar kapacitetsökning vid events (max 4-5 vagnar idag) Lågsäsong kör Ösd - Stockholm – 51% av sträckan Duved-Gbg och därmed betydligt lägre kostnader – Eget lok ger bättre tider och mindre störningsrisk – Till Stockholm före 05:00 Åka vidare till andra städer på samma eller bättre villkor än Stockholmare. – Sova kvar i Stockholm till 07:00 Ännu hellre till 07:30 Möten i Stockholm börjar ofta 09:

08:12 08:56 08:04 09:53 10:47 07:58 07:49Nattåg bör SJ se som en geografisk marknadutökning istället för att se nattågen som ett problem. Nattåg till/fr Jämtland gynnar även dagtågen till/från Jämtland eftersom det gör resande med tåg möjligt och kan ta resenärer från flyget. Angivna tider är ankomst med tidigaste avgång från Stockholm. Ex Linköping (mer tider i notes) 05:21-> 06:58 men det finns även 06:21-> 07:58 07:21-> 08:58 Anslutningar till/från nattågen är rabatterade

Service till de mindre orterna Nattåg södergående till Stockholm Norrtåg – 18:44 från Storlien – 19:28 från Åre – 20:40 från Östersund till Sundsvall 23:02 – Matar fram resenärer från mindre orter till stationer där SJ stannar – Biljett till nattåget giltig på Norrtåg??? Avtalsfråga? Nattåget – 20:50 från Östersund till Sundsvall 23:15-25, Stockholm 05:00-07:00 Östersund BräckeÅngeSundsvall Brunflo Pilgrimstad Gällö Stavre Norrtåg Erikslund Ljungaverk Fränsta Torpshammar Stöde Norrtåg

Lönsamhet? Kalkyl på lönsamhet – Räknat med kostnadssiffror som bör stämma väl med SJs egna – Priser ex moms ombokningsbar från SJs web i okt => Årets lägsta priser. – Med de 4 vagnar som används idag 1st liggvagn, 2st sov 3-bädd, 1st 1:a klas Eget lok o personal räknat även för brandvakt på Sto C. – 100 personer per tåg ger en vinst EJ högsäsong = 275 dagar => runt 5 miljoner Break even klart lägre än 100 personer Vissa dagar är sämre men många dagar är mycket bättre Under vissa perioder på året så avstår man kanske att köra lördagskvällar om resandet då är väldigt lågt

Nattåg från Stockholm Norrgående Stockholm - Östersund lågsäsong – Under lågsäsong kör man nattåget enbart Stockholm-Östersund med möjlighet att sova kvar tills 07:30 då Norrtåg kör vidare mot Åre/Duved Norrtåg – 07:33 från Östersund – 08:22 Järpen – 08:41 Åre – 09:21 Storlien Östersund Åre Duved Krokom Mörsil Järpen Undersåker Norrtåg Ånn Enafors Storlien

Ankomst Östersund Sova kvar i Östersund även under högsäsong – För att göra det mer attraktivt att åka nattåg till Östersund på högsäsong när tåget går till Duved så vore egna vagnar som växlas av i Östersund bra – Ankomst till Östersund kan vara tidig för att hinna till Åre etc utan att resande till Östersund får en allt för tidig morgon. Vid ankomst till Östersund, disponera plats till – Allmän väckning – Ger buffert för eventuella förseningar men ändå bra väckningstid i Östersund för dagens aktivitet. – Den som har bråttom kan kliva upp direkt när tåget anländer (06:30?). – Avtal med hotell i Ösd/Åre etc om nattågsfrukost

Kvällsöppen lounge Lounge öppen fram tills nattågen öppnar för påstigning i Stockholm Från Stockholm möjligt att disponera sin plats från på tåget från klockan 22.00? Låt även biljett för sov 3-bädd disponera lounge på kvällen Idag är lounge öppen till kl 20:00 så utökad öppettid är ca 2 timmar. Loungen kan då serva nattågen mot Malmö, Luleå och Jämtland – Krävs väldigt få extra resenärer på de tre nattågen för att detta ska vara lönsamt

Service till de mindre orterna Nattåg till Sundsvall från Stockholm Förutsatt att man kan sova kvar vid perrong i Sundsvall – Fortsätta mot andra orter på morgonen – Egna vagnar och sova kvar kanske kan bli ett alternativ om nattåg blir populärt från Sundsvall och kunderna börjar efterfråga möjligheten att åka nattåg även till Sundsvall – Öppnar upp ett bättre resande mellan västra Sverige och Sundsvall. Norrtåg mot Ånge/Östersund – Från Sundsvall 06:20/07:40 – Till Ånge 07:36/09:00 Mot Hudik 05:03/05:37/06:04/07:20 Mot Härnösand 05:51/07:55 Övrig busstrafik Ånge Sundsvall Erikslund Ljungaverk Fränsta Torpshammar Stöde Norrtåg Gnarp Hudiksvall Gnarp Härnösand

Dålig lönsamhet nattåg har olika förklaringar Följande misstag i högsäsong har vi inte råd med om nattågen ska kunna överleva

Sportlovet W8 i Åre, avresa lö 20/2 Bokningsförsök för 1 person från Linköping den 13/

Avresa lö 20/2 från Stockholm Bokningsförsök för 9 personer den 13/

9 personer Stockholm -> Åre 22:30 => MINST 39 platser lediga = 2*6=12 = 9 = 9*2=

SJs erbjudande till sportlovet 2016 W8 med bytesdag söndag = 143 platser Normalt har tåg 92 plats för 4 jämtlandsvagnar – 1 liggvagn 54 platser – 1 sov 3-bädd 39 platser – 1 sov 3-bädd 30 platser – 1 förstaklass 22 platser – Summa 143 platser Tåg 92 avgång 22:40 är bokningsbart med anslutning från orter söder om Stockholm Extratåg – Stockholm – Åre/Duved – Avgång 22:30 – Går ej att boka med anslutning från södra Sverige. – Normal kund hittar dessutom inte denna avgång då man söker från hemorten som är söder om Stockholm för sportlov W

Göteborg 13 feb inför sportlov W7 motsvarande problem Extratåg Stockholm-Åre ej bokningsbart från Göteborg Efter påpekande 24/11 – SJ har flyttat en eller flera liggvagnar – Från tåg (Sto-Åre) – Till tåg 76 (Gbg-Åre) 4:e nov fullbokat – Råkade av slump ha annan dokumentation som visade att det var fullbokat från Göteborg med SJ den 4:e nov och då tills SJ flyttade vagnar – Men det kan ha varit fullbokat betydligt tidigare än den 4:e Sportlov vill man boka tidigt – Nu finns liggplatser att boka på tåg 76 men många har nog redan löst sitt sportlovsresande på annat sätt – Snälltåget – Flyg – Bil – Annan semesterort än Jämtland

Tidigare år har haft lite tveksamt erbjudande med extratåg vilket rimligen påverkat lönsamheten Extravagnar från Stockholm med tåg 94 – Men avgång redan 17:55 gjorde att dessa ej var populära – Stockholm bokade främst 22:40 vilken blev slutsåld. – 17:55 för tidigt på dagen för anslutning från andra städer. Säsongen efter kom extratåg från Stockholm vid 21:15 – Men man undrar om det vara samma problem att boka anslutning med det tåget som det idag är med 23:30 vs 22:40 – Nu kanske 21:15 blev fullbokat i alla fall

Konstiga tider 2012 skrämde bort resenärer Denna avgång gav en teoretisk sömntid på lite drygt 5 timmar mellan visering o väckning – Under en period av 2 månader

Dagtåg Jämtland

SJ säger att vi är för få i Jämtland Om man jämför med kusten som har 8 snabbtågsavgångar söderut så kan Jämtlands resande inte fylla 8 snabbtåg. Men Jämtland och inlandet har bara ett snabbtåg per dag söderut Så att enbart titta på folkmängd är ett lite trubbigt kriterium. Med en mer attraktiv snabbtågsavgång bör det gå att få upp resandet avsevärt

Sundsvall bef dagtågsresor flygresor inrikes Summa Huddiksvall bef dagtågsresor Söderhamn bef dagtågsresor Gävle bef dagtågsresor tillkommer SJ regional Åre/Östersund bef dagtågsr nattågsresor flygresor inrikes Summa resor Befolkning Östersund per snabbtågsavgång mot Stockholm. Hela länet har en befolkning på Snabbtåg till Stockholm Kusten har 8 Inlandet har 1 Sundsv. Huddik. Söderhamn befolkning dagtågsresor flygresor Summa resor Befolkning per snabbtågsavgång mot Stockholm :30 5:57-6:

Till Stockholm från.. TotalDirek t-tåg Med byte Snabb -tåg ej byte Kortas te restid Längst a restid Medel restid Befolknin g (kommu n) Befolknin g per avgång Befolknin g per direkttåg Befolknin g per snabbtåg Kortaste avstånd tågmässig t Medel- hastighet snabbaste avgång Östersund725104:5206:2105: Sundsvall :1804:5903: Hudiksvall :3003:5303: Söderhamn :0403:2502: Gävle :2404:3201: Su-Hu-Sö Tågavgångar söderut Jämförelse mellan olika orter

Åtgärdspaket Jämtlandståg Se helheten med både dagtåg och nattåg

Tänka lite annorlunda Morgontågets ankomst lite avig då tiden är; – Lite för sen för att göra något vettigt på förmiddagen – Lite för tidig för lunch och möte på eftermiddagen Genom att utgå ifrån att man från Östersund har kvällståg, nattåg och morgontåg skapar man möjlighet att; – Kvällståg: Åka ner kvällen innan för att bo på hotell till nästa morgon. Hemresa för affärsresenärer på besök till Östersund – Nattåg: Över natten resa ner till Stockholm för möten, arbetspendling. Ger möjlighet till tidig anslutning – Morgontåg: För lunch och möten på eftermiddag

Åtgärdspaket dagtåg/nattåg Jämtland A) - Nattåg Tidigt i Stockholm genom nattåg – Behov att vara i Stockholm tidigt för möte/arbete – För resa vidare i landet bortom Stockholm Eget tåg, tidig ankomst Stockholm, sova kvar – Eget lok från Jämtland till Stockholm som är slutdestination för tåget – Ankomst före 05:00 för samtliga tidiga anslutningar – Sova kvar vid perrong till minst 07:00 men helst 07:30 – Möten i Stockholm börjar ofta först vid 09:00 Lönsamt basresande året runt (lågsäsong som sämst balanserad)

Åtgärdspaket dagtåg/nattåg Jämtland B) – Morgontåg till Stockholm Givet att man har bra och attraktivt nattåg för tidig ankomst Stockholm Morgontåg ger ankomst vid lunch 11:20-11:30 – Avresa Östersund SJ3000 vid 06:38 -> 11:30 restid 04:52 X2000 vid 06:55 -> 11:25 restid 04:28 – Dubbelspår Skutskär- Furuvik (2016) och Gamla Uppsala (2017) ~3-5 minuter snabbare. Eliminerad risk för möten Cst Gävle. ? Minuter? – Tåget passerar Gävle vid ca 10:00 tar då resande från Gävle till lunch och eftermiddagsmöte. – Tåget från Umeå/Sundsvall kommer till Gävle 10:14, Stockholm C 11:38 Förhoppningen är att Jämtlandståget frigör platser från Gävle som istället kan bokas från Umeå, Övik, Kramfors, Härnösand, Timrå, Sundsvall, Hudik, Söderhamn. Mer rimlig morgon gör att man enklare når tåget på morgonen från Östersund samt att man orkar jobba på tåget – Troligen mer attraktivt att åka 06:55->11:25 än 05:46->10:

Åtgärdspaket dagtåg/nattåg Jämtland C) – Kvällståg hem till Östersund Ett utökat nattågsresande till Stockholm ger mer resande med kvällståget hem. Kvällståget Jämtland balanseras mot Gävle – Avgång för Jämtlandståget läggs på tid som styr dit Gävleresenärer hem från Stockholm – Fyller upp Jämtlandståget. Det spelar rimligen ingen roll om den tomma platsen från Gävle går kusten eller inlandet norrut. Vid kvällstågets ankomst till Gävle är antalet resenärer till Gävle från Stockholm långt mer än det resande som åker från Gävle och norrut längs kusten vid den tiden på dygnet. Möjliga case givet dagens avgångstider – 1) Som det är 16:16 Regional Ljusdal 16:22 Sundsvall 16:52 Jämtland – 2) Jämtland först 16:16 Jämtland, 16:22 Sundsvall 16:52 Regional Ljusdal – 3) Multat 16:16 – används ej och frigörs till annat behov. 16:22 Jämtland + Sundsvall (delas i Gävle) 16:52 Regional Ljusdal

Åtgärdspaket dagtåg/nattåg Jämtland D) – Nattåg hem till Östersund En vanlig kombination har varit nattåg ner till Stockholm och kvällståg till Östersund. För att göra retur med nattåget mer populärt – Kvällsöppet SJ Lounge. – Efter middag med kunder kan man gå till SJ Lounge i väntan på nattågets Ankomst Östersund med möjlighet att sova kvar – Disponera säng till 07:30 stämmer bättre med möten i Östersund för den som besöker Östersund. – Gör det också enklare att matcha bussavgångar ut i länet

Frågor nu? Eller senare?