Snabbguide av spelet am.football Spelets idé är att samla poäng för att vinna matchen. Flest poäng vinner såklart. Poäng görs på flera sätt. Antingen passar eller springer man in i motståndarens målområde (endzone). Gör man det får man 6p. Detta kallas touchdown och är det bästa man kan göra. Efter touchdown får man ytterligare ett försök. Extrapoint. Sparkar du bollen genom målramen får du en ytterligare poäng. Passar/springer du in i målområdet på nytt får du 2p. Lyckas man inte komma fram till endzone väljer man att sparka bollen genom målställningen. Gör man det får man 3p. Kallas field-goal. Alla ovan nämnda poäng görs av dina 11 offensiva spelare. Men även lagets 11 defensiva spelare kan göra poäng. Om de lyckas tackla ned motståndarens passare (quarter back) i hans målområde får man 2p, en så kallad safety.
Planens utseende Spelets idé är alltså att ta sig fram till endzones/målområde. De mörk gröna fälten. Men om man har ont om försök kan man sparka bollen utifrån plan, ett field-goal försök.
Laguppställning 11 spelare i varje lag. Vita offensivt lag, röda defensivt lag i denna bild.
Laguppställning offense 11 spelare. 5 spelare i offensive line som skall skydda passaren eller göra väg för springaren (running back) Inom o-line finns 3 positioner: Tackle, guard, center. O-line får inte ta emot passningar. Centerns uppgift är att sätta igång spelet med en bakåtpass till passaren. Ev. ställer man upp en ytterligare spelare i o-line på vänster eller höger sida. Denna spelare kallas tight end. Han har i uppgift att skydda passaren eller göra väg för runningbacks. Men han får också ta emot passningar. 1 passare (quarter back). Har i uppgift att passa bollen framåt i banan till recivers/tight end eller ge bollen till runnig backs. Men en QB kan också själv springa med bollen. QB:n har kommunikationen med coach om vilken taktik/spel som skall användas. 1 eller 2 running backs. Deras uppgifter är flera. Den primära kanske är att springa med bollen. Ofta genom den offensiva linjen. Ibland skyddar han även QB:n. Men han kan också springa utåt på plan och även ta emot passningar. 2-4 wide recivers. Dessa springer mycket för att lura med sig försvarare. Genom bra samspel med QB:n är deras första uppgift att ta emot passningar. Men de har också i uppgift att blockera väg för runningbacks eller springande QB.
Laguppställning defence 11 spelare. 4 spelare i den defensiva linjen. D-line. 2 av dem kallas end:s och spelar på kanten av linjen. De 2 mittspelarna kallas tackles. Samtliga dessa spelare har i uppgift att försöka attakera/tackla ned eller stressa motståndarens QB till misstag. De skall även försöka tackla ned motståndarens running backs. 3 linebackers. Ställer upp bakom D-line. Har nästan samma uppdrag men här krävs lite mer spelförståelse. De försöker läsa var motståndaren kommer anfalla. Kommer de passa eller springa. Vilken sida? Här gäller det att snabbt få stopp på motståndarens anfall. 2 corners. Deras uppdrag är att förhindra att motståndarens recivers (pass.mottagare) skall få bollen. 2 safetys. Dessa spelar längst bak i planen. De har i uppgift att blockera eller fånga långa passningar från motståndarna. Och precis som namnet är de lagets sista säkerhet. Här gäller också att kunna tackla hårt om motståndarens runningback gjort sig fri. Lagets sista utpost.
Domarstraff Detta krånglar ju till det. I denna sport finns inga utvisningar utan domare utdömer straff genom att hela laget får backa i planen. Alltså om en spelare orsakar en bestraffning får hela laget backa. Domaren markerar ett straff genom att kasta en gul flagga på marken vid straffet. Flera olika varianter av straff finns såklart. Facemask, interference, holding, delay of game, personal foul, false start, m.fl Vid vissa straff får man automatiskt 4 nya försök men vid vissa straff behåller man sitt försök men får backa i planen.
Spel planen Hela planen är 100 yard. (1 yard = 0,9143meter) Man har fyra försök att ta sig fram 10 yards. Alltså krävs det 10spel att ta sig över hela planen. (10spel á 10 yards = 100yards). Har man haft otur på vägen kanske man fått backa i något straff och då kan ju en hel planen kanske tagit spel. I en drömvärd kan man ju passa 2-3 jättelånga passningar och på det sättet ta sig snabbt framåt över hela planen. Ofta kan man hamna i ett svårt läge som offensivt lag. Man har endast sitt 4e försök kvar. Skall man då försöka passa/springa på sitt sista försök? Lyckas motståndaren tackla ned dig igen innan du passerat dina 10 yards går bollen över till motståndarna på platsen av tacklingen. Som offensivt lag har du 2 alternativ; Är man tillräckligt nära målställningen kan man försöka sparka bollen genom målställningen vilket kallas FIELD GOAL och ger laget 3p. Är man inte nära målställningen brukar man sparka bort bollen så långt man kan sk.PUNT. Detta gör ju att motståndaren då får ta emot bollen nära sitt eget målområde och således får lång väg att anfalla.
Klockan Här kommer taktiken i spelet in. Coacherna måste vara duktiga på att hålla koll på klockan. En match är ju 4*12 min. (2 halvlekar även 4st quarters) Paus efter de 2 första quartersen. Mellan varje försök som det offensiva laget har får det inte vara längre än 40 sekunder. Därför är det inte gott om tid. Man hinner bara ett kort taktiksnack (sk. Huddle) innan nästa spel sätts igång. Om man som offensivt lag lyckas med ett pass eller spring försök fortsätter klockan att rulla. Om man som offensivt lag lyckas med ett pass eller spring försök men där man lyckas ta sig av planen stoppas klockan. Misslyckas man med ett pass spel stoppas klockan. Dessa klock regler kan alltså coacherna utnyttja. Leder man matchen och inte vill att motståndaren skall få bollen väljer man ju att springa med bollen hela tiden. Då rullar ju klockan vilket försvårar för motståndaren som vill få bollen för att i sin tur göra fler poäng och vinna matchen. Dock har varje lag 3 time-outs under varje halvlek. Tar man en time-out stoppas klockan och man får en kort taktisk paus. Har man inga time-outs kvar och man ligger under matchen som offensivt lag vad gör man då för att kunna stoppa klockan? Jo, antingen passar/ springer man av planen med bollen vilket stoppar klockan. Ett sista alternativ är att ”offra” ett försök genom att slänga bollen i marken (sk.spike). Dessa klockregler skapar många gånger otroligt spännande matcher på slutet där allt kan hänga på om man lyckas/misslyckas på sista försöket men endast sekunder kvar ! ! ! Ett försök till snabbförklaring av spelet american football för att öka förståelsen för nya intressenter. Lasse Holmström, lagledare Sharks U17