Särskilt driftsstöd till dagligvarubutiker i sårbara och utsatta lägen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
v1 Presentationens namn Sid 1 Service i glesbygd - vår utmaning och pågående initiativ.
Advertisements

1. Varför finns det pengar?
Tidrapportering – Logga in
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Försäkringsskydd för stipendiater
Datorer och e-handel Mattias Alatalo | Robert Nilsson.
ProSteel - ProSteel är ett program som skall skapa tillväxt i företag med ambition och potential att kommersialisera produkter vars konkurrenskraft bygger.
SAMHÄLLSEKONOMI.
© 2014 HUI RESEARCH Maj 2014 Servicehandelsindex - Servicehandelns utveckling första kvartalet 2014 HUI Research På uppdrag av Svensk Servicehandel & Fast.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Reviderad förordning stöd till kommersiell service Gäller från 1 januari 2012.
Hållbar serviceutveckling på landsbygden Bygger på det Regionala Serviceprogrammet Projekttid oktober 2010 – december 2013 •Vidga servicebegreppet •Behov.
1 GfK Consumer TrackingLidl & Netto Fredrik Ydell Februari 2010 Exempel på undersökningens layout och vilka nyckletal som redovisas. De varugrupper som.
"Statoils verksamhet bygger på bensin, butik, biltvätt och biluthyrning. Fast food i form av korv, hamburgare, sallad och smörgåsar har snabbt slagit igenom.
Mitt Företag Shell i Kyrkbyn
Kapitel 11 Prissättning.
Handel – ord och begrepp
Veckohandling eller impulsköp - så påverkas din hushållsekonomi Ingela Gabrielsson, privatekonom.
Hållbar service i Västerbotten
Behövs det pengar? Byteshandel.
Kostcirkeln del 4 Mjöl, gryn, pasta och bröd (Spannmål)
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Externredovisning Vi fortsätter där vi slutade sist…
Skol maten Klubbgerdsskolan ca 130 elever Klass 2.
Räkna fram resultatet Kapitel 7: Beräkna ekonomin
Eva Eiderström Avd Handla Miljövänligt, Bra Miljöval
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
Grundläggande redovisning
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Varför skapa hållbar service? ”Utan service inga företag. Utan företag ingen service”
Vad händer på en ort om transportförsörjningen uteblir? Hur påverkar det din verksamhet?
Österåkers Lanthandelscenter 1998 stängde lant- handeln i Österåker Nu fanns bara kyrkan och skolan (1-6) kvar 1999 engagerar sig ICA och LRF i vår idé.
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
1 GfK Consumer TrackingLidl 6 år i Sverige Fredrik Ydell Oktober 2009 Lidl 6 år i Sverige Exempel på undersökningens layout. De varugrupper som redovisas,
Årsredovisning 2008 Tanums kommun. Omvärld Ekonomisk nedgång ”Finanskris” Ökande arbetslöshet Sänkta räntor.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Gemensam upphandling av livsmedel 2009 Klimatet och maten Runt 20 % av utsläppen i Sverige kan härledas till livsmedelskedjan Därtill ska läggas utsläpp.
Dissekera ett mobiltelefonerbjudande. Det utvidgade erbjudandet Grundläggande erbjudande Tjänstens tillgänglighet Interaktion med tjänsteorganisationen.
Sveriges matkultur.
Dalarnas regionala serviceprogram
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Q2 Rapport 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Q1 Rapport 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
En strategi för service på landsbygden Untorp, Orsa. Foto: Mostphotos Dalarnas regionala serviceprogram - RSP Furudal Foto: Emma Erkers.
NyföretagarCentrums resultat 2014 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2014.
Q2 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Servicepunkten, en modern plats för flernivåsamverkan Bo Lönnqvist | Bertil Degerlund |
Butikens marknadsföring
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Hem- och konsumentkunskap ht 15
Ursprungsmärkning!. Om ursprungsmärkning Det finns regler för obligatorisk ursprungsmärkning för vissa livsmedel, vilket bl. a regleras i EG-förordningar.
CITYKLIMATET 2015 OKTOBER 2015 FASTIGHETSÄGARNA SYD.
Servicehandelsindex HUI Research
Jan Bengtsson VD, Uniflex
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Räkna till en miljon 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljon är ett stort.
Olika påläggsmoms 25 % Kläder, hushållsartiklar, fordon, m.m.
Träna svenska A och B Häfte 12 Kläder I affären.
Välkommen till skärgården
KAPITEL 9 Pris och moms.
KAPITEL 13 Marknadsför rätt.
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kost En bra och balanserad kost innehåller: Kolhydrater Proteiner
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Destination Gotland
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel 2016
Lund 26 maj Kista 27 maj Skellefteå 4 juni
Regionala företagsstöd
Möjligheter till finansiering inom Landsbygdsprogrammet
SGUs årsredovisning 2018.
Tryggad tillgång till kontanter (SOU 2018:42)
230/235.
Presentationens avskrift:

Särskilt driftsstöd till dagligvarubutiker i sårbara och utsatta lägen

Hela landet: 35 miljoner kronor/år Dalarna: kr 2016 Prövas varje år Här ansöker man:

Villkor för stöd Mångsidigt utbud av dagligvaror Ligger mer än 15 km från ett annat försäljningsställe som har ett mångsidigt utbud av dagligvaror Har fasta lokaler som är öppna så att kunderna kan få tillgång till dagligvaror på åretruntbasis Har en nettoomsättning för dagligvaror som uppgick till högst elva miljoner kronor vid senaste årets årsredovisning, årsbokslut eller annat liknande underlag Försäljningsställen som är betydelsefulla även för tillgängligheten till annan grundläggande kommersiell service ska prioriteras

Stödmottagaren ska åta sig att utföra en tjänst av allmänt ekonomiskt intresse I stödbeslutet ska de närmare villkoren för tjänsten anges Ska innefatta vilket utbud av dagligvaror som ska finnas i butiken öppettid er

Dagligvaror Grundläggande varor som livsmedel, drycker, tobak och hushållsartiklar Sådant som konsumenter köper flera gånger i veckan.

Mångsidigt utbud Minst 1000 artiklar, varav varugrupperna mejeri, charkvaror, ägg, färskt bröd, frukt och grönsaker bör finnas representerade. För butiker med omsättning under 2 miljoner kronor KAN avsteg göras

Öppet på åretruntbasis Öppet året runt i genomsnitt minst 40 timmar per vecka för butiker med omsättning på minst 2 miljoner kronor och max 11 miljoner kronor Öppet året runt i genomsnitt minst 20 timmar per vecka för butiker med omsättning under 2 miljoner kronor Säsongsbutiker kan inte få stöd

Nettoomsättning av dagligvaror Omsättning för andra produkter än dagligvaror samt andra servicetjänster ska räknas av när nettoomsättningen beräknas Exempel: specialvaror drivmedel ombudstjänster café uthyrning av fordon

Annan grundläggande kommersiell service drivmedel post apotek betaltjänster  kontanter  betalningsförmedling  dagskassahantering)

Omsättning MkrBeräknat stöd 0, ,