Genomföra - brukarundersökning årligen - höja svarsfrekvensen - minst 90 % skall vara nöjda Syfte En temperaturmätning som signalerar hur våra brukare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Advertisements

Rätt stöd i boendet till rätt kostnad för personer som omfattas av LSS
Resultat av brukarenkäter 2012 Funktionsstöd. Svarsfrekvens.
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
LSS 1§ Omfattar personer med
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Tranebergs Å-Hem, Bromma.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Individ, familj och funktionsnedsättning (IFF)
Hur gör vi i Upplands Väsby kommun Lena Kanström 1:e vice ordförande i Social- och äldrenämnden.
Brukarundersökning Resultat från brukarundersökning genomförd inom Omsorgen om personer med funktionsnedsättning maj 2012.
Länsstyrelsegemensam brukarundersökning Företagsstöd inom landsbygdsprogrammet Undersökningen har genomförts av Statisticon AB på uppdrag av nio länsstyrelser.
Södertörns Nyckeltal 2008 LSS – gruppbostäder LSS – daglig verksamhet LASS – personlig assistans, benchmarking.
Brukarundersökning våren 2014 OSS Kortidsverksamheterna Boendena Daglig verksamhet.
1 1 Brukarenkät genomföra brukarundersökning årligen - höja svarsfrekvensen - minst 90 % skall vara nöjda Syfte En temperaturmätning som signalerar.
Resultat av KKiK Kommunens Kvalitet i Korthet deltog 41 kommuner 2015 deltog ca 240 kommuner.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? RESULTAT FRÅN SOCIALSTYRELSENS BRUKARUNDERSÖKNING 2010 SÖDERMALMS STADSDELSFÖRVALTNING.
Kundvalet. Medborgarna kan välja Hemtjänst 1992 Skola 1992/1993 Barnomsorg 1994 Ledsagning & avlösning 1998 Särskilt boende, äldre, 2001 Familjerådgivning.
ENHETSRAPPORT - BÄLLSTA GÅRD STOCKHOLMS STAD – PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING 2014 Anna Ragnarsson Senior Consultant Tel:
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Anhörigvårdare Spånga-Tensta.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Maria N Tafuri, SDF Västra Hisingen Annika Björkhem , SDF Östra Gbg
Kvaliteten i din hemtjänst Brukarundersökning 2011
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Krisberedskap
Annika Björkhem och Nina Sunnerfjell, SDF Östra Gbg
Vård- och omsorgsnämnden Månadsrapport augusti 2015 och prognos 2.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvaliteten i din hemtjänst
Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Brukarundersökning 2011
Brukarundersökning hemtjänst Stockholms stad 2014 Socialstyrelsen
SKLs nationella brukarundersökning 2017
Kvalitetsberättelse 2017.
Kvalitetsbarometern LSS 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Resultat nationella brukarundersökningen 2017
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Medarbetar- och chefsenkäten 2015
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2018
- omsorg om personer med funktionsnedsättning
Botkyrka kommun Brukarundersökning 2018
Vuxensektionen 2019 Försörjningsområdet- myndighetsutövning o rådgivning (SoL) Missbruks/ beroendeområdet –myndighetsutövning, rådgivning o insatser (SoL,
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Genomföra - brukarundersökning årligen - höja svarsfrekvensen - minst 90 % skall vara nöjda Syfte En temperaturmätning som signalerar hur våra brukare värderar oss och upplever kvaliteten vid mättillfället. Underlag för förbättrings/utvecklingsarbete. En del i arbetet med brukarinflytande Uppdrag enligt styrkort brukarundersökning Socialförvaltningen 5 december 2011

Arbetsträning utdelad Barn och familj 15 – 18 år intervju per telefon Boendestöd EPF utdelad Bostad med särskild service LSS - Pictogram (egen och enskild regi) postenkät Bostad med särskilt service för psykiskt funktionshindrade postenkät i enskild regi Ekonomiskt bistånd intervju per telefon Familjerådgivningen - enskild regi utdelad Personlig assistans LASS – vuxna (egen och enskild regi) postenkät Socialförvaltningen 5 december 2011 Målgrupper och metod 2011

MålgruppAntal utskickSvarsfrekvens Arbetsträning 4216 – 38 % Barn och familj 15 – 18 år 2322 – 96 % Boendestöd EPF – 57 % Bostad med särskilt service för psykiskt funktionshindrade i enskild regi 279 – 33 % Ekonomiskt bistånd 5857 – 98 % Familjerådgivningen - enskild regi 4721 – 45 % Personlig assistans LASS – vuxna egen regi 2110 – 48 % Personlig assistans LASS – vuxna enskild regi 278 – 30 % TOTALT % (61% 2010) Bostad med särskild service LSS - Pictogram (egen och enskild regi) – 47 % Kommentar: svarsfrekvens 2010 är inte fullt ut jämförbar då hemtjänst och särskilt boende inte ingår i brukarundersökningen 2011 Socialförvaltningen 5 december 2011

Övergripande fråga* Hur nöjd är du med verksamheten i stort? Andel svar: mycket nöjd eller ganska nöjd % % * Ej jämförbart fullt ut då hemtjänst och särskilt boende inte ingår i brukarundersökningen för 2011 Socialförvaltningen 5 december 2011

Spridning av nöjdhet per insatsområde 2011 (2010) Nöjd med verksamheten (övergripande) % Bemötande % Kompetens % Tillgänglighet % Tydlighet % Arbetsträning 100 (86)90 (82)90 (91)90 (82) 98 (86) Barn och familj82 (83)89 (83)87 (82)87 (85)78 (82) Boendestöd EPF94 (94)93 (93)98 (93)94 (91)85 (85) Bostad med särskilt service för psykiskt funktionshindrade i enskild regi HVB 88 (100)78 (86)83 (95)81 (50)82 (86) Ekonomiskt bistånd93 (91)90 (87)98 (95) 94 (92) 95 (92) Familjerådgivningen 100 (97)100 (91)100 (90)94 (85)97 (92) Personlig assistans LASS egen regi 100 (89) 96 (83)86 (88)96 (88) Personlig assistans LASS enskild regi 67 (60)74 (66)78 (83)52 (41)67 (63) Socialförvaltningen 5 december 2011

Bostad med särskild service LSS i egen och enskild regi 2011 (2010) pictogram 2011Utskick (2010)Antal svar (2010) Svarsfrekvens % (2010) - egen regi127 (121) 62 (71) 49 (59 %) - enskild regi 27 (30) 10 (14) 37 (47 %) totalt 154 (151) 72 (86) 47 (57 %) Resultat 2011 (2010) % Egen regi Enskild regi Är du nöjd med den hjälp du får? 92 (89) 100 (93) Trivs du i din bostad? 85 (89) 90 (86) Vet du vem som är din kontaktperson? 92 (89) 100 (86) Kan din personal sitt jobb bra? 92 (90) 100 (100) Lyssnar personalen när du behöver hjälp? 92 (90) 90 (100) Får du den hjälp du vill ha? 89 (86) 100 (100) Får du själv vara med och planera din fritid? 81 (80) 86 (86) Är du nöjd med dina fritidsaktiviteter?84 (76) 90 (93) Socialförvaltningen 5 december 2011

Fortsatt arbete Redovisa resultat och analys per enhet och avdelning Identifiera förbättringsarbete som en del i kvalitetsuppföljningen Redovisa förbättringsarbete i årsredovisning Hur ofta genomföra brukarenkäterna? Ta ställning till vilka frågor och metoder framöver? Avdelningarna kan genomföra egna brukarundersökningar utifrån kvalitetsarbetet Socialförvaltningen 5 december 2011