Stefan Muhrbeck Jerry Thorin ISQC1 årlig genomgång 2015-10-05.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

ByggaL – metod för byggande av lufttäta byggnader
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Stärkt intern kontroll i Göteborgs Stad
Grunden i en Förening Stadga Reglemente Instruktioner Policys.
Revisionshistorik Versions- nummer Datum Ansvarig
Att samverka i arbetsmiljöarbete
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Årsuppföljning LSO.
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm
- Ett kvalitetssäkringsinstrument. Varför då då? Ökad internationalisering Högre krav på transparens Autonomisering – uttalat ansvar Gemensam standard.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Hur hanteras det mellan kommun sjukhus idag? Uppdrag från LG 30/5
Uppsökande och förebyggande arbete
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Miljödiplomsutbildning (nystart)
Modell för Utveckling av ledningssystem
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Reko fjärrvärme Vad innebär det för fjärrvärmeföretagen?
1 Sveriges Kommunala YrkesREVisorer. 2 Kommunal revision Förtroendevalda revisorer ansvarar för revisionen i kommuner och landsting. De förtroendevalda.
Kvalitetssäkring ISO 9000.
Ska du lämna anbud eller utföra tjänster för Halmstads kommun?
Forskningsprojekt FRÅN EKONOMIDAGEN Riksrevisionsverkets kritik RRV har rapporterat brister i hanteringen år efter år till LU Brister i hur.
Privata medel- kontaktmannens hantering
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Stadsrevisionens roll och uppdrag. Introduktion för förtroendevalda 2011.
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Riksrevisionen Årlig revision HfR Säröhus 7 maj
Anpassning av den ekonomiska hanteringen och anpassning mot e- handel.
Finansinspektionen Vi övervakar finansmarknaden. Historia.
Västerås stads revisorer Information vid Kommunala Pensionärsrådet 1 oktober 2015 Annette Björnson.
BILD 1. BILD 2 Vi skulle vilja prata om: Iakttagelser från revisionsåret 2007 Planer för revisionsåret 2008.
MILJÖREVISION DAG 3 Planering inför miljörevision samt formulering av inledande frågor. Vi genomför en övningsrevision där vi använder våra inledande frågor.
Riksrevisionens årliga revision HfR 7-8 maj
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Annika Davidsson Avdelningen för Redovisning och Intern revision 1 Intern styrning och kontroll i den svenska statsförvaltningen Annika Davidsson.
Intern styrning och kontroll Förordning (2007:603) om intern styrning och kontroll Med intern styrning och kontroll avses den process som syftar till att.
Metod för produktion av lufttäta byggnader
Vad är informationssäkerhet?
SSPMs mentorprogram inom Life Science
Ska du lämna anbud eller utföra arbete för Renova AB?
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Samverkan.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Riksrevisionens årliga revision
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
BILD 1.
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Presentation av ledningssystemet
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Tillämpningsområde och definitioner
Årlig revision Ekonomidag Stockholms universitet
Årlig revision av universitet och högskolor 2011/2012
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Kommunikationsprocesser
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Intern styrning och kontroll
VÄLKOMNA! Bakgrund För att stadsdelsförvaltningen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med arkivfrågor ska det finnas både arkivansvarig och.
Presentationens avskrift:

Stefan Muhrbeck Jerry Thorin ISQC1 årlig genomgång

 Notering av medarbetare som EJ är närvarande. Resp KC informerar dessa.  Bildspelet arkiveras på ”V”. ISQC1 årlig genomgång

 International Standard on Quality Control  Gäller från 1 januari 2011  Varför?  Följa standarder och lagar i jobbet  Avlämna korrekta rapporter

 ISQC 1 växte till stor del fram tack vare den s.k. ”Enronskandalen” 2001  Det fanns ett behov av att veta och ha kontroll

 Revisionstjänster och närliggande tjänster  ISA 220  Reko 210 D v s för byråer som utför revision och/eller redovisning

 Ja, faktiskt  Baker Tilly Sverige ABs intranät  ISA 220, Reko 210  Era erfarna kollegor!!

 Hur kontrollera ISQC1?  Vem kontrollerar byråns ISQC1?  Varför?  Hur kommuniceras interna kontroller och till vem?  Åtgärder internt

 Ledningens ansvar  Etiska Regler  Acceptera och behålla kunder  Personal  Hur uppdrag utförs –metodik  Övervakning  Dokumentation ISQC1 årlig genomgång

 Etiska regler ◦ Fars Etikregler EtikR 1-3 och EtikU 1-13 (ÅIG)  Etik R 1 Yrkesetiska regler  Etik R 2 Utövande av redovisningsverksamhet  Etik R 3 Skatterådgivning ISQC1 årlig genomgång

1. God yrkessed 2. Professionellt uppträdande 3. Organisation av verksamheten 4. Arvodesdebitering 5. Tystnadsplikt 6. Vidareutbildning 7. Yrkesutövning 8. Förhållande till kollegor 9. Publicitet och marknadsföring

 Etik U ◦ Etik U 1 Biträdes ansvar vid upprättande av deklaration avseende skatter och avgifter ◦ Etik U 2 Skyldighet att lämna upplysningar eller tillhandahålla handlingar enligt myndighetsbeslut ◦ Etik U 3 Hantering av risk för arvodesförlust ◦ Etik U 4 - ISQC1 årlig genomgång

 Etik U ◦ Etik U 5 Revisorers verksamhet ◦ Etik U 6 Byråjäv ◦ Etik U 7 Vilka företag ska ha vilket slag av revisor? ◦ Etik U 8 - ISQC1 årlig genomgång

 Etik U ◦ Etik U 9 Revisorns kommunikation med andra bolagsorgan ◦ Etik U 10 Revisorns åtgärder vid sen årsredovisning i aktiebolag ◦ Etik U 11 Medlemmarnas tillämpning av lagen mot åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism ◦ Etik U 12 Sponsring av revisionskunder ◦ Etik U 13 Revisorsrotation ISQC1 årlig genomgång

 Rutiner ◦ Analysmodellen för revisorer ◦ Oberoende mot nya kunder Mail till alla på byrån ◦ Lämnad kvalificerad rådgivning Skall först godkännas av annan kvalificerad Riskbedömning mot oberoende och skadestånd Koda 7100, 7200, 7201, 5500 etc. Arkivera på ”V” –rådgivning ISQC1 årlig genomgång

Skriftlig rådgivning Ska godkännas av annan i byråledningen Tidredovisningen –”Konsultationer” Byråledningen gör genomgång av kunduppdrag och reskontra två gånger/år för att identifiera egenintresse och vänskapshot Medarbetare måste informera ansvarig revisor om tjänst som hotar oberoendet Skriftlig bekräftelse på att riktlinjer och rutiner avseende oberoendefrågor följts

 Rutiner (forts) ◦ Tystnadsplikt Vid anställning Även i den årliga bekräftelsen ◦ Anmäl era sidouppdrag/förtroendeuppdrag Alla sidouppdrag Förtroendeuppdrag som ordf., kassör, revisor ◦ Särskilda regler för företag av allmänt intresse ◦ Regler finns för intressekonflikter ISQC1 årlig genomgång

 Vad är skillnaden och hur behöver vi tänka?  Vilka regelverk/lagrum? Vems ansvar?  Olika situationer a) Analysmodellen, särskilda tjänster b) Ägande, närstående och nätverk c) Kombiuppdrag, stora företag m.m.  Finns det lösningar? Vägar ut?

 Med oberoende menas ◦ Faktiskt oberoende ◦ Synbart oberoende  Analysmodellen ◦ Egenintressehot ◦ Självgranskninghot ◦ Partsställningshot ◦ Vänskapshot ◦ Skrämselhot ◦ Övrigt hot

 Då samma revisionsföretag både biträder en kund med redovisningstjänster och eventuellt närliggande konsulttjänster samt utför bestyrkandeuppdrag (revision).  Innan ett sådant uppdrag antas ska redovisningskonsulten kontakta och rådgöra med revisorn om huruvida uppdraget kan accepteras utan att revisorns opartiskhet och självständighet kan ifrågasättas.  Förbud avseende  Upprätta grundbokföring  Medelsförvaltning (utföra betalningar)  Större företag (50/40/80)  Kunden måste själv upprätta grundbokföringen – d v s klassificera och attestera underlagen

Medarbetare måste informera ansvarig revisor om identifierade oberoendesituationer Tilläggsuppdrag måste godkännas av ansvarig revisor “Handledning redovisningstjänster till revisionskund” Revisorn ska Ta del av Uppdragsbrev Redovisning Checklista “Redovisningsuppdrag – utförda tjänster” Diskutera med ansvarig konsult om vilka tjänster som utförts som underlag för Analysmodellen

Bokföring – EJ grundbokföring Attesterade underlag alternativt konteringsanvisning Betalningsuppdrag ALDRIG!! Löner Attesterade underlag Deklarationer (skatte- o inkomstdeklarationer) Attesterad/godkänd av kund innan den lämnas till SKV Fullmakt

 Rutiner ◦ Inhämta information ◦ Träffa företaget/ företagsledaren? ◦ ID-kontroll ◦ Finns hot mot oberoendet? ◦ Kan vi hantera uppdraget? ◦ Byråjäv vid kombiuppdrag ◦ Kontorschefs o delägares godkännande/signatur ◦ Använd checklista ◦ a till samtliga anställda (ev tidigt) ◦ Uppdragsbrev ◦ Analysmodellen (revision) ISQC1 årlig genomgång

 Personalhandbok Finns på ”V”  Centralt personalregister CV främst (”V”)  Tidsbudgetar för planering Syftet: Säkerställa att vi har rätt kompetens och tillräckliga resurser för att klara av våra uppdrag. ISQC1 årlig genomgång

 Alla anställda intygar årligen (räkenskapsår 30/6) att man hållit sig informerad om och följt regelverket. ◦ Yrkesetik ◦ Informationssäkerhet ◦ Kunskapsdelning - Skriv ut - Fyll i - Skriv under - Scanna och maila BB ISQC1 årlig genomgång

 Uppföranderegler  Tystnadsplikt  Ekonomiska intressen hos kunder  Klientrelationer (oberoendereglerna)  Tillhandahållande av tjänster  Penningtvättlagen  Hantering av personuppgifter  Övrig yrkesetik och god yrkessed  Informationssäkerhet ISQC1 årlig genomgång

 Vi måste ha en enhetlig metodik inom Baker Tilly p g a samverkansgrupp och vår systemgranskning.  Gemensam handbok ISQC1  Dessutom två handböcker: Redovisning Revision Ändringar får inte göras men tillägg och bilagor krävs ISQC1 årlig genomgång

 Regler för konsultationer ◦ Intern konsultation, dokumentera i akten ◦ Extern konsultation Baker Tilly Övriga  Regler vid meningsskiljaktigheter ◦ Intern konsultation, dokumentera i akten  Uppdragsanknuten kvalitetskontroll ◦ Inga uppdrag hos oss idag, känn till begreppet ISQC1 årlig genomgång

 Övervakning av riktlinjer och rutiner följer BT Sveriges övervakningsprocess  Kommunikation ledning – KA red & KA rev ◦ Genomförda kontroller ◦ Förslag/behov av utbildning, personal mm ◦ Åtgärdade brister ISQC1 årlig genomgång

 Hur ser kvalitetssystemet ut?  Hur är det tänkt att fungera?

STYRELSENHuvudkontoretKNrevKKrevKArevByrå KNredKKredKAredByrå 30

 Styrelsen ◦ Stefan Wallin, ordf ◦ Jan Carlsson ◦ Matthias Vidh ◦ Thomas Olofsson ◦ Fredrik From ◦ Eja Andersson  Huvudkontoret ◦ Jessika Andrén  Riskmanagement ◦ Per Nilsson ◦ Mikael Ernström ◦ Björn Bentevik  Utbildning ◦ Niklas Wiklund, ordf ◦ Jessica Semb ◦ Göran Löfgren  Internationellt ◦ Thomas Olofsson  Kvalitetsnämnd redovisning ◦ Christina Thulin, ordf. ◦ Jerry Thorin ◦ Helen Eriksson ◦ Kvalitetsnämnd ◦ revision ◦ Kristian Thore, ordf. ◦ Åsa Dahlgren ◦ Björn Bentevik  Kvalitetskontrollanter revision ◦ Stefan Backman ◦ Henrik Nilsson ◦ Kristina Andersson ◦ Per Silveby ◦ Stefan Muhrbeck  Kvalitetskontrollanter redovisning ◦ Kristina Andersson ◦ Roger Mäkitavola ◦ Stefan Landgren ◦ Marita Nilsson ◦ Marita Hägg ◦ Vivica Trandin-Carlsson ◦ Eva Finn 31

 S k förkontroll 2014  Systemkontroll 2015  Genomgång av BTS kvalitetssystem  Upprepade kontroller

 S k förkontroll 2015  Systemkontroll 2016  Genomgång av BTS kvalitetssystem  Upprepade kontroller

a) Gemensam kvalitetshandbok i.ISQC1 handbok ii.Kvalitetshandbok Revision iii.Kvalitetshandbok Redovisning b) Inspektion/övervakning i.PEG ii.PIG iii.ÅIG c) Utbildning i.Erfadag en gång/år ii.Årligt informationsmöte

PIG – Periodisk intern granskning  Utförs av KAred (vart 6:e år) året innan PEG  Utförs på samtliga red konsulter (på den egna byrån) med kundansvar PEG – Periodisk extern granskning  Utförs av KKred (minst vart 6:e år)  Urval görs av KNred  Utförs på samtliga ARK:ar och redovisningskonsulter med eget kundansvar ÅIG – Årlig intern granskning  Utförs av KArev (varje år)  Utförs på alla medarbetare med eget uppdragsansvar inom en 6-års period

 Alla kvalificerade revisorer på byrån  Görs året före PEG  Avslutad senast 30 november  Rapport till KN samt egna byråledningen  Utförs enligt fastställd checklista

 Sker normalt med 6-års intervall  Urvalet görs före sommaren och granskning och rapportering normalt under hösten  Följer i stort den granskning som Far utför  Granskning dels av byrån, ISQC1, rutiner mm  Dels av 2-3 enskilda uppdrag av varje kval revisor  KA är kontaktperson mot Kvalitetskontrollanten

 KA rev är huvudansvarig  KA rev & KA red planerar och utför denna tillsammans  Utförs enligt fastställd checklista - dels genom kontroll av rutiner och dokument - dels i form av intervjuer med medarbetare  Avsnitt 5 – Hur uppdrag utförs, ska planeras så att samtliga icke kvalificerade medarbetare granskas under en fyraårsperiod. - KA rev granskar revisorerna - KA red granskar konsulterna

 Ska vara färdigställd 30 november.  Rapportering sker till byråledningen avseende iakttagelser och brister. Brister ska åtgärdas och kan innebära förändringar av rutiner, utbildning mm.  Rapportering till HK att ÅIG:n för året är genomförd.

1.Redovisningsverksamhetens organisation 2.Antagande, omprövning och avslut av uppdrag 3.Uppdragsavtal 4.Parternas ansvar 5.Planering av arbetet 6.Förståelse av kundens verksamhet 7.Utförande 8.Dokumentation 9.Rapportering 10.Tystnadsplikt

 Uppdragsavtal  ID-kontroll  Utvärdering av nytt/befintligt uppdrag  Reg bevis  Företagsbeskrivning  Rutinbeskrivning  Riskanalys  Planering av uppdraget  Konteringsinstruktion vid kombiuppdrag  Systemdokumentation

◦ Uppdragsavtal (avsaknad, ej undertecknat/bekräftat) ◦ Egen dokumentation (väsentliga brister, avsaknad) ◦ Alvarliga brister i konsulten yrkesetiska uppträdande ◦ Brister i extern rapportering (skada för uppdragsgivaren /tredje man) ◦ Brister i planering och bemanning av uppdraget ◦ Ej beaktat jävsregler vid kombiuppdrag ◦ Brister i beaktande av lagen mot penningtvätt