Hur är företagsklimatet i Sölvesborg?. Lokalt företagsklimat Handlar om förutsättningar för företagande Vi definierar företagsklimatet som summan av de.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Företagsklimat Östhammar Företagsklimat ScandInfo Marketing Research, december 2010 Bakgrundsinformation om deltagande företagare (Procent)
Advertisements

30 – 18 – 11 – – 134 – 124 – – 76 – 75 – 62.
PRYO, PRAO, Miljöpraktik, APU, APL, LPA, LIA
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Tillsynstaxor. Sid 2 | Lantbrukarnas Riksförbund Taxan är en avgift och ingen skatt! Motprestation från kommunen Taxans fasta årliga avgifter är en lista.
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Lokalt företagsklimat Eskilstuna. © Demoskop, december 2007 Antal anställda i företagen som har besvarat enkäten Eskilstuna.
Sverige Företagsklimat Lokalt företagsklimat 2009.
Chuab.se Förenkla – helt enkelt Skellefteå
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Företagsklimat Östhammar Ranking 2011.
Företagsamma regioner runt hörnet Workshop, Reglabs årskonferens 2011 Lena Lundström & Bengt Westman.
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
Företagsklimatet i Vaggeryd Elisabeth Nilsson Regionchef Svenskt Näringsliv.
Rolf Elmér och Carola Netterlid Höör 1 november 2011.
Bättre företagsklimat
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
BNP (BruttoNationalProdukt):
11:11 Meet Malmö – detta är bara början (Bilden på oss alla)
Kraftsamling/nätverk – regionalt och nationellt Konkreta förslag och behovsanalyser Internationella jämförelser Innovation för tillväxt
Startbild 29 EGEN För att lägga in ett eget startfoto klicka på ikonen i mitten och hämta det önskade fotot Ranking 2015 – Botkyrka kommun.
Företagsklimat Företagares och politikers syn på skatter, regler och kostnader Skillnader i synen på företagsklimatet 2010 Dalarnas län.
Lokalt företagsklimat, Karlstad Program Lena Melesjö Windahl Presentation av enkätundersökningen om det lokala företagsklimatet i Karlstad.
Företagarpanelen – Q4, 2009 NOVEMBER 2009 Kronobergs län.
Lokalt Företagsklimat Ranking Vad är företagsklimat och varför mäter vi det? Lokalt företagsklimat handlar om förutsättningar för företagande Lokalt.
Näringsliv och skola i en globaliserad värld Kristinehamn den 30 maj 2007.
Extra Företagarpanel September 2010 Hela Sverige September 2010.
Företagarpanelen – Q1, 2008 Februari 2008 Uppsala län.
Vad är företagsklimat?. Om rankingen 2016 Rankingens olika delar Företags- klimat 2016.
Arvika Alla enkätfrågor för Arvika kommun 1 Företagarnas betyg sätts på skalan: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra.
Företagsklimatet i Oskarshamns kommun
Lokalt företagsklimat Värmland 2017
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Kronobergs län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Kalmar län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Blekinge
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Upplands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Gotlands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Södermanlands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Skåne län
SEPTEMBER 2010 Södermanlands län
November 2008 Jönköping län
Lokalt företagsklimat Ödeshög
Lokalt företagsklimat Flen
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Jönköpings län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Örebro län
Korta noteringar från borden
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Lokalt företagsklimat Katrineholm
Lokalt företagsklimat Finspång
Företagarpanelen – Q2, 2010 MAJ 2010 Stockholms län.
Lokalt företagsklimat Söderköping
December 2006 Östergötlands län
Företagarpanelen – Q4, 2007 November 2007 Uppsala län.
SEPTEMBER 2010 Kronobergs län
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Lokalt företagsklimat Oxelösund
Lokalt företagsklimat Nyköping
Ägar- och generationsskiften
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Vad innebär regionbildningen?
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Resultat från deluppföljning av Dialog och samarbete
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
De privata företagen i Östhammar sysselsätter 5689 personer.
Presentationens avskrift:

Hur är företagsklimatet i Sölvesborg?

Lokalt företagsklimat Handlar om förutsättningar för företagande Vi definierar företagsklimatet som summan av de attityder, regler, institutioner och kunskaper som företagaren möter i vardagen

Varför mäta företagsklimatet? Framgångsrika företag är en förutsättning för tillväxt och välstånd.Framgångsrika företag är en förutsättning för tillväxt och välstånd. Och en förutsättning för framgångsrika företag är ett gott företagsklimat såväl lokalt som nationelltOch en förutsättning för framgångsrika företag är ett gott företagsklimat såväl lokalt som nationellt

Lokalt företagsklimat - årlig mätning Mätning startade i Skåne 1996 och sedan 2001 görs undersökningen i alla Sveriges 290 kommuner Sveriges största undersökning riktad till företagare Vartannat år tillfrågas även politiker Vår undersökning visar på hur företagare och politiker uppfattar företagsklimatet i kommunen

2006 års mätning Består av postala enkäter Demoskop Besvarades under okt-dec 2006

Företagsenkäten –VD –Platschef Politikerenkäten –Samtliga politiker i kommunfullmäktige Vilka får enkäten?

Hur tycker Du att läget är i Din kommun idag? Frågeställning Hur fungerar det? Utgå från hur Du själv uppfattar situationen för Dig och Ditt företag Utgå från hur Du själv uppfattar situationen i din kommun idag (politiker)

Enkätsvar från ~ företag

Resultat av enkäten för: Sölvesborg Lokalt företagsklimat 2006

Antal anställda i företagen som har besvarat enkäten Sölvesborg

Synen på olika gruppers attityder till företagande Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Sölvesborg

Synen på olika gruppers attityder till företagande Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Sölvesborg

FÖRETAGARNAS syn på olika gruppers attityder till företagande Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Sölvesborg

POLITIKERNAS syn på olika gruppers attityder till företagande Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Sölvesborg

Synen på kommunens service Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Sölvesborg

FÖRETAGARNAS syn på kommunens service Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Sölvesborg

POLITIKERNAS syn på kommunens service Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Sölvesborg

Synen på kommunens upphandling Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Sölvesborg

Synen på kommunens infrastruktur Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Sölvesborg

FÖRETAGARNAS syn på infrastruktur Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Sölvesborg

POLITIKERNAS syn på infrastruktur Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Sölvesborg

Synen på rekrytering Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Sölvesborg

Synen på utbildning Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Sölvesborg

Samarbete och dialog Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Sölvesborg

Sammanfattande omdöme om företagsklimatet Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Sölvesborg

FÖRETAGARNAS och POLITIKERNAS sammanfattande omdöme om företagsklimatet Medelvärden: 1=Dåligt, 2=Inte helt godtagbart, 3=Godtagbart, 4=Bra, 5=Mycket bra, 6=Utmärkt Sölvesborg

Fördjupningsfrågor –Åtgärder för att förbättra villkoren för företagen –Enskilt viktigaste faktorn för ett bra företagsklimat –Vilken kommunal åtgärd/aktivitet som betytt mest för att förbättra företagsklimatet

Förslag till åtgärder Medelvärden: 1=Inte alls viktigt, 2=Inte särskilt viktigt, 3=Viss betydelse, 4=Viktigt, 5=Mycket viktigt, 6=Helt avgörande Sölvesborg Sänk kommunalskatten Öka tjänstemännens kunskaper om företagens villkor Avveckla kommunal konkurrens Politiker och tjänstemän bör oftare träffa företagare Inrätta en företagslots Förkorta handläggningstiderna Förenkla kommunala regler Konkurrensutsätt mer kommunal verksamhet Sänk de kommunala avgifterna FöretagarePolitiker

Extra frågor –Globaliseringens påverkan på företagens expansionsmöjlighet –Antalet anställda sett i ett 3-5 års perspekti v

© Demoskop, januari 2007 FÖRETAGARNAS och POLITIKERNAS syn på globaliseringens effekter på företagets expansionsmöjligheter Sölvesborg

© Demoskop, januari 2007 Fler anställda på 3-5 års sikt Sölvesborg %

Vilken målbild har ni? Vilka aktiviteter för ett bättre företagsklimat planeras i kommunen ? Vår kommun ska vara den bästa kommunen att driva företag i ! Företagsamhet ska vara en självklarhet för alla i kommunen Nöjda med läget ? Ökad samverkan mellan Skola o Näringsliv?

Vad händer framöver? Från Svenskt Näringsliv Konkurrensrapport ”Ny” databas – K-Fakta Ranking Kommundag 27 september

Omvärldsbevakning - utveckling Webben –Svenskt Näringsliv –Ekonomifakta Nyhetsbrev Regionkontoren ”Kommundag” – 27 september 2007

Den goda cirkeln …fler i arbete innebär en bredare skattebas, lägre offentliga utgifter och möjlighet att sänka skatter och avgifter… …vilket i sin tur stimulerar investeringar, ökar köpkraften, skapar fler växande företag och fler jobb… …vilket ger framtidstro, välfärd och trygghet!

Svenskt Näringslivs recept - Fler företagsamma medborgare -Fler som startar och driver företag -Fler företag som växer -Fler som vill bli arbetsgivare Då skapar vi en god cirkel!