POLITIK SOM ORGANISATION Bo Rothstein Välfärdsstat, förvaltning och legitimitet Lennart J Lundqvist Privatisering Shirin Ahlbäck Öberg Att kontrollera.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Andreas Bergh Gissur Ó Erlingsson Mats Sjölin Richard Öhrvall
Kommunala utvecklingstrender
Valfrihet som något i sig viktigt Det är bra och önskvärt att privatiseringar och konkurrens- utsättning i välfärden leder till större effektivitet. Men.
Liberalism Konservatism
Liberalism Individer och stater är rationella.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Handläggarnas roll och handläggningens förutsättningar
Staten och det civila samhällets organisationer
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
1 Vägvalet och dess konsekvenser: offentligt, ideellt eller privat.
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Så Styrs Sverige Regering Myndigheter Folket väljer Politisk Parti
Särdrag i internationell politik
PRIVATJURIDIK Lagar och andra rättskällor, kap 3.
Lars Niklasson Linköpings universitet
Granskning, kontroll och utvärdering
Regionalisering / kommunal samverkan Håll isär kommunal samverkan och regionalisering. Skillnaden är samordning och makt över utvecklingsfrågorna. Kommunerna.
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
Så Styrs Sverige Regering Myndigheter Folket väljer Politisk Parti
Att få rätt saker att hända
Om utformningen av statlig tillsyn
Befolkningsföreträdare och behov
Välfärd och styrningsideal – vad har gällt och vad gäller?
Egenintresset som drivkraft i politiken Marcia Grimes, fil dr Statsvetenskapliga institutionen Göteborgs universitet Democracy’s Infrastructure: The role.
Demokrati och diktatur
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter 2.(direkt) marknadspåverkan:
Kunskapsuppbyggnad främjar förtroende Camilla Ferenius 23 nov 2007.
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
Sveriges politiska system Parti och ideologi
Bör staten styra skolan?
Förvaltningshögskolan Göteborgs universitet
Värden och värdekonflikter i offentlig förvaltning.
Demokrati och diktatur
Makt & demokrati 2: Grundlagarna.
SNART BÖRJAR DET. VÄLKOMMEN Landstingsfullmäktigeledamöter Beredningsledamöter Ledamöter i Patientnämnden Revisorer Övriga.
Föreläsning 4: Välfärdsstatens framväxt
Privatisering eller offentligt ägande? Privatisering tar sin utgångspunkt i New Public Management (NPM), och är (var) en reaktion på svårigheten att finansiera.
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter sanktioner 2.(direkt) marknadspåverkan:
Organiserandets fundament Samordna Styra Kontrollera Taylor(ism) Arbetsdelning Klara ordervägar Klar ansvarsfördelning Offentlig organisation och styrning.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Ekonomiska perspektiv
Hur skapas och mäts kvalitet i folkbildningen? Cecilia Bjursell, föreståndare, Encell, Högskolan i Jönköping Lena Lindgren, docent, Förvaltningshögskolan,
Den offentliga sektorn och idéburna organisationer hand i hand - utvärdering i en tid av partnerskap. Josephine Massie Förvaltningshögskolan.
––– Närmare koppling till sakfrågor Stockholm
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
DEN OFFENTLIGA MAKTEN Demokratipolitik: syftar till att förverkliga folkstyrelsens ideal Författningspolitik: syftar till att införa och förändra grundlagar.
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
1 Medborgare och civilsamhälle Förvaltning och offentlig sektor Kanaler för politisk påverkan Statens centrala institutioner Förvaltning och.
Rättsväsendets funktion och organisation A. Allmänna domstolar (brottsmål, tvistemål etc.) Tingsrätter (48), Hovrätter (6), Högsta domstolen (1) B. Förvaltningsdomstolar.
Styrning i kommuner 4 mars 2010 Ek dr Elizabeth Neu Morén Företagsekonomiska institutionen Uppsala universitet.
Leder etnisk mångfald till kontakt eller konflikt? Andrej Kokkonen.
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
Politiskt deltagande: Ideal och normer för politiskt deltagande
Pressen på planerarna Exempel från Danmark Kristina Grange Mariestad,
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Utvecklad styrning – om sammanhållning och tillit i förvaltningen
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Hur Sverige styrs eller Vad är det för särskilt med staten?
Kan Internet förstärka demokratin?
SÅ STYRS SVERIGE Demokratiska val vart fjärde år
Malin Forssell, Karolina Henningsson
SÅ STYRS SVERIGE Demokratiska val vart fjärde år
Presentationens avskrift:

POLITIK SOM ORGANISATION Bo Rothstein Välfärdsstat, förvaltning och legitimitet Lennart J Lundqvist Privatisering Shirin Ahlbäck Öberg Att kontrollera förvaltningen: framväxten av granskningssamhället Lennart Lundquist Etik i offentlig förvaltning

Bo Rothstein Välfärdsstat, förvaltning och legitimitet Statlig tvångsmakt som följer av ett obligatoriskt system ställer. frågan om legitimitet i maktutövningen på sin spets. Starkt opinionsstöd i Sverige för den förda välfärdspolitiken. Med ”staten” avser Bo Rothstein den offentliga förvaltningen (dvs. även landsting och kommuner). Välfärdspolitikens utmaningar: individualisering och kulturell mångfald. Ronald Inglehart: I västvärlden växer det fram s.k. postmoderna värderingar. Medborgarna betonar alltmer rätten att få utforma sina egna liv. Dessutom ställer medborgarna större krav på individuellt anpassad service. Politikens ”output”-sida påverkar dess legitimitet hos medborgarna i större utsträckning an vad ”input”-sidan gör.

Välfärdsstatens problem (enligt Rothstein) Allt större krav på situationsanpassad välfärdsservice. Parlamentariska beslut inom välfärdspolitiken måste med nödvändighet vara av övergripande karaktär (genom s.k. rambeslut). Frontlinjebyråkrater (gatunivåbyråkrater, närbyråkrater etc.) präglar välfärdspolitikens resultat och därmed dess legitimitet. ”Demokratins svarta hål” (frontlinjebyråkrater kan ej styras). Byråkratins dubbla ansikte (legalbyråkratisk förvaltning är inte målrationell). En legalbyråkratisk förvaltning tenderar dessutom att vara inflexibel. Vad är en ”kollektiv nyttighet”? Problemet med asymmetrisk information.

Modeller för legitimitet i genomförandeprocessen Den legalbyråkratiska modellen Den professionella modellen Den korporativa modellen Den brukarorienterade modellen Den politikerorienterade modellen Den marknadsorienterade modellen

FÖRVALTNINGENS LEGITIMITETSGRUNDER? ”Input” eller ”output”? ”Inflödessidan: den representativa demokratin (svagt folkligt stöd) Utflödessidan: välfärd (starkt folkligt stöd) Nyckeln till förvaltningens legitimitet är ”opartiskhet”, ”universalism” och ”saklighet” Den representativa demokratin är en nödvändig, men inte tillräcklig förutsättning för legitimitet.

PRIVATISERING Politiskt slagord som sällan definieras ”Thatcherism” & ”Nyliberalism” (slagord från vänster) ”Egendomsägande demokrati” (slagord från höger) Debatten om privatisering initieras av nationalekonomerna Milton Friedman och James Buchanan. Deras tes är att offentliga monopol leder till ineffektivitet och slöseri. Deras andra tes är att offentliga regleringar är till men för konsumenterna. Deras tredje tes är att offentligt ansvar inte behöver innebära offentlig produktion.

PRIVATISERING AV VAD? Utförsäljning Avreglering Avfinansiering Avproduktion

Privatisering från vem? Statliga bolag Kommunala bolag Statliga förvaltningar Kommunala förvaltningar

Privatisering till vem? Är privatisering det samma som marknadsorientering? Svar: Nej! Överföringen kan ske till: 1) Korporativa organ 2) Folkrörelser och ideella organisationer 3) Yrkesorganisationer 4) Marknadsagerande producenter 5) Brukare

Privatisering – hur? T.ex. 1) Fri etableringsrätt 2) Fria konsumtionsval med inkomstöverföringar 3) Fria konsumtionsval inom offentlig produktion 4) Brukaravgifter under konkurrensproduktion 5) Brukaravgifter under offentligt monopol 6) Offentliga tjänster på privat entreprenad 7) Utförsäljning av offentlig egendom

DISKUSSIONSFRÅGOR Balans mellan ideologi och praktik? Vart är den offentliga förvaltningen på väg? Lennart Lundqvists tes: Privatiseringar tydliggör och vidgar den offentliga sektorns reglerande roll.

SHIRIN AHLBACK ÖBERG ATT KONTROLLERA FÖRVALTNINGEN: FRAMVÄXTEN AV GRANSKNINGSSAMHÄLLET Ansvarsutkrävande förutsätter kunskap Hur sker kontroll och granskning i offentlig förvaltning? Behovet av en upplyst förståelse (R. Dahl) Grundfrågor i offentlig förvaltning: a) Vem är ansvarig? Stor komplexitet… b) Kunskap om förvaltningens arbete. Transparens, kritisk granskning, kontrollinstrumenten (RF 12 kap.) c) Mekanismer för faktiskt ansvarsutkrävande: T.ex. Allmänna val, misstroendeförklaring, statsrådens juridiska ansvar, åtal mot justitieråd och regeringsråd, statliga anställdas tjänsteansvar (LOA)

Svensk konstitutionell debatt * Den konstitutionella debatten om behovet av en statlig kontrollmakt försummades starkt i samband med tillkomsten av den nya regeringsformen. Därför saknar RF 12 kap. systematik. Det fanns på och 1970-atlet ett mycket större politiskt intresse för ”input”- än ”ouput”- faktorer i svensk förvaltning. Författaren hävdar att vi trots det efterhand har fått bevittna ett granskningssamhälle (”the audit society”) växa fram i Sverige. Detta följer en internationell trend. Men detta strategival var inte konstitutionellt givet!

TVÅ GRANSKNINGSDOKTRINER Carl Friedrich (amerikan) Betonar inre kontroll (”inner check”), dvs. tjänstemanna- och professionell etik ska uppmuntras (mer pliktkänsla, yrkeskicklighet och yrkesstolthet) Stor tilltro till människans sannfärdighet Politik och förvaltning går inte att hålla isär Ansvarighet ska framlockas, inte avtvingas någon Herbert Finer (britt) Vill begränsa förvaltningens inflytande och makt Strikt åtskillnad mellan politik och förvaltning Vill tillskapa en s.k. webersk byråkrati, förvaltningen måste ”underordnas” politiken. Extern kontroll motverkar maktmissbruk. Vill begränsa förvaltningens handlingsutrymme. Försvarar folksuveräniteten som princip

Friedrich vs. Finer Herbert Finer vann den förvaltningspolitiska striden Extern granskning dominerar i hela västvärlden Framförallt är ekonomistyrning framträdande (t.ex. regleringsbrev) Det kan bero på byråkratikritik och misstro gentemot offentliga byråkrater Därtill har de offentliga åtagandena växt markant och behovet av granskning ökat. Mål- och resultatstyrning leder till delegering av ansvar. Det har ökat det upplevda behovet av extern kontroll från regeringarnas sida. Antalet utvärderande och granskande myndigheter har samtidigt ökat markant (Skolverket, Boverket, Riksrevisionen, Statskontroret osv.) Resultat: NPM-skolan har slagit igenom (betoning av ”output” och transparens”)

Problem med extern kontroll (i Herbert Finers anda) *Validitetsproblemet – ofta mäts det som är enkelt att mäta Tjänstemännen anpassar sina arbeten efter externa utvärderingar Externa mätkriterier kan vara dåligt anpassade till professionernas normer respektive etikuppfattningar Förvaltningarna tenderar att anpassa sig efter de normer som lanseras i externa utvärderingar (t.ex. ”effektivitet” respektive ”produktivitet”) Är det mer rationellt med intern, kollegial granskning (”peer review”)?

ETIK I OFFENTLIG FÖRVALTNING: Lennart Lundquist VÅRT OFFENTLIGA ETOS Demokrativärden:Ekonomivärden: FolkmaktFunktionell rationalitet KonstitutionalismKostnadseffektivitet Offentlig etikProduktivitet

ETISKA SYSTEM 1) FÖRVALTNINGSETIK (“offentliganställdas kod”) 2) PROFESSIONSETIK (”utbildning”) 3) EGENETIK (”uppfostran” & ”socialisering”) 4) GRUPPETIK (”kafferummet”) Problem? Se figur 2 på sidan 119.

Statstyper (= idealmodeller) Auktoritetsstaten Förhandlingsstaten Marknadsstaten (se sid. 120)

DEN OFFENTLIGA SEKTORNS DOMINERANDE PROBLEM ”Demokratin angrips köksvägen” EKONOMISM (Lennart Lundquist)