TRAFIKVERKET 2010. Trafikverket inledde sin verksamhet 1.1.2010  Vägförvaltningen, Banförvaltningen och Sjöfartsverket sammanslogs  Behov att tillsammans.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Regionförvaltningen i Finland
EU:s program för konkurrenskraft och innovation, CIP, Lissabonstrategin – tillväxt och sysselsättning Mål  att utveckla företagens konkurrenskraft,
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Strategi för Transportstyrelsens tillsyn över järnvägsmarknaden
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Esitelmän pitäjän nimi Helsingfors stads strategiprogram 2009–2012.
/ Jukka Isotalo 1 Kompetensutveckling i Finland Jukka Isotalo Forskningsdirektör Bruttovärde på byggverksamheten i Finland 2000 Totalt 16 mrd.€
Inte se skogen för alla träd Skogsindustrin är anknuten till allt i vardagen
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Regional växtvärk och växande utmaningar Dags för nya lösningar och strukturer Björn Hasselgren, 5 juli 2013, Almedalen Arkitektur och samhällsbyggnad.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Skog Kunskap Kompetens Välfärd En hållbar och mångsidig användning av skogarna skapar en bestående grund för finländarnas välfärd Metla sammanslås med.
Samverkansforum för statliga byggherrar och förvaltare KS
2013. Hallinnon tietotekniikkakeskus HALTIK Verksamhetens omfattning Vid HALTIK arbetar 436 personer, av vilka 101 för viss tid. Vi har verksamhetsställen.
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
Nya EU-pengar att söka - hur kan du som företagare ta del av kakan? Catharina Marklund, EU-samordnare i Nyköpings kommun.
Ökad konkurrenskraft med rätt trafiklösningar Handelskamrarnas trafikprogram.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Trafikledning 2017.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Metsä Tieto Osaaminen Hyvinvointi En hållbar och mångsidig användning av skogarna skapar en bestående grund för finländarnas välfärd skog välfärd kunskap.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Infrastrukturplanering
1 UPP - BVP´s systemstöd för upphandling v2.
Ekonomiska system Oskar Lunden, Finland, Övriga Norden –
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Inte se skogen för alla träd Skogsindustrin är anknuten till allt i vardagen Årligen delas det ut ca studentbetyg Helsingfors skolor behöver årligen.
Skog Kunskap Kompetens Välfärd En hållbar och mångsidig användning av skogarna skapar en bestående grund för finländarnas välfärd.
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
Fordonsstrategisk Forskning och Innovation
Skolan för Kemivetenskap Kungliga Tekniska högskolan KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning.
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland
NVF 23 Transport i städer Reykjavik Björn Silfverberg ordf. Marek Salermo sekr. Finland.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Trafikverkets inköpsvolym
Utbildningar inom infrastruktur Viktor Finn Chef Trafikverksskolan.
NVF Organisering og Marked Trondheim, Norge 9 Juni 2011 Stefan Engdahl Direktör Investering 9 Juni 2010.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Omorganisering i Finland NVF Organisering och marknad Förbundsutskottsmöte i Trondheim Matti Piispanen Vad hände Vad hände Första.
Udvalg 51 Miljø Dagsorden for første møde i det danske udvalg: Velkomst NVF generelt Præsentationsrunde af medlemmerne (10 min. pr. person) Virksomhedsplan.
Presentation av Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten ELY-centralen i Södra Österbotten Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.
Vi behöver ett centrum för byggeffektivitet Johan Silfwerbrand Seminarium, KTH, Sthlm, 24 nov
1 Rundmålning av omstruktureringen. OMSTRUKTURERING AV ÄMBETSVERKEN INOM TRAFIKFÖRVALTNINGEN Reformen och dess målsättningar Bättre helhetssyn.
Den riksomfattande avfallsplanen. Den strategiska samarbetsgruppen för avfallsfrågor: FNF Förpackningsföreningen Fastighetsförbundet SHM MTK Sitra NTM.
/ Mauri Pukkila Mauri Pukkila Nordiskt chefsforum i Stykkishólmur Trafikledsverket och regionförvaltningen i Finland från och med
1 Medfinansiering - växelspelet mellan stadsbyggnad och infrastruktur _ Kommek Malmö den 17 augusti 2016 Göran Cars Tekniska Högskolan, Stockholm.
Aktuellt från Finland Trafiksäkerhetssituationen Öppnandet av E18 och Nordsjö hamn Omorganiseringen av infrastrukturverken och regionalförvaltningen.
Ett Interreg Sverige-Norge projekt
Ekonomiska system Oskar Lunden, Finland, Övriga Norden –
Universitetsadministrationen 2017
Esa Halme landskapsdirektör
ALLI -arbetsgruppens framställningar
Omstrukturering av ämbetsverken inom trafikförvaltningen
NTM-centralens förberedelser inför regionförvaltningsreformen
Tekes nyckeltal DM
Susanne Lindqvist SANdvik,
En investeringsplan för Europa
Risto Murto, Kommunikationsministeriet
Mobilitet i Umeå - med fokus på kollektivtrafik
Digitalt först med användaren i fokus
Generaldirektör Vetenskapligt råd Insynsråd Kansli Personal
SAMMANHÅLLNINGSPOLITIKEN MED FÖRDELAR FÖR MEDBORGARNA
Presentationens avskrift:

TRAFIKVERKET 2010

Trafikverket inledde sin verksamhet  Vägförvaltningen, Banförvaltningen och Sjöfartsverket sammanslogs  Behov att tillsammans granska alla trafikformer, tydlig kundsynpunkt  Utvidga betraktelsesättet från trafikleds- hållning till trafik och trafiksystem  Skapa en effektivare organisation  Stöda innovationer och åstadkomma bättre produktivitet inom byggande  En aktiv aktör inom samhällsutvecklingen

Trafikverket kort  Trafikverket svarar för att servicenivån i trafiken på trafikleder som förvaltas av staten upprätthålls och utvecklas. Trafikverket ansvarar för en trafikledsegendom på nästan 19 miljarder euro.  Trafikverket främjar genom sin verksamhet hela trafiksystemets funktion, säkerheten i trafiken, en balanserad regional utveckling och en hållbar utveckling.  Antalet anställda är nu cirka 700, varav cirka 150 utanför huvudstadsregionen.  I slutet av 2015 är antalet anställda cirka 600, varav över 100 personer är tänkt att utlokaliseras till Villmanstrand.  Dessutom arbetar cirka 600 experter på väghållning och utveckling av trafiksystemet i regionala närings-, trafik- och miljöcentraler.  Trafikverket upphandlar trafikledstjänsterna från marknaderna.

Trafik- systemsavdelningen Anne Herneoja Sjöavdelningen Raimo tapio Trafikledning  Sjötrafikenheten - Sjötrafikcentraler (Finska viken, Västra Finland och Saimen)  Telematikenheten  Vintersjöfartsenheten Farleder  Farledstekniska enheten  Regionala farledsenheten: - Finska vikens farledsenhet - Sydvästra Finlands farledsenhet - Västra Finlands farledsenhet - Insjöfinlands farledsenhet Sjökartläggning  Sjömätningsenheten  Enheten för hydrografisk information  Sjökarteenheten Järnvägsavdelningen Ossi Niemimuukkko Vägavdelningen Jukka Hirvelä Generaldirektör, Juhani Tervala Kommunikation Anna Jokela Stab Timo Hiltunen Internrevision Marja-Liisa Peltomaa Administrations- avdelningen Hannu Mäkikangas Trafik  Trafikplaneringsenheten  Lägesinformationsenheten Utveckling  Strategienheten  Forsknings- och utvecklingsenheten Kollektivtrafik  Kollektivtrafikenheten  Enheten för sjöfartsstöd Trafikledning  Enheten för trafikstyrning  Järnvägstrafikcentralen Investeringar  Enheten för byggherre- tjänster  El- och signalenheten  Projektplaneringsenheten  Upphandlingsenheten Bannätet  Underhållsenheten  Bandataenheten  Tekniska enheten  Miljöenheten Ekonomi Personal  Personaladministrations- enheten  Kompetensutvecklings- enheten  Enheten för förändringshantering Dataadministration/ ICT  ICT-infraenheten  Dataadministrationsenheten  Enheten för arkitektur och utveckling Administrativa tjänster  Enheten för ämbetsverks- och administrationstjänster  Enheten för resetjänster  Intressegruppsenheten Informations- och arkivtjänster  Dokumenthanterings- enheten Väghållning  Styrningenheten  Drifts- och underhålls- enheten  Väg- och trafikdataenheten Väginvesteringar  Upphandlingsenheten  Projekteringsenheten  Väginvesteringsenheten Väg- och broteknik  Vägteknikenheten  Broprojekteringsenheten  Brobyggnadsenheten Vägtrafikcentralen  Helsingfors, Åbo, Tammer- fors, Uleåborg, Villmanstrand

Finansiering av bastrafikledshållning  För bastrafikledshållning 970 miljoner euro per år, varav  vägar 550 miljoner euro  järnvägar 354 miljoner euro  farleder 66 miljoner euro  Finansieringen av bastrafikledshållningen fördelas på följande sätt:  drift och användning 445 milj. euro (för isbrytning ca 35 miljoner euro)  trafikledning 44 miljoner euro  underhåll och ersättningsinvesteringar 395 miljoner euro  sjömätning 7 miljoner euro  regionala investeringar 40 miljoner euro  planering 33 miljoner euro. 05/2010www.trafikverket.fi