198319982010 bostäder36203 elproduktion333 service36137 industri372823 fjärrvärme712824 transporter97 95 Andel fossilt av tillförd.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1.Begränsad klimatpåverkan – MYCKET SVÅRT ATT NÅ •De globala utsläppen av växthusgaser måste minska med 50–70 -procent till år 2050 jämfört med 1990, och.
Advertisements

Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Effektiv och flexibel uppvärmning som tar tillvara energiflöden som annars skulle gå förlorade.
Kort om miljön och vår konsumtion
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Skånes miljömål och miljöhandlingsprogram med Nya skånska klimatmål Tommy Persson Miljöstrategiska enheten Miljöavdelningen
Når vi miljökvalitetsmålen till 2020*?
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Informationscentrum för Ekologiska Produkter
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Fossilbränslefri region
Varuinformationsblad
Miljömål och klimatstrategi
Vattenförvaltningens kvalitetsfaktorer som indikatorer i miljömålsuppföljningen Smidigt uttag från en databas: VISS Ingen ytterligare bearbetning av materialet.
Lokalt omhändertagande av dagvatten (LOD)
Fossilfri Kollektivtrafik 2025 Miljömålsmiljonen, Länsstyrelsen
Människan eller naturen i centrum?.  Syftet med rapporten är att klargöra avsikten med de nationella miljökvalitetsmålen och belysa möjligheterna och.
Miljö och. Scientific America, 1899 Bild från Naturvårdsverket.
1. Begränsad klimatpåverkan
Naturmiljön och miljömålen Lotta Andersson. Kontaktade myndigheter/organisationer.
Shahad Majeed & Jorceline Ebwa
Hållbar Utveckling Vad är det?.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Sigtunastiftelsen 17 maj 2006
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
1. Begränsad klimatpåverkan
1. Begränsad klimatpåverkan
Höstträff 2014 Christoffer Johansson, Bygg- och miljönämnden Assar Johansson – han som gör det! Martin Storm, Torsås kommun Medlemsföreningarna om vass-slåtter.
Vem ansvarar för miljön?
DET SVENSKA MILJÖMÅLSSYSTEMET
Nationell utvärdering 2015 Tre fokusområden av stor vikt näringslivets miljöarbete hållbar konsumtion hållbara städer.
Effektiva hemtjänstresor - Effektiv planering i hemtjänsten ger energieffektiva transporter Workshop 13 mars Uppsala.
Miljömålen och förorenade områden
Miljöarbete i Västerbottens läns landsting
Miljömålen – regional dialog Amanda Palmstierna miljömålsamordnare.
Miljömålen Vems mål? Vems ansvar?
Nyttan med den svenska livsmedelsprodutionen
MILJÖKVALITETSMÅL OCH PRECISERINGAR De sexton miljökvalitetsmålen och det miljötillstånd som ska nås förtydligas genom ett antal preciseringar.
Näringslivet och miljömålen Richard Almgren Green Business AB
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Miljömålen Linda Tollemark
Miljöpolitikens problem
Myllrande Våtmarker.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Kerstin Lundin-Segerlund Miljömålsarbete i Norrbotten Jörgen Naalisvaara ”Norrlandsmöte”, Umeå 19 oktober 2011.
Färdplan 2050 – ett Sverige utan klimatutsläpp. Nationell färdplan till 2050 Klimatvisionen Sverige ska ha en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning.
Sveriges miljökvalitetsmål
Susanne Dahlberg, miljöstrateg Miljö- och vattenstrategiska enheten Företagsträffar hösten 2011.
God bebyggd miljö. Övergripande vision Gäller alla kommuner Glömmer inte landsbygd Nu miljömål På sikt total hållbarhet Ta sats för snabb ökning Ett län.
Miljömålsberedningen Miljömålen – grunden för svensk miljöpolitik.
Hälsa i Miljömålen? Hälsofrågor, en självklar del av miljöarbetet? Området hälsa i den fördjupade utvärderingen av de svenska miljömålen 2007.
… i miljömålsarbetet Ylva Rönning.
Nya regionala miljömål för Västra Götaland. Miljömålsarbetets styrgrupp (Länsstyrelsen, Skogsstyrelsen och VGR) har beslutat att vi behöver regionalisera.
Ekonomistyrning i staten Gästföreläsning vid Uppsala universitet den 3 mars 2010 Ingvar Mattson.
Avloppshantering i Stockholms län – ett vägval i strategin för Ingen övergödning Vas-rådet den 13 februari 2014.
Trafikens betydelse för att nå miljömålen Fredrik Holm RUS/Länsstyrelsen i Värmland.
Hälsofrämjande och hållbar utveckling
Miljömål och klimatstrategi
Post-industriellt samhälle, serviceländer, rika länder, nord, väst
Miljö Ekonomiska Sociala
Smidigt uttag från en databas: VISS
Strukturen i pappersindustrin 2012
Miljömålen består av tre slags mål
Energiförsörjningen och miljön
Nytt uppdrag sedan årsskiftet
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
Miljömålen består av tre slags mål
Lokala indikatorer - del av RU miljömåls-indikatorer
Miljömålen nu och framåt!
Aktuellt från miljömåls-uppföljningen
Presentationens avskrift:

bostäder36203 elproduktion333 service36137 industri fjärrvärme transporter97 95 Andel fossilt av tillförd energi Källa:Energimyndigheten

Drygt ¾ av all oljeimport går till transportsektorn In- och utrikestransporter svarar för 40 % av Sveriges klimatpåverkan

Begränsad klimatpåverkan Miljökvalitetsmål Sverige 2010 Skåne 2010 Frisk luft Bara naturlig försurning Giftfri miljö Skyddande ozonskikt Säker strålmiljö Ingen övergödning Levande sjöar och vattendrag Grundvatten av god kvalitet Hav i balans samt levande kust.. Myllrande våtmarker Levande skogar Ett rikt odlingslandskap God Bebyggd miljö Ett rikt växt- och djurliv

Nyregistreringar per bränsle

En fördubbling av kollektivtrafikens andel av trafikarbetet i relation till bil kan minska persontrafikens koldioxidutsläpp med minst 24 procent

Kollektivtrafiken ska ersätta både flyg och bil Statligt Regionalt Kommunalt Bort Långt Fort Ofta Nära Till

Ekonomiska styrmedel Koldioxidskatt Km-skatt för lastbilstransporter Trängselskatt och parkeringsavgifter Fordonsskatt, bonus-malus, registreringsskatt Flygskatt Subventioner Investeringar

Höghastighetståg i Japan

Juridiska styrmedel Pumplag och kvotplikt Vikt- längd-, tid- m fl restriktioner för lastbilstrafik Plan- och bygglag Miljözoner, lokala trafikföreskrifter

USA:s godstransporter sticker ut Järnvägstransport Frakt i ton-kilometer per invånare Grekland Irland Portugal Nederländerna Spanien Storbritannien Norge Danmark Belgien Frankrike Tyskland Luxemburg Schweiz Finland Österike Sverige USA Access

Skanör i januari 2007 (drygt 1 m över medelnivån)

Dec mindre än 15 cm från att Citytunneln översvämmas

Naturanpassad översvämningshantering enligt Kommissionen Naturanpassad översvämningshantering beaktar de hydrologiska processerna över hela avrinningsområdet för ett vattendrag eller längs en kuststräcka med syfte att identifiera var åtgärder bäst kan tillämpas, med fokus på att öka den vattenhållande kapaciteten. Exempel på sådana åtgärder är: Återställa naturliga flöden genom restaurering av kustområden, eller återkoppla vattendrag med sina svämplan. Restaurera utdikade våtmarker i syfte att lagra vatten och hjälpa till att "bromsa flödet" Skapa ”lagringskapacitet” i jordbruksområden som kan lagra översvämning vatten under översvämningarna, och i övrigt vara högt naturvärde områden Urban grön infrastruktur såsom grönområden, hållbar dränering och gröna tak. DG Environment, 2011: Towards Better Environmental Options in Flood Risk Management

Att skapa en långsiktigt hållbar dagvattenhantering i städer Vid nybebyggelse: Undvik att bygga i områden som kommer att översvämmas Skapa vattenvägar Lämna plats för icke-hårdgjord yta mellan husen Se till att vattenflödet från de nya områdena inte översvämmar nedströms liggande bebyggelse I befintlig bebyggelse: Hårdgör så lite som möjligt Öppna upp hårdgjorda ytor Skapa vattenvägar och gröna korridorer Bevara träd

Sverige har ingen nationell klimatanpassningsstrategi Få svenska kommuner har en klimatanpassningsplan Frankrike har lagstiftning som kräver att alla större städer har en integrerad plan för minskad klimatpåverkan och klimatanpassning 3 av 4 danska kommuner har beslutade klimatanpassningsplaner

Slutsats Valet står inte mellan byte till förnybara drivmedel, energieffektivare transporter, klimatklok samhällsplanering eller en ändrad livsstil. För att nå målet om en fossilfri trafik till 2030 måste alla dessa fyra aspekter vara med. Klimatomställning av transportsektorn har en potential att få positiva konsekvenser för miljömålen, jämställdheten, hälsan, handelsbalansen och statsfinanserna. Det enda som saknas är politiskt kurage.