Analys- och redaktionschef, Cision Sverige Politikbarometern Glimtar från nära sex års studier av politiken i medierna, 8 juli.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Så styrs Sverige -en introduktion.
Advertisements

Kortfakta om partierna
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Kan man villkora tillgänglighetsarbete i arbetslivet?
TIMBRO 17 december 2012 TIMBRO Timbro Landsbygd, politik och reformer.
Årsredovisning avseende benign hysterektomi 2010 Återrapport från Gynop-registret Sammanställning av nationella data inrapporterade till Gynop-registret.
Till nästa vecka Läs i Millennium, s och svara på följande frågor:
Från teori till praktik
Hur använder vi demokratin?
Välkommen till Filbyters politikerdag den 17/3. Rättvis skatt Sverige är det enda land i världen som beskattar pensionärer högre än löntagare ( Från Socialdemokraternas.
Affärsutvecklare 112/Krisberedskap
Kommunen.
CEMR The Council of European Municipalities and Regions Deklarationens innehåller sex principer därutöver finns 30 artiklar Tänkt som ett stöd för att.
Studentbostadssituationen – avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
Rättvis skatt Sverige är det enda land i världen som beskattar pensionärer högre än löntagare ( Från Socialdemokraternas partiprogram) Per Ahnlund.
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Politik och ideologi.
Roger Rosbeck, S:t Örjans skolor, Stockholm –
Skogsbarometern är en årlig rapport om det ekonomiska läget i familjeskogsbruket 750 skogsägare har av Sifo intervjuats under september månad och undersökningen.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Imorgon tänkte jag bjuda på något gott att äta. Ni får välja
Välkomna Alla ni fantastiska föreningsledare. Unga som idrottar tror mer på samhället än andra ungdomar. De. litar på andra människor och tycker att man.
Rösta på oss! reklam broschyrer posters tidningen intervjuer
Partierna i riksdagen.
Det beskrivs i författningen, alltså de fyra grundlagarna.
#Skolanförst Twitter Facebook Lararforbundet.se Radio, TV, Tidningar.
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Riksdag.
Vem är det som bestämmer?
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
© APeL Några iakttagelser – generella mönster och möjliga tolkningar Enkätundersökning KNUT II 2009.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Sveriges politiska system Parti och ideologi
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
KLM - Föreningen KLM-kommunerna i samverkan
Studiekonferens Runö Val 2014 Tobias Gerdås. Valet procent av LO medlemmarna rösta S. 50 procent i EP-valet 80 procent av de förtroendevalda -
Hearing om regeringsuppdrag avseende fjärrvärme Per Holm
Vad skiljer partierna åt?
Ideologier.
Primärvårdsforum Antibiotika Peter Iveroth.
Bygglärarkonferens Norrköping
SPUR-inspektioner Verena Sengpiel, MD PhD SPUR samordnare obgyn.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot. Pressträff orange kuvert 2016.
© TNS Opinionsbildning – hur skolan blev Sveriges viktigaste fråga. Och vad händer nu? Per Söderpalm TNS Sifo.
Förväntningar på Stockholmsregionens ekonomiska tillväxt April 2004 Fastighetsägarna.
ForskarFredag Vetenskapsrådet 18 april 2007 Cissi Askwall och Anders Sahlman.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Mediernas tillstånd Mer sport till folket – på webben Michael Karlsson Professor i medie- och kommunikationsvetenskap, Karlstads universitet 2 december.
Blockstabila och blockbytare i valet 2006 Sammanfattning av Synovate-undersökning
BORIS dagen 25/ BORIS – var står vi? BORIS – Barn Obesitas Register i Sverige Viktoria Svensson / Claude Marcus BORIS styrgrupp.
Så styrs Sverige – Riksdag & Regering
Lag utan genomslag Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Sammanställning och analys av medieinslag om skyddad natur
Moderpartiernas tankar kring IT och e-kommunikation
SÅ STYRS SVERIGE Demokratiska val vart fjärde år
Tillväxtpolitiska utmaningar på längre sikt:
NYHETSSAJTER Mediekompaniet har unik kompetens om den digitala annonsaffären och är det mest heltäckande erbjudandet på marknaden, både vid direkta affärer.
NYHETSSAJTER Mediekompaniet har unik kompetens om den digitala annonsaffären och är det mest heltäckande erbjudandet på marknaden, både vid direkta affärer.
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
SÅ STYRS SVERIGE Demokratiska val vart fjärde år
LSF 1951 – år.
Mixed mode – ett mättekniskt perspektiv
Klarar du en kris?.
Välkommen till TCO-landet!
Valet 2018.
NYHETSSAJTER Mediekompaniet har unik kompetens om den digitala annonsaffären och är det mest heltäckande erbjudandet på marknaden, både vid direkta affärer.
utrikespolitik inför valet 2014 Hans Linde 13 mars
Region Västerbotten.
Presentationens avskrift:

Analys- och redaktionschef, Cision Sverige Politikbarometern Glimtar från nära sex års studier av politiken i medierna, 8 juli i Almedalen

2 Politikbarometern Politiska toppnyheter i viktiga medier Dagens Nyheter Svenska Dagbladet Expressen Aftonbladet Dagens Eko Tv4 Nyheterna Rapport Aktuellt Nära artiklar och inslag

3 Angreppssätt Synlighet Minimera negativ publicitet Kampen om dagordningen

4 Synlighet

5 Procent kännedom Attityd till (1-5) ,6 2,8 3,0 3,2 3,4 3,6 Helsingborg Gotland Halmstad Jönköping Lund Örebro Norrköping Kalmar Karlstad Gävle Borås Linköping Västerås Östersund Eskilstuna Växjö Umeå Falun Sundsvall Karlskrona Kristianstad Luleå Skellefteå Kännedom - attityd Svenskarnas bedömning av 23 orter Källa: Sifo-undersökning beställd av Cision Ju fler som känner till dig, desto bättre tycker de om dig

6 Procent kännedom Attityd till (1-5) ,6 2,8 3,0 3,2 3,4 3,6 Helsingborg Gotland Halmstad Jönköping Lund Örebro Norrköping Kalmar Karlstad Gävle Borås Linköping Västerås Östersund Eskilstuna Växjö Umeå Falun Sundsvall Karlskrona Kristianstad Luleå Skellefteå Kännedom - attityd Svenskarnas bedömning av 23 orter Källa: Sifo-undersökning beställd av Cision Ju fler som känner till dig, desto bättre tycker de om dig Andra faktorer Universitetsstad Turiststad Närhet till befolkningskluster

7 % mvkdc , , ,3 13 8,3 9 9,1 9 6,1 8 4,6 8 s fpmp , , ,3 13 8,3 9 9,1 9 6,1 8 4,6 8 Valresultat 2002Mediegenomslag 1 juli – 15 september 2002 Synlighet – medieresultat vs valresultat 2002

8 Enbart synlighet är bra, men räcker inte som förklaringsmodell

9 Vinkling

10 Vinkling – medieresultat vs valresultat 2006

11 Vinkling – medieresultat vs valresultat 2006 AlliansenS-Mp-V ,2 46,1 Valresultat %

12 Vinkling – medieresultat vs valresultat 2006 Alliansen ,2 48,6 46,1 46,0 Valresultat Media - viktat balansmått % S-Mp-V

13 Valet 2006 – S och Fp förlorade mediestriden % Centern Folkpartiet Kristdemokraterna Moderaterna Miljöpartiet Socialdemoraterna Vänsterpartiet ,8 9,9 12,8 10,9 9,3 10,8 14,1 17 8,2 12,2 35,3 23,6 7,3 10,2 Media - genomslag Media - viktat balansmått

14 S och Fp hade störst väljartapp % MFpCKdSVMpSdÖvr RD 06RD 02

15 Konstateranden Sambandet mellan valresultat och förklaringsvariablerna SYNLIGHET och VINKLING i medierna är tydligt Men, SYNLIGHET och VINKLING är resultatet – den ”tekniska analysen” av politiken i medierna, som i sin tur är ett resultat av kampen om dagordningen

16 Iakttagelser kring synlighet SYNLIGHET Generellt högre synlighet i regeringsställning Socialdemokraterna hade i regeringsställning 44% av publiciteten i opposition 23% Göran-tiden i opposition 28% Mona-tiden i opposition 20% Uppgång inom regering tydligast hos Moderaterna Moderaterna 12% till 32% Övriga upp några procentenheter, ligger kring 10-12% Tydlig nedgång i synlighet i fd koalitionspartier – både v och mp lägre än c, fp, kd i opposition Miljöpartiet från 9% till 6% Vänsterpartiet från 9% till 5% Alliansen syns klart mest i mediebilden

17 Iakttagelser kring vinkling POSITIV/NEGATIV Regeringspartier utsatta för mer kritiskt publicitet Socialdemokraterna 16 av 16 kvartal - relativt svag bild Moderaterna 6 av 7 kvartal – relativt svag bild Kristdemokraterna 3 av 3 senaste – relativt svag bild Observera Folkpartiet – 3 av 3 med Björklund – relativt positiv bild Observera Centern – 5 av 7 regeringskvartal – relativt positiv bild Mp och v relativt starka bilder Mp - 21 av 23 kvartal relativt stark mediebild! V – 11 av senaste 12 relativt stark bild! För båda gäller dock att Q var svagare än tidigare! Alliansen starkare kvartal än föregående regering kvartal

18 Hur ser det ut idag vs fyra år sedan? % RegeringOpposition s-mp-v Alliansen Media - viktat balansmått

19 Dagordningen

20 Ämnen i mediernas dagordning Infrastruktur 19Myndigheter 20Medicin/Hälsa 21Bostadsfrågor 22Kommunala/regionala frågor 23Kändisar 24Fackliga frågor 25Kultur/nöje 26Djurfrågor 27Familj 28Olyckor 29Missbruk 30Konsumentfrågor 31Sport 32Natur 33Organisationer 1Politik/Politiskt spel 2Utrikespolitik 3EU/EMU 4Rättsliga frågor 5Kriminalitet 6Skatter 7Utbildning 8Välfärdssamhälle 9Vård/omsorg 10Invandrarfrågor 11Företagsnyheter 12Arbetsmarknad 13Ekonomi 14Miljö 15Försvar 16Jämställdhet 17Energi

21 När är rätt tid? Andel per kvartal 2002:4 2003:1 2003:2 2003:3 2003:4 2004:1 2004:2 2004:3 2004:4 2005:1 2005:2 2005:3 2005:4 2006:1 2006:2 2006:3 2006:4 2007:1 2007:2 2007:3 2007:4 2008:1 2008: Politiskt spel tränger undan andra frågor under valår

22 Mediernas dagordning vs svenskarnas Medierna Q Politik/politiskt spel 2Kriminalitet 3Utrikespolitik 4EU/EMU 5Miljö 6Vård/omsorg 7Utbildning 8Rättsliga frågor 9Försvar 10Skatter Svenskarna hösten 2007* 1Sjukvård 2Sysselsättning 3Miljö 4Utbildning/skola 5Pensioner/äldrevård 6Lag/ordning 7Invandrare/flyktingar 8Socialpolitik 9Sveriges ekonomi 10Skatter *Källa: SOM-institutet 2008

23 Mediernas dagordning vs svenskarnas Medierna Q Politik/politiskt spel 2Kriminalitet 3Utrikespolitik 4EU/EMU 5Miljö 6Vård/omsorg 7Utbildning 8Rättsliga frågor 9Försvar 10Skatter Svenskarna hösten 2007* 1Sjukvård 2Sysselsättning 3Miljö 4Utbildning/skola 5Pensioner/äldrevård 6Lag/ordning 7Invandrare/flyktingar 8Socialpolitik 9Sveriges ekonomi 10Skatter *Källa: SOM-institutet 2008

24 Frågor utifrån mediebilden inför 2010 Alliansen Moderaterna dominerar inom alliansen. Vad innebär det för allianskolleger? Fp och Centern har klarat sig undan stark kritisk publicitet en tid. Hur länge står det sig? What goes up … Konflikter inom moderaterna; försvaret, FRA, näringslivspolitik, arbetsrätt? Kristdemokraterna relativt svag mediebild vs allianskamrater. Vad innebär detta för Kd:s strategi? Alliansen dock synligare i mediebilden och relativt sett starkare än regeringen Persson och koalitionskamrater i mediebilden vid samma tillfälle 2004

25 Frågor utifrån mediebilden inför 2010 S-Mp-V S - räcker kraften i medierna för att ta initiativ om dagordningen? Sahlin är relativt sett mindre dominant inom SAP än Persson, trots oppositionsroll. Vilka blir SAP:s profilfrågor? V – lägre synlighet än tidigare Mp – Låg synlighet, men två tydliga språkrör, profilfråga som intresserar allmänheten, relativt sett stark mediebild under lång tid S-Mp-V-koalitionen – svagare i opposition än Alliansen – relativt sett lättare få genomslag för sakfrågor nu … Regeringsfrågan? (I vilken position kan V och Mp påverka med hänsyn tagen till kritisk granskning av regeringspartier från medierna?)

26 Frågor utifrån mediebilden inför 2010 Sverigedemokraterna Profilerade i en fråga som har intresse hos allmänheten och har förutsättningar att bli en konfliktfråga för medierna. Vem tar fajten med Sd?

27 Tack för visat intresse!