ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn 2009-10-21 Stockholm.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj Innehåll  Digitala medier – grunderna  Digitalt PR-arbete  Digitala medier i Almedalen.
Advertisements

Informationssystem IKT
NVF – Informationsteknik IKT
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Att bygga nätverk genom sociala medier
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Sociala medier Maria Holm
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Hur tänker Handisam om sociala medier?
En utmanande 7-stegskur för medvetet bemötande på bibliotek
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
Nannette Büsgen Facebook/Volontär i Nacka Twitter/volontarinacka Instagram/volontarinacka.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Statsförvaltningens medborgarforum i Finland Katju Holkeri Finansministeriet – Finland Reykjavik.
Sören Hansson Kort om mig själv
Valideringsprocessen
Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom Community.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Integration mot Sociala Medier Henrik Sjödahl, Examensarbete i Webbprogrammering Handledare: Daniel Toll, Linnéuniversitetet, DFM.
INFORMATIONSMÖTE Instruktioner De efterföljande PPT-bilderna kommer att lotsa gruppen genom informationsmötet för att presentera forum-året och undersöka.
Professor och forskningschef bodahlbom.se aktivering.se sust.se Staying Alive Bo Dahlbom.
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Upplägget av delkursen massmedia:
1 Processen i Region Skåne Regional arbetsgrupp –identifiera målgrupper, –ta fram lämpliga kommunikationskanaler, –ta fram utbildningsmaterial, verktyg.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
Reklamkampanj Marknadsaktiviteter.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Vi på EBA erbjuder kunder allt från Bungee jump till en äventyrshelg EBA gör lagstärkande helger för andra företag.
Vi presenterar nyheten Äventyrshelger, där man får lära sig hur man överlever olika situationer i vildmarken. I marknadsföringen av denna kommer vi att.
Erfarenheter från samstyrning Ewa Carlsson 1 juni 2015 Offentliga Rummet i Visby.
Anvisningstjänsten Ulrika Gani
Ungdomars medievanor Undersökning och analys av vilka digitala mötesplatser ungdomar rör sig på.
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
Undersökning om svenskarnas inställning till digitalisering i välfärden Genomförd av TNS Sifo våren 2016 på uppdrag av Sveriges Kommuner och Landsting.
Orebro.se Sociala medier – en självklar del av vardagen Kia Lagerqvist Örebro kommun Twitter: kialq E-post:
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Flåm.
Kundtjänst i mindre kommun – går det? Offentliga rummet 2016.
Beredskap på kvällar och helger
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Bostadsförsörjning för nyanlända
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Företags kommunikation med kunderna
VÄLKOMNA! Lärandekonferens 2017 LEVEL UP.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Enkät NB1- elever 2017 Antal svar från olika skolor.
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Introduktion källkritik
Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Kunskapsgrupperna höstmötet 2009
Ett samarbetsprojekt mellan
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Ulrika Persson-Fischier,
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
Kunskapsgrupperna höstmötet 2009
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Stockholm

Deltagare Hans-Jørgen Larsen Lars-Olov Lissel 20/10 Peter Wessel Gunilla Freij 21/10 Frode Wiggen 20/10 Maria Jernbäcker 20/10 Helene Olofsson

Metod - kunskapsutbyte Under höstmötet har vi fokuserat på att diskutera kring sociala medier. Hur sprider man myndighetsinformation med sociala medier t.ex Facebook, Youtube, Bloggar mm. Hur kan man kommunicera med resenärer, trafikanter, medborgare etc…

Om sociala media Hans-Jørgen berättar om erfarenheter av sociala medier i Vejdiroktaret. Se gärna för en undersökning om sociala medier och hur vi använder dem. På vejdirektoratet har de testat olika lösningar som t.ex. ”vem är vem” och ett socialt nätverk (yammer.com) till att etablera en anslagstavla.yammer.com –Erfarenheten är att det har varit svårt att få engagemang för att ge information i olika system. Det var ett motstånd i att använda IT-stödet och man var tvungen att logga in på flera ställen. Finns ett vejwiki (se –Lösningen ska utvärderas i Vejdirktoratet Sociala medier kommer att användas i framtiden. Se Hans-Jørgens presentation. Se issuu.com – exempel på ett mycket smart verktyg. issuu.com

Filmer och twitter Tittar på en film på youtube från Banverket om Citybanan. –Diskussion om ”Är det bra att myndigheterna använder youtube och andra sociala medier för att sprida information?” Tittat på film om reseplaneraren i Stockholm –Bra diskussion om hur man får många att titta på det som läggs ut. Tittat på film om trafikant som driver med Vägverket –Hur svarar man på detta? Tittar på film om Twitter – är det för alla? Se –Kan myndigheter använda twitter? –Idag är det den första twitter-konferensen i Sverige. –Twitter som opinonsbildare? –Ska tjänstemännen föra dialogen med medborgarna? …och/eller är det politikerna som ska föra den dialogen.

Politikerna vill se mer användande av sociala medier Odell vill renodla e-legitimationer Publicerad: 19 oktober 2009, Senast ändrad: 19 oktober 2009, Sverige ska i framtiden bli världsledande på e-förvaltning och myndigheter ska i större utsträckning erbjuda tjänster på nätet. Idag tar kommun- och finansmarknadsminister Mats Odell emot en utredning som bland annat föreslår ett nytt system för e- legitimation. … Tanken är att myndigheterna i framtiden ska erbjuda fler tjänster på nätet och i större utsträckning använda sig av sociala medier som Facebook och Twitter. Dessutom hoppas man att privata företag ska utnyttja offentlig information för att ta fram nya tjänster. –Vi vill skapa bättre möjligheter för medborgare och företag att delta i utvecklingen av förvaltningen, säger Mats Odell.

Till sommarmötet 2010 Tema: Hur gör myndigheter/företag för att vara uppdaterade på vad som gäller för att nå ut. Sammanhållande: Gunilla Freij Reserv: Peter Wessel Förberedelser: –Analysera hur medborgarkommunikation ser ut i respektive land? Ex. / Inspiration och –Att finnas där användarna/brukarna finns. T.ex att få ut trafikantinformation på twitter, facebook eller andra mobila tjänster.