Fortsatt utveckling av tjänster för patientmedverkan Dokumentering Liselotte Windahl Webbredaktör Inera Processledare Mia Pettersson Projektledare och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nils Schönström Din Journal på nätet Nils Schönström Dagar om Lagar Nils Schönström.
Advertisements

Handlingsplan disposition
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Caroline Fruberg, Utvecklingsledare i Landstinget i Jönköpings län
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Ramverk för patientmedverkan
Länsgemensam ledning i samverkan
Innovation i södra Småland
Blekinge Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? Vilket speciellt resmål eller plats skulle ni helst åka till i Sverige.
REGLAB – en mötesplats för regional utveckling. Vi möts – vi lär – vi gör  Fokus: Regional utveckling  Lärande, analys, benchmarking Medlemmarnas behov.
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Samverkan inom distriktet. Säkerhet i vardagen Material från MSB m fl. – GRATIS! Fallolyckor, trafik, brand och brott Det finns mycket man kan göra själv.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Landstingen och regionerna i diagram och siffror Jämförelsetal för verksamhet och.
Dagar om lagar Sofie Zetterström, vice vd och marknadschef
Mina Vårdkontakter och HälsaFörMig - hur kompletterar de varandra?
Veronica Barkman & Pär Sundström Avdelningen Invånartjänster
Personcentrerad rehabilitering i Senior alert
Nationella och regionala tjänsteplattformar och tjänstekontrakt Arvid Thunholm – Integrationskoordinator Inera Picsara Användardagar
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING VÄSTERBOTTENS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Nationell Elektronisk remiss Erica Määttä Lindblad 6 april 2016.
Resultat grundkrav och prestationer 2015 PRIO-nätverket
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Processledare Tomas Ahl Tjänsteansvarig Inera Dokumentation från socialtjänst, omsorg och hemsjukvård – hur får vi med den? Processledare Per Brantberg.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Journalen som ett verktyg för patientmedverkan – hur inför vi nya arbetssätt? Dokumentering Madeleine Marklund Portföljansvarig Inera Processledare Emma.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Patient- och brukarmedverkan i Norrbottens län Politiska samverkansberedningen Strategi för Norrbottens län = kommuner + landsting Bygger på SKL’s arbete.
Mats Hellstrand, för temagrupp Indikatorer-Avtal-Ersättning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Indikatorresultat verksamhetsår 2014.
 Inledning Arbete inför den strategiska planen  Lunch  Ögonmottagningen - Gunilla Nordlander  Läkemedel.
Ingemar Götestrand Temagrupp Uppdrag/Uppföljning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Uppföljning av år 2015 HFS-nätverket.
Antal olyckor januari-juni *2014 jämfört med medelvärde år **2015 jämfört med medelvärde år ***2016 jämfört med medelvärde år LänMedelv.
Vård i förändring med digitalisering som drivkraft
Psykisk hälsa och ohälsa: ett tudelat uppdrag
Tempen på införandet av e-hälsa
Ramverk för patientmedverkan
Vägen till en säker läkemedelsbehandling – är vi redo för kraftsamlingen? Medverkande Hans Karlsson, avdelningschef Sveriges Kommuner och Landsting Ann.
Förbättrad patienters delaktighet i sin egen rehabilitering
Sjukskrivningskollen Digitalt stödprogram för sjukskrivna
Reglab Styrelsemöte 13 mars.
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Sofie Zetterström, vice vd
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Omställningen av hälso- och sjukvården
MAIVOR – mobilt arbetssätt inom vård och omsorg
Material för socialtjänsten
Jämlik psykiatrisk vård
Bildspel från informationstillfällen maj 2018.
...mellan arbetsliv och utbildning!
Nästa generation webbtidbok är behovsdriven
E-hälsa invånartjänster
Månadsstatistik till och med april 2017
Regionala Strama Västra Götalandsregionen
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Nationell patientöversikt
Förgröningsrådgivning
Nationell patientöversikt
Personligt hälsokonto i Sverige?

Samverkansprojekt för bättre hälsa
Målbild framtidens hälso- och sjukvård
Strategi för hälsa ”Strategi för hälsa innebär att Sveriges viktiga välfärdsverksamheter; skola, socialtjänst, vård- och omsorg, hälso- och sjukvård ska.
GÖR DIN VARDAG EN E-TJÄNST.
Tillsammans hälso- och sjukvård
Presentationens avskrift:

Fortsatt utveckling av tjänster för patientmedverkan Dokumentering Liselotte Windahl Webbredaktör Inera Processledare Mia Pettersson Projektledare och tjänsteansvarig Journalen Processledare Mikael Johansson Kundansvarig Inera

13.00 Introduktion av grupparbete Grupparbete Summering av gruppernas diskussioner Kaffe Summering av samtliga grupparbeten Konferensen avslutas Fortsatt utveckling av tjänster för patientmedverkan

”Ökad medverkan från individen, smartare e-hälsotjänster och samarbete över organisationsgränser” Individen Kunna nå alla uppgifter om sig själv Aktivt medverka i sin vård och omsorg Medarbetaren Ha rätt arbetsverktyg Informationen tillgänglig Beslutsfattaren Tillgång till faktabaserade underlag Målbild 2018

Mina recept och läkemedel! Se provsvar! Läsa journalen! Var är min remiss? Boka tider! Komma på tider som passar mig.. Meddelande- funktion!..som bankerna.. Med- och påverkan i min egen vård och hälsa Om vi frågar patienterna vad de vill ha av oss från vården……

…om vi frågar vårdpersonalen vad de önskar av patienterna. Vara förberedda …Patientmedverkan Ifyllda formulär inför besök! Aktuella data! Monitorera själva! Följa ordinationer!

Livskvalite och medverkan Blodtryck, Puls Vikt, Puls, BMI, Koldioxidhalt i rum Puls, Syresättning, Perfusionsindex (PI) Exploderande tjänsteutbud! Sensorer och ”appar” kopplas mot tjänster på nätet. EKG med beslutsstöd (AFib) Kontaktlins med kontinuerlig trådlös blodsockermätning Smarta ”plåster” med sensorer och trådlös uppkoppling

Nästa steg…. Patientmonitorering och medverkan även på sal?

Förnya recept..

Rätt nivå för hälso- och sjukvård FÖRFLYTTNING Eget ansvar Familj och vänner Sociala nätverk Vården som coach Vården som specialist

Patienten i centrum Patienten i teamet Patientens behov En perspektivförskjutningen…

Gruppindelning workshop Grupp 1 SargrenFredrikRegion Jönköpings län AnderssonCarolineRegion Kronoberg HildingFredrikHilding Life Science AB HultgrenBjörnSveriges Kommuner och Landsting LarssonLarsLandstinget i Uppsala län LeachEvaeHälsomyndigheten LithénJennyLandstinget Västmanland StegmarkFredrikRegion Halland WassRickardVästra Götalandsregionen Grupp 2 LandströmUlrikaRegion Örebro län ClausMarcusMawell Scandinavia AB HermanssonJohnPfizer Innovations AB HollertzOlleLandstinget i Kalmar län HultmanAndersKliniken Patientsysten AB LindqvistLenaeHälsomyndigheten RomlinMariaLandstinget Västmanland StenkvistAnkiEvry Healthcare Solutions AB WallénJohnRegion Östergötland

Handlingsplan Fortsatt utveckling av tjänster för patientmedverkan Beskrivning Alla tjänster måste vara återanvändbara, gå att sätta ihop och vara användarvänliga. Bygga olika processer med de olika tjänsterna (Fortsätta accelerera arbetet med tjänstekontrakt) Tjänster som ger överblick över och ger möjlighet att påverka vårdförloppet. Mer tydligt ansvar för arbetet med e-hälsotjänsterna, sammanhållet ansvar och plan Nationellt sammanhållna införanden Riva gränser; möjliggör användandet av tjänster oavsett huvudman. Nationellt och internationellt. Verksamhetsutveckling och ledarskap! Organisera efter invånarnas behov. Paradigmskifte och kulturförändring på grund av digitaliseringen i samhället. Patienter som medverkar i vården. Dra nytta av sociala nätverk.