Erfarenheter Upphandling NVF 3-4 juni 2010 Konkurrensen Affärsformer Beställarstrategi BEMAG, version 2010-04-27.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

3D - Fastighetsbildning
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Seminarium om kompetenskrav för arbete i underhåll och anläggning av väg och järnväg Problem med kompetenssäkringen För få formella kompetenskrav i väg-
Standardavtal i byggsektorn
Målorienterade strategiska processer
Trender inom beläggningsbranschen i Norden
Belysning Sjöglimtens Samfällighet
FoI Byggnadsverk – Trafikverket, SBU, SP m fl
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
SS Standard för tekniska försörjningssystem
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Erfarenheter från de finska alliansprojekten Liekki-projektet (jv Lielahti-Kokemäki) Riksväg 12 genom Tammerfors /Peter MolinAlliansprojekt,
Västsvenska paketet.
Kvarnholmsförbindelsen
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
Tomas Vidmark Trafikverket Jörgen Simu Trafikverket
Erfarenheter Partnering Ny Vårdbyggnad, Västerås
Upphandlarnas roll i säkerhetsarbetet GNS
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
Projektledning.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Materialförsörjning till avhjälpande underhåll Säkrad försörjningslösning Material och komponenter, som ingår i leveransavtalet, har en säkrad påfyllning.
Rolf Hörnfeldt1 Partnering Väg 339 i Jämtlands län.
Nya Banverket, vad händer inom upphandling? Banverkets Upphandlingsdag 13/
Upphandling av snöproduktionssystem En beskrivning av processen.
Hantering av nätbegränsningar på den nordiska elmarknaden – NordREG:s synpunkter på rapport från EA Energy, Hagman Energy och COWI Nordiska ministerrådets.
Axplock ur ett kommunalt perspektiv. Rekommenderade program för drift, underhåll och asfaltbeläggningar. Hans Andersson, teknisk chef Skellefteå kommun.
VÄGVERKETS KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI UPPDRAGET! Start våren 2004 Klart hösten 2005.
Funktionsentreprenad med helhetsåtagande – mer väg för pengarna
V ä gregister - Sveaskog Torsten Persson.
Statens Geotekn Institut
Pontus Bengtson, OpenBIM/WSP Samhällsbyggnadssektorn – i stora drag yrkesverksamma Årliga investeringar – ca 300 miljarder SEK - Bostäder,
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Kort om Projektplanering
Miljöbelastningsprofilen (MBP) Per Levin, Carl Bro AB
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Samarbetsavtal för försörjning av personliga hjälpmedel Samarbetsavtal för försörjning av personliga hjälpmedel –
Omvårdnadsförvaltningen Skövde kommun Lag om valfrihetssystem Lennart Hagberg Förvaltningschef omvårdnadsförvaltningen.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Trafikverkets inköpsvolym
Utbildningar inom infrastruktur Viktor Finn Chef Trafikverksskolan.
NVF Organisering og Marked Trondheim, Norge 9 Juni 2011 Stefan Engdahl Direktör Investering 9 Juni 2010.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
GNA Gemensamma nyckeltal för vår nordiska leverantörsmarknad Slutrapport ver _v3.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
GNA Gemensamma nyckeltal för vår nordiska leverantörsmarknad Delrapport Mötet med Strategiskt nätverk Version 5.
Gemensamma nyckeltal för vår nordiska leverantörsmarknad 2012 ver
Maskinell läggning Tvärgående markeringar SVMF
”Effektivare anläggningstransporter” Delprojekt Miljö Introduktion och status
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:5
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:2
VÄLKOMMEN TILL WSP SVERIGE
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:4
Information på Uppföljningsmöte
Årsmöte SVMF Lars Petersson
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Mera Innovationer Köpenhamn, Lars Jacobsson Trafikverket
Rekrytering - annonser NVF Temagrupp kompetens
Susanne Lindqvist SANdvik,
Potentialen i ökad produktivitet och innovationsgrad är stor!
Karin Millgård, division Service
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
Information på Uppföljningsmöte
Stickprov inom investering
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Inledande Möte V53 Infart Eskilstuna
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
Presentationens avskrift:

Erfarenheter Upphandling NVF 3-4 juni 2010 Konkurrensen Affärsformer Beställarstrategi BEMAG, version

3

4

5

Verksamhetsområdet Järnväg Mark-, tunnel- och konstbyggnadsentreprenader Fakturerad volym BV Totalt: Mkr Källa: Agresso

8 Upphandling GPD 2010 EntreprenörLämnar omr Vunna omr VV Prod11,56 NCC2,58 PEAB55 Skanska23 Övriga10 SUMMA22 13 områden byter entreprenör

Driftområde Antagen entreprenör Tidigare entreprenör Byte Boden Svevia BDXx Skellefteå N:a Skanska Svevia x Övertorneå Svevia Svevia Åsele NCC Svevia x Kalix NCC Svevia x Kristinehamn NCC Svevia x (överprövning) Kungsbacka Peab NCC x Viskadalen Svevia Svevia/NCC Öland PeabNCC x Ljungby Peab Svevia x Arboga NCC Svevia x Eskilstuna Svevia Svevia Nora NCC Svevia x Uppsala Skanska Skanska Nås Peab Peab Malung Peab Peab Hudiksvall NCC Peab x Ånge Svevia Svevia Bräcke NCC Peab x Lit Svevia Svevia Göinge med beläggning Skanska Skanska Söderslätt med beläggning NCC Peabx

ABL NCC Peab Asfalt Sandahls Skanska VV Prod Övriga Totalt ABL NCC Peab Asfalt Sandahls Skanska Svevia Övriga Totalt ABL NCC Peab Asfalt Sandahls Skanska Svevia Övriga Totalt BEMAG, version Källa: Upphandlingsprotokoll/tilldelningsbeslut Marknadsandelar Underhållsbeläggning Vägar Källa: Tilldelade kontrakt

Utförandeentreprenader resp Totalentreprenader 2009 Totalentreprenad Andel Antal upphandlingar 20 % Andel kontraktsvärde 37% Utförandeentreprenad Andel Antal upphandlingar 80 % Andel kontraktsvärde 63%

GNA - Förslag till primära nyckeltal för leverantörsmarknaden Konjunkturläge Förändring i total anläggningsinvesteringar (2) Förändringar i totala bygginvesteringar (3) Anm: Enligt befintlig modell hos SCB för respektive land. Prisutveckling Förändring i prisutveckling för väg respektive järnväg enligt index (5) Anm: Enligt nuvarande modell per verk. Konkurrenssituation De volymmässigt 10 största leverantörerna (4) Anm: Anges per verksamhetsområde nivå 2. Agerande hos leverantör Antal anbud per upphandling (1) Anm: Anges per verksamhetsområde nivå 2. Agerande hos beställare Planerat fakturerat värde (7) Totalt fakturerat Anm: Anges per verksamhetsområde nivå 2. Antal leverantörer per nivå 2 Omvärld Leverantörer Beställare

GNA Nyckeltal - Indelning i verksamhetsområden 1. Investering/nybyggnation/(reinvestering=järnvägsbegrepp) 1.1 Järnväg+väg - Mark/jord, tunnel, beläggning, konstbyggnad 1.2 Järnväg - Ban, el, signal, tele (BEST) 2. Drift och underhåll (DoU) 2.1 Järnväg – DoU Ban, el, signal, tele (BEST) 2.2 Järnväg – DoU Övrigt (allt utom BEST) 2.3 Väg – Drift (huvudgrupper som ingår liksom volymer anges) 2.4 Väg – Underhåll (huvudgrupper som ingår liksom volymer anges) 3. Konsultuppdrag 3.1 Planering och projektering (Förstudie+utredning och arbets-/järnvägsplan+bygghandling) 3.2 Bygg- och projektledning Anm. Nyckeltal och ingående data ska redovisas för respektive verksamhetsområde på nivå 2 och summerat till nivå 1

Arbetsversion Nyckeltal GNA - verksamhetsår 2009 Jernbaneverket, N: Trafikverket Jvg, Fi: Trafikverket Jvg, S: Vejdirektoratet, Dk: Statens Vegvesen, N: Trafikverket Väg, S: Trafikverket Väg, Fi: Jvg norden Väg norden Norden Agerande hos leverantör 1Antal anbud per upphandling Investering/ nybyggnation/ reinvestering Järnväg - Mark/jord, tunnel, beläggning, konstbyggnad 3,5 4, Väg - Mark/jord, tunnel, beläggning, konstbyggnad 5,34,44,3 4,6 1.2 Järnväg - Ban, el, signal, tele (BEST) 2,5 Drift- och underhåll 2.1 Järnväg - DoU: Ban, el, signal, tele (BEST) 2,0 2.2 Järnväg - DoU: Övrigt (allt utom BEST) 3,6 2.3 Väg – Drift 3,32,73,94,3 3,5 2.4 Väg – Underhåll 4,72,6 4,5 4,0 Konsult 3.1 Järnväg - Planering och projektering 4,0 4,1 3.2 Järnväg - Bygg och projektledning 3,2 3.3 Väg - Planering och projektering 4,2 3,6 3.4 Väg - Bygg och projektledning 4,03,3 3,9 Arbetsversion

Beställarstrategi

MÅLET ”MER JÄRNVÄG och VÄG FÖR PENGARNA” skapas genom  Ökad produktivitet  Ökad innovationsgrad  Ökad konkurrens baserat på ett långsiktigt och uthålligt agerande

BESTÄLLARSTRATEGIN  BESTÄLLARENS PROJEKTPLANERING  AFFÄRSFORMER  INDUSTRIELLT AGERANDE  HÅLLBART BYGGANDE

BESTÄLLARENS PROJEKTPLANERING  Hög framförhållning med ett välplanerat och transparent agerande  Upphandling och kontraktering i god tid  Begränsning av kraven till vad som är nödvändigt och tillräckligt för en bra process och resultat  Uppföljning och värdering av effektiviteten i processen och i produkten.

AFFÄRSFORMER  Utveckling av ett med utförarna gemensamt språk avseende funktion och egenskaper  Standardisering och förenkling av förfrågningsunderlagen  Ökning andel av totalentreprenader och möjligheter till alternativa utföranden  Uppföljning och värdering av effektiviteten i processen och i produkten

INDUSTRIELLT AGERANDE  Serieupphandling  Standardisering av produkter (anläggningar), tjänster och processer  Möjligheter till val av start- och sluttider,  Ökade inslag där marknaden får avgöra paketeringen genom möjligheter att välja olika delar och kombinationer av kontrakt (kombinatoriska upphandlingar)  Värdering av tidigare leverans och minskade störningar.  Uppföljning och värdering av effektiviteten i processen och i produkten

HÅLLBART BYGGANDE  Val av teknisk lösning ska ske utifrån en dokumenterad LCC-analys  Ny anläggning ska ha klimatdeklaration