Samhällsekonomiska kalkyler - Ett utifrånperspektiv.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Insikt 2013 Sundsvalls kommun
Advertisements

Investeringar in blanco? En ESO-rapport om behovet av infrastruktur
Länstransport- plan Remissförslaget Umeå Mårten Edberg Infrastrukturstrateg.
SCB i Almedalen 2012 Statistikens betydelse för samhället
SNS Konjunkturrådsrapport 2011 Anders Vredin (ordf.) Runar Brännlund Lars Ljungqvist Per Strömberg Arvid Wallgren.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
FL 3 kap 4,7,9,10,17 Förra kapitlet visade hur efterfrågan och utbud samspelar på marknaden. Under vissa förutsättningar sades att de kommer mötas i jämvikt.
Geografiska begrepp svåra ord
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi?
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Får inte flickor klä sig i rosa nu
Sätt rätt värde på vallfodret!
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Satsningar för ett starkt och hållbart transportsystem
Hälsoekonomiska beräkningar ur ett jämlikhetsperspektiv
Seminarium 7/4 CTS Värdering av förbättrad kapacitet på järnväg för godstrafik.
Västsvenska paketet.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Intressenter OL108A.
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Mer om tidsvärden Jonas Eliasson Professor Transport systems analysis, KTH Director Centre for Transport Studies.
Chalmers som stiftelsehögskola – utifrån studenternas perspektiv.
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
Varför bildas Trafikverket?
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Rapport Förbifart Stockholm Uppföljning efter beslut Bil Sweden & MRF.
Val av transport till resmålet.
Hantering av nätbegränsningar på den nordiska elmarknaden – NordREG:s synpunkter på rapport från EA Energy, Hagman Energy och COWI Nordiska ministerrådets.
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Insikt 2013 Haparanda stad En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Vad menas med Normkritik egentligen?
SÄRART OCH UTESLUTNING är begreppen handikapp och funktionsnedsättning nedvärderande? Christian Munthe Filosofiska institutionen Göteborgs Universitet.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
BNP i fasta priser.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
KINEMATIK I 1-DIMENSION
Byråkrati sätter krokben för företagare Undersökning av Länsförsäkringar 2008.
Demografi - Befolkningsutveckling
Hur kan 793 Mkr bli mer? Håkan Brynielsson
1 När politiken kom till köksbordet LO-seminarium 7 mars.
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Förväntningar på Stockholmsregionens ekonomiska tillväxt April 2004 Fastighetsägarna.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
K6: sid. 1 Kapitel 6 Produktion, ränta och växelkurs Vad händer med jämvikten om inhemsk eller utländsk efterfrågan påverkas? Vi börjar med en motsvarighet.
Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det.
Småföretagsbarometern 2016
Toivo Sjörén Mikaela Ekblad
Analyserade alternativ
Full kostnadsredovisning vid Stockholms universitet
KONJUNKTURINSTITUTET
ASEK/Samgods-värden IVV
Spelar priset någon roll? Om samhällsekonomiska analyser
Sveriges bagare och konditorer
Kunderna om PRV:s Patentavdelning
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi?
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
Information om SCB:s Export-/importregister 2015
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Upphandling av färjetrafik till Gotland Samverkansmöte i Visby
Presentationens avskrift:

Samhällsekonomiska kalkyler - Ett utifrånperspektiv

Budgetpropositionen våren 2008 ”En utgångspunkt för den nya planeringsomgången är att samhällsekonomiska analyser ska spela en viktig roll vid prioritering av infrastrukturinvesteringar och att det, jämfört med de planer som den tidigare regeringen fastställt, innebär att en större del av investeringarna ska ske inom vägsektorn.”

Största vägprojekten Kostnad MdrNNK Förbifart Stockholm250,3-0,5 Östlig förbindelse13Negativ E18 Hjulsta-Kista43,3 E4 Hallunda-Södertälje4oklar E6 Hogdal-Rabbalshede40,2 E4 Sundsvall30,9 Norrortsleden30,5 E6/E45 Ny älvförbindelse32,2 Källa: Affärsvärlden

Största järnvägsprojekten Kostnad MdrNNK Ostlänken25-0,5-+0,5 Norrbottniabanan200-0,4 Citybanan16-0,3 Västlänken140 Citytynneln10-0,4 Hallandsåsen8Negativ Ådalsbanan7-0,6 Mölnlycke-Bollebyggd5-0,1 Källa: Affärsvärlden

Kritik mot kalkylerna Det går inte att sätta ett pris på mänskligt liv och ren luft Kalkylerna är för osäkra Kalkylerna ger orimliga resultat Kalkylvärdena är felaktiga

”Tidsvinster på väg värderas högre eftersom man antar att tiden i bilen inte kan användas som arbetstid, till skillnad från tågresor där förlusten av arbetstid inte antas vara lika stor. Tågets fördel med arbetsmöjligheter blir således en negativ faktor för järnvägen i dessa beräkningar.” Interpellation 2007/08:617

Kalkylerna ger orimliga resultat ”Det finns dock betydande skillnader i kalkylmetodiken som gör att järnvägsinvesteringar närmast per automatik får en sämre kalkylerad lönsamhet än vägsatsningar.” Nutek på DN-debatt

Förutsättningar för kalkyler som underlag för politiska beslut Tydlig och tillgänglig redovisning av resultat Inga stora förändringar utan ny kunskap