Samhällsekonomiska kalkyler - Ett utifrånperspektiv
Budgetpropositionen våren 2008 ”En utgångspunkt för den nya planeringsomgången är att samhällsekonomiska analyser ska spela en viktig roll vid prioritering av infrastrukturinvesteringar och att det, jämfört med de planer som den tidigare regeringen fastställt, innebär att en större del av investeringarna ska ske inom vägsektorn.”
Största vägprojekten Kostnad MdrNNK Förbifart Stockholm250,3-0,5 Östlig förbindelse13Negativ E18 Hjulsta-Kista43,3 E4 Hallunda-Södertälje4oklar E6 Hogdal-Rabbalshede40,2 E4 Sundsvall30,9 Norrortsleden30,5 E6/E45 Ny älvförbindelse32,2 Källa: Affärsvärlden
Största järnvägsprojekten Kostnad MdrNNK Ostlänken25-0,5-+0,5 Norrbottniabanan200-0,4 Citybanan16-0,3 Västlänken140 Citytynneln10-0,4 Hallandsåsen8Negativ Ådalsbanan7-0,6 Mölnlycke-Bollebyggd5-0,1 Källa: Affärsvärlden
Kritik mot kalkylerna Det går inte att sätta ett pris på mänskligt liv och ren luft Kalkylerna är för osäkra Kalkylerna ger orimliga resultat Kalkylvärdena är felaktiga
”Tidsvinster på väg värderas högre eftersom man antar att tiden i bilen inte kan användas som arbetstid, till skillnad från tågresor där förlusten av arbetstid inte antas vara lika stor. Tågets fördel med arbetsmöjligheter blir således en negativ faktor för järnvägen i dessa beräkningar.” Interpellation 2007/08:617
Kalkylerna ger orimliga resultat ”Det finns dock betydande skillnader i kalkylmetodiken som gör att järnvägsinvesteringar närmast per automatik får en sämre kalkylerad lönsamhet än vägsatsningar.” Nutek på DN-debatt
Förutsättningar för kalkyler som underlag för politiska beslut Tydlig och tillgänglig redovisning av resultat Inga stora förändringar utan ny kunskap