Frances Sprei Fysisk resursteori Chalmers Vilka styrmedel har ökat personbilarnas energieffektivitet ?
Fördelning av bränsle för nysålda bilar i Sverige 2002 och 2007 Source: Sprei and Karlsson, 2010
Prestanda: effekt (kW)
Diesel Bensin
Prestanda: effekt (kW) Diesel Bensin Flexifuel
Storlek: vikt (kg)
Diesel Bensin
Storlek: vikt (kg) Diesel Bensin Flexifuel
Service och teknisk utvecklings påverkan på bränsleförbrukning (FC) ,4 7,6 7,8 8,0 8,2 8,4 8,6 8,8 FC s FC sm FC sa FC dies FC 07 FC 02 l/100 km Net mass saving Increased SP Other tech. dev. Diesel effect Source: Sprei and Karlsson, 2010 Fuel consumption 2002 Fuel consumption 2007 Larger cars; faster acceleration
Drivmedelskatt Källa:SPI; KPI justerat för 2008
Drivmedelskatt Största delen av minskning i specifik bränsleförbrukning beror på dyrare bränsle ~25 % av minskningen kan hänföras till ökad drivmedelsskatt Det finns en nergång utöver det som kan förväntas av en ren prisreaktion
Miljöbilspremie
Uppdelning mellan juridiska och fysiska personer
Styrmedel: parkeringssubventioner + Trängselskatt
Parkeringssubventioner 40-tal kommuner har haft någon form av parkeringssubvention Signifikant för alla miljöbilar Ej signifikant för bilar med CO2-utsläpp <120g/km Trängselskatt: Stockholmslän också signifikant
Fordonsskatt Gamla viktbaserad kr CO 2 – baserad krFörändring V70, 2,4 Classic manuell % V70, 2,4 Classic automat % V70 3, % Golf TDI % Golf TSI % Toyota Aygo % Toyota Prius % Saab biopower 2,3t %
Skattebefrielse i 5 år för miljöbilar Fordonskatt/år 5 år skattebefrielse Inköpspris 2007 Toyota Aygo540 kr2700 kr kr Toyota Prius440 kr2200 kr kr Saab biopower 2,3t 1350 kr7650 kr kr
Tjänstebilar Reduktion av förmånsvärde: Etanol: 20 % ; max kr Gas och hybrid: 40 % ; max kr Ingen specifikation av bränsleförbrukning Fler företag ställer krav på deras flotta 2008/2009 ~30 % (enligt YNNOR) Från bränslekrav till koldioxidutsläppsgränser 20% andel miljöbilar enligt Folksams tjänstebilsindex
EU-krav Frivilligt avtal 140 g CO2/km till 2008 Mål 120 g CO2/km till 2012 Krav 130 g CO2/km till 2015 per tillverkare 2012: 65 % av bilar; 100 % 2015 Reduktion 5 % för etanol Studier tyder på att även frivillig avtalet har haft betydelse; men att ökad vikt och prestanda har bidragit till svårigheter att nå målen Långsiktigt styrande
Klimat och miljö i media Träffar i mediearkivet Klimatförändringar 2000: 175 st 2008: 1902 st Växthuseffekt 2000: 78 st 2008: 218 st Genus studie (Naturvårdsverket) Andel män och kvinnor som tycker det är mycket viktigt att göra något åt klimat förändringar 2002: 55% män; 70% kvinnor 2007: 67 % män; 84 % kvinnor
KostnaderSubventioner Antal sålda 2007 CO 2 (g/km) Inköps- pris a (kr) Bränsle/år (kr) b Fordons- skatt (kr) Miljöbils- premie (kr) Parkering Sthlm/Gbg e (kr) Trängsel- skatt f (kr) Förmånsskatte- reduktion (kr) (skatt: 30%/50%) Gasbilar VW Touran 2,0 EcoFuel c / / Etanolbilar Ford Focus 1.8 Flexifuel d / / Saab 9-5 2,0t Biopower d / / Volvo V50 1,8F d / / <120 g CO2/km Toyota Prius / / VW Polo Bluemotion /3 660 Toyota Aygo /3 660 Citroën C3 HDi /3 660 Mest sålda bil Volvo V70 2,4 Classic
StyrmedelKort beskrivning Styrning mot ökad energieffektivitet ? BränsleskatterÖkning mellan : 6 % bensin; 25 % diesel JA (dock ej för etanol) Miljöbilspremie : kr till ”miljöbil” JA (<120g) och NEJ (bilar med alternativa bränslen) FordonsskattFrom 2006 koldioxidbaseradJA Förmånsvärde för tjänstebil Hybrider och alternativa bränsle ger förmånsreduktion NEJ (Hybrider i viss mån) EU-kravHögst 130g CO 2 /km för genomsnittet av nysålda bilar 2015 JA ÖvrigtParkeringssubventioner i kommuner; undantag trängselskatt i Stockholm NEJ (om någon effekt väldigt svagt)
Lågt tryck för energieffektivisering för bilar med alternativa drivmedel – förstärks ännu mer med 5 års fordonsskatt befrielse Miljö och klimatförändringar i ropet. Styrmedel vid rätt tillfälle Samspel av styrmedel och höga bränslepriser Utmaningen är att göra miljöintresset hållbart
Tack! Rapporten finner ni på: divisions/physical-resource-theory/personnel/sprei-frances Eller maila: