Logistik och transport - En introduktion till ämnesområdet Johan Woxenius Professor i sjöfartens transportekonomi och logistik Företagsekonomiska institutionen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
1. Varför finns det pengar?
Samhällsekonomi 2.
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
DAGENS TEMA Lagerlokalisering!.
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
Service - och tjänstesektorn
Omvärldsanalys för Skellefteå 2013
Hur hantera komplexa frågor?
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Fossilbränslefri region
VARFÖR ÄR HANDEL NÖDVÄNDIG?
Samhällsekonomi Del 1.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Rostows Take-off teori.
Kommundirektörsföreningen
- Utveckling och trender Stockholm 13 november 2008
En bra kunddialog ger KLIMATSMARTARE logistiklösningar KNEG Resultatkonferens Göteborg Bo Hallams Marknadsdirektör, Region North & East.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Industriella revolutionen
Val av transport till resmålet.
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Om läxan (enligt EPA-modellen):
Industriella revolutionen
Strategisk inriktning för Trafikverket
Logistik Vad är det?.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Geografi – Produktion, handel och transporter
Landtransport Sverige Norge
BNP i fasta priser.
Landtransport Sverige Finland
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Samhällekonomi.
Den industriella revolutionen
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Industriell produktion Kurser vid Industriell produktion Mats Björkman 013 – ,
S AMHÄLLSEKONOMI. Ordet ekonomi betyder hushållning -alltså att få det man har att räcka till.
Logistikens och godsdistributionens transportgeografi, del II Jerry Olsson Kulturgeografi och Ekonomisk Geografi, Handelshögskolan, Göteborgs universitet.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Teknologisk utveckling i Kina: trender och implikationer Fredrik Sjöholm Institutet för Näringslivsforskning.
K12: sid. 1 Kapitel 12 Fakta om tillväxt Tillväxt och levnadsstandard – definitioner Tillväxt i utvecklade länder de senaste 50 åren. Ett längre och vidare.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Arbetsmarknadsutsikter hösten 2015 Skåne län Analysavdelningen Thomas Behrens Anna Hansen
Pengar Byteshandel De första mynten Papperssedlar – Sverige först 1661
Miljöeffektiva transporter i byggsektorn, Regionala miljödagen
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Volvocars ISSUE DATE Martin Romell, Global Logistic Network Design, Strategy, Dept Volvocars.
Landsbygdskommittén.
Transportmedel vid export 2013
Logistikprogrammet 2013, termin 5 Transporter, samhälle, miljö.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
VI ÄR VÄRLDSLEDANDE.
Geografi Henrik Carlsson.
Geografi / samhällskunskap

Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
HANDEL I VÄRLDEN.
Produktion, handel och transport
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Transport & handel.
Information om SCB:s Export-/importregister 2015
För dig med hjärta för Norrbotniabanan.
Produktion och export av sågade barrträvaror
Rostows Take-off teori.
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Presentationens avskrift:

Logistik och transport - En introduktion till ämnesområdet Johan Woxenius Professor i sjöfartens transportekonomi och logistik Företagsekonomiska institutionen

Denna introduktion  Några begrepp  Några koncept  Några verktyg och metoder  Tre perspektiv  Varuägare -Tillverkare och handelsföretag  Transportörer  Samhället  Perspektiven knyts samman på slutet

Logistik  Logistik  Från franskans “loger” - härbärgera - eller “logis” - lägerplats  Franskt militärt begrepp  Kvartermästarens jobb, d v s få fram saker till rätt plats  “Rätt sak, på rätt plats, i rätt tid till rätt kostnad”  Fokus på en artikel och dess förflyttning och lagring

Transport  Transport  Trans – mellan  Port – dörr  Fysisk förflyttning  Fokuserar  Fokus på försändelse och transport- utrustningens användning

Supply chain management  Supply chain management – styrning av försörjningskedjor  Från råvara till färdig produkt  Från ”ax till limpa” eller ”jord till bord”  ”Allt som behövs för att leverera en produkt till en konsument”  Fokus på slutprodukt och flöden av material, information, och kapital  Bredare begrepp som inte begränsas till förflyttning  Strategiskt allt viktigare för företagen!

Försörjnings-, logistik- och transportkedjor

Ämnesområdets utveckling Källa: Hesse och Rodrigue, 2004

Källa: Lumsden, 2007 Resurser och marknader

Varuägarnas perspektiv

Produktionssystemen förändras över tid Källa: Woxenius, 2006

Industrialiseringsgrad påverkar distributionskostnadens andel Källa: Lumsden, 2007

ProduktionskostnadDistributionskostnad Hantverk Industrialisering Automation Förskjutning av kostnaderna Källa: fritt efter Jonsson

Förbättring av tillverkningssektorns logistik Källa: Hesse och Rodrigue, 2004

CO 2 -utsläpp per sektor, EU-27 (Källa: Eurostat och EU Kommissionen, 2010)

CO 2 -utsläpp per trafikslag, EU-27 (Källa: Eurostat och Europeiska Kommissionen, 2011)

Några logistiska koncept  JIT - Just-in-time  Centrallager  Postponement - fördröjning  Global sourcing – global försörjning  Direct store delivery - direktleveranser  Outsourcing - utkontraktering  The Bullwip effect –”oxpiskeeffekten”  VMI - Vendor managed inventory – leverantörsstyrt lager  Cross-docking - genomflöde  Merge in transit – koordinering under väg  EDI - Electronic Data Interchange - elektroniskt datautbyte  RFID – Radio Frequency Identification  Japanska sjön

Lagerläggningsprinciper FIFO: First In - First Out LIFO: Last In - First Out

Några uppgifter för operationsanalytiska verktyg  Transportproblemet  Ruttplanering  Terminallokalisering

Transportproblemet

Ruttplanering

Terminallokalisering Source: Lumsden, (Källa: Lumsden, 1998)

Den komplicerande verkligheten… Source: Lumsden, 1998.

Transportörernas perspektiv

Transport är en tjänst  Härledd efterfrågan!  Passagerar- och resursflöden är dubbelriktade  Godsflöden är enkelriktade  Kan inte lagras eller lämnas tillbaks - den produceras och konsumeras samtidigt!  Kapaciteten måste dimensioneras för topparna  Kan bedömas först efter att den utförts  Personalen mycket viktig för den upplevda servicenivån  “Pengar-tillbaka-garanti”

Det ideala godsflödet  Stort  Långväga  Jämnt över tiden  Förutsebart  Homogent  Balanserat Exempel: Stålämnen från Sheffield till Avesta och plåtrullar tillbaks till Sheffield

Ideal drift Kontinuerlig transport i en rät linje med fullastade enheter i balanserade flöden!

Stora fordon eller manövrerbarhet

Standardisering eller specialisering

Tidsutnyttjande eller fyllnadsgrad

Fart eller bränsleförbrukning Fuel consumption Speed

Effektivitet vid fjärrtransport eller vid lastning och lossning

Direkttransport eller terminalnätverk

Sex grundläggande trafikprinciper Källa: Woxenius, 2007

Transportsektorn i EU

Konkurrens mellan trafikslagen  Sjöfart och inre vattenvägar:  där geografin kräver fartyg  stora volymer över långa avstånd  containrar och RoRo-berett gods  petroleum och bulkmaterial  Järnväg:  mer än 20 ton över avstånd längre än 20 mil  lågvärdigt gods som sjöfart inte klarar  post och paket över medellånga avstånd  Flyg:  expressgods (högt värde eller tidskänsligt)  paket och post över långa avstånd

 Resten går på väg!

(Källa: EU Kommissionen 2012)

Trafikslagens utveckling inom EU-15, miljarder tonkm (Källa: EU Kommissionen 2005)

Transportarbetets utveckling inom EU-27, tonkm (Källa: Europeiska Kommissionen, 2012)

Svenskt godstransportarbete Källa: Transportindustriförbundet, 2003

Samhällets perspektiv

Internationell/global  Internationella organisationer  FN  WTO  Trafikslagen: IATA, IMO, UIC  Regional  EU  NAFTA  Bilaterala överenskommelser  Cabotage  Flyg och delvis sjöfart  EU vill förhandla för medlemsländerna

Regional/EU  Subsidiaritet!  Harmonisering av nationell lagstiftning  Skatter  Detaljregler/teknik  Arbetsförhållanden och kvalifikationer  Infrastruktur längs korridorer och flaskhalsar  Ett medel för att konkurrera med USA som ekonomisk stormakt

Svenska staten  Trafikverk hanterar infrastrukturen  Vägverket  Banverket  Sjöfartsverket  Luftfartsverket  Affärsverk drivs numera som företag  SAS (delvis statsägt)  SJ  Green Cargo  Schenker och DHL ägs av tyska staten, men ute på eller på väg till börsen

Länen och regionerna  Utvecklar infrastuktur ur perspektivet rörlighet för medborgarna och utveckling av lokala näringslivet  Planerar regionala infrastrukturen  Planerar, subventionerar och erbjuder kollektivtrafik (tillsammans med kommunerna)

Kommunerna  Lokala vägar  Hamnar  Lokala/små flygplatser  Kombiterminaler  Kollektivtrafik  Bundna till kommungränserna

Logistiska trender, senaste 10 åren  Starkt ökande transportarbete  Längre transportavstånd  Större transportföretag  Större fordon och farkoster  Mer samlastning  Mer intermodalitet  Hårdare styrda logistiksystem  Efterfrågan på  mer avancerade logistiktjänster  mindre miljöstörande transporter …men vad händer nu?

Data från SCB Svenska lastbilars inrikes godstransporter Index 1975=100

CO 2 -utsläpp per sektor, EU-27 (igen) (Källa: Eurostat och EU Kommissionen, 2010)

CO 2 -utsläpp per trafikslag, EU-27 (Källa: Eurostat och EU Kommissionen, 2010)

CO 2 -utsläppens fördelning, EU-27 (Källa: Eurostat och EU Kommissionen, 2010)

 Personbilar  Ca 11 Mton  Kvar på nivån 1990  Minskar till 2020  Lastbilar  5,75 Mton  Ökat 43% från 1990  Ökar ca 25% till 2020 Data från Vägverket/Trafikverket

Faktorer i ”CO 2 -formeln” Med antagande att BNP-tillväxt är positivt måste åtgärder att minska CO 2 -utsläppen fokusera de andra segmenten! CO 2 transportarbete trafikarbete CO 2 utsläpp * CO 2 utsläpp = BNP BNP CO 2 * * * transportarbete trafikarbete transportintensitettrafikintensitetutsläppsintensitet

Transportintensitet  Hur hade flödena sett ut om industrins struktur minimerar m a p energiåtgång istället för lönekostnad?  Dåliga exempel  Skotska räkor som skalas i Thailand och transporteras tillbaks för att säljas  Goda exempel  Bauxit till isländska aluminiumverk  Spanska tomater till Sverige på vintern  Vad är ”nyttigt” transportarbete?  Vad är och räcker ”korrekt” prissättning? Man kör inte lastbil för att det är skoj, men transportsektorn har skapat många marknader!

Trafikintensitet  Mer direkta transporter  Hela laster och balanser  Högre lastfaktor  Högre godsdensitet  Bättre tidläggning  Bättre information och kommunikation  Flytta handelns gränssnitt mot konsument Transportköparna måste vara med!

Utsläppsintensitet  Skifta trafikslag  Svårt se nytt ”nätverksbärande” trafikslag  Endast fjärrtrafik på kort och medellång sikt  Bättre tekniska komponenter  Infrastruktur  Fordon  Lastbärare  Energibärare  Hur skall incitamentsstrukturen se ut?

Förr stod ECO för Economy…

Samhällets argument för järnväg

Järnvägen är energieffektiv!

(Källa: UIC, 1993) Järnvägen är CO 2 -snål!

Järnvägen är säker! (Källa: UIC, 1993) Dödade respektive skadade per miljard trafikenheter (tonkm+personkm) DödaSkadade

Järnvägen är “mark-effektiv”! (Källa: UIC, 1993)

…men på en mer pragmatisk nivå  Medlemsländerna har ett problem knät  Strukturproblem i de gamla statsjärnvägarna  Man äger infrastruktur som måste användas  Ses som en lösning på andra problem, främst vägtrafiken  På lokal nivå för att attrahera  Järnvägsinvesteringen i sig  Transportintensiv industri  Logistikverksamhet

Logistiska möjligheter för handeln mellan Asien och Skandinavien

Sveriges handel med varor 2010 Fyll i siffror för Kina och USA! Mdr SEKFörändring %Placering RysslandExport Import KinaExport Import EuropaExport , 5-9 Import , 8, 10 USAExport Import Källa: SCB

Sveriges handel med varor 2010 Mdr SEKFörändring %Placering Ryssland Export Import Kina Export Import Europa Export , 5-9 Import , 8, 10 USA Export Import34311 Källa: SCB

Kina 2005  Handeln  Export +28%, Import +18%  Handelsöverskott ca 750 Mdr SEK  Ca 75 MTEU  Nästan 100 Göteborgs Hamn (788 kTEU)  Bredd: 120 i bredd över Atlanten  Höjd: Ungefär halvvägs till månen  Yta: 6 i höjd över hela Stockholms stad  4 miljoner TEU avsåg flodhamnar  Polarisering av utbudet av trafikslag  Sjöfart: Långsammaste och billigaste  Flyg: Snabbaste och dyraste  Kan transsibiriska järnvägen bli en vettig kompromiss?  Nordostpassagen som genväg?

Östhandelns karaktär  Förr råvaror och konsumtionsvaror  Nu även komponenter och delsystem  Ford: hälften av komponenterna till europeiska fabriker från lågkostnadsländer  Handel av komponenter i båda riktningarna!  Hittills mest elektronik som flygs från Kina  Europeiska komponenter till monteringsfabriker i Kina  Kinesiska Chery-bilar monteras av Autotor i Kaliningrad  Logistiska utmaningar!

Vad kan tillverkningsindustrin göra?  Flytta problemet till leverantören  Områden  Transport  Logistik  Inköp  Konstruktion

Flytta problemet till leverantören  Tvinga leverantören leverera från punkt nära monteringen  Stor förbättringspotential går förlorad?  Exempel: Volvo Trucks drop-off points  Batchlevererade komponenter: Max 3 dagar normaltransport, 1 dag snabbt  Delsystem/Sekvenslevererade: Max 8 timmar (Källa: Hans Alftrén, Volvo Trucks)

Transport  Snabbare fartyg  Transsibiriska järnvägen  Ledtid Nakhodka-Buslovskaya 11,5 dagar  Jan-nov 2005: TEU, -18% från 2004  Drastiska prishöjningar 2006: Östgående trafik ( % ökning) Tomma ( %)  Kapacitet begränsad till 1 MTEU?  Nordostpassagen?  Kombination sjö-flyg-järnväg  Via Dubai, flyg till Europa Ca halva tiden mot bara sjöfart  Via Barcelona, järnväg till Nordeuropa Sparar några dagar, undviker trängsel i hamnar

TEU, 400 m lång, 59 m bred, 2x32 MW Källa: Eget foto taget i Göteborg under jungfruturen Mærsk Mc-Kinney Møller

1 TEU-fartyg utanför Port Thiefrock i S:t Winnifred & Augustus

Logistik och produktion  Producera slutprodukter mot prognos och lager igen  Börja buffra komponenter igen  Lägre frekvens för fulla laster  Byta trafikslag  över produktlivscykeln  över säsongen  Flyg som backup

Inköp  Generiska komponenter i lågkostnadsländer  Globalt spridda leverantörer för komponenter  över produktlivscykeln  över säsongen  närbelägen leverantör för kompletteringar  Exempel: klädesdetaljister  Basorder enligt minprognos med container från Kina/Indien  Kompletteringsorder med flyg från Kina/Indien  Kompletteringsorder från Turkiet och Baltikum

Konstruktion  Överleverera  Gör alla tillval till standardutrustning  Ex: Japanska bilar på 80-talet  Fler generiska komponenter  Minska värdet på de unika detaljerna  Ex: Måste backspeglar matcha lacken?  Modularisering  Färre varianter, lättare prognostisera  Ex: Scania  Postponement  Ex 1: Benetton färgar vita tröjor nära marknaderna  Ex 2: Volvo 140 och 170 hk bara mjukvaruskillnad